Als ik het oliepeil van mijn XM ga checken, en ik constateer te weinig olie, hoe weet ik dan hoeveel ik bij moet vullen? Moet ik dan bijvullen en constant met die peilstok opnieuw erin en eruit prikken, dus loopt die bijgevulde olie direct naar dat reservoir waar die peilstok zijn niveau uit haalt? En in wat voor hoeveelheden moet ik bijvullen, heel voorzichtig met zeer kleine scheutjes tegelijk? Ik weet niet hoe voorzichtig precies ik daarmee om moet gaan.
Ik ben namelijk niet bekend met de risico’s van te veel olie in een blok, die situatie wil ik dus graag vooralsnog vermijden.
wel humor zeg, kunnen we hier geen stikkie van maken
ik geloof dat tussen min. en max. 1 liter zit dus….
Bijvullen hoef ik niet dus daar ben ik wel blij mee, maar met de zx, doe ik het als de motor wat warm is.
peilen
stok schoonmaken en er weer in schuiven, kwart litertje erbij ofzo
ff tot 10 tellen
peilen…
Haha, even je topictitel gekaapt.
Ok, handige informatie…het komt dus minder nauw dan ik dacht….gelijk een kwart liter erbij kan dus.
Maar kan ik ook peilen bij een volslagen koude motor?
Bij koude motor is prima! Hoe er wel rekening mee dat als je er bij gooit dat het wel 1 minuut duurt voor het beneden is, en je het dus kunt peilen.
Maar als ie nu op minimum staat kan je er zo een halve liter bij gooien.
Mehari 4x4 1982
2cv6 club 1978
Mehari plage 1986
Vanclee mungo 1980
Verschil tussen maximum en minimum:
2 liter injectie 1.5 liter
V6 motoren 2.0 liter
2 liter diesel 2.8 liter
2.5 diesel 3.0 liter
2000 XM 3.0 V6 24v Exclusive Auto - 84k km RP8569

Totaal aantal Berichten: 5019
- CX 2200 Pallas
- GS/GSA GS X2
- Ami 8 Break
Jan, jij bent een soort wandelende XM Wiki, als ik het zeggen mag.
Speaking of which, we hebben een wiki op deze site. Waarom richten we daar niet een XM pagina in met dit soort handige weetjes. Iedereen kan het dan aanvullen met zijn/haar kennis.
Ook de “how-to’s” van Xeno kunnen daar een plekje of een linkje krijgen.
Voor mij als relatieve nieuweling in de wereld van onze dames zou dat reuze handig zijn!
Zijn we meteen verschoond van onnozele draadjes!
Edit: de XM pagina is er al zie ik.
Er staan wat linkjes op naar motoren, etc. die ingevuld kunnen worden.
ach zo kan het toch ook ?
Op die manier kan de oude, ervaren garde haar wijsheid zo af en toe weer even presenteren
Welke olie kan er nou het beste in een XM met benzinemotor? 10W40 of 15W40?

Totaal aantal Berichten: 8480
- CX 25 RD break, Jacqueline
- BX 1.9 TURD, de Euro
Dit soort antwoorden zouden allemaal in de instructieboekjes moeten staan….
Heb ik net gecheckt. Daar staat dus dat beide kan. Maar in een ander draadje zie ik nu dat ik er 0W40 in moet gooien…
garagestmarien schreef:Dit soort antwoorden zouden allemaal in de instructieboekjes moeten staan….
Goed opgemerkt en daar staan ze dan ook in, maar je moet maar net zo’n boekje hebben. De 2e, 3e, 4e enz. hands wagens komen niet altijd met zo’n leerzaam document
2000 XM 3.0 V6 24v Exclusive Auto - 84k km RP8569
10w40 is altijd prima volgens mij. Hamvraag is dan meer full of halfsyntetisch….
ik doe 10w40 half synteet

Totaal aantal Berichten: 8480
- CX 25 RD break, Jacqueline
- BX 1.9 TURD, de Euro
Prima voor een XM onder normaal gebruik, een half syntheet.
dan krijg je een andere vraag…
wat is normaal gebruik….
Ik ga ook voor de 10W40 halfsyntheet denk ik, Gomp. Zie dat XM-olietopic.
En ik heb een instructieboekje hoor, digitaal en papier. Maar in voornoemd ander topic heeft men het over 0W40, dus daarom ging ik twijfelen.

Totaal aantal Berichten: 5165
- HY H78 1600
- Dyane Akadyane
- Traction Avant 15
Matthijs2006 schreef:Welke olie kan er nou het beste in een XM met benzinemotor? 10W40 of 15W40?
Van de zomer had ik 15w40 in mijn V6 gedaan. Toen de temperaturen echter onder het vriespunt kwamen begon die na het starten erg rauw te klinken en mijn klepstoters maakten meer en langer herrie dan normaal. Daarna vervangen door 10W40 en daar ben ik kwa geluid een heel stuk tevredener over.
Ree
Forget safety.
Live where you fear to live.
Destroy your reputation.
Be notorious.
― Rumi