hallo allemaal,
(Ik maak van deze vraag toch maar even een apart onderwerpje aan.)
Ik een Athena met behoorlijke olielekkage. Ik verdenk in de eerste plaats de krukaskeerring aan de bijrijderskant, aangezien ik soms een plasje olie vind bij het rechterwiel als de motor een tijdje gedraaid heeft.
Nu heb ik dit weekend eens een kijkje genomen. Beschermkap van de distributiesnaar er af gehaald. Het lijkt er inderdaad op dat daar wat olie heeft gelekt. Maar hoe krijg ik de poelie er af van de snaar die de waterpomp aandrijft? (die zit immers in de weg)
Is dat gewoon een kwestie van de motor in de hoogste versnelling, handrem er op en dan met veel kracht de bout losdraaien?? Het is me nog niet gelukt, maar ik durfde er ook geen volle kracht op te zetten.
En de volgende vraag is dan: hoe kom ik bij de keerring en hoe krijg ik die er uit?
Eigenlijk zouden gewoon preventief alle pakkingen vervangen moeten worden, maar dan moet het blok er uit. en als ik dat doe, kan ik er eigenlijk net zo goed een 22 motor met 5-bak in zetten. Voorlopig heb ik daar geen zin in. Weet iemand of dat zonder meer past op het uitlaatsysteem etc.?
Groet,
Gijs
(Athena 1980, 4-bak)
CX Athena sable doree 1980 (lpg)
voorheen:
CX Athena gris espadon 1981 (lpg)
D Spécial 1974 (lpg)
CX 20 Pallas 1984
CX 2500 Pallas diesel 1978
Als je het vliegwiel blokkeert bij de startmotor, dan kun je je wel uitleven.
De keerring zou je volgens zeggen met een plat schroevendraaiertje er uit moeten kunnen wippen. Hier heb ik echter zelf nog geen ervaring mee.
Animal triste post coitum
even een domme vraag voordat ik weer een avond lang probeer om het wiel zelf uit te vinden:
hoe blokkeer ik het vliegwiel bij de startmotor?
dank!
Gijs
CX Athena sable doree 1980 (lpg)
voorheen:
CX Athena gris espadon 1981 (lpg)
D Spécial 1974 (lpg)
CX 20 Pallas 1984
CX 2500 Pallas diesel 1978














































Totaal aantal Berichten: 43412
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Het losmaken van de bout van de krukas-poully gaat het beste met een luchtratel. Waarom? omdat je dan het minste kans hebt dat de bout afbreekt in de krukas. Losdraaien met een vette sleutel terwijl je de boel goed geblokeerd hebt kan wel, maar als de bout mega vast zit kun je dat écht vergeten
Inderdaad kun je als de motor olie lekt beter alle keeringen en pakkingen vernieuwen. Met name de carterpakking is berucht om de lekkages, maar vergeet ook de keering achter het vliegwiel niet.
Een 22 blok met 5-bak monteren kan ook, maar ook dan zul je alle pakkingen moeten vernieuwen. En vind maar eens een goed 22 blok met een lage kilometerstand. O ja, het pas wel. Alleen de pijp tussen het uitlaatspruitstuk en de voordemper is anders.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Ik ken de Douvrin blokken niet, maar bij de XM bv zit er speciaal een gat in het blok en het vliegwiel om dit met een stift oid te blokkeren. Bij de ambu zat dit niet, althans ik heb me 10x in het ronde gezocht en ‘m niet gevonden, waarna ik een vriend heb gevraagd om met een dikke schroevendraaier op een kartel van het vliegwiel tegen het blok de zaak te blokkeren. 1 van deze methodes zal ongetwijfeld bij jou werken.
Animal triste post coitum