











































Totaal aantal Berichten: 25715
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
karel schreef:Serge schreef:bogaard77 schreef:Serge schreef:[
Daar kan door het vervangen van een pomp geen lucht zijn gekomen. In deze dus irrelevant.Als je een droge pomp aansluit en start zonder de ontlast schroef open, zal ie proberen de lucht in het secundaire circuit te pompen. Het eerste circuit is…....De remmen!
Hoe kan dat nou? Het remsysteem is een gesloten circuit; als daar LHM in zit, dan kan er toch geen lucht in gepompt worden?
Het vertraagde remmen wijst toch wel op lucht - hoe het er gekomen is: tja.
Die lucht komt in hele kleine belletjes wel degelijk in je remmen…Of zoals marten schreef in je accu bol. als je remt ga je an eerst lucht comprimeren en daarna pas remmen.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Dus, symptoonbestrijding is;
- lekker gymmen ( en sturen) en daarna
- remmen ontluchten en daarna
- debietregelaar ontluchten
werkt dat nog niet, dan pomp weer vervangen.
Serge, omdat het een gesloten circuit is, is het juist logisch dat de lucht die er na het vervangen van de pomp in zat niet meer uit kon en zodoende in het circuit is gepompt. Gisteren heb ik de aanvoerslang er nog eens vanaf getrokken, maar het tuitje van de pomp zat tot de nog gevuld. Dus de complete hoeveelheid lucht die in de pomp en een deel van de slang zat na vervangen, is of het circtui in gepompt of via de aanvoerslang (met allemaal zwanehalzen) terug het reservoir in gelopen. Dat laatste lijkt me sterk, dus moet het nu in het circuit zitten. En dan is het niet raar dat het in de remmen, stuurbekrachtiging en andere plaatsen zit.
Ik heb overigens dus al de debietregelaar ontlucht, maar de ze komt (na langer stilstaan, overdag heb ik er minder last van) moeilijk omhoog….
Ik moet er dus feitelijk voor zorgen dat alle eventueel aanwezige lucht of bij de debietregelaar komt, of in de remleidingen. Daarna de boel ontluchten.
Houdt je van de straat.
Magical box specialist! Read-out and reset your computer yourself!
malle pietje schreef:Ik moet er dus feitelijk voor zorgen dat alle eventueel aanwezige lucht of bij de debietregelaar komt, of in de remleidingen. Daarna de boel ontluchten.
Houdt je van de straat.
Sja.. zoals ik al schreef. Als er nog lucht zit, dan zit het hooguit nog in het remcircuit. Uit het hoofdcircuit is wel verdwenen nadat de drukregelaar enkele keren getikt heeft en als je daarna enkele keren gestuurd hebt.
Je kan je remmen dus ontluchten, maar ik verwacht dat dit nog voornamelijk invloed zal hebben op het remmen zelf, maar niet op de overige symptomen (traag omhoogkomen, hakerig sturen).
Het is een bekend gegeven dat met pompen die op het randje zitten het vooral moeilijk hebben bij een koud systeem. Heb precies hetzelfde bij mijn GTI. Als ie warm is werkt het verder prima.
Nou, dan is het makkelijk verholpen, dan gaat gewoon de oude pomp er weer op. Het mag dan een vervelend klusje zijn, moeilijk is het niet.
En daar heb ik geen problemen mee gehad, dus das dan makkelijk. Daarna de remmen ontluchten en klaar.
Magical box specialist! Read-out and reset your computer yourself!
Controleer voor je de pomp er weer afhaalt eerst de slangklemmen van de aanzuigleiding.
Als de aansluitingen niet 100% afdichten kan de pomp hier lucht aanzuigen, lucht die vervolgens het systeem ingaat.
Je kan dan blijven ontluchten…
Groet, piet
Piet Visser schreef:Controleer voor je de pomp er weer afhaalt eerst de slangklemmen van de aanzuigleiding.
Als de aansluitingen niet 100% afdichten kan de pomp hier lucht aanzuigen, lucht die vervolgens het systeem ingaat.![]()
Je kan dan blijven ontluchten…Groet, piet
Dat kun je zeker even checken natuurlijk.
Lucht lijkt me ook sterk das na een stuk rijden etc er wel uit.
ALs je de remmen onlucht moet je m wel in de hoogste stand zetten.
Gaat het veel beter.
Mehari 4x4 1982
2cv6 club 1978
Mehari plage 1986
Vanclee mungo 1980
Sterker nog, alleen in de hoogste stand lukt dat bij de achterwielen.
Maar de slangen controleer ik nog wel even, maar heb een bruin vermoeden dat de lucht er gewoon inzit.
Even een vraagje, waar hoopt de lucht zich op nu ik een beetje heb lopen gymmen, sturen etc. Moet ik na een eind rijden de remmen dan ontluchten, zodat ik weet dat de lucht in de leidingen zit?
En die lucht die dan in de leidingen zou zitten, wordt die door de olie naar het einde van de leidingen gestuwd zodat je bij ontluchten daadwerkelijk eerst lucht krijgt en dan pas olie? Anders heb ik straks 3 liter LHM in een potje zitten voordat de lucht er pas uitkomt.
Magical box specialist! Read-out and reset your computer yourself!












































Totaal aantal Berichten: 25715
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Nee malle pietje! je stopt je slang niet in een potje maar in je voorraad vat!
En die lucht kan echt overal zitten. Vaak hoopt het op in de hoofdremcylinder. te merken aan een fartend rempedaal!
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Maar hoe krijg ik dat er dan kortgezegd uit? Alles eruit laten lopen en per remnippel een liter laten lopen?
Direct weer het vat in leiden is een optie, zo deed ik het nooit, maar is bij grof ontluchten wel een goeie optie. Alleen heb ik dan wel een langere slang nodig…
Magical box specialist! Read-out and reset your computer yourself!
Ik bedenk me nu dat de remmen ontluchten een goeie optie is, maar dat doorrijden en alle lucht uit de leidingen langzamerhand in het vat laten lopen ook werkt. Het duurt langer maar hoe krijg je anders alle bubbeltjes in de olie op 1 plek.
Het is natuurlijk zo in dit geval dat de lucht niet 1 bel is in het systeem, maar tig kleine bubbeltjes inde olie, die allemaal naar 1 plek moeten.
Magical box specialist! Read-out and reset your computer yourself!












































Totaal aantal Berichten: 25715
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Je start de motor. Zet em in de hoogste stand. Laat iemand remmen. Draai de ontluchtnippel open . Laat doorstromen tot je geen bellen meer ziet(doorzichtige slang of ieder geval een stukje doorzichtig)! Laat minuutje doorlopen. doe de nippel dicht. stop met remmen.
Volgende nippel enz enz.
Als je verwacht dat je LHM smerig is, laat de eerste liter (per rem) dan in een fles lopen en de rest doorspoelen naar je vat!
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
doen we zondag toch ff dan
bogaard77 schreef:Als je verwacht dat je LHM smerig is, laat de eerste liter (per rem) dan in een fles lopen en de rest doorspoelen naar je vat!
Mocht je een lelijke hollandse kniepert zijn: indien de LHM in de remleidingen al heel lang niet is doorgespoeld zie je heel snel aan de kleur of het oude of nieuwe LHM is. Zodra je nieuwe LHM uit de leiding ziet komen, kan je het weer in het voorraadvat gooien.
Als je van plan bent VEEL LHM door te spoelen: zorg ervoor dat je pomp nooit en te nimmer lucht gaat aanzuigen (dus het reservoir gevuld houden) anders kun je weer opnieuw beginnen.
Die kleine luchtbelletjes die in het systeem komen na lucht aanzuigen (LHM is dan bijna schuimachtig) zijn er rottig uit te krijgen. Heb dat een keer met een 2cv gezien die na de eerste keer LHM vullen na een complete chassiswissel sponzig bleef. Pas na een paar dagen stilstaan en dan weer ontluchten kwamen de belletjes er pas echt uit. Maar dat zal bij jouw niet zo’n probleem meer zijn.
bogaard77 schreef:Je start de motor. Zet em in de hoogste stand. Laat iemand remmen. Draai de ontluchtnippel open . Laat doorstromen tot je geen bellen meer ziet(doorzichtige slang of ieder geval een stukje doorzichtig)! Laat minuutje doorlopen. doe de nippel dicht. stop met remmen.
Volgende nippel enz enz.Als je verwacht dat je LHM smerig is, laat de eerste liter (per rem) dan in een fles lopen en de rest doorspoelen naar je vat!
Dat is me wel duidelijk, ontluchten is verder de moeite ook neit. Waar het mij om gaat is het volgende;
als de stuurbekrachtiging hapert, betekent dat dat er daar lucht zit.
als de remmen sponzig voelen zit daar lucht
als ze traag omhoog komt zit er bij de drukverdeler lucht.
Komt die lucht er uit als ik alleen de remmen ontlucht? Ik vermoed nameiljk dat alleen het remmen minder sponzig zal worden maar dat de rest van de lucht gewoon blijft zitten.
Magical box specialist! Read-out and reset your computer yourself!