1 van de 2
 1 2 Volgende > 

metertjes
martijn78
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 154

Gepost: 05 maart 2005 04:21 PM

Zo, ik ben net even bij Brezan geweest en heb een paar metertjes gekocht: een amperemeter, een koelvltempmeter en een oliedrukmeter (alle van Equus). Alleen de installatiehandleiding laat nogal te wensen over en ik denk dat ik verloopstukken nodig heb voor de oliedrukmeter en de kvtmeter.
Wie weet hoe ik dit het beste aan kan pakken? Waar kan ik de kabels het beste door het brandschot naar het dashbord leiden en aansluiten op de dashbordverlichting? Confused

Profiel  

WYD
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 2559

Gepost: 05 maart 2005 04:23 PM
  [ # 1 ]

en dan???

Profiel  

martijn78
> 100 berichten
RankRank

Gepost: 05 maart 2005 04:29 PM
  [ # 2 ]
WYD schreef:

en dan???

Een beetje last van spasme, drukte per ongeluk op de enter-toets….

maar m’n verhaal is nu compeet Surprisedops:

Profiel  

WYD
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank

Gepost: 05 maart 2005 04:30 PM
  [ # 3 ]

Ik ben benieuwd naar het eindresultaat! Maarre een koelvloeistoftemp. meter???
Wat heeft dat ding voor nut?
Olietemp. meter lijkt me nog wel handig.  Rolling Eyes

Profiel  

Eric Vertogen
> 1300 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 1400

Gepost: 05 maart 2005 06:20 PM
  [ # 4 ]

Re: metertjes

martijn78 schreef:

Zo, ik ben net even bij Brezan geweest en heb een paar metertjes gekocht: een amperemeter, een koelvltempmeter en een oliedrukmeter (alle van Equus). Alleen de installatiehandleiding laat nogal te wensen over en ik denk dat ik verloopstukken nodig heb voor de oliedrukmeter en de kvtmeter.
Wie weet hoe ik dit het beste aan kan pakken? Waar kan ik de kabels het beste door het brandschot naar het dashbord leiden en aansluiten op de dashbordverlichting? Confused

Jammer dat je Equus metertjes hebt gekocht. Ik heb deze een aantal jaren in mijn BX gehad, maar ze hebben nooit fatsoenlijk gewerkt. Zelfs een paar keer vervangen, maar het is bagger kwaliteit. Als je goede metertjes wilt, die weergeven wat ze moeten weergeven, koop dan VDO-metertjes.
Ik ben trouwens nieuwsgierig hoe jij de Ampere-meter gaat aansluiten.

Profiel  

martijn78
> 100 berichten
RankRank

Gepost: 05 maart 2005 08:13 PM
  [ # 5 ]

Eric Vertogen schreef:
martijn78 schreef:

Jammer dat je Equus metertjes hebt gekocht. Ik heb deze een aantal jaren in mijn BX gehad, maar ze hebben nooit fatsoenlijk gewerkt. Zelfs een paar keer vervangen, maar het is bagger kwaliteit. Als je goede metertjes wilt, die weergeven wat ze moeten weergeven, koop dan VDO-metertjes.
Ik ben trouwens nieuwsgierig hoe jij de Ampere-meter gaat aansluiten.

Ik zat idd wel erg te twijfelen of ik dit merk zou aanschaffen, maar vooral gezien de afwezigheid van de belangrijke kvtmeter en de redelijke prijs heb ik toch maar voor deze gekozen… Mocht het niks worden, dan heb ik m’n geld weggegooid en koop ik een betrouwbaarder merk (idd VDO). M’n grootste probleem is nu: Waar sluit ik de oliedrukmeter op aan (carter?) en de kvtmeter (thermostaat op radiateur?)

Volgens de summiere handleiding van de Ampmeter gaat de + rechtstreeks van de accu naar de meter en de - naar\van de ‘regulator’.

Profiel  

PHoskam
> 1100 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 1130

- CX CX 25 GTI Turbo
- C5 C5 2.0 16v exclusive break ph2
Gepost: 05 maart 2005 08:38 PM
  [ # 6 ]

heb zelf ook van dat spul in m’n ds gehad, was geen succes.
ben overgestapt op Motometer daarna, kost wat maar dan heb je wat.

een amp meter moet je aansluiten tussen de laadstroom draad van je dynamo, gebruik voldoende dikke draad of beter nog niet inbouwen, geeft alleen ellende en je hebt er niks aan.

Wat is Citroën rijden toch formidabel !

Profiel  

martijn78
> 100 berichten
RankRank

Gepost: 05 maart 2005 09:52 PM
  [ # 7 ]

Hmmm… zo te horen gaat Martijntje binnenkort even terug om de boel te ruilen Sad  Alleen hebben ze me de verkeerde bon meegegeven!! Er stond iemand tegelijk met mij iets af te rekenen, nu heb ik zijn bon Evil or Very Mad . Gelukkig heb ik gepind, de pinbon zit er wel aan vast.

Profiel  

metro2005
> 2000 berichten
Totaal aantal Berichten: 2294

Gepost: 05 maart 2005 10:10 PM
  [ # 8 ]

ik heb in de zx een voltmeter van equees. maar tis inderdaad niet veel soeps.
lampje achter het wijzertje werkt niet goed en soms is mijn wijzer oranje gekleurd (zoals het hoort) en dan is het lampje ineens uit en zie je geen wijzertje meer Confused

mja zaak waar ik dat ding gekocht had is failliet Confused

amperemeter moet je geloof ik op de accu aansluiten tussen de plus van je accu en de rest van je electrische systeem (dus HELE dikke kabels gebruiken)
koelvloeistoftemp. moet je denk ik gewoon ergens de sensor op je radiauteur oid plakken en oliedrukmeter Confused geen idee.

Huidige eigen auto: geen
Huidige auto vriendin: Citroën Xsara 1.6
Gehad: Citroen saxo, 2x citroen xantia, 2x citroen BX GTI, citroen ZX

Profiel  

karel
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 5738

Gepost: 06 maart 2005 01:08 AM
  [ # 9 ]

martijn78 schreef:

Waarom al dat gepruts? Een oliedrukmeter en een kvtemp meter zijn in het “standaard” GTI-dashboard van de BX opgenomen, daar heb je niet van die lelijke slecht werkende losse ondingen voor nodig toch? Een amperemeter is amper zinvol te noemen, je kunt het geld beter in een prima accu stoppen met voldoende startstroomcapaciteit, dan heb je er nooit een nodig.

Zo af en toe is er nog wel een GTI-klokkenspel met de juiste metertjes te scoren; sensortjes wordt al lastiger. Met een diesel (toch?) heb je overigens wel een verloop (T) stukje nodig om de oliedruk te meten icm de montage van de normale oliedrukzender.

Ich bin ein Breaker

Profiel  

martijn78
> 100 berichten
RankRank

Gepost: 06 maart 2005 03:10 PM
  [ # 10 ]

Ik heb al eerder gehoord van het inbouwen van een GTI klokkenspel in een andere BX (weet niet zeker of het een diesel was, loopt hier ergens een draadje van), maar ik weet niet of het veel problemen oplevert! Er zijn trouwens tegenwoordig steeds mooiere aanwijsklokjes te vinden in de autoshop Very Happy

Profiel  

karel
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 5738

Gepost: 07 maart 2005 01:18 AM
  [ # 11 ]
martijn78 schreef:

Ik heb al eerder gehoord van het inbouwen van een GTI klokkenspel in een andere BX (weet niet zeker of het een diesel was, loopt hier ergens een draadje van), maar ik weet niet of het veel problemen oplevert! Er zijn trouwens tegenwoordig steeds mooiere aanwijsklokjes te vinden in de autoshop Very Happy

Dat inbouwen is geen enkel probleem als je Veglia spul hebt, het is allemaal geheel of gedeeltelijk over te zetten vanaf type 2/3.
Wel moet je de witte bak (of alleen de blauwe achterflap) ombouwen als je ook de oliedrukmeter mee wilt nemen; die doet het niet op de standaard flap met alleen oliepeilmeter.

Ook moet je twee extra draden trekken naar nu nog ontbrekende sensortjes.

Voor de kv thermo is dat niet nodig; je pakt de draad van het oranje lampje (wat toch vervalt); voor oliedruk en temperatuur moet je wel wat extraas trekken. Een T-stukje voor oliedrukzender en sensor moest je toch in alle gevallen al hebben, wilde je dit inderdaad gaan registreren.

Ik heb in mijn turbod een GTI-klokkenspel; de oliedrukmeter bungelt los, da’s een keuze. (ik ga voor betrouwbaarheid en alles wat er extra aan het oliekanaal bungelt kan er ook weer af komen);
De oliethermometer heeft enige tijd gewerkt maar het risico met de standaard carterpan werd me te groot: je moet zo’n olietemperatuursensor in een aangepaste carterpan schroeven; de normale carterplug is er niet geschikt voor. Je ramt er de grond af en toe mee.
Alleen de KV termosensor zit nu dus aangesloten. Meja, ik heb ‘t veel te druk met ermee rijden. De rest “komt nog wel eens”...

Ich bin ein Breaker

Profiel  

winnetou
> 2000 berichten
Totaal aantal Berichten: 2255

- BX TZD Turbo
- BX 14 TE
- BX 19 GT
Gepost: 07 maart 2005 12:10 PM
  [ # 12 ]
karel schreef:

....De oliethermometer heeft enige tijd gewerkt maar het risico met de standaard carterpan werd me te groot: je moet zo’n olietemperatuursensor in een aangepaste carterpan schroeven; de normale carterplug is er niet geschikt voor. Je ramt er de grond af en toe mee….

En zelfs dat blijkt dus te kunnen verschillen. Als je gezegend (of niet?) bent met een BX met airconditioning, dan heb je een aluminium carterpan met een 2e olieplug, die je kunt verwisselen voor een olietemp.sensor. Komt soms bij BX-en zonder airco ook wel voor (zoals bij de mijne Cool ), en natuurlijk zijn alle GTI modellen daarvan voorzien, aangezien die dat metertje standaard hebben.
Op de plaats van de olievulplug kan ook best, maar dan moet deze, zoals Karel hierboven al min of meer aangeeft, naar achteren gericht zijn en niet naar onderen. Anders kun je de olietemp.meter maar beter vergeten.

Overigens vraag ik me zomaar af: is het mogelijk om op een of andere manier (bij Veglia?) zo’n rechter meterblokje los te kopen? Of zit er dan echt niks anders op om een compleet GTI instumentenblok te kopen? Ik vind de afwezigheid van een koelvloeistoftemp.meter echt een gemis (maar daar gaat binnenkort verandering in komen!  Mr. Green )

Profiel  

WYD
> 2000 berichten

Gepost: 07 maart 2005 12:44 PM
  [ # 13 ]

Waarom willen jullie zo graag een koelvloeistofmeter hebben???
Daar heb je echt helemaal niks aan. Je kunt hooguit zien of de thermostaat open blijft staan en dus niet goed meer is.
Maar over de bedrijfstemperatuur kun je alleen maar gissen. Om dat zeker te hebben moet je een olietemperatuurmeter hebben!  Wink

Profiel  

winnetou
> 2000 berichten
Totaal aantal Berichten: 2255

- BX TZD Turbo
- BX 14 TE
- BX 19 GT
Gepost: 07 maart 2005 01:49 PM
  [ # 14 ]

Daar gaat het niet zozeer om. Als je alleen maar lampjes hebt voor de koelvloeistoftemperatuur, krijg je de waarschuwing pas zodra motor al bijna op het kookpunt is. Met een meter kun je de progressie ervan in de gaten houden. Daarmee kun je in elk geval de conditie van je koelsysteem bewaken.
Een olietemperatuurmeter heeft inderdaad ook zo zijn nut, maar zolang je de eerste 10 a 15 minuten minuten rustig aan rijdt is er over het algemeen geen probleem met de bedrijfstemperatuur van de motor. Is dus vooral leuk als je ‘sportief’ gebruik wenst te maken van je auto.

Profiel  

WYD
> 2000 berichten

Gepost: 07 maart 2005 04:10 PM
  [ # 15 ]

Als je koelvloeistoflampje gaat branden, wil dat nog niet zeggen dat je blok “kookt”

Profiel  

1 van de 2
 1 2 Volgende > 

© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook