2 van de 4
 < Vorige 1 2 3 4 Volgende > 

XM en olie
JaapJ
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 3000

- C5 Break 2.0i 16v Exclusive
Gepost: 26 januari 2008 10:05 PM
  [ # 16 ]

Ik heb het volgende gevonden op een site over de “evolutie” van de XM, en daar staat:

Alle Xm’s die zijn geproduceerd vanaf organisatienummer 8211 zijn voorzien van motorolie API SJ/CF SAE 5W-30. Deze olie mag niet in voorgaande modellen gebruikt worden.

Probleem voor de TS grotendeels opgelost lijkt me, het heeft even geduurd..

(EDIT: ORGA nr 8211 speelde omstreeks modeljaar 2000, voor alle duidelijkheid)

Profiel  

Jan-hendrik
> 500 berichten
RankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 572

Gepost: 27 januari 2008 02:01 AM
  [ # 17 ]
ambijajance schreef:

Ik heb het volgende gevonden op een site over de “evolutie” van de XM, en daar staat:

Alle Xm’s die zijn geproduceerd vanaf organisatienummer 8211 zijn voorzien van motorolie API SJ/CF SAE 5W-30. Deze olie mag niet in voorgaande modellen gebruikt worden.

Als er iets gewijzigd wordt aan mijn bericht(en) zou het wel fijn zijn als ik wist door wie en waarom.
Dank je beleefd
huh

2000 XM 3.0 V6 24v Exclusive Auto - 84k km RP8569

Profiel  

Jan-hendrik
> 500 berichten
RankRankRankRankRank

Gepost: 27 januari 2008 02:02 AM
  [ # 18 ]
ambijajance schreef:

Dit was al duidelijk uit een eerdere post - lees eens terug, man

Grin Grin

Profiel  

JaapJ
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 3000

- C5 Break 2.0i 16v Exclusive
Gepost: 27 januari 2008 03:25 AM
  [ # 19 ]

Dit was al duidelijk uit een eerdere post - lees eens terug, man

nono

Sorry man…..nederige verontschuldigingen. 
Jij bent trouwens ook wel in voor een herhalingkje zo te zien…

Profiel  

Jan-hendrik
> 500 berichten
RankRankRankRankRank

Gepost: 27 januari 2008 11:39 AM
  [ # 20 ]

ambijajance,

Sorry man…..nederige verontschuldigingen.
Jij bent trouwens ook wel in voor een herhalingkje zo te zien…

Oei, zal ik me maar vast verontschuldigen? Maar hoezo, waar ben ik in de fout gegaan think

Profiel  

Citrophile
> 1600 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 1649

- XM PRV V6.24 Exclusive serie1
- DS 3 Racing 207pk
Gepost: 29 januari 2008 03:48 AM
  [ # 21 ]

@TS: Als er altijd 10W40 erin is gegaan en je wilt niks anders, gewoon met 10W40 bijvullen.
Voor de liefhebbers net als ik, heb ik een 0W40 volsynthetisch mijn motor mee afgevuld….mijn motor presteert veel beter.
Een 5W30 is echt veel te dun voor jouw XM motor, zoals al eerder is aangegeven.

Citroën is een beetje vreemd huh , maar wel lekker Mr. Green !

Profiel  

dabeatisflo
> 400 berichten
RankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 414

Gepost: 07 maart 2008 03:08 AM
  [ # 22 ]

ik heb een xm 2.1d uit ‘91. ik weet niet welke olie er nu inzit, maar ik heb 10w40 gekocht half synthetisch. nu vroeg ik me af of dat mag gemengd worden met de huidige olie? en wat zijn de voordelen van synth en half synth olie. er zijn veel meningen maar ik weet nu niet wat er van klopt en wat niet.

ik doe weinig km, maar de olie is al behoorlijk zwart. nu gezien het een oude wagen is en ik niet weet wanneer de vorige eigenaar de laatste keer olie heeft vervangen zou ik best de olie eens vervangen denk ik.

het is me ook onduidelijk wat het verschil is tussen diesel en benzine -olie. op sommige bussen staat er helemaal niets op…

BX 1.6i ‘93 verkocht
XM 2.1 ‘91 verkocht
BMW 525 2.5D ‘00 verkocht
C5 2.2HDI FAP AUT ‘05 verkocht
Berlingo 1.6 HDI 75pk gekocht
BMW 525 2.5DA ‘06 gekocht

Profiel  

par eXeMple!
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 5019

- CX 2200 Pallas
- GS/GSA GS X2
- Ami 8 Break
Gepost: 07 maart 2008 11:23 AM
  [ # 23 ]

Als je niet weet wanneer de olie voor het laatst vervangen is, dan z.s.m. alles er uit en nieuwe er in… Confused

En dan is 10w40 een prima keus.

Profiel  

TCT tijger
> 400 berichten
RankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 478

- XM 2.1 TD
- C5 1.8 16v
- (Grand) C4 Picasso 1.6 HDi Fap
- XM 2.0 TurboCT
Gepost: 07 maart 2008 01:07 PM
  [ # 24 ]

In een diesel is je motorolie bijna altijd gelijk alweer zwart. Oké, na een paar kilometertjes rijden uiteraard.

Nu C5 tijger…

Profiel  

Simmetje
> 800 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 820

- C6 (2005-2012) 2.7 HDiF Exclusive
Gepost: 09 maart 2008 02:17 PM
  [ # 25 ]

Over olie zijn al veel discussies gegaan.

We hebben natuurlijk twee waardes in de olie 5W en 40… Daarnaast hebben we de soort olie. In dit forum gooien we alles ff op 1 hoop.

De eerste waarde (de 5W in dit geval) is de waarde als de motor koud is, de olie gedraagd zich dan op basis van een viscositeitswaarde van 5 wat best dun is. Dit kan ook 0 zijn (een 0W30 ofzo). Hoe lager de waarde, hoe dunnder de olie.

De tweede waarde is wanneer de motor warm is. Vaak is dit 40. Hier moet je echt mee oppassen. Een dunndere waarde bij een warmere motor geeft een te dunne smeerfilm waardoor je grote problemen kan krijgen op lange termijn. Vandaar ook de tip in het forum !

De 0W30 olie in Volkswagen Golfs TDI’s daar is ook al veel over geschreven, en dat is niet voor niets. Deze olie was er vooral om politieke redenen. Door de mindere smeerfilm neemt de inwendige weerstand af, en wordt het verbruik lager. Dat slijtage toeneemt, dara wordt niet over gesproken.

Mijn tip is, tenzij je een XM uit de allerlaatste serie hebt (maar zelfs dan..) niet te gaan spelen met de 40 achteraan.

De eerste waarde (de 0W, 5W, 10W of 15W) is afhankelijk van je motor. Voor een 2.0i 8v, D12, TD12 of V6 12v is een 10W 40 een prima keus aangezien deze olie ook het meest gebruikte product was in de tijd waarin deze auto’s geleverd werden. De toleranties zijn er ook op afgestemt. De kieren zijn dus wat groter waardoor er sneller olie weg kan lekken wat dus zorgt voor lekkga of olieverbruik.

Voor de 2.0i 16v, TCT, 25TD, V6 24v nieuw type zou ik voor een 5W40 kiezen. Motoren zijn net iets moderener en vooral de hydraulische stoters (muv de TCT) stellen prijs op een dunnere olie bij de start.

Voor de V6 24v van het oude type zou ik als ie in goede staat is, een 0W40 olie pakken. Deze motor heeft grote problemen met de smering en slijtage treedt natuurlijk vooral op met koude motor. Hierdoor kun je deze slijtage beperken.

Dan de samenstelling. Minerale olie is puur en alleen olie. Chemisch is het vreselijk moeilijk om hier verder dan 10W40 te komen. Minerale olie doet verder niks met verbrandingsresten etc.

Een half syntheet is een olie waarin een aantal dopes zitten. Hierdoor worden de waardes verbeterd en doordat de olie reageert met wat resten gaat de levensduur omhoog.

Een volsyntheet bevat nog meer dopes en kan heftig reageren op restjes olie of verbrandingsresten. Hierdoor wordt je motor echter wel goed schoon.

Advies is vaak om niet van mineraal naar volsyntheet te switchen, maar om een half syntheet als tussenstap te nemen. Overigens nemen de eurpese oliefabrikanten het niet zo nou met de regels op dit gebied. Het is goedkoper bij een minerale olie dopes te gooien en zo een halfsyntheet te maken dan om een volledig synthetische olie te maken.

Veel europese fabrikanten (Total is er 1 van!) noemen een olie synthetisch terwijl deze eigenlijk half syntheet is. In de VS zijn deze regels veel strenger waardoor je er daar ook beter op kan vertrouwen.

Het spreekt voor zich dat alle tips voor eigen rekening en risico zijn…. Altijd even goed overleggen voor je gaat switchen van olie.

Domme vragen bestaan niet.

Profiel  

Jan-hendrik
> 500 berichten
RankRankRankRankRank

Gepost: 09 maart 2008 03:23 PM
  [ # 26 ]

Dan de samenstelling. Minerale olie is puur en alleen olie. Chemisch is het vreselijk moeilijk om hier verder dan 10W40 te komen. Minerale olie doet verder niks met verbrandingsresten etc.

Een half syntheet is een olie waarin een aantal dopes zitten. Hierdoor worden de waardes verbeterd en doordat de olie reageert met wat resten gaat de levensduur omhoog.

Een volsyntheet bevat nog meer dopes en kan heftig reageren op restjes olie of verbrandingsresten. Hierdoor wordt je motor echter wel goed schoon.

Je zegt het zelf al “Het spreekt voor zich dat alle tips voor eigen rekening en risico zijn…. “. Het verhaal is allesbehalve van compleet, want in tegenstelling tot wat je schrijft dat minerale puur en alleen olie is, zijn de minerale multigrade, en ook de single grade olies, geladen met additieven.
Het voordeel van de synthetische oliesoorten is nog steeds niet bewezen. Ze zijn veel duurder dan minerale olie en zouden veel langer mee moeten gaan dan minerale olie, maar in de praktijk worden ze toch net zo vaak vervangen als minerale olie, hetgeen natuurlijk een leuk inkomen betekent voor de producent en verkoper.
Ik ben er zeker van dat Simmetje dit met goede bedoelingen heeft geschreven, maar aan halve waarheden heeft niemand iets. Ik zou adviseren op internet, bijvoorbeeld Wikipedia, te lezen over hoe het nu echt zit met motor olies voor de automobiel. Voor diegenen die dan echt het fijne willen weten.

Profiel  

Simmetje
> 800 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 820

- C6 (2005-2012) 2.7 HDiF Exclusive
Gepost: 09 maart 2008 04:15 PM
  [ # 27 ]

Jan Hendrik,

Dank voor je aanvulling.

Het gaat even over hoofdlijnen. Lezen op wikipedia is overigens net zo’n goede tip als beweren dat mijn verhaal 100% waarheid is. Op wikipedia stata ook veel onzin laatst hebben paar DJ’s van 3FM er ook weer de nodige onzin op gezet…

De discussie zal weer zijn wat is mineraal en wat is synthetisch. Ik deel je mening dat het maar de vraag is wat nou uiteindelijk beter is. Niemand zal dat ooit met 100% zekerheid kunnen aantonen.

Domme vragen bestaan niet.

Profiel  

Citrophile
> 1600 berichten

- DS 3 Racing 207pk
Gepost: 09 maart 2008 06:16 PM
  [ # 28 ]

Iedere motorolie heeft additives (=dopes) en een 10W40 is dus een half synthetische motorolie. Een puur minerale olie voor je motor kun je niet krijgen.
Een volsynthetische motorolie is juist door de basisolie thermisch stabieler dan een half synthetische motorolie. De additivepakket die toegevoegd wordt zorgt voornamelijk voor minder wrijving dus slijtage, maar ook minder uitstoot zoals asdeeltjes bij dieselmotoren met een roetfilter.

Zoals Simmetje heeft verteld is een volsynthetische olie dunner en daardoor ondervindt de motor minder weerstand en zorgt voor een lager verbruik.

Het is allang duidelijk dat volsynthetische motoroliën significant beter zijn dan halfsynthetische motoroliën. Vooral met de huidige techniek wordt het alleen maar toegepast. De oude PSA motoren kunnen volstaan met een 10W40 maar een PRV V6 12v en zeker een V6 24v het liefst een 0W40.

PSA had tijdens de introductie van de (ZPJ4) PRV V6 24v niet doorgegeven dat er 0W40 toegepast moest worden en alle Citroen en Peugeot garages vulde de motoren af met een 10W40 met de beurten…..totdat er smeerproblemen kwamen bij de hydraulische klepstoters. Toen pas werd er vanuit de importeurs verteld dat er een volsynthetische, dus dunnere olie toegepast moest worden Evil or Very Mad .

De first fill motoroliën zijn altijd volsynthetisch, ook bij PSA.

Het klopt dat er steeds meer wordt overgegaan naar dunnere motoroliën, vooral door de Duitse autoindustrie bijv een 0W30. Hierbij moet wel opgemerkt worden dat de productietechniek van tegenwoordig zo nauwkeurig is geworden dat een 0W30 toegepast kan worden.

In de AMT van januari 2008 staat een rubriek over de VTI en THP motoren (ontwikkeling PSA&BMW;), waarbij staat dat een 0W30 is aanbevolen.

Gr,
Citrophile

Profiel  

Ree
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 5165

- HY H78 1600
- Dyane Akadyane
- Traction Avant 15
Gepost: 09 maart 2008 07:11 PM
  [ # 29 ]
Citrophile schreef:

Het is allang duidelijk dat volsynthetische motoroliën significant beter zijn dan halfsynthetische motoroliën. ...

Dit is veel te kort door de bocht, vooral als je rekening houdt met de geschiedenis van een blok. En om die nuance gaat het nou juist bij de vraag van de TS.

Ik heb een auto die binnen 1000 km met volsyntheet de soep in gaat.

Ree

Forget safety.
Live where you fear to live.
Destroy your reputation.
Be notorious.

― Rumi

Profiel  

Citrophile
> 1600 berichten

- DS 3 Racing 207pk
Gepost: 09 maart 2008 07:27 PM
  [ # 30 ]

Ok, voor wat betreft de TS, doe maar gewoon 10W40 in je motor.

Verder hangt het ook af in welke conditie je auto en dus je motor is, ga je een volsynthetische olie in een ver versleten motor doen dan haalt het niks uit. Pas dit alleen toe wanneer je zeker weet dat je motor goed is.

Nogmaals ik rij bijna een jaar met een 0W40 in mijn ZPJ V6 en rijd er voortreffelijk mee, betere prestaties dan voorheen. Mijn motor is nog in topconditie.

Naar aanleiding van de huidige techniek moet er volsynthetische motorolie gebruikt worden.

gr,
Citrophile

Profiel  

2 van de 4
 < Vorige 1 2 3 4 Volgende > 

© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook