4 van de 8
« Eerste  < Vorige 2 3 4 5 6 Volgende >  Laatste »
   
Lekke koppakking 2.1Td
knäckor
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3680
Geregistreerd: 24-08-2006

- C5 2.0 16v HDi Break
Gepost: 04 februari 2008 03:00 PM
  [ # 46 ]

Welk lampje is dan wel voor het koelvloeistofpeil?

Eveneens ben ik tevens ook.

Profiel  
 
malle pietje
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3359
Geregistreerd: 07-10-2004

Gepost: 04 februari 2008 05:04 PM
  [ # 47 ]

Zucht. Vandaag 240km gereden en geen lampje dat gaat branden. Gisteren de KV bijgevuld tot een herkenbaar peil, wel het idee dat er iets verbruikt was overigens. Olie is nog exact op peil met 3000km geleden.

Zo typisch, als ik niet in het reservoir had gekekene vorige week, had ik nu niet geweten dat er iets mis zou zijn. Als ze zich de aankomende week nog zo houdt, ga ik mooi op wintersport met r.

Edit; 320km gereden zonder het lampje te zien branden, dat ligt volgens mij wel echt aan het aftoppen van het niveau gisteren.

Magical box specialist! Read-out and reset your computer yourself!

Profiel  
 
TCT tijger
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 478
Geregistreerd: 11-01-2006

- XM 2.1 TD
- C5 1.8 16v
- (Grand) C4 Picasso 1.6 HDi Fap
- XM 2.0 TurboCT
Gepost: 04 februari 2008 06:24 PM
  [ # 48 ]

Het lijkt me ook niet dat de kop lek is, zo vaak hoor je dat niet bij TDtjes toch ? Kun je het systeem niet even ergens op druk laten zetten, of de boel even laten testen ? Dan heb je wat meer zekerheid.

Nu C5 tijger…

Profiel  
 
mpostma
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 9231
Geregistreerd: 03-01-2004

Gepost: 04 februari 2008 06:30 PM
  [ # 49 ]

ik vind de beschrijvingen tot nu toe zo oneenduidig en vaag dat ik er totaal geen conclusie aan zou willen verbinden. Als je er nu zonder gezeur 1000 km per week mee kan rijden zal dat met de wintersport ook wel gaan. En de ANWB stelt met de IRK als voorwaarde voor repatriering dat de wagen niet binnen 2 dagen oid ter plekke gefixed kan worden. En je moet achteraf aantonen dat je hem weer hebt laten repareren. Volgens mij kom je daar wel mee weg als de nood aan de man komt.

Kortom: gooi desnoods nog een extra tankje koelvloeistof in de kofferbank en gaan met dat die diesel.

Profiel  
 
malle pietje
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3359
Geregistreerd: 07-10-2004

Gepost: 04 februari 2008 06:39 PM
  [ # 50 ]

Tja het is eigenlijk niet zo heel moeilijk.

In juni had ik forse lekkage, dat bleek achteraf een lekke kop die naar buiten lekte. Dus het sijpelde van achterop het blok naar buiten.

In december begon af en toe het beruchte lampje te branden, dat werd door Ton van Soest verklaard door een lekke koppakking die de lucht uit de kop naar het reservoir pompt en daar de sensor laat denken dat het niveau te laag is. Dat, en het feit dat de slangen keihard waren en dat daarmee de druk te hoog zou zijn. Sensor vervangen voor de zekerheid.

Nu een aantal dagen continu het lampje aangehad ondanks de nieuwe sensor, naar het lijkt een beetje verbruik en een lichte aankoek van mayonaise in het reservoir.

Dat alles geeft mij het vermoeden dat de kop toch echt lek is.

tenzij;
het lampje wordt gevoed door de sensoren die eerder op de foto voorbij kwamen, en die sensor vies of kapot is

plus

de enige lek in de kop die er zat door de Bars Leak dicht is gegaan en het daarbij is gebleven

plus

de mayonaise volstrekt ergens anders vandaan komt

plus

de hoge druk een vaag vermoeden van Ton van Soest was en de leidingen gewoon oud zijn.

Magical box specialist! Read-out and reset your computer yourself!

Profiel  
 
mpostma
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 9231
Geregistreerd: 03-01-2004

Gepost: 04 februari 2008 06:52 PM
  [ # 51 ]

Ik begreep al eerder dat je het had over een niet goed werkende sensor. Als je peil (check dat vooral zelf in het tankje) gewoon in orde is en je lampje brandt, dan heb je een vals alarm. Nu is het vervangen vna die sensor al vrij zinloos omdat je een sensor net zo goed er even uitneemt, schoonschuurt en dan weer monteert. Als ie daarna nog steeds oplicht, terwijl het peil gewoon goed is, dan noem ik dat gewoon vals alarm.

Edoch, mayo kan duiden op een langzaam doorslaande koppakking (en die lekkage die je eerder had onderschrijft dat al). Maar de vraag is hoe accuut het allemaal is.

Als de koppakking echt doorslaat ga je liters water verliezen per week, zie je geborrel in het expansievaatje bij draaiende motor en open dop en dan is er ook niet meer mee te rijden omdat ie de koelvloeistof er snel uit gaat gooien.

Ik weet niet of het XM tankje een duidelijk maximumniveau heeft, maar gooi er nou eens niet meer bij dan noodzakelijk om de sensor royaal onder water te laten staan.  Kijk nu of je nog koelvloeistof kwijtraakt.

Meja, al met al denk ik toch dat die beun oplossing waarmee je de eerdere lekkage hebt gedicht toch weer een keer de geest gaat geven. Edoch.. de vraag is wanneer.

Profiel  
 
malle pietje
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3359
Geregistreerd: 07-10-2004

Gepost: 04 februari 2008 11:51 PM
  [ # 52 ]

Je hebt helemaal gelijk. De sensor heb ik ook eerst schoongemaakt en daarna pas vervangen. Zonder dop op het reservoir kan ik niet rijden want dan loopt ie over, eraf halen is levensgevaarlijk, het spuit eruit.

Met jouw antwoord bevestig ik mn hoop en vermoeden dat ik nog even door kan rijden en ermee op wintersport kan, er is hoe dan ook sprake van een lekke koppakking.

Edit;
Het blijft overigens wel typisch dat het lampje brandt wanneer het er zin in heeft, maar na aftoppen gisteren heeft het ook niet meer gebrand. Gelukkig de week nog 3 keer op en neer naar Amersfoort en 2maal extra naar Zaandam, dus in die tochtjes het verbruik even goed in de gaten houden.

Magical box specialist! Read-out and reset your computer yourself!

Profiel  
 
mpostma
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 9231
Geregistreerd: 03-01-2004

Gepost: 05 februari 2008 02:32 AM
  [ # 53 ]
malle pietje schreef:

Edit;
Het blijft overigens wel typisch dat het lampje brandt wanneer het er zin in heeft, maar na aftoppen gisteren heeft het ook niet meer gebrand. Gelukkig de week nog 3 keer op en neer naar Amersfoort en 2maal extra naar Zaandam, dus in die tochtjes het verbruik even goed in de gaten houden.

Ik heb hetzelfde probleem bij de GTI. De sensor is compleet onbetrouwbaar. Maar ja, als ik de dop ook maar iets open probeer te draaien, spuit het water eruit bij warme motor. Tegen de tijd dat de het systeem zo leeg is dat de sensor ECHT droog komt te staan, ontstnapt er heel wat lucht voordat er water uit spuit. Maar goed: dat is dan niet het geval.

ALs overigens de druk zo hoog wordt dat er wat er ontstnapt bij de radiateurdop kan het zijn dat de dop nog slecht is (dan druppelt er wellicht wat uit) maar als het er hard uitgaat lekken dan denk je wel snel aan OF waardeloze ontluchting of een lekke koppakking

Profiel  
 
malle pietje
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3359
Geregistreerd: 07-10-2004

Gepost: 05 februari 2008 04:09 PM
  [ # 54 ]

Er is nog steeds niets uit de overdrukbuis bij de dop gekomen, blijkbaar is de druk niet hoger dan 1,7 bar (toch) of is de dop kapot.

Ook vandaag het lampje niet gezien, weer over 240km. Morgenochtend xcontroleer ik bij koude motor nog eens het reservoir, dan staat er circa 600km extra bij.

Magical box specialist! Read-out and reset your computer yourself!

Profiel  
 
TCT tijger
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 478
Geregistreerd: 11-01-2006

- XM 2.1 TD
- C5 1.8 16v
- (Grand) C4 Picasso 1.6 HDi Fap
- XM 2.0 TurboCT
Gepost: 05 februari 2008 06:26 PM
  [ # 55 ]

Ik heb nog even een domme vraag/opmerking, maar in het kader van alles even uitsluiten dan maar ...

Heb je bij het verversen van je koelvloeistof goed ontlucht met de dopjes in je slangensysteem en heb je gewacht tot de thermostaat ook open is gegaan ? M.a.w. gaat het lampje niet branden omdat je thermostaat open gaat en je niveau daar te laag door komt te staan ?

Ik schat niet in dat jij zoiets over het hoofd ziet trouwens, maar ik vind het vullen van het systeem een heel gedoe t.o.v. mijn vroegere golfje GTI. En toegegeven als ik je verhaal weer lees over je voorgaande problemen/vraagtekens, zou het wel zomaar kunnen, al hoor je het eigenlijk nooit bij de 2.1 TD (de lekke kop dus) ...

Nu C5 tijger…

Profiel  
 
malle pietje
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3359
Geregistreerd: 07-10-2004

Gepost: 05 februari 2008 06:50 PM
  [ # 56 ]

Die is wel goed ontlucht! Bovendien zou na alle km’s die er daarna mee gereden zijn eventuele lucht die er in is blijven zitten er wel yuit zijn lijkt me…

Er is nog steeds geen peil op te trekken, het lampje brandt zonder logica wel of niet, dus wat dat betreft….

Magical box specialist! Read-out and reset your computer yourself!

Profiel  
 
malle pietje
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3359
Geregistreerd: 07-10-2004

Gepost: 06 februari 2008 07:27 PM
  [ # 57 ]

Vanmorgen het niveau gecontroleerd, na circa 600km geen zichtbaar verbruik. Ook vandaag weer heerlijk met 3 opdrachtgevers in het leer naar Staphorst op en neer geweest, zonder enig probleem. Ze heeft me niet teleurgesteld!

Ik ga er gewoon mee op wintersport, dat kan zeker geen kwaad. En die lekke kop, die moet ik maar eens goed gaan onderzoeken…..

Magical box specialist! Read-out and reset your computer yourself!

Profiel  
 
mpostma
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 9231
Geregistreerd: 03-01-2004

Gepost: 06 februari 2008 07:33 PM
  [ # 58 ]
malle pietje schreef:

En die lekke kop, die moet ik maar eens goed gaan onderzoeken…..

Indien nodig of gewenst kunnen we altijd nog een sloopmeeting houden. Dat leer klinkt wel goed in elk geval!

Profiel  
 
Serge
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3215
Geregistreerd: 31-10-2004

Gepost: 06 februari 2008 07:57 PM
  [ # 59 ]

Laat anders eens een test doen met zo’n bolletje of dopje oid op je kvsreservoir om te zien of de kop idd lek is. Eventueel kun je ook eens bij mij langskomen voor een compressietest in ruil voor een pakje Lucky Light en een fles Ketel.

Animal triste post coitum

Profiel  
 
malle pietje
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3359
Geregistreerd: 07-10-2004

Gepost: 06 februari 2008 08:10 PM
  [ # 60 ]

Wordt steeds goedkoper!  Laughing

Na de vakantie maar eens goed kijken, eind van de week hak ik definitief de knoop door.

Magical box specialist! Read-out and reset your computer yourself!

Profiel  
 
 
4 van de 8
« Eerste  < Vorige 2 3 4 5 6 Volgende >  Laatste »
 
© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook