ben bezig met het inbouwen van een origineel lederen prestige interieur in mijn prestige, nou is alleen het deurpaneel van de bestuurdersdeur kromgetrokken. nou is mijn vraag; wat is de juiste volgorde om deze weer te proberen recht te trekken? nat maken ( sjeiknat? ) opspannen daarna verwarmen ( langdurig?? )
alvast bedankt voor de gouden tips
Groet Roy
Neem ook eens een kijkje op http://www.citroy.nl
Ik heb daar eens wat voor bedacht voor een vriend van me met een Prestige die hetzelfde probleem heeft: je maakt eerst een soort van grote boekenpers, zoiets als dit: Alleen dan bestaande uit 8 latten, waarvan je 2 x een 4kant maakt, deze verbind je door in elke hoek van elke lat een gat te boren en er draadeinden daarheen te steken, wat je weer afsluit met vleugelmoeren. Hierin klem je het deurpaneel lichtjes (eventueel kun je nog rubber oid tussen het hout en het leder stoppen zodat het niet beschadigd). Vervolgens maak je de hout/kartonnen binnenkant nat met water en smeer je het leder riant in met lederwas. Nu draai je het frame een tikkie vaster en leg je het weg in een ruimte die op kamertemp. is. Een paar dagen later maak je de achterkant van het paneel weer nat en als de wax opgedroogd is, smeer je het leder ook weer in en draai je de moeren weer een tikkie vaster. Ik zou dit proces oprekken tot een week of 3 voordat je het paneel met het frame helemaal hebt recht-geperst en vervolgens nog zeker een maand in deze positie ongemoeid laten staan. Als je het sneller doet verwacht ik dat je grote kans hebt dat het leder loslaat of scheurt en hoe dan ook niet in de juiste vorm getrokken zal worden + dat het paneel zelf zal scheuren. Kortom geduld is in deze een schone zaak.
Animal triste post coitum
en hoe doe je dat met vinyl deurpanelen, die uiteraard veel kwetsbaarder zijn en waarvan het vinyl sneller scheurt? Is er een middeltje om vinyl weer soepel te maken?
Gijs
CX Athena sable doree 1980 (lpg)
voorheen:
CX Athena gris espadon 1981 (lpg)
D Spécial 1974 (lpg)
CX 20 Pallas 1984
CX 2500 Pallas diesel 1978
Met de achterkant kun je hetzelfde doen; nat maken met water. Het vinyl is echter wel een veel kwetsbaarder materiaal als leder idd en dat zal ook echt niet binnen een maand meegerekt zijn met het paneel. Ik zou me echter wel voor kunnen stellen dat je het weer goed kunt krijgen door het te verwarmen; de achterkant maak je nat met water, vervolgens draai je de moeren een klein stukje aan en verwarm je -op veilige afstand- met een verfstripper het vinyl. Mogelijk moet je nadien de achterkant nog eens nat maken, omdat het anders te snel droogt. Als je dit over een maand of nog iets langer uitsmeert en vooral niet te snel wilt gaan, dan vermoed ik dat je weer kaarsrechte panelen kunt krijgen zonder scheuren. Sterker nog, kunststof herleeft weer door het lichtelijk te verwarmen, dus in principe wordt je paneel er alleen maar beter van. Maar nogmaals; dit is een geduldig klusje en valt of staat echt met de tijd die je het geeft.

Totaal aantal Berichten: 8480
- CX 25 RD break, Jacqueline
- BX 1.9 TURD, de Euro
Zou er niet een weekmaker zijn voor vinyl? Ik zou eens bij een meubelstoffeerder navragen of er middelen zijn. Eén foutje met je stripper en je hebt een plek die niet meer te repareren valt. Ik zou zoiets niet durven, in ieder geval.
serge bedankt ik dacht ook al aan zoiets alleen dan met plankjes en sjorbanden oid
Groet Roy
panelen
Ik zag dat de cx- club een pdf heeft waarin gevisualiseerd is hoe je een paneel met vinyl bekleding weer recht zou kunnen maken. Je moet dan overigens wel inloggen en naar het “Overzicht Rubrique Technique"gaan.
Succes!!
garagestmarien schreef:Zou er niet een weekmaker zijn voor vinyl? Ik zou eens bij een meubelstoffeerder navragen of er middelen zijn. Eén foutje met je stripper en je hebt een plek die niet meer te repareren valt. Ik zou zoiets niet durven, in ieder geval.
zou vinyl dit spul doorlaten? heb hetzelfde akkefietje straks met de pallas
Groet Roy

Totaal aantal Berichten: 10299
- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
Verfstripper zou mij ook te riskant zijn. Misschien gewoon de föhn gebruiken?
Citroen!
Kan ook, of je gaat een avondje met je panelen voor het kampvuur zitten met een pint.