Mijn bescheiden mening is dat je het glas niet van de zwarte “body” af kunt pellen. Ik heb er ook wel eens eentje los willen peuteren vanwege mos-groei - maar het is me tot nu toe nog nooit gelukt.
Het zit volgens mij niet alleen geklikt, ook ultrasoongelast oid.
Ich bin ein Breaker










Totaal aantal Berichten: 917
Geregistreerd: 08-10-2007
- BX GTI 16V MK1
Ik heb net van rik jongeneelen de tip gekregen (thanks) de type 1 kabel die niet past in de type 2 unit geheel te vervangen voor een type 2 kabel. Hij heeft het zo gedaan en het werkt uiteraard.
Dus binnenkort maar weer naar de sloop en zo’n kabel eruit choppen bij een type 2 BX (gaat zo ongeveer over de hele lengte van de auto, dus het zal wel een *klus zijn) en die er dan bij mijn Gt’tje inleggen.
—> Xantia 1.8 16V Elegance (2000), BX GTI 16V mk1 (‘89)
—> Vorige auto’s: Visa 14 TRS (‘85), BX 19 TZD (‘92), BX basis (‘86), Mercedes w123 300D (‘82), BX 19 TZD (‘91), BX 19 GT (‘86), ZX 1.8 furio (‘94), Peugeot 405 GRD (‘90)
CitZX1.8iFurio schreef:Ik heb net van rik jongeneelen de tip gekregen (thanks) de type 1 kabel die niet past in de type 2 unit geheel te vervangen voor een type 2 kabel. Hij heeft het zo gedaan en het werkt uiteraard.
Dus binnenkort maar weer naar de sloop en zo’n kabel eruit choppen bij een type 2 BX (gaat zo ongeveer over de hele lengte van de auto, dus het zal wel een *klus zijn) en die er dan bij mijn Gt’tje inleggen.
Tot waar wil je dan je kabel vervangen?
Want volgens mij bestaat de hele kabelboom van de auto zo’n beetje uit 1 stuk (met een paar uitzonderingen daargelaten dan, dacht ik )
BX 19 GT ‘85, XM 2.0 TCT ‘94, CX 2400 GTI ‘81, BX 14 ‘89, AX 1.4 Rallye ‘96
ex: BX 14 Rallye, XM 2.0 8v, XM 2.0 16v, BX 14, BX 14, CX 2400 Prestige, XM V6 ‘90










Totaal aantal Berichten: 917
Geregistreerd: 08-10-2007
- BX GTI 16V MK1
er komen in ieder geval 3 stekkertjes uit. Verder weet ik het nu niet zo goed, want ik kan niet even kijken omdat de auto nog in Leek staat.
Ik kan natuurlijk ook de gehele oude kabel erin laten liggen, alleen het verkeerde stekkertje eruit halen. En dan de nieuwe kabel er gewoon naast leggen. Je werkt alle kabels uiteindelijk toch weg. nietwaar?
Maar ik wacht eerst wel even tot ik de auto weer hier heb dan kan ik tenminste ook zelf kijken hoe het allemaal zit met die draden.
—> Xantia 1.8 16V Elegance (2000), BX GTI 16V mk1 (‘89)
—> Vorige auto’s: Visa 14 TRS (‘85), BX 19 TZD (‘92), BX basis (‘86), Mercedes w123 300D (‘82), BX 19 TZD (‘91), BX 19 GT (‘86), ZX 1.8 furio (‘94), Peugeot 405 GRD (‘90)
de kabel van de achterlichten is los van de kabelboom het is zon dikke platte zwarte met vele draden aan elkaar hij heeft een stekker die je in de zekeringkast plugt de andere helft in je licht deze kabel zit los in de auto dus niet aan je kabelboom vast groeten rik










Totaal aantal Berichten: 917
Geregistreerd: 08-10-2007
- BX GTI 16V MK1
Het komend weekend of het daarop volgende ga ik eindelijk de deurenwissel voltooien. JA, dat is iets waar ik nogal tegenop zie. Wat ga ik doen?
- Eerst kijken of de donor deuren passen
- Zo ja, de raamomlijsting die nu in carosseriekleur is, zwart spuiten (hoe?)
- De raammechaniek ovezetten en een motortje vervangen (mijn ramen zijn brons getint en elektrisch, die van de donor niet).
- sloten overzetten
- Panelen erin
- Deuren erin.
Nu de vragen.
1) Wat is de volgorde van handelen bij het spuiten? Ik neem aan iets met schuren (welke korrel? met water? hoe?), grondverf(?), en zwarte lak.
Kan iemand mij uitleggen hoe dit het best te doen?
2) Hoe zet ik de sloten (CV) over?
3) Wat doe ik als (en dat is te verwachten) dat metalen ding onderaan het raam verroest is? Stel dat dat metalen ding van het donorraam niet verroest is, dan kan ik het overzetten op de brons getinte ramen. Hoe maak ik zo’n ding los? Wat voor lijm moet ik gebruiken om het weer vast te zetten?
Ik hoop dat jullie me kunnen helpen.
—> Xantia 1.8 16V Elegance (2000), BX GTI 16V mk1 (‘89)
—> Vorige auto’s: Visa 14 TRS (‘85), BX 19 TZD (‘92), BX basis (‘86), Mercedes w123 300D (‘82), BX 19 TZD (‘91), BX 19 GT (‘86), ZX 1.8 furio (‘94), Peugeot 405 GRD (‘90)
De donordeuren passen, tenzij je een setje BX K proto “coupé” deuren op de kop getikt hebt.
Kijk eerst eens hoe het donorportier in elkaar steekt, en schroef dat op je gemak los. Dat zal je meeste vragen wel beantwoorden.
Sloten, mechanieken etc. overzetten is peanuts, zul je zien. Het zit allemaal met een paar schroefjes vast; het slotmechaniek kun je laten zitten, er zit alleen een extra stangetje naar het cv-motortje. Dat kun je gewoon overzetten, met het klemmetje wat op het slotmechaniek gaat (pas op, breekt snel af). Kijk ook goed hoe de bedrading loopt en zet de bedrading later precies zo vast; dit is belangrijk o.a. ook om te voorkomen dat deze tussen de deur en de windhaak klem komt te zitten.
Ruitrails zijn lastig over te zetten; ze zitten geklemd in rubber.
MAAR: type 1 ruiten zitten doorgaans in aluminium rails, die rotten dus niet. Smeer ze wel een beetje in, want slijten doen ze wel.
Het elek ramen mechaniek van de eigen deuren bevat een veer; die komt los zodra je het ruitmotortje eraf haalt (wel de handigste methode). Ook het korte stel-railsje (2 moertjes M10) loshalen zorgt voor bewegingsruimte.
De scharen horizontaal stellen en dan kun je ze uit de rails drukken.
Het raamrubber voorzichtig(!) verwijderen, met WD40 inspuiten zorgt voor een soepele beweging.
De ruit kun je er iets gekanteld naar boven/buiten uit drukken.
Scharnierpennen eruit tikken doe ik altijd met een oude (huisdeur)scharnierpen en een spijker oid voor het laatste beetje. En een griptang om ‘m er echt uit te halen.
De voorportieren vervangen is rottig, want daarvoor moeten de voorspatborden los, anders kun je geen slag maken met de scharnierpennen. Als iemand een beter truukje weet hoor ik ‘t graag….
Ich bin ein Breaker










Totaal aantal Berichten: 917
Geregistreerd: 08-10-2007
- BX GTI 16V MK1
Heel erg bedankt voor het antwoord. Hier kan ik zeker wat mee.
Ik had nog wel een vraagje over jouw antwoord: wat is het raamrubber? Dat stuk rubber wat onderaan het raam zit?
Kan iemand mij ook nog helpen met mijn vragen over het spuiten?
Thanks!
—> Xantia 1.8 16V Elegance (2000), BX GTI 16V mk1 (‘89)
—> Vorige auto’s: Visa 14 TRS (‘85), BX 19 TZD (‘92), BX basis (‘86), Mercedes w123 300D (‘82), BX 19 TZD (‘91), BX 19 GT (‘86), ZX 1.8 furio (‘94), Peugeot 405 GRD (‘90)


























Totaal aantal Berichten: 7072
Geregistreerd: 21-04-2005
- BX Sport MK2
- AX GT chic
Volgorde:
- eerst opschuren
- primen (bijv spuitplamuur)
- lakken in kleur
- aflakken
gaat het om de zwarte randen dan zou ik grijze spuitplamuur nemen (zo donker mogelijk) en aflakken met doffe lak.
Bx, its not just a car! its a lifestyle!!!!
























Totaal aantal Berichten: 5514
Geregistreerd: 01-07-2007
- Xantia 1,9D
- 2CV 6 Charleston
Zouw je voor het schuren eerst niet ontvetten?
Ik denk dat je namelijk de weersinvloeden op de auto meteen in de schuurpapier gaat zitten. Hierdoor zal de schuurpapier eerder bot worden, en de behaalde schuur resultaat niet gehaalt worden (Naja niet als de schuurpapier snel bot wordt!).
Voor spuitwerk gebruik ik schuurkorrel 1000. Dit geef de minste krassen.
Je kunt deze schuurpapier nat maken en over de oppervlakte heen gaan.
Hierdoor ontstaat er niet zo snel wrijvingswarmte, dit is gunstig voor de lak. Ik meende dat hierdoor de lak niet zo snel opkrulde. Maar dat weet ik niet zeker! Wat ik wel fijn vindt om met nat schuurpapier te werken, is dat je weinig weer staan voelt.
Succes met spuiten en opknappen.
Gert
Citroën das très bien!!!
Citroën schaalmodellen Wat is jouw verhaal achter de interesse in Citroën?


























Totaal aantal Berichten: 7072
Geregistreerd: 21-04-2005
- BX Sport MK2
- AX GT chic
GWHENDRIKS2 schreef:Zouw je voor het schuren eerst niet ontvetten=
Ik denk dat je namelijk de weersinvloeden op de auto meteen in de schuurpapier gaat zitten. Hierdoor zal de schuurpapier eerder bot worden, en de behaalde schuur resultaat niet gehaalt worden (Naja niet als de schuurpapier snel bot wordt!).
Voor spuitwerk gebruik ik schuurkorrel 1000. Dit geef de minste krassen.
Je kunt deze schuurpapier nat maken en over de oppervlakte heen gaan.
Hierdoor ontstaat er niet zo snel wrijvingswarmte, dit is gunstig voor de lak
sorry in de vluggigheid vergeten idd voor schuren en spuiten ontvetten
Bx, its not just a car! its a lifestyle!!!!










Totaal aantal Berichten: 917
Geregistreerd: 08-10-2007
- BX GTI 16V MK1
Dank voor de tips!
Wat is het verschil tussen lakken en aflakken?
Aflakken is gewoon de tweede laag? En wat is doffe lak?
—> Xantia 1.8 16V Elegance (2000), BX GTI 16V mk1 (‘89)
—> Vorige auto’s: Visa 14 TRS (‘85), BX 19 TZD (‘92), BX basis (‘86), Mercedes w123 300D (‘82), BX 19 TZD (‘91), BX 19 GT (‘86), ZX 1.8 furio (‘94), Peugeot 405 GRD (‘90)


























Totaal aantal Berichten: 7072
Geregistreerd: 21-04-2005
- BX Sport MK2
- AX GT chic
CitZX1.8iFurio schreef:Dank voor de tips!
Wat is het verschil tussen lakken en aflakken?
Aflakken is gewoon de tweede laag? En wat is doffe lak?
Lakken is kleur lak
Aflakken is blanke lak.
Blanke lak heb je in glons en mat. (dof)
Bx, its not just a car! its a lifestyle!!!!










Totaal aantal Berichten: 917
Geregistreerd: 08-10-2007
- BX GTI 16V MK1
Dus kleur lak is iets anders?
Ik moet dus een spuitbus primer (1) hebben, een spuitbus kleurlak (2), en een spuitbus blanke lak (3).
Is dit correct?
Kan ilk dit het best bij een autohandel halen, of net zo goed bij de karwei of praxis of iets dergelijks?
—> Xantia 1.8 16V Elegance (2000), BX GTI 16V mk1 (‘89)
—> Vorige auto’s: Visa 14 TRS (‘85), BX 19 TZD (‘92), BX basis (‘86), Mercedes w123 300D (‘82), BX 19 TZD (‘91), BX 19 GT (‘86), ZX 1.8 furio (‘94), Peugeot 405 GRD (‘90)
Het raamrubber is het rubber wat rondom het raam zit, in de ruimte in het portier waar het raam in sluit, boven, voor, achter het raam. Dat moet je er heel voorzichtig uit halen, van onderaf want anders scheurt het in de hoeken boven door. Daar is het namelijk ivm de scherpe bochten al iets ingesneden, een klein rukje is genoeg om het daar te mollen. Voorzichtig dus.
Als het om zwarte lak gaat is normaal verkrijgbaar spul goed zat. Voor andere kleuren ben je op een verfspecialist aangewezen. Die kan exact op kleur gemengde lak in spuitbus maken.
Ich bin ein Breaker