




















Totaal aantal Berichten: 3000
Geregistreerd: 20-07-2007
- C5 Break 2.0i 16v Exclusive
Ik vind het verhaal van plots optredende lucht ook een sterke: je kan alle bollen vervangen zonder daarna last van lucht te hebben, ook in de remmen niet. Ik weet wel dat er twee types HD pompen zijn gebruikt op de XM. Heb je wel een juiste teruggemonteerd ? Volgens mij werden er op latere/zwaardere types pompen met meer schoepen geleverd….
Tja, ik heb bij Civer mijn oude pomp laten zien, hij heeft me een andere gegeven.
Nogmaals, het is niet zo raar dat er lucht in het systeem zit, omdat de nieuwe pomp niet is afgevuld nadat die was vervangen. De lucht in de pomp is dus het circuit ingepompt.
De v-snaar was het eerste dat ik verdacht bij het gillen (de eigenlijke aanleiding voor vervangen van de pomp), die is in orde, gloednieuw en goed gespannen.
Enfin, de bewezen goed werkende oude pomp gaat er weer lekker op en daarna ontlucht in de remmen.
Magical box specialist! Read-out and reset your computer yourself!
Heb je je LHM niveau al eens gecheckt? Wat jij opsomt aan symptomen treedt namelijk ook op bij veel te weinig LHM.
Animal triste post coitum
Yep, en da’s keurig op peil!
Magical box specialist! Read-out and reset your computer yourself!
Ik heb gisteren en vandaag lekker lopen gymmen en het lijkt er op dat het steeds minder lang duurt voordat het lampje uitgaat en de druk wordt opgebouwd.
Vanmorgen duurde het minder dan 10 seconden om uit te gaan, binnen 15 seconden was ze omhoog gekomen. Het is wel langer dan ik gewend ben, maar misschien is het morgen na heel wat file-gymmen wel beter geworden.
Dit weekend toch even de lucht uit de remleidingen halen, misschien zelfs vanavond nog wel. Het blijft echt heel raar dat je dubbele reactietijd hebt bij remmen, dikke halve seconden van jezelf, en hetzelfde bij remmen…..
Magical box specialist! Read-out and reset your computer yourself!





















Totaal aantal Berichten: 3000
Geregistreerd: 20-07-2007
- C5 Break 2.0i 16v Exclusive
Tja, ik heb bij Civer mijn oude pomp laten zien, hij heeft me een andere gegeven.
Nogmaals, het is niet zo raar dat er lucht in het systeem zit, omdat de nieuwe pomp niet is afgevuld nadat die was vervangen. De lucht in de pomp is dus het circuit ingepompt.
Wie weet zien de pompen er wel hetzelfde uit maar zijn er toch wezenlijke verschillen. Jouw auto zou best eens modeljaar 1995 kunnen zijn ? Stel je nou eens voor dat je geen stuuropbrengstverdeler meer hebt maar wel een pomp met minder of en andere opbrengst ? Zie verhaal hieronder. Wat lucht beterft, ook bij een gewone LHM wissel komt er wel wat lucht mee, dat moet niet de problemen veroorzaken die jij nu hebt m.i.z.
Modeljaar 1995 : Restyle Xm ORG.NR. 6383®
Modeljaar 95 wordt in eerste instantie gekenmerkt door de facelift die de Xm zowel aan de buitenkant als aan de binnenkant ondergaat. ..............................De nieuwe THY motor kan worden gekoppeld aan de nieuwe MG5T versnellingsbak, die ook toepasbaar is op de ZPJ(V6) en ZPJ4(V6.24). Hiermee vervalt voor die laatste twee modellen de ME5T-bak. De RFV en THY worden voorzien van het SC/MAC-systeem, dat wil zeggen een anti-inzak voorziening voor na het afzetten van de motor. Ook worden deze twee modellen voorzien van de nieuwe 6+2 plunjer hogedrukpomp. Hierdoor vervalt de stuuropbrengstverdeler (het zwarte hydraulische blokje vlakbij de voorraadbol) en wordt de stuurbekrachtiging gevoed door de 6 plunjers enerzijds en de vering en remmen door de 2 resterende plunjers anderzijds
Modeljaar 1996 ORG.NR. 6750®
..................................
De 6+2 HD-pomp wordt vanaf nu op alle XM modellen geleverd behalve de V6…..........................





















Totaal aantal Berichten: 2329
Geregistreerd: 13-11-2003
- C5 V6 Exclusive BVM5
ambijajance schreef:
Wie weet zien de pompen er wel hetzelfde uit maar zijn er toch wezenlijke verschillen. Jouw auto zou best eens modeljaar 1995 kunnen zijn ? Stel je nou eens voor dat je geen stuuropbrengstverdeler meer hebt maar wel een pomp met minder of en andere opbrengst ? Zie verhaal hieronder. Wat lucht beterft, ook bij een gewone LHM wissel komt er wel wat lucht mee, dat moet niet de problemen veroorzaken die jij nu hebt m.i.z.
Een 6+2 plunjer pomp heeft een multi-riem poelie en een gewone plunjer pomp heeft een V-poelie…..Dus die gaan nooit passen.
Weer wat eigenzinnigs: Saab 9-5 3.0t uit 2002





















Totaal aantal Berichten: 3000
Geregistreerd: 20-07-2007
- C5 Break 2.0i 16v Exclusive
OK, da’s duidelijk…...
Frank, wat bedoel je met omhoog komen. Is dat vanaf echt drukloos op de grond liggen ? Of in rijstand en ingezakt na een nachtje staan ?
Na een nachtje slapen komt ze langzaam weer omhoog, dus niet vanaf drukloos zijn.
Magical box specialist! Read-out and reset your computer yourself!












































Totaal aantal Berichten: 25715
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Nog effe wat:
Een pomp die je droog monteert en die je dus eerst lekker lucht laat pompen kan je daarmee effectief slopen doordat ie niet gesmeerd wordt. Wie weet heb je em wel meteen weer gesloopt en trekt ie nu lucht langs de as of zo.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
bogaard77 schreef:Nog effe wat:
Een pomp die je droog monteert en die je dus eerst lekker lucht laat pompen kan je daarmee effectief slopen doordat ie niet gesmeerd wordt. Wie weet heb je em wel meteen weer gesloopt en trekt ie nu lucht langs de as of zo.
Misschien wel. Ik zou zeggen dat dit nog wel meevalt: er zit meestal nog wel wat LHM in als je een tweedehandse monteert. Eigenlijk giet ik er nooit LHM in.. en ik heb zoiets niet meegemaakt.












































Totaal aantal Berichten: 25715
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
mpostma schreef:[. Eigenlijk giet ik er nooit LHM in.. en ik heb zoiets niet meegemaakt.
Ik wel maar dat was een gereviseerde… Die was natuurlijk ‘droger’.... ops:
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
bogaard77 schreef:mpostma schreef:[. Eigenlijk giet ik er nooit LHM in.. en ik heb zoiets niet meegemaakt.
Ik wel maar dat was een gereviseerde… Die was natuurlijk ‘droger’....
ops:
OK. Maar het is zeker gezien de aard van HD pompen (zijn niet echt zelf aanzuigend: al werkt t vaak nog wel) verstandig even wat LHM in de pomp te gieten. Hoe vaak lees je niet een topic dat iemand’s BX niet omhoog wil komen na het verversen van LHM en dat ze dan geen LHM in de slang hebben gegoten.
Moet ik bekennen dat ik mijn vers gereviseerde Bart Ebben Xantia pomp ook niet heb gevuld in het begin. Maar met die Xantia pomp(en) heb ik ook nog nooit een vulleiding hoeven vol te gooien omdat ie niet op gang kwam. Misschien toch ook inwendig wat anders geconstrueerd.
Ach ja.. ik had trouwens nog een goeie XM 21 TD pomp liggen, maar nadat die 2 jaar op de plank had gelegen, heb ik die maar geschonken aan het BX club magazijn. Wellicht kan ie ooit nog eens nuttig zijn.
Nou, ik begin zo langzamerhand het idee te krijgen dat ik maar gewoon morgenochtend moet beginnen met die pomp te vervangen, netjes moet afvullen voordat ik alles weer aanslinger, en daarna maar eens goed moet ontluchten via de remmen, misschien nog even wat gymmen, en daarna maar eens rustig moet kijken of het allemaal niet reuze meevalt.
Ik let er natuurlijk extra op, vanmorgen ging het lampje vrij snel uit, maar daarna weer branden. Toen maar even op de rem gedrukt en meteen ging het lampje aan. Gisteravond even flink gegymd, en na 3 keer omhoog en naar beneden ging het allemaal uitermate soepel, dus ik denk dat als die pomp eenmaal vervangen is en de remmen ontlucht, het allemaal dik in otrde komt.
Magical box specialist! Read-out and reset your computer yourself!