Mensen,
In het verleden is er al eens gesoebat over het netjes en heel verwijderen van de deurbekleding. Nu ben ik aan de beurt met een spontaan naar beneden zakkende ruit aan de pasagierskant. Kabel zal wel gaar zijn, dus ik wil de boel er afhalen en eens kijken. Heb al wel een paar Torxschroeven gevonden en verwijderd maar er zit nog niet veel beweging in. De deurgreep aan de binnenkant zit met twee dikke schroeven, die zijn er uit en er zit al wel beweging in maar eraf wil-ie nog niet. Heeft iemand een gedetaileerd verhaal met hoe-en-wat? Zag vorige week in een peugeot garage een monteur vechten met de deurbekleding van een 607 en met wat ik zoal hoorde heeft hij zijn plaats in de hemel verspeeld….Dit wil ik uiteraard voorkomen. Wie weet raad?
Mitch
Mitch, hierboven vind je een zoek-knop onder ‘forum’, daar zul je de wereld aan beschrijvingen vinden voor dit klusje.
Animal triste post coitum
En mocht je dan niks vinden, de deurbekleding zit inderdaad vast met twee torxen in de handgreep en 1 torx onder de knoppen van de ramen. Verder rondom met plastic plugjes.
Magical box specialist! Read-out and reset your computer yourself!
En als het om de voordeur gaat… Er zit ook nog een torx in de ruimte waar de box zit. De box zelf moet je ook even verwijderen.
Groet, Arjan
Misschien toch een beetje meer een type 1 type… of toch type 2
Citroën XM turbo ct
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
en die plactic dingen met een groot plamuur mes los halen,
niet met een schroevendraaier!!!
Hehe ik heb gewoon een gummetje in wigjes gesneden en die erin gepropt. Misschien dat ik er dit jaar een keer mee aan de slag ga, vooral sinds mijn eigen portierruit nu ook niet meer open wil. Iets wat je alleen wilt fixen als het lekker warm is heb ik begrepen…omdat alle plastic zooi anders kan afbreken.
Ben zelf bij ca 10 graden aan de slag gegaan om de deurpanelen te verwijderen. Als je aan de bovenkant bij het raam de deurpanelen voorzichtig losmaakt en met een zo’n spaan waarmee je vlees in de pan omkeert een heel klein beetje wrikt tussen het deurpaneel en de deur bij de deurvanger, krijg je genoeg ruimte om je vingers er tussen te krijgen. Vervolgens kun je het deurpaneel voorzichtig naar boven en naar voren bewegen. Die witte dingetjes blijven dan zelfs gewoon zitten. Die kun je daarna met een tangetje voorzichtig verwijderen (indien nodig).
Hoe het terugplaatsen werkt, weet ik nog niet… Maar je kunt ook het deurpaneel met de witte dingetjes en al verwijderen. Dan wel oppassen voor het afbreken.
Groet, Arjan
Misschien toch een beetje meer een type 1 type… of toch type 2
Citroën XM turbo ct
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Ok deurbekleding eraf, isolatie weggesneden, ligt er onderin het portier een stukkie kabel met buitenkabel. Is het nu nodig het complete raammechaniek uit de deur te fröbelen om andere kabel te fabriceren en te monteren? Neem aan dat er twee kabels in zitten maar ik zie geen zak. Goede lamp en spiegel zal wel nodig zijn. Elke tip is welkom!
Mitch
Beste Mitch,
De kabel loopt ‘rond’. Er zijn dus geen twee kabels. Je zult inderdaad de motor moeten demonteren. De ruitmotor zit met drie bouten vast. De geleider waarlangs het raam loopt zit met twee bouten vast, een boven en een onderaan.
Het beste kun je het raam tot halverwege laten zakken. Dan kun je er makkelijker bij. De ruit zit met een stukje plastic vastgeklemd. Dat stukje plastic kun je met een klein tangetje naar beneden lostrekken. Wel voorzichtig, anders breekt het. Bij de raammotoren die ik heb gedemonteerd was het plastic al gebroken trouwens.
Als je het plastic hebt lostgemaakt kun je de ruit naar buiten duwen. Dan zit de ruit los. Vervolgens kun je de raambegeleider incl. motor uit de deur freubelen. Dat is een beetje klooien. Heb geen ervaring met het vervangen van het draad. Staat vast wel ergens in het XM forum…
Succes.
Groet, Arjan
Misschien toch een beetje meer een type 1 type… of toch type 2
Citroën XM turbo ct
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!









Totaal aantal Berichten: 857
Geregistreerd: 27-07-2004
- XM V6 24V Exclusive
Het vervangen van de kabel is door een handige jongen ook wel te doen hoor. Ik heb in een van mijn oude wagens eens de kabel vervangen door een remkabel van een motorfiets en dat werkt nog steeds.
Sic gorgiamus allos subjectatos nunc
Heb inderdaad ondervonden dat de kabel rond loopt. Dus door de ruitmotor heen. Eén deel is afgebroken, andere stuk zit nog in de motor en zit natuurlijk vast. Bij de bediening van de motor wil dit laatste stukje kabel wel een beetje heen en weer maar geeft zoveel weerstand, dat de motor uitschakeld. Ik naam aan dat dit laatste stukje er uit moet en dat dat kan zonder de motor open te slopen, maar hoe? Nieuw kabel zal dan door de motor gevoerd moeten worden en met de juiste spanning worden bevestigd aan de “ruitheffers” Hoe ga ik dat losse stukje kabel dus te lijf?, wat doet de kbel heen en weer gaan? Zit er een soort wormwiel in de motor die de kabel heen en weer schuift?
Dank alvast voor het mee oplossen van deze puzzel!
Mitch
Nu haak ik ff af…
Groet, Arjan
Misschien toch een beetje meer een type 1 type… of toch type 2
Citroën XM turbo ct
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!









Totaal aantal Berichten: 857
Geregistreerd: 27-07-2004
- XM V6 24V Exclusive
Toch moet die motor open Mitch.
Zodra je dat gedaan hebt wordt duidelijk hoe het zit.
Ik heb allen ervaring met een handbediend mechaniek maar ik kan me niet voorstellen dat het erg ingewikkeld is met een elektrisch aangedreven unit.
Sic gorgiamus allos subjectatos nunc
Ik heb me gisteren laten verleiden tot da aankoop van een “repair kit” via eBay. Ga meestal de mist in met dit soort zaken maar misschien valt het mee en er zit de belofte bij van een duidelijke handleiding:
http://cgi.ebay.nl/ws/eBayISAPI.dll?ViewItem&item=190200255109&ssPageName=ADME:B:EOIBSA:NL:11
Hoop de hele handel volgende week binnen te krijgen zodat ik de boel kan fixen en verslag kan doen aan andere raamkabelgedupeerden.
Mitch
Een repair kit? Waarom niet gewoon 2 RVS remkabeltjes en kabeluiteindeschroefjedingetjes bij de fietsenmaker gehaald?
De tijd zal het leren wat wijsheid is…