Ontluchten omdat je retouren vervangt is onzin.
De druk hoeft niet per sé van het systeem af, als je geen retourlekkage hebt waardoor de zaak blijft druipen.
Een grote octopus kun je vergeten; als je heel voorzichtig te werk gaat dan is een kleine octopus nog wel heel te demonteren. Maar als ie al verdroogd is beneden - laat dan maar. Ook het haakse bochtje bij de drukregelaar is een erg aardige graadmeter hoe de vlag erbij hangt.
Ich bin ein Breaker

Totaal aantal Berichten: 15438
- 2CV Special
- BX 16 TRS
- XM 2.5 TD Pallas
De retourslangen voeren de LHM direct af in het vat. Als daar lucht in zit kan dat onmogelijk de rem- en/of veerwerking beïnvloeden. Dit los van het feit dat alle lucht er in no-time vanzelf uit gaat en er geen ontluchtingsmogelijkheden zijn.
Zelfs al laat je ze los hangen, dan is er (qua werking vooralsnog) geen probleem, behalve dat je vrij vlot door je LHM heen zult zijn.

Totaal aantal Berichten: 917
- BX GTI 16V MK1
Wat is nu het veschil tussen een kleine en een grote octopus?
Let wel: ik ga dus een dat stuk ook van een andere Bix afknippen, wat XBXG heeft gedaan. Die twee slangetjes die aan die grotere zitten, die zijn afgebroken. Dat gedeelte moet ik dus nieuw hebben.
—> Xantia 1.8 16V Elegance (2000), BX GTI 16V mk1 (‘89)
—> Vorige auto’s: Visa 14 TRS (‘85), BX 19 TZD (‘92), BX basis (‘86), Mercedes w123 300D (‘82), BX 19 TZD (‘91), BX 19 GT (‘86), ZX 1.8 furio (‘94), Peugeot 405 GRD (‘90)
karel schreef:Ontluchten omdat je retouren vervangt is onzin.
ops:
Excuus. Ik heb ruim 160.000 km in BX’en gereden en slechts 2 kleine lekkages gehad van de bij Simon lekkende veerpootretour en een HD-pompretour. Ik dacht dat er altijd ontlucht moest worden.
Weer wat geleerd.
Ami 8 Club (1970)
ex: 2CV (‘79) | Dyane (‘81) | GS (‘79) | AX (‘95) | 17 x BX
CitZX1.8iFurio schreef:Wat is nu het veschil tussen een kleine en een grote octopus?
Let wel: ik ga dus een dat stuk ook van een andere Bix afknippen, wat XBXG heeft gedaan. Die twee slangetjes die aan die grotere zitten, die zijn afgebroken. Dat gedeelte moet ik dus nieuw hebben.
Ga dat van een andere BX afhalen, en knip bij je eigen BX zoveel weg als nodig is om op “harde” slang te stuiten. De rest rol je op.
Dit is een kleine octopus:
ook verkrijgbaar met 3 ipv 2 zijslangetjes.
Dit is (een deel van) de grote octopus:
En die hele zooi zit zo verknoopt:
Lichtblauw is de kleine octopus, roze is de octopus of grote octopus.
Lees meer op: deze link
Ich bin ein Breaker

- BX GTI 16V MK1
Bedankt voor de plaatjes en de link. Op deze manier krijg je echt inzicht in hoe het allemaal zit dus met die slangenbende.
Het is dus mijn kleine octopus waar de twee slangetjes van zijn afgebroken. Ik heb exact dat deel nodig wat jij laat zien op het plaatje. Ik denk dat vandaag even ga kijken op de sloop. Ik hoop dat er een ‘harde’ octupus tussen zit.
En Karel, wat bedoel je overigens met ‘de rest rol je op’?
Waar kun je overigens nieuwe krijgen? En wat kost dat?
—> Vorige auto’s: Visa 14 TRS (‘85), BX 19 TZD (‘92), BX basis (‘86), Mercedes w123 300D (‘82), BX 19 TZD (‘91), BX 19 GT (‘86), ZX 1.8 furio (‘94), Peugeot 405 GRD (‘90)
Meestal zijn die kleine octopussen beneden gaar, bij de aansluiting op de hoogteregelaar. Daar kun je min of meer op wachten zelfs, al kan het soms lang duren. Gezien het feit dat ie boven afgebroken is, zal hij beneden al een keer aangesneden & opgetrokken zijn gok ik zo.
Maar goed, het oprollen:
Als je als uitgangspunt dus een *hele* kleine octopus (KO) hebt, al dan niet 2e hands, dan begin je bovenaan met vervangen en je snijdt zoveel van de oude KO weg dat je de 2 slangetjes van de nieuwe KO daar goed mee kunt verbinden. De nog hele KO laat je heel, en wat je aan dunne slangen over hebt bindt je vast met tyraps en leg je onder (of om) het LHM vat heen.
Als je toch op een sloperij bent en een KO staat af te koppelen: de KO zit tegen de achterkant van het voorsubframe aan een ijzeren leiding gekoppeld; knip die gewoon ruim af zodat je een leuk stukje koppelmateriaal hebt. Met een kniptang afsnijden, niet knippen, dan gaat het prima.
Een nieuwe KO kun je alleen via de dealer bestellen en kost best wel centjes: rond de 100 eur.
Ich bin ein Breaker

- BX GTI 16V MK1
Dat moet gaan lukken zo.
Goeg veel geld voor zo’n stukkie rubber zeg bij de dealer!
bedankt voor de tips en hulp. Binnen een paar dagen zullen jullie wel van em horen wat ervan terecht is gekomen.

- BX GTI 16V MK1
Zo! Ik kom net van Veldma (citroen dealer) en een dikke pluim voor hen. Ik kreeg er stukjes koperleiding (voor verbinding), een origineel verbindingsstukje voor twee slangen en zes kabelklemmetjes gratis mee.
Dat was het eerste. Ik daarna naar de Franse auto sloop om te vragen of ze voor mij een kleine octopus hadden, dan wel een deel ervan. Nee, en ze wilden ook niet dat ik het van één van hun ca. 20 bx-en afhaalde. Daarnaast werd mij verteld dat ik beter een nieuwe kleine octopus á 140 euro (bij de dealer waren ze ook verbaasd over de prijs van zo’n stuk rubber) kon kopen want al het oude rubber was toch zoieso slecht. Volgens hem kon ik ook geen verbindingsstukje in of om een oude kabel doen want dat zou stuk gaan. Ik heb het net geprobeerd en dat ging prima. Kortom een min voor Franse Auto.
Als ze bij de franse auto sloop al geen stukje octpus voor me hebben, waar dan wel? Iemand een idee?
En dan nog iets: Ik zag net dat één van die twee retourslangetjes aan de kleine octopus helemaal nergens heen ging. Dus ergens moet het andere uiteinde van die slang ook afgedopt zijn.
Mijn GT veert heerlijk (ook nu), maar kennelijk was al die tijd één van die retourslangen ook al niet actief. Is dit erg?

Totaal aantal Berichten: 15438
- 2CV Special
- BX 16 TRS
- XM 2.5 TD Pallas
Jeroen heeft vast wel een stukje voor je liggen in Leek. Gewoon even bellen, dan weet je het.

- BX GTI 16V MK1
Thanks

- BX GTI 16V MK1
Quoting myself:
“En dan nog iets: Ik zag net dat één van die twee retourslangetjes aan de kleine octopus helemaal nergens heen ging. Dus ergens moet het andere uiteinde van die slang ook afgedopt zijn.”
Ik zie in een schema (ook in dit topic) dat deze twee slangen naar de 1) front height controller en de 2) rear height controller gaan.
Één van deze twee is dus niet aangelsoten. Die wil ik uiteindelijk wel aansluiten. Maar waar zitten de ‘front height controller’ en de ‘rear height controller’?
De voor- en achterhoogteregelaar zitten op de respectievelijke subframes.
Er hoort *geen* leiding afgedopt te zitten en ze zitten er ook niet voor niets. Grote kans dat het slangetje door een vorige eigenaar op andere manier verknoopt is met iets anders - en als dat niet een directe slang naar de pot is zou ik het maar gauw origineel maken.
De aansluiting van de ene leiding zit lekker onder de aandrijfas verstopt, via de rechter wielkast(wiel eraf) kun je er wel enigzins bij - maar ideaal wordt het nooit. De aansluiting van de andere ligt tegen de achterkant van het voorsubframe aan en hoort aan de overstekende ijzeren leiding te zitten. Die ijzeren leiding gaat vervolgens naar de werkretour v/d achterhoogteregelaar.
Oude octopussen hergebruiken: Franse autoos heeft wel een beetje gelijk; als je het alleen even wil fixen kan het, als je het wil repareren kun je het alleen maar vervangen door iets nieuws.
Een kleine octopus is goedkoper te krijgen dan 140 eur; ik betaalde nog onlangs een beetje meer dan 100 eur.
Ich bin ein Breaker

- BX GTI 16V MK1
Ik ga over twee weekjes toch naar Duckservice Leek voor de technische meeting van de BX club en ik heb net met jeroen afgesproken dat hij er dan even naar kijkt. Waarschijnlijk wordt het een nieuwe erop laten zetten want het is een beetje verwarde spaghetti geworden met die slangen (op drie plekken afgescheurd). Het is dan natuurlijk een kwestie van wachten tot de volgende scheurt.
Dan laat ik namelijk ook meteen door hem de distributie doen. Hebben we dat ook gehad. Laat ik de GT daar gewoon achter na de meeting.
Hij lekt amper tot geen lhm nu dus ik kan er nog wel even mee doorrijden zo.
Ok, dan zie ik je daar misschien wel.
Ich bin ein Breaker