Heeft iemand het wel eens laten doen, zo’n ombouw? Of er een offerte van opgevraagd? Ben erg benieuwd wat het kost.
Het gaat om een V6.24.
Re: Ombouwen automaat -> Handbak
roncitf schreef:Heeft iemand het wel eens laten doen, zo’n ombouw? Of er een offerte van opgevraagd? Ben erg benieuwd wat het kost.
Het gaat om een V6.24.
Probeer eerst maar eens tegen redelijke prijzen de benodigde onderdelen bij elkaar te krijgen.
handbak, vliegwiel, evt. de assen als deze afwijken, schakelmechanisme met pook (waarschijnlijk kabels), koppelmechanisme (waarschijnlijk hydraulisch bij het nieuwe type).
Overigens moet voor een goede automaatbak met alle rimram erbij ook wel emplooi te vinden zijn, al is verkopen altijd lastiger. Met kopen betaal je de hoofdprijs en als je wilt verkopen dan krijg je het aan de straatstenen niet kwijt.
Maarrrrr, zomaar een ideetje of heb je iets concreets op het oog?
Het vinden van een V6.24 Break met handbak is niet makkelijk. Zeker niet in NL. In Duitsland staat er wel een te koop, ben met de RDW aan het overleggen wat de BPM gaat worden. Als dat gunstig uitvalt, dan koop ik een duitser, anders weer verder zoeken.
Als het ombouwen nou betaalbaar is kan ik een automaat kopen, een handbak erin laten zetten en heb ik de auto die ik wil.
Nu we het er toch over hebben. Is een automaat echt zoveel trager dan een handbak. Citroen geeft op: 0-100; handbak 8,9s en automaat 10,9. Scheelt wel behoorlijk.
Hou niet zo van automaten, ook omdat ik me er op de weg aan irriteer. Continu die remlichten aan.
roncitf schreef:Het vinden van een V6.24 Break met handbak is niet makkelijk. Zeker niet in NL. In Duitsland staat er wel een te koop, ben met de RDW aan het overleggen wat de BPM gaat worden. Als dat gunstig uitvalt, dan koop ik een duitser, anders weer verder zoeken.
Als het ombouwen nou betaalbaar is kan ik een automaat kopen, een handbak erin laten zetten en heb ik de auto die ik wil.Nu we het er toch over hebben. Is een automaat echt zoveel trager dan een handbak. Citroen geeft op: 0-100; handbak 8,9s en automaat 10,9. Scheelt wel behoorlijk.
Hou niet zo van automaten, ook omdat ik me er op de weg aan irriteer. Continu die remlichten aan.
Ik denk dat een automaat afhankelijk van de berijder nog wel eens best vlot kon zijn. Meja, als je niet houdt van automaten (net als ik trouwens) dan moet je dat gewoon niet willen.
Het inbouwen als je de juiste onderdelen hebt is al een beste klus (reken voor het gemak een offerte voor een koppelingswissel + een uur of 4 extra voor het inbouwen van de overige rommel. Plus de onderdelen die je dan nog moet aanleveren (Wat ik al eerder noemde). Denk dat je dan nog beter even kan proberen door te zoeken naar een handbak.

Totaal aantal Berichten: 247
- AX 1.1 TGE Injecton
- XM V6 12V Exclusive automaat
Leuk idee al zal in de praktijk blijken dat een automaat meestal sneller is dan een handgeschakelde bak, dit simpelweg omdat de meeste mensen niet het onderste uit de kan kunnen halen met schakelen en koppelen.
Het zal nog niet zo simpel zijn om dit klusje te klaren, de motor moet er uit en dat is een flinke klus en wat nog erger is is dat er electronisch ook een en ander verschilt.
Bij een de electronische automaat van een nieuw type 24v wordt er namelijk ook door het motormanagement een aantal dingen geregeld door de ECU (motorcomputer) en die is dan ook anders dan van een handbak.
Informeer dus van te voren goed wat voor “ellende” je kan verwachten!
Groeten Gijs.
Mijn fijne XM heeft inmiddels ruim 400.000km gelopen en rijdt nog fantastisch!
Ik zie al in dat dit niets wordt. Voor een V6.24 koppeling vervangen staat al 2 dagen, incl. materiaal rond de € 1500, dan nog de bak, stangen en electronica, dat gaat dik over de € 2000 worden.
Bedankt voor alle info.
Net een verkoper van een V6.24 Break automaat gemaild over de staat van de auto. Auto heeft 211k gelopen. Zijn antwoord:
————————————————————————————————————————
Het officiele onderhoudsboekje is erbij. Dat is een groot deel ingevuld. (t/m 120608 km.) Later heeft men dat nagelaten maar deze auto is daarna wel voor elk onderhoud bij een dealer geweest. Er werd geen onderhoud overgeslagen om kosten te besparen ofzo. De naam van de garage is wel bekend maar weet ik op dit moment niet. Ik verkoop deze auto voor mijn broer die in Weesp woont, dus als iemand bij deze garage wil informeren is dat geen probleem.
Volgens mij is de radiateur de komende tijd aan vervanging toe. Hij lekt niet maar is op een paar plekjes groen uitgeslagen.
Als de motor nog koud is is de automaat wel eens zenuwachtig maar als de motor warm is is dat snel weer over. Dat hebben wel meer Citroens.
De motor loopt als een zonnetje.
De distributiesnaar is op het gewone moment vervangen. Ik weet uit mijn hoofd niet wanneer dat voorgeschreven wordt maar als het om de 120.000km moet kan hij nu eerst nog 20.000km rijden.
————————————————————————————————————————
Dat van die automaat die niet lekker gaat als ie koud is, lijkt me niet zo maar een Citroen kwaaltje. Of toch?
Dat van die automaat die niet lekker gaat als ie koud is, lijkt me niet zo maar een Citroen kwaaltje. Of toch?
Best kans dat de bakolie nog nooit ververst is geweest, sommige dealers maken dat de klanten wijs. Na een paar keer verversen kan ‘t best eens over zijn met dat zenuwachtige.
Let er wel op dat het vervangen van een d-riem bij deze V6 zomaar even 1200 euro kan kosten