motorruimte CX 20: wie heeft er een foto??
gkuijper
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 83

Gepost: 11 februari 2008 02:56 PM

Dag allemaal,

In verband met inbouw van een elektronische onderbreker in mijn Athena uit 1980 (ipv contactpuntjes) de volgende vraag;
heeft iemand een foto waarop te zien is waar de extra kabels (tussen bobine, ontstekingsmodule en verdelerhuis) lopen en waar de ontstekingsmodule hoort te worden gemonteerd?

dank alvast!
Gijs

CX Athena sable doree 1980 (lpg)

voorheen:
CX Athena gris espadon 1981 (lpg)
D Spécial 1974 (lpg)
CX 20 Pallas 1984
CX 2500 Pallas diesel 1978

Profiel  

Pascal
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 2864

- C5 PhII 1.8 16V 'Athena'
- ID/DS DSuper
Gepost: 13 februari 2008 10:08 PM
  [ # 1 ]

Ik neem aan dat je een later contactloos systeem van een 20 of 22 Douvrin op je Athena-Douvrin probeert te zetten?
Module en bobine zitten achter je linkerkoplamp, vandaaruit loopt de bekabeling naar je verdeler-unit.
Als je wilt kan ik morgen (tis nu alweer donker..sorry) wel efkes met een camera onder de motorkap duiken.
Volgens mij is het een kwestie van het blok op tijd zetten, oude verdeler-spul eruit, nieuwe erin en kabels aansluiten als alles een plekje heeft gevonden.
Starten en afstellen met stroboscoop en klaar…

‘Spirit of avant-garde’

Profiel  

gkuijper
< 100 berichten
Rank

Gepost: 14 februari 2008 11:53 AM
  [ # 2 ]

Pascal (en anderen),

Ja een contactloos systeem wil ik inbouwen.

Als je een foto hebt, heel graag. Mijn bobine zit achter de rechterkoplamp (bijrijderskant), dus het wordt een beetje kabels verleggen (of de bobine laten zitten waar hij zit en een ander plekje verzinnen voor de ontstekingsmodule.

Ik heb het nieuwe setje gisteren al gecontroleerd, en het werkt (althans, er komen vonken uit).

Kan ik de oude bobine gebruiken in combinatie met de elektronische ontsteking ? De oude is er een met voorschakelweerstand, van Portugese(!) makelij. Bij het setje dat ik gekocht heb (afkomstig van een 22), zit een bobine (ik geloof Ducellier) zonder voorschakelweerstand. Aangezien bobine, bougies en motor onderling samenwerken, ga ik er van uit dat ik beter de oude bobine kan gebruiken?

Een nieuwe (ongebruikte) verdeler voor een 2-literblok heb ik er ook bij.

Ander vraagje: welke olie/vet moet ik gebruiken om de verdeler (asje) voor slijtage te behoeden? Gewoon motorolie? Smeervet lijkt me minder, omdat alles vrij snel draait?

Dank alvast

Gijs

voorheen:
D Spécial 1974 (lpg)
CX 20 Pallas 1984

Profiel  

CEE-IKS
> 700 berichten
RankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 794

- CX Athéna
- 2CV AZ
- CX Réflex Break
- SM 2.7 carb BVM, airco leder tints, Sable Métallisee
- C5 C5 3.0V6 Exclusive BVA
Gepost: 14 februari 2008 05:38 PM
  [ # 3 ]

Hoi Gijs!

Het is een klusje van niets en in principe hoef je helemaal niets om te bouwen of te verleggen. Ik heb het bij mijn Athena uit 1980 ook gedaan.

Het volgende moet je doen.

Even de koplamp eruit halen.
Als je gaat proberen de aluminium plaat te monteren op de plaats waar je bobine nu ziet, zie je dat die bijna past. het enige wat je moet doen is 1 van de 2 gaten een beetje ruimer maken zodat de alu plaat past.
Bobine en module op de aluminumplaat passen net, en je houdt net genoeg ruimte over om je moeren erop te draaien.

Zorg natuurlijk dat je het moduul met de juiste warmte pasta monteert.
Tevens moet je wel een andere bobine hebben zonder voorschakelweerstand. Dus de bobine van een 2 liter met electronische ontsteking. Anders heb je kans dat je module er binnen de kortste keren uitfikt…..

Als alles gemonteerd zit dan zul je alleen met je koplamp in de knoei komen, maar ook geen probleem, want als je een stukje van de kunstof bevestiging afzaagt, kun je je koplamp gewoon bevestigen, en je ziet er niets van.

De kabels zijn nog het minste probleem, want van de extra kabel van je verdeler naar de module is de lengte meer dan toereikend.

De aansluitingen op je bobine blijven zoals die waren, want je bobine zit namelijk op dezelfde plaats…..

Ik ben er al mee naar portugal op en neer gereden en het is super….
Bobine op de originele plaats, en toch lekker electronisch.

Oja nog een tip, verzeker jezelf van het feit dat je verdeler goed is.’
Ik had die van mij uit elkaar genomen, en daarvan zaten de centrifugaal gewichtjes vast. Na een schoonmaakbeurt, en nieuw vet, weer als nieuw….

Bij mij was het in een uurtje allemaal klaar!!

Groet,’
Mike

Zou De Hulk ook Citroën gereden hebben?

Profiel  

gkuijper
< 100 berichten
Rank

Gepost: 14 februari 2008 05:47 PM
  [ # 4 ]

Hallo Mike,
Dank voor je reactie!

nog wat vraagjes:

- de voorschakelweerstand zorgt er volgens mij alleen voor dat de bobine minder spanning krijgt dan de maximale 12V (om de levensduur van de bobine te vergroten)? Hoe kan het gebruik van bobine met voorschakelweerstand dan de module “opblazen”?

- als ik dan toch een bobine zonder voorschakelweerstand moet gebruiken, is de bobine van een 22-blok dan ook goed? Die heb ik liggen. Er is verschil met een 20-bobine, maar is dat significant?

- mijn module zit al op een aluminium plaat. Ik neem aan dat de warmtegeleidende pasta tussen module en plaatje hoort te zitten. Moet ik die pasta vernieuwen of kan ik het plaatje zo monteren?

Gijs

voorheen:
D Spécial 1974 (lpg)
CX 20 Pallas 1984

Profiel  

fluidphreak
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 2259

- CX 2400 GTi
- ID/DS DS 21 Pallas hydraulique
Gepost: 14 februari 2008 06:14 PM
  [ # 5 ]

Zie ook   onderaan de pagina. In het kort, de bobine hoort bij de ontsteking en niet bij de motor/bougies.

Profiel  

gkuijper
< 100 berichten
Rank

Gepost: 14 februari 2008 06:29 PM
  [ # 6 ]

duidelijk!
dank!
Gijs

voorheen:
D Spécial 1974 (lpg)
CX 20 Pallas 1984

Profiel  

Pascal
> 2000 berichten
Totaal aantal Berichten: 2864

- C5 PhII 1.8 16V 'Athena'
- ID/DS DSuper
Gepost: 14 februari 2008 09:16 PM
  [ # 7 ]

Is die foto nu nog nodig ofnie?
Bij een serie I zit alles dus ‘in spiegelbeeld’ (achter de andere koplamp dus).
Ontsteking van 20 en 22 ‘Douvrin’ is hetzelfde, bobine dus ook.
Dat is een Ducellier, ik heb onlangs nog een nieuwe aangeschaft (30 euri) nadat één van de pootjes (12V continue) afbrak.
Op de nieuwe zitten deze ‘pootjes’ vastgeschroefd, op de oude/ originele gegoten.

De module moet met warmtegeleidend pasta op de plaat worden vastgezet.
Deze pasta is bij elke electronicazaak te verkrijgen -> http://www1.nl2.conrad.com/fas6/fh.php?fh_params=fh_eds=%c3%9f&action=search&fh_view=search&fh_search=warmtegeleidende\u0020pasta&fh_location=%2f%2fb2cconrad_nl_b2c%2fnl_NL%2f%24s%3dwarmtegeleidende%5cu0020pasta&fh_host=http://www1.nl2.conrad.com&fh;_session=/scripts/wgate/zcop_nl2/~flN0YXRlPTMzMDY3Nzc1ODI=?&fh_pic_url=http://image01.conrad.com/&layout=b2c_nl&fsm;_host=&fsm;_insertkz=

Succes!

P.S. in de verdeler zit een inspectieopening onder het rotortje.
Hierachter zit het vervroegingsmechanisme.
Een paar flinke squirts WD40/ kettingspray (lekker plakkerig) door dat gaatje verzekert je van een goed (blijvend) werkende vervroeging, eventueel te testen door even te zuigen aan het slangetje aan de onderdrukdoos: de grondplaat moet je kunnen zien bewegen door de opening.

‘Spirit of avant-garde’

Profiel  

gkuijper
< 100 berichten
Rank

Gepost: 14 februari 2008 10:03 PM
  [ # 8 ]

dank je!
Foto hoeft niet het is me nu duidelijk! Ik ga er mee aan de slag.
Gijs

voorheen:
D Spécial 1974 (lpg)
CX 20 Pallas 1984

Profiel  

CEE-IKS
> 700 berichten

- CX Athéna
- 2CV AZ
- CX Réflex Break
Gepost: 15 februari 2008 03:30 AM
  [ # 9 ]

@pascal:

De bobine zit bij een CX serie 1 met electronsche ontsteking ook aan de andere kant, dus dit is geen verschil van serie 1 of 2…

Voor wat betreft de inspectie-opening:
Het heeft geen zin om aan het slangetje te zuigen om je centrifugaalvervroeging te controleren, want die werkt al naar gelang het toerental van de motor. Als je aan het slangetje zuigt controleer je eigenlijk alleen de vacuum vervroeging.

Ik zou niet lukraak er wat wd40 inspuiten, want het oude vet kan best aangekoekt zitten, en dan heb je nog half resultaat.

@ Gijs:
Mocht je de verderler even openmaken en schoon willen maken, let dan wel op hoe het gemonteerd zit, want je kunt die vervroeging namelijk andersom monteren, waardoor je meer of minder vervroeging hebt.

Als je module goed gemonteerd zit en het alu plaatje niet al te gecorrodeerd is zou ik de module laten zitten, hoef je ook geen pasta te kopen.

Overigens zul je merken dat de auto beter start, mooier loopt, en dat je alleen nog maar zo nu en dan naar je verdeelkap en rotor hoeft te kijken Wink Echt een verbetering dus!!

Profiel  

gkuijper
< 100 berichten
Rank

Gepost: 18 februari 2008 11:57 AM
  [ # 10 ]

dank voor jullie reacties.

de ontsteking is ingebouwd en inderdaad een merkbaar beter lopende motor, vooral stationair (en dat terwijl de contactpuntjes van de oude ontsteking nieuw waren).

Nu afwachten of ook het verbruik minder wordt..

Gijs

voorheen:
D Spécial 1974 (lpg)
CX 20 Pallas 1984

Profiel  

CEE-IKS
> 700 berichten

- CX Athéna
- 2CV AZ
- CX Réflex Break
Gepost: 21 februari 2008 03:26 AM
  [ # 11 ]

Goed nieuws!

Waar heb je de ontsteking uiteindelijk geplaatst?

Ik merkte ook stationair meteen verschil.
Bij mij was met de stroboscoop ook goed te zien dat de electronische ontsteking een veel stabieler beeld gaf.

Voor wat betreft het verbruik heb ik niet echt iets gemerkt…

Groet.
Mike

Profiel  

gkuijper
< 100 berichten
Rank

Gepost: 21 februari 2008 12:04 PM
  [ # 12 ]

Volgens jouw tip heb ik de module tegen de bobine aan geschroefd, dat past perfect qua aansluitingen en kabellengte.

Het zou kunnen dat je met de stroboscoop een stabieler beeld ziet na inbouw van elektronische ontsteking, maar het valt me nog steeds op dat het beeld soms even (gedurende 1 flits) een paar graden “verschuift”. Ik heb overigens nooit een (oude) auto gehad waarbij dat niet het geval was. Waar dat nou aan ligt…?

Het zal wel even duren voor ik het verbruik in de gaten heb. Ik maak zo weinig kilometers.

En misschien ga ik toch maar lpg laten inbouwen. Mijn vorige Athena liep 100x mooier op lpg dan op benzine en verbruikte op lpg maar 1 op 10.

Gijs

voorheen:
D Spécial 1974 (lpg)
CX 20 Pallas 1984

Profiel  

© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook