1 van de 2
 1 2 Volgende > 
   
vogeltje
roel en pe
> 200 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 257
Geregistreerd: 26-12-2005

- C4 (2004-heden) c4 1.6 coupe
- Jumper 2.2 hdi 150
Gepost: 20 februari 2008 12:42 AM

Nu sinds 2 weken in de familie 86er cx 22 trs.
Nu openbaart zich het volgende, boven 30 km hoor ik een piepend geluid
ziets als iepe..iepe en het zit ergens in de aandrijflijn.
Koppeling in, geluid blijft tijdens vrij rollen.
Ik heb de remblokken er al uit gehad, voering iets afgeschuind en draagvlak met remzuigers met kopervet ingesmeerd.

Suggesties?????????????????????

C’est le Nooord!!!

Profiel  
 
Mechuccio
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3455
Geregistreerd: 19-08-2005

- BX 16 Soupapes
- HY HY camper
- XM 2.0i 16V VSX Break
Gepost: 20 februari 2008 12:52 AM
  [ # 1 ]

misschien een wiellager? of het tussenlager van de aandrijfas?
Mja die gaan meer zingen. houdt het aan? of is het boven een bepaalde snelheid ook weer weg?

http://www.mechuccio.nl
Mijn auto’s: XM 2.0i 16V break VSX, HY Camper DA-11-30, BX 16Valve MKII 10-GB-RX
Ex: 7 BX, 1 XM, 1 ZX

Profiel  
 
verkuilm
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2063
Geregistreerd: 05-12-2004

Gepost: 20 februari 2008 12:56 AM
  [ # 2 ]

En de handrem blokken, die er ook uit gehad?
Anders eens aan de handrem trekken en kijken of het weg is.
Slingeren maakt niet uit?

Mehari 4x4 1982
2cv6 club 1978
Mehari plage 1986
Vanclee mungo 1980

Profiel  
 
roel en pe
> 200 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 257
Geregistreerd: 26-12-2005

- C4 (2004-heden) c4 1.6 coupe
- Jumper 2.2 hdi 150
Gepost: 20 februari 2008 01:25 AM
  [ # 3 ]

vogeltje

handremblokken zal ik ook bekijken, alleen hoor ik geen verschil tijdens aantrekken handrem.
Lijk wel iets verschil te horen bij heen en weer halen stuur maar het verschil is minimaal.
Geluid is echt vanaf 30 km en houdt dan aan.
Twijfel aan steunlager aandrijfas of wiellager maar voel bij auto op krik niet echt iets geks bij ronddraaien van het wiel…
ra ra…

C’est le Nooord!!!

Profiel  
 
Piet Visser
> 400 berichten
RankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 407
Geregistreerd: 01-11-2006

- C5 Charactére
Gepost: 20 februari 2008 01:41 AM
  [ # 4 ]

Blokken achter ook bekeken?

Kan ook nog in de drukregelaar van de diravi zitten….
Draait meen ik in busjes voorzien van vet.
Na zoveel jaar droogt het vet uit.
Kan je uitsluiten door de tellerkabel naar de regelaar los te gooien en een ritje te maken.
LET OP; de bekrachtiging staat met een losse kabel altijd op max!!!
De wagen zal dus erg licht sturen, ook op snelheid.
Alhoewel 30 á 40 per uur niet hard is, wel iets om rekeing mee te houden.

groet, piet

Profiel  
 
wendela (verbannen)
> 8000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 8480
Geregistreerd: 19-05-2007

- CX 25 RD break, Jacqueline
- BX 1.9 TURD, de Euro
Gepost: 20 februari 2008 10:21 AM
  [ # 5 ]

De tellerkabel is natuurlijk een andere kabel. Die kan ook best piepen, maar dat zal je dan eerder als een soort muis in je dashboard horen. Voor alle duidelijkheid, hier een leuke foto.

Profiel  
 
Mulder
> 6000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 6515
Geregistreerd: 10-02-2005

- CX 2000 Pallas
- DS 3 1.2 So Chic
Gepost: 20 februari 2008 11:54 AM
  [ # 6 ]

Het is niet iets waar je echt wat aan hebt, maar het kunnen de meest gekke dingen zijn volgens mij.
Ik heb een tijdje een knarsend geluid gehoord bij het inveren aan de voorzijde (bijvoorbeeld als ik een drempel opreed). Ik vreesde al voor een draagarm o.i.d., maar na goed zoeken bleek de mantel van de handremkabel te zijn doorgesleten. Bij het inveren schuurde de blootliggende kabel ergens in de motorruimte over het metaal.

“Het zijn gewoon supergoeie auto’s!”
ex: XM 2.0 Turbo CT (1999), CX 25 TGD Turbo / 25 TGi Break (1991), Saxo 1.1i (2003)

Profiel  
 
gkuijper
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 83
Geregistreerd: 21-09-2005

Gepost: 20 februari 2008 05:11 PM
  [ # 7 ]

Is het geluid snelheidsafhankelijk?

Ik had ooit een ringetje dat zich ergens los bevond tussen de aandrijfas en de fusee , op een moelijk bereikbare (en niet zichtbare) plek aan de binnenkant van de fusee, ergens bij het wiellager.

De as schuurde langs dat ringetje en maakte een piepend geluid. Soms was het ineens weg. 

Het ringetje was waarschijnlijk daar terechtgekomen tijdens het vervangen van een bovenste fuseekogel. Ik sluit niet uit dat ik het probleem zelf heb veroorzaakt.

Gijs

CX Athena sable doree 1980 (lpg)


voorheen:
CX Athena gris espadon 1981 (lpg)
D Spécial 1974 (lpg)
CX 20 Pallas 1984
CX 2500 Pallas diesel 1978

Profiel  
 
roel en pe
> 200 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 257
Geregistreerd: 26-12-2005

- C4 (2004-heden) c4 1.6 coupe
- Jumper 2.2 hdi 150
Gepost: 22 februari 2008 12:14 AM
  [ # 8 ]

vogeltje

Ik zal binnenkort de remmen nog eens nakijken en alle kabels e.d controleren.
Onder de 30 km is het geluid weg,
daarboven komt het weer terug als je harder rijdt dan lijkt het geluid niet in frequentie toe te nemen…blijft iepe iepe.

Ik laat het nog wel weten of ik wat vind en anders ga ik een keertje bij D’oro langs

C’est le Nooord!!!

Profiel  
 
baroen
> 700 berichten
RankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 755
Geregistreerd: 09-07-2004

- ID/DS DS20H
- CX 25 Tri automaat serie 1
- Dyane 6
Gepost: 22 februari 2008 01:10 AM
  [ # 9 ]

Ik heb het op meerdere keren gehad, een tsjilp tijdens het rijden. Merkte het vooral goed in de zomer met het raam open. Ook nog eens op meerdere CX-en. Ik heb er nooit wat aan laten doen en ook geen last van gehad verder in de zin dat er iets kapot draaide. Mijn idee, oude wagens piepen wat meer. Ben benieuwd wat er uitkomt.

troenen heden: Citroën CX 25 tri break autom 1984 (LPG/Benz);  Citroën Dyane 6 1980; DS20H 1974

troenen verleden: Citroën BX 1.4e 1985; Citroën GSA club C-Matic 1981 (LPG/Benz);  Citroën XM 2.1td break automaat 1996; Citroën CX 25 i.e.pallas automaat 1984; Citroën CX 25 GTi automaat 1987 Citroën C15 militair familiale 1.8D 1997 (96 volgens RDW Wink )

Profiel  
 
Michelidds
> 400 berichten
RankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 487
Geregistreerd: 20-11-2004

- ID/DS Break20
- ID/DS DS19M
- 2CV AK400
- C5 Break ph2 2.0 16V
Gepost: 22 februari 2008 02:01 AM
  [ # 10 ]

Aanlopen van de fan van de ventilator is een bekende kwaal bij serie 2. Inderdaad “iepe iepe”.
Kan pas optreden zodra je met enige snelheid rijdt, omdat er dan pas luchtdruk op de fan komt te staan.
Soms ook alleen in een bocht naar links of rechts.
Is dat het? Is het nog als de ventilator dichtgezet is?

Citroën-rijder sinds 1977. Voor goed ID/DS onderhoud, cursussen en advies ga je naar echte specialisten en de techneuten van de ID/DS club.

Profiel  
 
jaco
> 6000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 6152
Geregistreerd: 09-08-2004

Gepost: 22 februari 2008 09:17 AM
  [ # 11 ]

Ik heb net zoiets, bij snelheden vanaf zo’n 40 km/u. De diagnose van Gert de Jong was: keerring van de wiellager (linksvoor). Een hoogst irritant geluid, maar volgens Gert kan het geen kwaad. Telkens als ik bij hem kom (da’s niet zo vaak hoor), smeert hij het even en dan is het weer een weekje weg.

Zodra ik wat geld over heb, laat ik er nieuwe wiellagers inzetten, dan zal het geluid weg zijn.

Profiel  
 
roel en pe
> 200 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 257
Geregistreerd: 26-12-2005

- C4 (2004-heden) c4 1.6 coupe
- Jumper 2.2 hdi 150
Gepost: 22 februari 2008 08:42 PM
  [ # 12 ]

vogeltje

Is dat prijzig, nieuwe wiellagers?
Is het niet zelf te doen?

Zal ze ook even controleren en invetten als ik de remmen nakijk.
Volgens mij kan je ze er als je de splitpen verwijderd en de centrale moer losdraaid zo uithalen.

Moet nog even wachten op de Haynes vraagbaak, aangeschaft via marktplaats.

Groetje Roel
p.s velgen zijn nog niet klaar…

C’est le Nooord!!!

Profiel  
 
jaco
> 6000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 6152
Geregistreerd: 09-08-2004

Gepost: 23 februari 2008 02:53 AM
  [ # 13 ]

Tja, ik ben geen sleutelaar, dus zelfdoen is er voor mij niet bij. Of het makkelijk is, weet ik dan ook niet. Laten doen is in ieder geval prijzig, al weet ik niet precies hoeveel. €500,- per kant of zoiets? (is maar een wilde gok hoor).

Profiel  
 
roel en pe
> 200 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 257
Geregistreerd: 26-12-2005

- C4 (2004-heden) c4 1.6 coupe
- Jumper 2.2 hdi 150
Gepost: 28 februari 2008 08:13 PM
  [ # 14 ]

vogeltje

Volgens mij kosten de lagers €110 p/st.

C’est le Nooord!!!

Profiel  
 
roel en pe
> 200 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 257
Geregistreerd: 26-12-2005

- C4 (2004-heden) c4 1.6 coupe
- Jumper 2.2 hdi 150
Gepost: 09 maart 2008 03:39 PM
  [ # 15 ]

vogeltje

Goeie tip,
kan ik ook nog wel proberen.

Heb onlangs de handremkabel in rubber in de geleide ogen geplaatst maar dit maakte ook geen verschil.

Wacht nog steeds op mijn Haynes manual..(per luchtballon uit GB..)
Volgens mij moet je voor het vervangen van de wiellagers eerst de remklauw splitsen waarna je de remschijf kan verwijderen om bij je wiellager te komen.

Heeft iemand enig idee waar ik nieuwe o ringen kan krijgen voor de afdichting tussen de remklauw?

C’est le Nooord!!!

Profiel  
 
 
1 van de 2
 1 2 Volgende > 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook