









Totaal aantal Berichten: 917
Geregistreerd: 08-10-2007
- BX GTI 16V MK1
Vandaag ben ik met m (ook op forum en de vorige eigenaar van mijn GT) de LHM olie gaan verversen. Dat was voor mij de eerste keer en het ging wel goed. Totdat het hele boeltje bijgevuld was en de auto voor het eerst ind e laagste stand ging. Het spoot alle kanten op!! Fijn. Wij het lek gaan zoeken. Bleek dat beide retourslangetjes die op één van de slangen die aan de ketel vastzitten ervan af gescheurd waren. Oud rubber dus. Nu hebben we één van de slangetjes afgedicht met een schroefje en de andere direct op de ketel laten uitkomen. De gaten waar de retourslangetjes op aangesloten waren in de andere slang hebben we ook met schroefjes dichtgedraaid.
Weten jullie nu over welke slangen ik het heb?
tot nu toe werkt dit. Maar: moet ik er snel wat aan doen? En: is deze slang met twee retourslangetjes eraan nog nieuw te krijgen? Is dit zelf te vervangen (het zag er nogal lastig uit in die krappe motorruimte van de GT)?
Ik hoor het graag.
—> Xantia 1.8 16V Elegance (2000), BX GTI 16V mk1 (‘89)
—> Vorige auto’s: Visa 14 TRS (‘85), BX 19 TZD (‘92), BX basis (‘86), Mercedes w123 300D (‘82), BX 19 TZD (‘91), BX 19 GT (‘86), ZX 1.8 furio (‘94), Peugeot 405 GRD (‘90)






















Totaal aantal Berichten: 3844
Geregistreerd: 08-05-2005
- CX 2200
- CX 2200
Dat is nou een octopussss
is wel zelf te doen maar ik ben blij dat ik het bij m’n digit gedaan heb toen de moter er uit lag…
Hoop dat die leidingen bij mijn GT het voorlopig goed blijven.
Succes met de klus.
Overigens schijnt het bij Hegru wel mee te vallen qua kosten.










Totaal aantal Berichten: 917
Geregistreerd: 08-10-2007
- BX GTI 16V MK1
Is dát de octopus??
Bestaat dat toevallig uit meerdere delen?? Want volgens de vorige eigenaar is de octopus vervangen. Bedoelt hij dan soms een deel ervan?
Ik heb het echt over dat ding bij de ketel. Begint daar dan al de octopus?
—> Xantia 1.8 16V Elegance (2000), BX GTI 16V mk1 (‘89)
—> Vorige auto’s: Visa 14 TRS (‘85), BX 19 TZD (‘92), BX basis (‘86), Mercedes w123 300D (‘82), BX 19 TZD (‘91), BX 19 GT (‘86), ZX 1.8 furio (‘94), Peugeot 405 GRD (‘90)
Ja, dat alles is de octopus.
Ik heb overigens exact hetzelfde gehad met mijn GT.
Na het vervangen van de waterpomp eventjes de motor laten draaien om het koelvloeistofsysteem te ontluchten en toen ineens een grote fontein van LHM.
Daar waren toen ook die 2 kleine slangetjes van de veerpootretour gesprongen:
Dit was het resultaat: overal LHM, zelfs op de mistlamp…:
Ik heb toen deze slang van een sloper gepakt en die gemonteerd:
Ami 8 Club (1970)
ex: 2CV (‘79) | Dyane (‘81) | GS (‘79) | AX (‘95) | 17 x BX










Totaal aantal Berichten: 917
Geregistreerd: 08-10-2007
- BX GTI 16V MK1
Ja dat is het inderdaad. Mooie fontijn he?? Ik kreeg het zelfs in mijn oog, dus die veert heel soepel nu
Waar sluiten die drie slangen dan aan? Op een moeilijke plek?
Heb je dat dan met van de slang verbinders aan elkaar gesloten?
—> Xantia 1.8 16V Elegance (2000), BX GTI 16V mk1 (‘89)
—> Vorige auto’s: Visa 14 TRS (‘85), BX 19 TZD (‘92), BX basis (‘86), Mercedes w123 300D (‘82), BX 19 TZD (‘91), BX 19 GT (‘86), ZX 1.8 furio (‘94), Peugeot 405 GRD (‘90)
LHM in je oog is niet fijn. Ik hoop dat het goed hebt weggespoeld onder de kraan?
Ik zag de fontein zelf niet, aangezien ik toen in de GT zat en me verwonderde waarom het LHM-lampje ging branden. De monteur naast de auto zei toen ineens STOP!!
De donorslang op de foto was doorgeknip op 3 plaatsen en is met hulpstukjes vastgezet op de rest van de octopus, zoals is te zien op onderstaande foto’s. Zo zit het overigens na 4 jaar nog steeds (gok ik).
Ami 8 Club (1970)
ex: 2CV (‘79) | Dyane (‘81) | GS (‘79) | AX (‘95) | 17 x BX
Daar zijn geloof ik wel van die plastic verbindingsstukjes voor…..??? :
Edit; zoiets als hierboven dus
BX 19 GT ‘85, XM 2.0 TCT ‘94, CX 2400 GTI ‘81, BX 14 ‘89, AX 1.4 Rallye ‘96
ex: BX 14 Rallye, XM 2.0 8v, XM 2.0 16v, BX 14, BX 14, CX 2400 Prestige, XM V6 ‘90
Ik heb momenteel op de retourslang van de HD-pomp ook zo’n hulpstukje wat BasisBIX beschrijft.
Die slang brak op de snelweg en de ANWB heeft het gefixt. Wegenwachters hebben die dingen standaard bij hen in de auto.
Bel eens naar de ANWB zou ik zeggen en vraag waar ze die kopen.
Dit zit er in mijn BX 14. Dit plastic verbindingsstuk van de ANWB hoeft enkel met 2 slangenklemmentjes vast te worden gezet:
Ami 8 Club (1970)
ex: 2CV (‘79) | Dyane (‘81) | GS (‘79) | AX (‘95) | 17 x BX
En ik heb momenteel een aantal doorzichtige stukken slang die ik OVER de retourslangen kan klemmen in m’n auto zitten.
Ziet er wel leuk uit, want dan zie je altijd de groene kleur van de LHM
En ik heb er ook een paar in het dashboardkastje liggen, voor de zekerheid
BX 19 GT ‘85, XM 2.0 TCT ‘94, CX 2400 GTI ‘81, BX 14 ‘89, AX 1.4 Rallye ‘96
ex: BX 14 Rallye, XM 2.0 8v, XM 2.0 16v, BX 14, BX 14, CX 2400 Prestige, XM V6 ‘90










Totaal aantal Berichten: 917
Geregistreerd: 08-10-2007
- BX GTI 16V MK1
Echt super. Bedankt voor alle snelle reacties met afbeeldingen erbij!
Dus:
1. Donor deel van octopus halen van sloop
2. Anwb bellen waar ze die tussen slangetjes vandaan halen
3. Slangenklemmetjes kopen.
4. Knippen, plakken, klemmen en de boel is weer goed (hoop ik)
Is dit een goed plan zo?
Waar haal je van die slangenklemmetjes?
—> Xantia 1.8 16V Elegance (2000), BX GTI 16V mk1 (‘89)
—> Vorige auto’s: Visa 14 TRS (‘85), BX 19 TZD (‘92), BX basis (‘86), Mercedes w123 300D (‘82), BX 19 TZD (‘91), BX 19 GT (‘86), ZX 1.8 furio (‘94), Peugeot 405 GRD (‘90)
CitZX1.8iFurio schreef:Echt super. Bedankt voor alle snelle reacties met afbeeldingen erbij!
Dus:
1. Donor deel van octopus halen van sloop
2. Anwb bellen waar ze die tussen slangetjes vandaan halen
3. Slangenklemmetjes kopen.
4. Knippen, plakken, klemmen en de boel is weer goed (hoop ik)Is dit een goed plan zo?
Waar haal je van die slangenklemmetjes?
Zoiets ja….
Slangklemmetjes (van die hele kleine) kun je denk ik wel bij een automaterialenzaak halen
BX 19 GT ‘85, XM 2.0 TCT ‘94, CX 2400 GTI ‘81, BX 14 ‘89, AX 1.4 Rallye ‘96
ex: BX 14 Rallye, XM 2.0 8v, XM 2.0 16v, BX 14, BX 14, CX 2400 Prestige, XM V6 ‘90
Vergeet niet om een werkplaatshandboek voor de BX erbij te hebben en het systeem daarna goed te ontluchten (en vergeet de ontluchtingsnippel niet voordat je begint!).
Ami 8 Club (1970)
ex: 2CV (‘79) | Dyane (‘81) | GS (‘79) | AX (‘95) | 17 x BX


































Totaal aantal Berichten: 15438
Geregistreerd: 17-08-2004
- 2CV Special
- BX 16 TRS
- XM 2.5 TD Pallas
Daar hoef je je bij retourslangen niet echt druk over te maken.
Als de KLEINE octopus waar het hier over gaat bovenop gebroken is kun je met noodverbandjes gaan werken; neem een hele kleine octopus, wikkel de slangen om de pot en sluit ze aan op de naar boven komende stompjes.
Ik neem daarvoor - heel flauw - een stukje ijzeren hydrauliekleiding wat ik afgesneden heb met een scherpe kniptang of nijptang.
Vaak breken ze onderaan bij de voorste hoogteregelaar, dan kun je maar beter iets goeds monteren want ze zijn altijd rot en met ouwe troep blijf je aan het rommelen.
Ich bin ein Breaker










Totaal aantal Berichten: 917
Geregistreerd: 08-10-2007
- BX GTI 16V MK1
Ik ga gewoon één dezer dagen naar de sloop en dan trek ik aan wat octopussen. Als er één is die niet afbreekt en nog goed is dan neem ik die gewoon.
De methode van XBXG is toch het snelst en makkelijkst en als dat bij hem al een tijd goed werkt probeer ik eerst dat. Deze reperatie begrijpt ik tenminste volledig .
Nieuw rubber is natuurlijk veel beter, maar goed, eerst maar eens probleemloos rondrijden.
Is ontluchten daarna echt zo belangrijk trouwens?
—> Xantia 1.8 16V Elegance (2000), BX GTI 16V mk1 (‘89)
—> Vorige auto’s: Visa 14 TRS (‘85), BX 19 TZD (‘92), BX basis (‘86), Mercedes w123 300D (‘82), BX 19 TZD (‘91), BX 19 GT (‘86), ZX 1.8 furio (‘94), Peugeot 405 GRD (‘90)