1 van de 5
 1 2 3 Volgende >  Laatste »
   
LHM ontluchten
malle pietje
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3359
Geregistreerd: 07-10-2004

Gepost: 22 januari 2008 11:41 AM

Omdat mn HD pomp gilde bij het leven (eerst dacht ik de V-snaar, het lijkt nu weer wat anders te zijn) heb ik de HD pomp vervangen. Daarvoor is de aanvoerleiding en de hoge druk afvoer los geweest. Uiteraard is alle olie die in de pomp zat eruit gekomen.

Bij het terugzetten van de nieuwe (2e hands bij Civer voor maar liefst 50e) had ik natuurlijk weer geen LHM bij de hand (stom!) dus heb ik de pomp niet eerst afgetopt met olie. Hierdoor is de lucht in de pomp het systeem in gepompt. Dat resulteert nu in langzaam op druk en hoogte komen ‘s ochtends en haperen van de stuurbekrachtiging de eerste 3 minuten. Bovendien zit er vertraging in de remmen, eerst rem je en dan pas gebeurt er wat.

Er zit dus duidelijk lucht in het systeem. Waar heeft de pomp het heen gepompt om deze klachten te veroorzaken?

Waar kan ik het systeem nog meer ontluchten dan bij de remmen en de debietregelaar (sleutel 12)? Helemaal zelf ontluchtend is het dus niet!

Magical box specialist! Read-out and reset your computer yourself!

Profiel  
 
gompy58
> 6000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 6206
Geregistreerd: 30-04-2004

Gepost: 22 januari 2008 01:56 PM
  [ # 1 ]

volgens mij moet j eff flink blijven gymen. dan woirdt de lhm constant rondgepompt en zul je uiteindelijk de lucht er wel uit krijgen.

Remmen ontluchten kan helpen of gewoon een domme opmerking zijn.

Profiel  
 
bogaard77
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 25715
Geregistreerd: 31-07-2003

- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Gepost: 22 januari 2008 01:58 PM
  [ # 2 ]

alleen remmen ontluchten niet zelf. De rest wel.

Dus idd gymmen en sturen helemaal links-rechts-links-rechts. Geen diravi toch?

Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>

Profiel  
 
gompy58
> 6000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 6206
Geregistreerd: 30-04-2004

Gepost: 22 januari 2008 01:59 PM
  [ # 3 ]

uhm , ook ff voor mijn info, het heeft dus zin om zijn remmen te ontluchten ?

altijd fijn om t eweten als je vraag/opmerking niet helemaal dom was  Very Happy

Profiel  
 
Serge
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3215
Geregistreerd: 31-10-2004

Gepost: 22 januari 2008 02:01 PM
  [ # 4 ]

Heb je inmiddels de LHM al aangevuld?  Rolling Eyes

Ff een paar keer op en neer en dan boutje 12 op de hd-regelaar los-vast wil ook wonderen doen.

Animal triste post coitum

Profiel  
 
Serge
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3215
Geregistreerd: 31-10-2004

Gepost: 22 januari 2008 02:04 PM
  [ # 5 ]
gompy58 schreef:

uhm , ook ff voor mijn info, het heeft dus zin om zijn remmen te ontluchten ?

altijd fijn om t eweten als je vraag/opmerking niet helemaal dom was  Very Happy

Daar kan door het vervangen van een pomp geen lucht zijn gekomen. In deze dus irrelevant.

Animal triste post coitum

Profiel  
 
bogaard77
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 25715
Geregistreerd: 31-07-2003

- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Gepost: 22 januari 2008 02:06 PM
  [ # 6 ]
gompy58 schreef:

uhm , ook ff voor mijn info, het heeft dus zin om zijn remmen te ontluchten ?

altijd fijn om te weten als je vraag/opmerking niet helemaal dom was  Very Happy

JA! Laat aangrijpende remmen is lucht!

Draai boutje 12 los en start de motor. laat ff lopen. Dan boutje 12 dicht en remmen ontluchten.

Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>

Profiel  
 
malle pietje
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3359
Geregistreerd: 07-10-2004

Gepost: 22 januari 2008 02:34 PM
  [ # 7 ]

Typisch, afgelopen zondag met draaiende motor boutje 12 minstens 10 keer los gehad, stuur al 2 weken lang van links naar rechts gedraaid, alleen niet zoveel gegymd. En intussen ook 1600km mee gereden, dus je zou zeggen dat ie al ontlucht is…

Magical box specialist! Read-out and reset your computer yourself!

Profiel  
 
mpostma
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 9231
Geregistreerd: 03-01-2004

Gepost: 22 januari 2008 03:31 PM
  [ # 8 ]
malle pietje schreef:

Typisch, afgelopen zondag met draaiende motor boutje 12 minstens 10 keer los gehad, stuur al 2 weken lang van links naar rechts gedraaid, alleen niet zoveel gegymd. En intussen ook 1600km mee gereden, dus je zou zeggen dat ie al ontlucht is…

Ontluchten hoeft niet. Dat doet ie zelf wel. De symptomen wijzen op (wederom) een rotte pomp, ditmaal met een slechte opbrengst. Dit heeft niks met lucht te maken. Heb je de ontlastschroef wel weer goed dichtgedraaid?

Profiel  
 
bogaard77
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 25715
Geregistreerd: 31-07-2003

- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Gepost: 22 januari 2008 03:37 PM
  [ # 9 ]

Remmen ontlucht ie niet zelf.

Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>

Profiel  
 
bogaard77
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 25715
Geregistreerd: 31-07-2003

- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Gepost: 22 januari 2008 03:39 PM
  [ # 10 ]
Serge schreef:

[
Daar kan door het vervangen van een pomp geen lucht zijn gekomen. In deze dus irrelevant.

Als je een droge pomp aansluit en start zonder de ontlast schroef open, zal ie proberen de lucht in het secundaire circuit te pompen. Het eerste circuit is…....De remmen!

Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>

Profiel  
 
mpostma
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 9231
Geregistreerd: 03-01-2004

Gepost: 22 januari 2008 03:41 PM
  [ # 11 ]
bogaard77 schreef:

Remmen ontlucht ie niet zelf.

Dat klopt.

Maar deze symptomen:

Dat resulteert nu in langzaam op druk en hoogte komen ‘s ochtends en haperen van de stuurbekrachtiging de eerste 3 minuten.

wijzen wel degelijk op een slechte opbrengst.

Idd klopt het dat de remmen niet zelf ontluchten en als de remmen laat aangrijpen moet ie dat zeker checken. Het best is eigenlijk bij het vervangen vann de pomp de ontlastbout los te draaien, zodat je geen lucht in het systeem brengt.

Maar nu zou de lucht wel uit het hoofdsysteem moeten zijn en als ie dan nog steeds traag omhoog komt en hapter met sturen dan lijkt het mij gewoon dat de pomp niet voldoende opbrengst heeft of er nu wel of geen lucht in de remmen zit.

Profiel  
 
Serge
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3215
Geregistreerd: 31-10-2004

Gepost: 22 januari 2008 03:43 PM
  [ # 12 ]
bogaard77 schreef:
Serge schreef:

[
Daar kan door het vervangen van een pomp geen lucht zijn gekomen. In deze dus irrelevant.

Als je een droge pomp aansluit en start zonder de ontlast schroef open, zal ie proberen de lucht in het secundaire circuit te pompen. Het eerste circuit is…....De remmen!

Hoe kan dat nou? Het remsysteem is een gesloten circuit; als daar LHM in zit, dan kan er toch geen lucht in gepompt worden?

Animal triste post coitum

Profiel  
 
karel
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5738
Geregistreerd: 25-08-2003

Gepost: 22 januari 2008 03:46 PM
  [ # 13 ]

Eh - heeft dit ding geen debietregelaar die rot kan zijn dan?

Ich bin ein Breaker

Profiel  
 
karel
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5738
Geregistreerd: 25-08-2003

Gepost: 22 januari 2008 03:46 PM
  [ # 14 ]
Serge schreef:
bogaard77 schreef:
Serge schreef:

[
Daar kan door het vervangen van een pomp geen lucht zijn gekomen. In deze dus irrelevant.

Als je een droge pomp aansluit en start zonder de ontlast schroef open, zal ie proberen de lucht in het secundaire circuit te pompen. Het eerste circuit is…....De remmen!

Hoe kan dat nou? Het remsysteem is een gesloten circuit; als daar LHM in zit, dan kan er toch geen lucht in gepompt worden?

Het vertraagde remmen wijst toch wel op lucht - hoe het er gekomen is: tja.

Ich bin ein Breaker

Profiel  
 
mpostma
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 9231
Geregistreerd: 03-01-2004

Gepost: 22 januari 2008 03:50 PM
  [ # 15 ]
karel schreef:

Eh - heeft dit ding geen debietregelaar die rot kan zijn dan?

Kan. Maar als de pomp vervangen wordt en daarna dit soort symptomen, denk ik eerder aan de pomp.

Stel dat na het vervangen van de HD pomp niet ontlucht wordt, pomp je soeiso lucht in de veercircuits bij het op druk brengen.  Dus ook de achtervering. Dat kan later weer in de achterremmen terecht komen. Het duurt wel even voordat de lucht uit de achtervering verdwijnt. Dat gaat pas na een paar keer gymnastieken. Als je dan de achterremmen niet gebruikt heb is de kans niet zo groot dat er lucht in is gekomen.

Die lucht kan ook in de accubol terecht komen en als vrij snel daarna wordt geremd komt het ook in de voorremmen. Maar wie zegt niet dat het hiervoor al aanwezig is, maar dat er nu meer op gelet wordt vanwege de andere symptomen?

Profiel  
 
 
1 van de 5
 1 2 3 Volgende >  Laatste »
 
© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook