Multiriem gewoon direct meenemen. Die kostte mij 30euro en is een kwartier extra werk. Absoluut onzinnig om niet mee te nmene…..
Magical box specialist! Read-out and reset your computer yourself!





















Totaal aantal Berichten: 2155
Geregistreerd: 09-05-2005
- C3 1.4 VTi Exclusive
...en die spanrol en looprol gewoon laten zitten?
die rollen waar je multi riem overlooopt blijven altijd gewoon zitten.
De spanrol waar je D-riem overloopt, die vervang je wel, samen met de pomp….
De M riem, zou ik persoonlijk meenemen, hoewel ik het toen om eerder genoemde niet heb gedaan. Hij moet eraf, dus als je alles weer in elkaar zet pak je gewoon een verse.








Totaal aantal Berichten: 714
Geregistreerd: 27-12-2007
- C5 2.0 Break Exclusive
Volg de aanwijzingen van de fabrikant. Spanrol meenemen.
Heb zelf waterpomp, spanrol en D-riem laten vervangen.
Se concentrer sur l’essentiel
Archi schreef:Volg de aanwijzingen van de fabrikant. Spanrol meenemen.
yep, maar volgens dacht Ries even aan de rollen waar de MULTI riem overheen gaat., DIe blijven gewoon zitten.








Totaal aantal Berichten: 714
Geregistreerd: 27-12-2007
- C5 2.0 Break Exclusive
Yep… helemaal mee eens
Se concentrer sur l’essentiel





















Totaal aantal Berichten: 2155
Geregistreerd: 09-05-2005
- C3 1.4 VTi Exclusive
gompy58 schreef:Archi schreef:Volg de aanwijzingen van de fabrikant. Spanrol meenemen.
yep, maar volgens dacht Ries even aan de rollen waar de MULTI riem overheen gaat., DIe blijven gewoon zitten.
En die wilde Profile graag vernieuwen. Bissenizz?
Ries schreef:gompy58 schreef:Archi schreef:Volg de aanwijzingen van de fabrikant. Spanrol meenemen.
yep, maar volgens dacht Ries even aan de rollen waar de MULTI riem overheen gaat., DIe blijven gewoon zitten.
En die wilde Profile graag vernieuwen. Bissenizz?
Geen idee. ALS dat zo zou zijn dan zou ik er niet eens een band durven halen.
Persoonlijk, maar ik kan me vergissen, denk ik dat jij het wellicht anders hebt begrepen. Je hebt de “spanrollen” waar de Multi riem overheen loopt, das die zichtbare riem. En je hebt spanrollen waar de DiSTRIBUTIE riem overheen loopt. Die laatste is dus niet zichtbaar. De niet zichtbare moet je vervangen.





















Totaal aantal Berichten: 2155
Geregistreerd: 09-05-2005
- C3 1.4 VTi Exclusive
Nee, vriend, kijk maar eens terug of naar mijn kopie hieronder:
Multiriem €29,84
Spanrol muliriem €84,70
Looprol multiriem €60,90
D-riem €39,98
Spanrol D-riem €52,60
Looprol D-riem €43,50
Waterpomp €71,90
Hij heeft het dus over verschillende span- en looprollen, voor de D-riem èn voor de M-riem.
En voor banden heb ik weer andere goeikope adresjes
tering, je hebt gelijk.
Mijn god, die is echt de weg kwijt !
Ik wil niet zeggen dat die dingen het eeuwige leven hebben, er zitten tenslotte ook lagers in, maar Ze zijn een stuk groter dan de D spanrollen en draaien dus minder.
Ik heb het iig nog niet meegemaakt dat ze vervangen moesten worden. Laat staan dat het standaard is.





















Totaal aantal Berichten: 2155
Geregistreerd: 09-05-2005
- C3 1.4 VTi Exclusive
Ik heb nog een adresje hier in Enschede die het volgende zei op mijn vraag over het vervangen van de riem.
Hallo,
Ja ik repareer nog.
Distributie snaar xm is +/- 6-8 uur werk.
Wil je ook de span en de looprol?
Een snaar is 4,5 tientjes een set is +/- 100 euro
Gaan we van een doemscenario uit dan praten we over 400 euro.
Bij een snelle niet tegenzittende reparatie 250 euro
Groeten Rob
Maar ja, of hij goed is, is dus altijd de vraag en hij heeft wel erg veel tijd nodig.
Morgen even met hem spreken, eerst maar een beetje slapen en dank voor het meedenken.
Hebben we eigenlijk geen topic gepikt?
topic diefstal ? mwoah
ben het met je eens dat hij wel ERG veel tijd nodig heeft hoor. Dat geeft mij aan dat het OF lang geleden is voor ‘m, OF dat hij er zeer weinig ervaring mee heeft.
De 16v in een Xm is juist vrij eenvoudig te doen. Je hebt alle ruimte en in een uurtje of 2-3 max zou het gepiept moeten kunnen zijn.
Maar goed, het is een kwestie van vertrouwen en gevoel. Denk dat je daar voor jezelf ff naar moet kijken.
gompy58 schreef:tering, je hebt gelijk.
Mijn god, die is echt de weg kwijt !
Ik wil niet zeggen dat die dingen het eeuwige leven hebben, er zitten tenslotte ook lagers in, maar Ze zijn een stuk groter dan de D spanrollen en draaien dus minder.
Die dingen slijten wel degelijk, en als er eentje vastloopt waardoor de riem breekt en in de distributiekast loopt, dan ben je nog verder van huis. Heb dit al diverse keren gezien en zelf meegemaakt met mijn lease Xsara.
Het beste is gewoon kijk/voelen of er overmatige speling op de spanrollen zit en of het lager ratelt, zo niet, lekker laten zitten. Om eerlijk te zijn, bij alle D-riem wissels die ik heb uitgevoerd heb ik nog niet meegemaakt dat die spanrollen niet versleten waren, m.u.v. mijn eigen auto.
De prijzen die hier genoemd worden vallen behoorlijk mee, bij aanschaf van mijn auto waren alle spanrollen (3 stuks) versleten, kostte mij incl. de riem €400 en een paar uurtjes zelf sleutelen en 2 pleisters.
gompy58 schreef:tering, je hebt gelijk.
Ik wil niet zeggen dat die dingen het eeuwige leven hebben, er zitten tenslotte ook lagers in, maar Ze zijn een stuk groter dan de D spanrollen en draaien dus minder.
Dat klopt niet helemaal natuurlijk, de hoeksnelheid van de spanrollen is allemaal gelijk, de draaisnelheid van de omtrek alleen niet (omdat ‘ie groter is). Dus voor slijtage maakt het geen verschil. Maar dat doet niet af aan het feit dat je ze in mijn optiek ook lekker kunt laten zitten.
Magical box specialist! Read-out and reset your computer yourself!








Totaal aantal Berichten: 714
Geregistreerd: 27-12-2007
- C5 2.0 Break Exclusive
En voor banden heb ik weer andere goeikope adresjes
Michelin? Of welke sloffen ga je laten zetten?
Het vreemde van het verhaal is: zo gauw als ik denk over een ander merk dan Michelin denk ik weer: ‘dat kan ik de XM niet aan doen’ Haha..
Ik zelf zou voor continental willen gaan, die zijn echt super! en relatief goedkoop. Vooral de ecocontact’s lijken onverslijtbaar..
BTW: is het echt 6 tot 8 uurtjes werk voor een D-riem van een 16 klepper? Bij mij was het in 2,5 uur gepiept.. En dat is nog aan de ruime kant volgens mij..
Se concentrer sur l’essentiel