
Totaal aantal Berichten: 3
Geregistreerd: 11-03-2008
- C6 (2005-2012) 2.7 HDiF V6 Exclusive
Mijn garagist heeft onlangs de krukaspoelie vervangen van mijn 1997 XM 2.1 TD aut. Sindsdiens maakt de spanner van de riem (die er natuurlijk weer opgezet is) een tikkend geluid, dat eigenlijk vrij asociaal hard is. Als leek vind ik het wel heel toevallig dat dit probleem meteen optreed nadat er aan de riem gezeten is. Garagist zegt echter dat de spanner een nieuw probleem is. Wat vinden jullie?






















Totaal aantal Berichten: 3779
Geregistreerd: 25-05-2004
- XM 3.0 V6 24v
- XM 2.0i 8v
ik lees vaak dat er alle rollen en spanners tegelijk vervangen moeten worden… maar misschien weet iemand anders meer…
Dat geld voor de D-riem, voor een multi-snaar hoeft dit niet, daar word meestal alleen de versleten rol vervangen, het punt is dat die rollen vrij prijzig zijn en je kan er toch makkelijk bij.
Die spanrol zit of los (klapperen), of het is een oude rol die het opnieuw spannen (te strak?) niet overleefd heeft. Ik zou er ASAP naar laten kijken, als de riem breekt of de rol schiet los en één van deze 2 banen zich een weg in de D-riem kast, dan ben je verder van huis.

Totaal aantal Berichten: 3
Geregistreerd: 11-03-2008
- C6 (2005-2012) 2.7 HDiF V6 Exclusive
Ter verduidelijking: er is inderdaad een probleem met de spanrol van de multiriem. Ik ga er ook naar laten kijken. De vraag is alleen: is dat probleem spontaan ontstaan door slijtage of doordat de riem opnieuw gespannen is na het vervangen van de krukaspoelie: met andere woorden: heb ik een punt als ik stel dat de garagist een en ander heeft veroorzaakt of is het waarschijnlijker dat die spanrol sowieso een keer de geest zou geven??
















Totaal aantal Berichten: 1501
Geregistreerd: 26-11-2004
- C1 1.0i 5DRS ambiance
- C1 1.0 Ambiance
elberpau schreef:Ter verduidelijking: er is inderdaad een probleem met de spanrol van de multiriem. Ik ga er ook naar laten kijken. De vraag is alleen: is dat probleem spontaan ontstaan door slijtage of doordat de riem opnieuw gespannen is na het vervangen van de krukaspoelie: met andere woorden: heb ik een punt als ik stel dat de garagist een en ander heeft veroorzaakt of is het waarschijnlijker dat die spanrol sowieso een keer de geest zou geven??
Hmmm…. ‘97-er diesel…. Waarschijnlijk meer dan 200.000 km gedraaid…. Wat denk je zelf?
Gr Martijn
De riem moet los en weer vast worden gezet, daarmee ook de spanrol. Dat de garage oorzaak is van het feit dat het nu geluid maakt lijkt me 100% duidelijk, maar het is ze mijns inziens niet te verwijten dat het stuk is. Die spanrol gaat een keer kapot, dat had ook met 100km kunnen gebeuren. Het is neit een kwestie van verkeerd monteren of beschadigen, het is een slijtage kwestie.
Je kunt het proberen te delen, maar ik zou het niet 100% op de garage willen verhalen, dat niet redelijk.
Magical box specialist! Read-out and reset your computer yourself!


































Totaal aantal Berichten: 15438
Geregistreerd: 17-08-2004
- 2CV Special
- BX 16 TRS
- XM 2.5 TD Pallas
Best wel grappig eigenlijk. Zodra garages teveel preventief willen vervangen om dit soort claims te voorkomen, dan zijn ze te duur. Doen ze het niet, dan kunnen ze claims verwachten….
Het leven van een garagist valt niet mee. Als ik elberpau was, zou ik accepteren dat je wagen niet meer nieuw is en dat er dus zaken kapot kunnen gaan als je ze opnieuw gaat monteren. Dus gewoon zelf dokken die hap.
idd, het is zakelijk gezien beter nu zelf de rekening op te pakken en tegen de garaga te zeggen dat zoiets kan gebeuren.
De volgende keer als er echt iets is zal men dan veel meer geneigd zijn met je mee te denken.
lange termijn denken tov korte enzo