Mwah, heb je nog nooit een injectie-auto gehad - anders dan een diesel? Daar is het nog veel kritischer.
Ich bin ein Breaker

Totaal aantal Berichten: 3680
- C5 2.0 16v HDi Break
Ja, die heb ik gehad. Ik weet dat de verhouding benzine-lucht erg kritisch is, bij een injectie met luchtmassameter zou de missende peilstok een hoop kunnen verklaren omdat er dan lucht niet door de luchtmassameter wordt gemeten, maar dat ene gaatje van nog geen centimeter doorsnee bij een carburateurmotor zal geen verschil zijn wat duidelijk merkbaar is.
Eveneens ben ik tevens ook.
Toch maakt dat uit; ik had een 1400 waar een klein slangetje aan de luchtinlaat zat - net 8 mm ofzo. Toch wilde het ding niet goed lopen als dat eruit lag.
Ich bin ein Breaker

Totaal aantal Berichten: 7072
- BX Sport MK2
- AX GT chic
knäckor schreef:Ja, die heb ik gehad. Ik weet dat de verhouding benzine-lucht erg kritisch is, bij een injectie met luchtmassameter zou de missende peilstok een hoop kunnen verklaren omdat er dan lucht niet door de luchtmassameter wordt gemeten, maar dat ene gaatje van nog geen centimeter doorsnee bij een carburateurmotor zal geen verschil zijn wat duidelijk merkbaar is.
toch wel! want bij me 1400TE zijn de vacuum slangen poreus en zuigt hij dus valse lucht aan… resultaat: slecht stationair lopen
Bx, its not just a car! its a lifestyle!!!!

- C5 2.0 16v HDi Break
En wat zit er aan het andere eind van die vacuumslangen?

- BX Sport MK2
- AX GT chic
knäckor schreef:En wat zit er aan het andere eind van die vacuumslangen?
is voor mijn pulsair systeem geloof ik.

- C5 2.0 16v HDi Break
En het zou me niets verbazen als dat slangetje op het spruitstuk zit en niet op de slang tussen carb en luchtfilter.
Als er een slangetje los ligt wat door middel van vacuum iets regelt -vacuumvervroeging, map-sensor, egr (al heb ik geen idee hoe egr werkt)- dan snap ik dat het slecht gaat lopen, als er iets los ligt tussen inlaat en carburateur dan kan ik er ook nog wel bij.
Als er door de inlaatslang tussen carb en luchtfilter 1% meer lucht stroomt dan normaal en er worden verder geen meetinstrumenten gepasseerd dan mag dat niet zoveel uitmaken.
Van jou niet -
Ich bin ein Breaker

- C5 2.0 16v HDi Break

- BX Sport MK2
- AX GT chic
hoort een slangetje op inlaat te zitten maar die is afgedopt (volgens mij is die ook niet voor een BX bedoeld maar voor een AX want mijn AX GT blok heeft daar een slang aanzitten die naar de rem dinges ging) (deze kon ik afdoppen volgens AX club)

- C5 2.0 16v HDi Break
Dat is de vacuumslang die naar je rembekrachtiger gaat. Bij niet HP-geveerde-diesel-PSA´s heb je daarvoor een extra pompje op de nokkenas zitten.

- BX Sport MK2
- AX GT chic
knäckor schreef:Dat is de vacuumslang die naar je rembekrachtiger gaat. Bij niet HP-geveerde-diesel-PSA´s heb je daarvoor een extra pompje op de nokkenas zitten.
hebje een foto van zoon pompje voor me?

- C5 2.0 16v HDi Break
Ik zal eens kijken of ik binnenkort twee foto’tjes kan maken. Je hebt naar mijn weten in ieder geval 2 typen: eentje die rechtstreeks op de kop zit, op de plek waar bij een BX diesel de poelie voor de HD-pomp zit en één die net als de HD-pomp door die poelie wordt aangedreven.

Totaal aantal Berichten: 917
- BX GTI 16V MK1
Mooi. Ik ben het weekend aan het verhuizen geweest en zie dat het topic een interessante wending heeft genomen.
Al weet ik van enkele onderdelen waa jullie het over hebben niet wat het zijn, ik snap wel dat de redenatie van het probleem en de praktijkervaring wat uit een lopen.
Even wat gegevens van voor en na oliepijlstok:
voor: motor moeilijk starten (paar keer pompen en met gas erop starten_
na: in een keer of met piepklein beetje gas starten
voor: 5 a 10 minuten rommelige motor (motor slaat meteen af als er geen gas op staat gedurende deze tijd)
na: 2 minuten rommelige motor (kan gedurende deze tijd afslaan, maar minder snel dan voorheen)
Overall: motor loopt fijner als ie eenmaal warm is met minder ‘gepruttel’
Wat doet een mapsensor en waar zijn de vacuumslangen voor?
—> Xantia 1.8 16V Elegance (2000), BX GTI 16V mk1 (‘89)
—> Vorige auto’s: Visa 14 TRS (‘85), BX 19 TZD (‘92), BX basis (‘86), Mercedes w123 300D (‘82), BX 19 TZD (‘91), BX 19 GT (‘86), ZX 1.8 furio (‘94), Peugeot 405 GRD (‘90)
Volgens mij zit een mapsensor enkel op bepaalde injectiemodellen en zeker niet op een GT.
Ami 8 Club (1970)
ex: 2CV (‘79) | Dyane (‘81) | GS (‘79) | AX (‘95) | 17 x BX