Hallowa…..
Nou m’n bx moet weer voor de APK, grote beurt heeftie al gehad, dus dat moet geen probleem zijn. Echter zit ik met het volgende. Een tijdje terug heb ik een ander dashboard uit een sloper in mijn bx gezet, deze had 184979km mijn oude (kapotte) dash had 210899. Gaat dat problemen geven bij de APK ? De dealer zegt nl. dat je daar gezeur mee kan krijgen, ik vraag me af waarom aangeziek de APK niks met je KM stand te maken heeft. Weet iemand hoe hiermee om te gaan ?
Alvast bedankt!
Greetzz..
Marc


























Totaal aantal Berichten: 7071
Geregistreerd: 08-08-2004
- CX reflex ie break turbo 2
- C6 (2005-2012) 3.0HDI Exclusive
Tegenwoordig wordt de km stand in principe ingevoerd voor de NAP (nationale auto pas), maar volgens mij zijn daar wel voorzieningen ingebouwd voor een eventuele nieuwe teller, je moet het alleen vermelden geloof ik. Maar, het is in ieder geval geen APK afkeur punt nee.
“If at first the idea is not absurd, there is no hope for it.” - Albert Einstein
“According to Einstein’s theory of relativity, the faster you travel, the slower time passes… ergo… the faster I drive, the longer I live.”
Doneer om het forum draaiende te houden!
Geeft geen problemen, ze krijgen hooguit de melding/opmerking dat de kilometerstand niet klopt en inderdaad hooguit een melding over een andere teller.
Je moet de auto ook niet bij een dealer laten keuren, die wil alleen maar geld verdienen door aan je bx/kilometerteller te gaan knutselen
Gewoon naar een eerlijke specialist gaan, daar zijn er genoeg van in de omgeving waar je woont
En als je geld teveel heb kun je inderdaad naar de dealer gaan of nog beter de Kwikfit, want dan mankeert er altijd wel wat aan je remmen, banden, koni-schokdemperjes, etc
die garage is een eerlijke specialist een een goudeerlijke man die we al heel lang kennen.. ik heb hem net zelf even gebeld en ik plaats ffe me oude teller terug… want je kan er HEEL veel problemen mee krijgen en dan is dit de beste oplossing… eventueel kan hij in de loop van het jaar gewoon me lagere km stand aanmelden vanwege een storing in het dashboard… dus.. TADAA
opgelost
KM-stand heeft geen invloed op APK!
Ik ben ook erg benieuwd naar de “problemen” die je daarmee zou kunnen krijgen. De KM-stand is geen APK-punt! Ik denk dat de enige problemen die er mee veroorzaakt worden is het probleem dat jou portemonnee leger wordt en die van de dealer wat voller
nog een kleine aanvulling:
Gerard Maas schreef:
...........De snelheidsmeter moet goed werken, en moet indien nodig verlicht kunnen worden
Alle schakelaars moeten goed werken en deugdelijk zijn bevestigd.
Het controlelampje van het grote licht moet branden wanneer deze is ingeschakeld.
Het controlelampje van het mistachterlicht moet branden wanneer deze is ingeschakeld….............
ik wilde nog wat aardigs zeggen maar had al op submit gedrukt
als je kmstand teruggedraaid is geeft dat ook geen problemen met de apk dus ik zie niet in waarom een te hoge kmstand problemen zou moeten geven…
Huidige eigen auto: geen
Huidige auto vriendin: Citroën Xsara 1.6
Gehad: Citroen saxo, 2x citroen xantia, 2x citroen BX GTI, citroen ZX
Op http://www.rdw.nl te vinden:
“Sinds 1 maart 1999 is registratie van de kilometerstand van uw voertuig een wettelijk verplicht onderdeel van de APK. Deze kilometerstand wordt geregistreerd in de databank van de Stichting Nationale Auto Pas. De kilometerstand wordt niet alleen bij keuringen, maar ook bij onderhoud, reparaties of taxaties geregistreerd.”
En op http://www.autopas.nl kun je een correctieverzoek faxformulier downloaden ( ). Het verzoek moet o.a. ingediend worden als de teller is vervangen. Factuur en werkorder meezenden en laatste stand oude teller en stand nieuwe teller met vervangingsdatum opgeven.
Mag alleen door bij Nationale Autopas aangesloten autobedrijven ingevuld worden! Zelf knutselen is er dus niet meer bij. Flauw hoor,
PeTeR
On ne le dira jamais assez, une Citroën est faite pour rouler!
XM 2.0 carburateur, vert triton
C4 Picasso, 1.6 VTI, blanc banquise
Honda XL500, 1982 (te koop)
Gehad: Xantia’s 2.0i 8V, Xsara Picasso Exclusive, ID 1966
die verplichting is waarschijnlijk voor auto`s die vanaf die datum van de fabrieksband afrollen. Mijn auto is ook niet bekend bij de Autopas en mocht er een defect zijn aan mijn km-teller dan zal er geen haan naar kraaien. Denk ook niet dat de bix waar we het hier over hebben na deze datum geproduceerd is dus zal het geen problemen opleveren bij een APK
ik wilde nog wat aardigs zeggen maar had al op submit gedrukt
jaap1980 schreef:die verplichting is waarschijnlijk voor auto`s die vanaf die datum van de fabrieksband afrollen. Mijn auto is ook niet bekend bij de Autopas en mocht er een defect zijn aan mijn km-teller dan zal er geen haan naar kraaien. Denk ook niet dat de bix waar we het hier over hebben na deze datum geproduceerd is dus zal het geen problemen opleveren bij een APK
Nee hoor, geld ook voor oudere auto’s, begin 2000 kocht ik mijn eerste dure prive auto en hoorde van de dealer dat bovenstaande voor alle auto’s verplicht is. Dat was een Suzuki Swift uit 1993 ops: , wat dat betreft ben ik alleen maar vooruit gegaan en stap als alles goed gaat overmorgen in een Xantia
, Ik bedoel het comfort dan, de Jap was betrouwbaar
Nadeel van dit hele verhaal is dat die aasgieren van de verzekering nu wel heel makkelijk kunnen controleren of je niet meer heb gereden dan datgene waarvoor je de auto heb laten verzekeren.
Ach, mijn eerste BX had een op hol geslagen km-teller. Bij de APK bleek dus dat ik in 1 jaar tijd 400.000km had gereden.
De monteur schrok er wel van, maar het leverde geen afkeur of steekproef op.
Het zal allemaal wel meevallen, zeker met een verschil van ong. 30.000km. dat is de moeite niet.
11x BX/ 1x 2CV6/ 3x Xantia/ 3x ZX en nog heel veel andere merken.
Nu Xsara Break Phase 2 1.6 16V “Comfort” en Honda VF1000 Interceptor 1985.
je SNELHEIDSMETER is wettelijk verplicht, je kilometerteller niet.
De stand kan je feitelijk niet echt problemen geven, alleen als je em verkoopt. Teller terugdraaien is niet verboden, alleen “niet netjes"zeg maar. Je bent geloof ik wel verplicht het te melden bij verkoop.
Dat de filosofie van citroen was dat een auto pas perfect is als je alles wat je niet nodig hebt eraf "designed" wil toch niet zeggen dat alles er vervolgens maar vanaf mag vallen?
Draait de teller nou ook terug als je achteruit rijd :
DaanDus schreef:je SNELHEIDSMETER is wettelijk verplicht, je kilometerteller niet.
Volgens de keuringseisen APK klopt dit helemaal. Het lullige is nu dat registratie van de kilometerstand intussen ook wettelijk verplicht is geworden. Dat heeft niks met veiligheid te maken. Een of andere slimmerik van de Nationale Autopas heeft het voor elkaar gekregen de APK voor die opgave te misbruiken. Als ze het alleen van de opgaves van de aangesloten garagebedrijven moeten hebben komen er waarschijnklijk onvoldoende gegevens binnen waarmee het project mislukt. Indirect zijn nu dus die kilometerteller en de juiste werking ervan verplicht geworden. Zal ongetwijfeld nog eens opgenomen worden in de keuringseisen. Tot dan zou ik niet het risico willen lopen op afkeur vanwege een onjuiste kilometerstand.
On ne le dira jamais assez, une Citroën est faite pour rouler!
XM 2.0 carburateur, vert triton
C4 Picasso, 1.6 VTI, blanc banquise
Honda XL500, 1982 (te koop)
Gehad: Xantia’s 2.0i 8V, Xsara Picasso Exclusive, ID 1966





















Totaal aantal Berichten: 2255
Geregistreerd: 20-04-2004
- BX TZD Turbo
- BX 14 TE
- BX 19 GT
Het registreren is blijkbaar verplicht, maar een afwijkende kilomterstand betekent volgens mij niet zomaar afkeur. Nou ja, heb ‘s ff gegoogled:
De Nationale Auto Pas: verplichte registratie kilometerstand
Sinds 1 maart 1999 is registratie van de kilometerstand van uw voertuig een wettelijk verplicht onderdeel van de APK. Deze kilometerstand wordt geregistreerd in de databank van de Stichting Nationale Auto Pas. De kilometerstand wordt niet alleen bij keuringen, maar ook bij onderhoud, reparaties of taxaties geregistreerd.
De kilometerstanden worden in de Nationale Auto Pas geregistreerd om fraude met kilometerstanden te voorkomen en daarmee bij te dragen aan een grotere zekerheid over gebruikte auto’s.
Raadpleeg voor meer informatie: http://www.autopas.nl
En wat zegt de overheid?
Artikel 44
1.
Het bepaalde in het tweede tot en met vijfde lid wordt in acht genomen alvorens het keuringsrapport aan de aanvrager wordt afgegeven.
2.
Alvorens tot het afmelden van een voertuig als bedoeld in het derde lid wordt overgegaan, wordt door de keurmeester die het voertuig afmeldt nagegaan of de keuring heeft plaatsgevonden alsmede of aan de verplichtingen in artikel 43 is voldaan.
3.
Het voertuig wordt door middel van datacommunicatie bij de Dienst Wegverkeer afgemeld onder verstrekking van de volgende gegevens:
a.
het pasnummer en de pincode van de keurmeester;
b.
het kenteken van het voertuig;
c.
de meldcode, gevormd door de laatste vier cijfers van het identificatienummer, letters en leestekens buiten beschouwing gelaten;
d.
indien het voertuig is goedgekeurd en het een voertuig betreft dat is voorzien van een kilometerteller, de afgelezen kilometerstand van het voertuig;
e.
indien het voertuig is goedgekeurd, indien van toepassing, de adviespunten;
f.
indien het voertuig is afgekeurd, de afkeurpunten;
g.
indien het voertuig is goedgekeurd na reparatie, de reparatiepunten en indien van toepassing, de adviespunten;
h.
de bevestiging dat de in het tweede lid voorgeschreven controleverplichting is nagekomen, waarna na de acceptatie van de afmelding een transactiecode wordt weergegeven. Tevens wordt, indien het voertuig is goedgekeurd, door het geautomatiseerde systeem een nieuwe vervaldatum aangemaakt.
4.
De in het derde lid, onderdeel h, bedoelde vervaldatum en transactiecode worden op het keuringsbewijs vermeld, waarbij de maand van de vervaldatum voluit in letters is geschreven. Indien het voertuig is afgekeurd wordt de transactiecode op het keuringsrapport vermeld.
5.
Door een keurmeester worden niet meer dan drie voertuigen, waarvan de toegestane maximum massa niet meer bedraagt dan 3500 kg, per zestig minuten afgemeld.
Volgens mij betreft het dus gewoon een handeling die ze moeten verrichten als onderdeel van de APK, maar heeft het geen invloed op APK-goed- of afkeuring. Sterker nog, als ik dat wetsartikel goed interpreteer, mogen ze die kilometerstand pas doorgeven als het voertuig de APK keuring met succes heeft doorgelopen. Maar dat laatste zal wel niet het geval zijn…..
Waarom had je hem niet aangepast? Wel zo makkelijk en het staat nog netter ook
BMW E91 30D Touring, BMW E36 320i Cabrio
Ex BX 16v, Ex AX GTI