4 van de 29
« Eerste  < Vorige 2 3 4 5 6 Volgende >  Laatste »

Mighel’s Gti; wordt gesloopt
Mighel
> 800 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 838

Gepost: 01 maart 2008 11:18 AM
  [ # 46 ]

Mike je haalt denk ik de nummers door elkaar blehh
Je bedoelt hevel 2 met boutgat.

Die lijkt gescheurd op de foto, maar wat je ziet is een versteviging. Er is daar een metalen staafje gelast, dat langs de hele zijkant loopt en bij de moer van de stelbout uitkomt.

Daarom is het bijna onmogelijk om deze hevel krom te krijgen (ik ga ervan uit dat dit een modificatie is).

Xsara 2 berline 1.6 16v 22-GF-KS
Xsara 2 berline 1.6 16v 24-GF-KS
BX Gti 16v MK2 ZB-88-DH
BX Chic DS-NG-21 van moeders (te koop)

Profiel  

McDean
> 7000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 7072

- BX Sport MK2
- AX GT chic
Gepost: 01 maart 2008 12:48 PM
  [ # 47 ]
Mighel schreef:

Is een drukgroep trouwens los te krijgen?? Want hij ontkoppelde wel redelijk zwaar.

Zou ik niet aan beginnen dan de hele koppeling Wink
Als je de bak er dan toch af hebt Rolling Eyes

Bx, its not just a car! its a lifestyle!!!!

Profiel  

Thijs
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 4959

Gepost: 01 maart 2008 03:16 PM
  [ # 48 ]
Mighel schreef:

Is een drukgroep trouwens los te krijgen?? Want hij ontkoppelde wel redelijk zwaar.

Gewoon helemaal vervangen, kost je de kop niet en je kan weer ff vooruit. Ik heb geen tijd dit weekend maar anders was ik wel even komen helpen.

It’s nice to be important but it is more important to be nice.

http://www.explosionsandboobs.com/
Doneer, zo blijven we braaien!

Profiel  

Mechuccio
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 3455

- BX 16 Soupapes
- HY HY camper
- XM 2.0i 16V VSX Break
Gepost: 02 maart 2008 10:13 PM
  [ # 49 ]

Wat ik denk dat er bij jou aan de hand is (en dat heb ik zelf ook al een keer gehad) is dat de canvas bus waarmee de hefboom die in de bak zit op zijn kogegewricht zit losgescheurd is. Dit is een ring die bij de dealer 2 euro kost die met 2 smeltpuntjes op de hefboom vast zit. Als dat ding loslaat is het einde oefening en moet de bak eraf om die stomme ring van 2 euro te vervangen, dus dan maar meteen de koppeling meenemen ook lijkt me.
Een tip die ik ooit van Chinco kreeg (en zelf nu al 3 maal heb toegepast) is om niet alleen die 2 smeltpuntjes te gebruiken (ringetje op de hefboom en de smeltpuntjes met een soldeerbout afsmelten tot aan de hefboom zodat ie vast zit) maar ook met 2 kleine parkertjes die ring echt goed vast te zetten, ik zal even naar een fotootje zoeken maar ik weet zeker dat jay2 er ook nog een heeft van zijn koppelingswissel toendertijd.
Het grote nadeel van deze ring is namelijk dat wanneer je iets teveel kracht op een verkeerde manier op die hefboom zet hij losschiet, en je dus je bak kunt gaan demonteren.

http://www.mechuccio.nl
Mijn auto’s: XM 2.0i 16V break VSX, HY Camper DA-11-30, BX 16Valve MKII 10-GB-RX
Ex: 7 BX, 1 XM, 1 ZX

Profiel  

Mechuccio
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank

- BX 16 Soupapes
- HY HY camper
- XM 2.0i 16V VSX Break
Gepost: 02 maart 2008 10:17 PM
  [ # 50 ]

en gevonden.

Bekijk Dit topic maar even voor foto’s

Mijn auto’s: XM 2.0i 16V break VSX, HY Camper DA-11-30, BX 16Valve MKII 10-GB-RX

Profiel  

Mighel
> 800 berichten

Gepost: 03 maart 2008 12:15 AM
  [ # 51 ]

Dat moet het inderdaad zijn.
Alleen moet ie bij mij helemaal los zijn.
Super bedankt, dit helpt mij een hoop. Morgen even bij de dealer die keerringen, en dat plastic ding bestellen.

Ik heb even geïnformeerd, en waarschijnlijk kan ik een koppelingsset van sachs krijgen voor 90 euro. Dus die doen we dan maar meteen.

Dat zou het totaal op iets van 150 euro moeten brengen.

Voor de zekerheid; dat plastic ding is nummer 7? (zie link ) (link werkt alleen als je je aanmeldt bij service.citroen.com)

BX Gti 16v MK2 ZB-88-DH

Profiel  

Mechuccio
> 3000 berichten

- BX 16 Soupapes
- HY HY camper
- XM 2.0i 16V VSX Break
Gepost: 03 maart 2008 01:08 PM
  [ # 52 ]

wat de bekleding van de kofferbak met een koppeling te maken heeft ontgaat me even Wink want daar gaat je linkje naartoe Laughing
Maar in ieder geval, als je ff bij de dealer aangeeft wat je nodig hebt. de canvas bus van het kogelgewricht van de hefboom die het druklager bedient, de druklagerbedieningshefboomkogelgewrichtcanvasbus dus, dan hebben ze hem wel voor je liggen.
Ik heb nu 3x een koppeling met een dergelijke constructie vervangen en steeds ook die ring meegenomen en ze wisten eigenlijk altijd wel precies meteen wat ik nodig heb.

Profiel  

Mechuccio
> 3000 berichten

- BX 16 Soupapes
- HY HY camper
- XM 2.0i 16V VSX Break
Gepost: 03 maart 2008 01:15 PM
  [ # 53 ]

Oow ja, en kijk even op http://www.citroenbx.nl dat is de site van roel tiemersma, daar stat een fotoverslag van het vervangen van een koppeling, dat helpt aardig mee mocht je die haynes nog niet binnen hebben!!

Succes met de klus!

Profiel  

Mighel
> 800 berichten

Gepost: 03 maart 2008 04:47 PM
  [ # 54 ]

Idd is de haynes nog niet binnen. Hij blijkt uit de UK te moeten komen. Dus nog ‘n weekje wachten. Maar ik ga dadelijk eens even kijken of t lukt zonder haynes.
De oprit is voorbereid (grind weggeschept, want anders staan de assteunen niet echt stevig), er ligt een zeiltje, en een nooddeken (zo’n alufolie ding, is wel lekker met dit weer onder de auto).

Bijna alles is besteld, alleen de koppeling nog niet, want wil eerst de oude zien. Mijn GTI heeft geen orga-nr meer (niet in deurstijl, spatbord of onderhoudsboekje), dus citroen-dealer kon me niet echt vertellen welke ik nodig had. Dus even nr’s kijken op de oude drukgroep.

BX Gti 16v MK2 ZB-88-DH

Profiel  

Mighel
> 800 berichten

Gepost: 04 maart 2008 12:08 AM
  [ # 55 ]

Vandaag dan echt begonnen;

Wielen eraf.

Eerste probleem; ik krijg de naafmoer er niet van af. M’n dopsleutels zijn net te klein, mn bahco haalt het bij lange na niet.
Maar ik dacht, als ik de onderste fusee maar los krijg, moet ik de assen ook wel uit de bak kunnen trekken.
Helaas, de onderste fusees zaten goed vast.
Heel wat autozaken langs geweest, om maar geen (betaalbare) fuseetrekker te vinden (heuts had er een voor 81 ex. btw Shocked ).
Dus morgen maar even in sittard kijken bij brezan en nog n andere zaak.

Moet die naafmoer eraf voor de koppelingswissel, of kan die blijven zitten?

BX Gti 16v MK2 ZB-88-DH

Profiel  

PrutsyLJ
> 3000 berichten
Totaal aantal Berichten: 3107

- C1 1.0 5 drs
Gepost: 04 maart 2008 12:11 AM
  [ # 56 ]

Het is wel een stuk makkelijker werken met de naafmoeren eraf.

Huidig dagelijks hok: BMW E61 530D break (of touring in BMW jargon) 2005

Profiel  

michel-16v
> 1300 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 1349

- BX SPORT
- 2CV Special
Gepost: 04 maart 2008 12:13 AM
  [ # 57 ]

Lekker in de kruipolie zetten. Auto in de laagste stand, als de moer eraf is met een hamer aan de ene kant van de draagarm slaan en andere hamer gewoon tegen de andere kant houden. Zo komt hij bijna altijd los.

En de naafmoer heb je gewoon dop 36 voor nodig, deze zit erg vast

Dagelijks vervoer: Peugeot 308 sw style 2015 rouge rubi
Hobby: 2cv special 1986 bleu celeste, BX sport rouge

Profiel  

karel
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 5738

Gepost: 04 maart 2008 12:39 AM
  [ # 58 ]

Een wringijzer, flinke dop (35 of 36) en een lange arm (stukje stijgerpijp) doen hier wonderen.

Naafmoeren moeten er absoluut af, vergeet ook de 2 boutjes van het tussenlager niet. Dat wil btw wel eens blijven steken, en dan moet je ook flink meppen om het los te krijgen.

Ich bin ein Breaker

Profiel  

McDean
> 7000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 7072

- BX Sport MK2
- AX GT chic
Gepost: 04 maart 2008 10:56 AM
  [ # 59 ]

als ik dit zo hoor krijg ik zin om zaterdag mijn luchtratel op te halen Cool

Bx, its not just a car! its a lifestyle!!!!

Profiel  

Mechuccio
> 3000 berichten

- BX 16 Soupapes
- HY HY camper
- XM 2.0i 16V VSX Break
Gepost: 04 maart 2008 05:27 PM
  [ # 60 ]

ALs het je niet lukt kan ik nog wel ff langs komen fietsen, zo heel ver ist niet van Roermond.
De naafmoeren moeten idd los, maar met een flinke pijp lukt dat wel (wel de wielen op de grond natuurlijk, das makkelijker) en als je het tussenlager los hebt gewoon met een flinke beitel en een moker de aandrijfas op zijn verdikking een mep geven, dan schiet ie bijna altijd ineens los.
De fusees kun je laten schrikken, als je 2 flinke mokers hebt, aan beide kanten van de fusees zie je slagpunten zitten, hou een moker aan een kant tegen zo’n slagpunt en geef een goede beuk aan de andere kant. als je dat een paar keer gedaan hebt kun je met een lange staaf (die niet te buigbaar moet zijn) je draagarm omlaagduwen terwijl je je fusee omhoog duwt. vervolgens hoef je alleen nog maar je assen uit de wiellagers te halen en ze uit de bak te trekken.
Ik weet overigens niet hoe het met jouw bak zit, maar mij werd bij de eerste wissel stellig aangeraden om iets in het differentieel te steken omdat anders de tandwieltjes van het km-teller mechanisme los kunnen vallen. Dit heb ik de eerste keer gedaan met een stukje afgezaagde aandrijfas, de keren erop ben ik het vergeten(of pure lammigheid) het is niet misgegaan, maar kennelijk kan het wel dus mocht je willlen, let daar dan ook op Very Happy

Profiel  

4 van de 29
« Eerste  < Vorige 2 3 4 5 6 Volgende >  Laatste »

© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook