Mijn 2.1TD heeft de dynamo niet in lijn met de krukaspoelie en airco pomp, hierdoor loopt de riem niet goed over de poelie van de dynamo en wordt voor een deel stukgevreten. Ik heb 3 dynamo’s liggen(2x XU10J4/1x XU10J2TE) deze zijn allemaal inwendig gekoeld, de dynamo op m’n XM heeft een uitwendige koelvin.
Hoort er op de 2.1TD(92) een dynamo met uitwendige koelvin? Ik kan niet nagaan of de dynamo ooit vervangen is…
Ik heb hier een dynamo uit een XM2.0i met uitwendige koelvin.
Heb je al gekeken of er niet een spanrol slecht is, toevallig ga ik morgen een Xsara fixen die een soortgelijk probleem heeft, daar zie je duidelijk dat er een spanrol slecht is.
Hoi Raz,
Nu ook in een XM2.1TD aan het rijden? Ik ook!
Hier een fotootje van hoe het er bij mij uitziet.
Niet helemaal duidelijk, maar misschien heb je er iets aan.
Ik kan eventueel morgen kijken of ik kan zien welke dynamo ik heb.
btw, het pijltje is van een ander topic, mijn diesellekkage…
Mzl. Hans
BX DIGIT 1985, C35 2.2D 1979, CX 2.5RI Familiale 1986, C2 1.4VTR en voor dagelijks een C6 3.0D V6 2012.
Een 2,1 zoals op de foto, en zoals bij mij, heeft een inwendige koelvin en boven sleuven op de pullie.
Magical box specialist! Read-out and reset your computer yourself!
Jullie hebben type2 XM’s. Ik heb een type 1 met metalen inlaat of dit uitmaakt weet ik voorals nog niet. Spanrol is overigens goed, deze waren nieuw bij aanschaf. Op hbase is zoals ik op dat kleine plaatje kan zien enkel een 70A dynamo welke uitwendig gekoeld is. De 80A dynamo’s zijn inwendig gekoeld. Volgens mij hoort er dan ook op mijn XM een 80A dynamo(inwendig), want airco aanwezig.
De XM donor die de mijn huidige leverde was een 90er met airco en die had een uitwendige ventilator.
Hierboven staat een type 2 XM met een nieuwerwetse Xantia pomp die door de multi-riem wordt aangedreven. De oudere type1 XM heeft een HD pomp die door een losse v-snaar wordt aangedreven. Daarbij drijft de multi-riem alleen maar de dynamo en evt. de aircopomp aan.
Zou dus goed kunnen zijn dat er een dynamo is opgezet met verkeerde poelie. Het hoeft maar een halve baan uit het lood te liggen en dan gaat het al mis.











Totaal aantal Berichten: 1185
Geregistreerd: 16-02-2007
- XM 3.0 V6 Exclusive Aut LPG
- C5 2.0 16v Exclusive LPG G3
Mij mijn xm’s, 1 uit 98 en 1 uit 91 zit er geen uitwendige ventilator op. De 91ger had dacht ik 80ah en de 98er 150..
Alles wat ontstaat, komt voort uit het denken, het is geboren uit denken, gevormd uit denken.





Totaal aantal Berichten: 478
Geregistreerd: 11-01-2006
- XM 2.1 TD
- C5 1.8 16v
- (Grand) C4 Picasso 1.6 HDi Fap
- XM 2.0 TurboCT
Ik weet ook bijna zeker dat ik een inwendige koeling heb én ik heb ook een type 1 (zoals je weet). Ik zou het morgen even moeten nakijken voor de zekerheid, maar weet het eigenlijk wel zeker. Die nummers die je noemt in de OP zijn dat Valeo nummers ofzo ?
Als je wilt dat ik even kijk, lees ik het hier wel. Ik maak dan ook wel even een fotootje.
-edit- morgen/overmorgen, ik weet niet hoeveel tijd ik morgen heb, en buiten dat, ik wil al 3 dagen kijken voor je ... vergeet het steeds.
Nu C5 tijger…
http://mg.dev.autotaal.com/hbase/artikelen/artikelgroepen.aspx?t=PMQWOKOWONOP&k=
Dan onder starten en laden staan de mogelijke dynamo’s…
Heb je hier wat aan?
Hans
BX DIGIT 1985, C35 2.2D 1979, CX 2.5RI Familiale 1986, C2 1.4VTR en voor dagelijks een C6 3.0D V6 2012.
TCT tijger schreef:Ik weet ook bijna zeker dat ik een inwendige koeling heb én ik heb ook een type 1 (zoals je weet). Ik zou het morgen even moeten nakijken voor de zekerheid, maar weet het eigenlijk wel zeker. Die nummers die je noemt in de OP zijn dat Valeo nummers ofzo ?
Als je wilt dat ik even kijk, lees ik het hier wel. Ik maak dan ook wel even een fotootje.
-edit- morgen/overmorgen, ik weet niet hoeveel tijd ik morgen heb, en buiten dat, ik wil al 3 dagen kijken voor je ... vergeet het steeds.
Die nummers in de OP zijn motortypes. Vrijwel alles wat je op XU blokken vindt kan je wel uitwisselen en omdat ik op elk XU blok, dat ik tot nu toe gezien heb, een inwendig gekoelde dynamo zat, rees bij mij de vraag of er wel de juiste op mijn XM zit geschroeft.
Als je voor zekerheid nog even wil kijken of jouw dynamo inwendig gekoeld is, dan hoor ik graag. Foto is in principe niet nodig in dit geval.
@Hans,
Heb inderdaad in hbase al opgezocht welke type dynamo’s zijn leveren voor een 2.1TD.
Alleen de donor van mpostma had een uitwendige gekoelde dynamo en voor de rest zijn ze inwendig gekoeld. Ik zal met de driem wissel(die ik al een maand eerder had willen doen) ook maar even de dynamo omwisselen, heb het idee dat alles dan wel in lijn ligt.
Ik bedenk mij trouwens dat mijn donorblok welliswaar airco had, maar de nog wel aanwezige aircopomp was buiten werking gesteld.
Op deze foto ontbreekt de aircopomp omdat die in de donorkoets was achtergebleven zodat we geen slangen van de airco hoefden los te maken.
Overigens: ik had de indruk dat de offsets allemaal behoorlijk gestandaardiseerd waren onder de XU blokken. Ik had net zo goed de BX of de XM dynamo kunnen monteren, en de BX diesel dynamo heb ik later nog weer op een BX met XU benzinemotor geschroefd.
Zo wil ik ook wel aan mn blok sleutelen! Een D-riem wordt nu echt een eitje!
Magical box specialist! Read-out and reset your computer yourself!





Totaal aantal Berichten: 478
Geregistreerd: 11-01-2006
- XM 2.1 TD
- C5 1.8 16v
- (Grand) C4 Picasso 1.6 HDi Fap
- XM 2.0 TurboCT
Razkin; ik had een intern gekoelde dynamo en heb nu een extern gekoelde dynamo.
.
Op een 2.1 TD met airco dus. Ik weet niet of het een 80-er of 90-er is btw.
Nu C5 tijger…
malle pietje schreef:Zo wil ik ook wel aan mn blok sleutelen! Een D-riem wordt nu echt een eitje!
Jaha.. maar daarna springt ie niet vanzelf in de auto.
multiriem loopt naar het motorblok
Bij mijn 2.1td uit 97 loopt de riem richting motorblok na een paar duizend km , de vorige riem had hier ook last van .Wat kan het zijn?
zytra taky den











Totaal aantal Berichten: 1185
Geregistreerd: 16-02-2007
- XM 3.0 V6 Exclusive Aut LPG
- C5 2.0 16v Exclusive LPG G3
Dat zou zomaar de spanner kunnen zijn. Die gaan er regelmatig aan. Goed kijken of de spanrol recht staat en niet klappert als de motor stationair loopt.
Alles wat ontstaat, komt voort uit het denken, het is geboren uit denken, gevormd uit denken.