1 van de 2
 1 2 Volgende > 
   
XM 2.0i 16v 1995
Sander203
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 119
Geregistreerd: 15-03-2008

Gepost: 15 maart 2008 08:43 PM

Hallo,

Recent heb ik een XM aangeschaft na vele jaren tot volle tevredenheid Xantia II 1.9TD (tot 340.000km en still going strong!).
Mijn XM heeft een belachelijk lage kilometerstand en ik overweeg er G3 LPG in te zetten om de komende vijf-zes jaar er anderhalve ton bij te draaien.
Toch heb ik wat bedenkingen over het motortje. Het schijnt een bekend verhaal te zijn dat er in de overgang van Serie 1 naar -2 een slechte serie motoren is gemaakt met een te ruime cylinderboring. En dus met één of meer kantelende en rammelende zuigers.
Er is me gezegd dat deze motoren toch oud kunnen worden, maar gisteren zei iemand me dat deze motor de 150.000 niet gaat halen zonder een revisie. Ik kan best veel zelf, maar een complete motorrevisie komt me eigenlijk momenteel niet gelegen, ook financieel niet…
Iemand ervaring en klopt het dat deze serie destijds is teruggeroepen door de fabriek (die van mij zijn ze duidelijk vergeten…)?

Tweede vraag: iemand ervaring met ombouwen van infrarood naar radiografische CPV? Heb zo’n setje gekocht en ga het komend weekend proberen. ‘t wordt een toplimo!

groet

Sander

Peugeot 304 S cabriolet, Peugeot Q3A, Alfa Romeo 166 JTD, Citroën Xantia 1,8i, Citroën type 23, Peugeot 304 cabriolet, Hyundai Ioniq 5

Profiel  
 
citro-power
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 4311
Geregistreerd: 13-02-2006

- GS/GSA Cottage Break.
- Berlingo 1.9d
- ID/DS ID19P
Gepost: 15 maart 2008 08:53 PM
  [ # 1 ]

Welkom op het forum,


Ik weet het bouwjaar van je XM niet maar volgens mij hadden alleen de eerste bouwjaar er last van , 1994.

Misschien kan iemand anders dat bevestigen ?

De motoren worden er wel oud mee ,hoeft echt niet gereviseerd te worden. Het is een kantelende zuiger dus als de motor warm is heeft ie er geen last meer van.

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43406
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Gepost: 15 maart 2008 08:55 PM
  [ # 2 ]

Sander:

Welkom!

De XM’s met kantelende zuigers zijn vaak al onder garantie gerepareerd. Maakt jouw auto als ie koud is geen diesel-achtige geluiden, dan is er niets aan de hand. Met kantelende zuigers kan ie overigens ook 3 ton halen hoor!

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste

Profiel  
 
www.citrofiel.tk
> 600 berichten
RankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 641
Geregistreerd: 30-03-2006

Gepost: 16 maart 2008 12:31 AM
  [ # 3 ]

Hey Sander,

Ik ben helaas altijd beetje huiverig voor lage kmstanden, zeker als jij de auto opeens wel gaat gebruiken waar hij voor bedoeld is, nl. km maken.
Als de staat van onderhoud bekend is zou ik ook even bij de desbetreffende garage een babbeltje maken en vragen wat zij ervan denken alvorens een relatief dure installatie in een 95er XM in te bouwen. De installatie op zich rij je er in principe zo uit met die prijzen van de benzine tegenwoordig, maar dan moet je motor het natuurlijk wel uithouden…

Wat betreft het ombouwen van IR naar Rf is over het algemeen niet moeilijk. Je kunt voor €30 al universele inbouwsetjes kopen die redelijk plug en play zijn zeg maar.

Andere mogelijkheid is denk ik om een setje uit een nieuwer type te halen en dat in te bouwen. Weet alleen niet of dat een beetje te doen is, maar daar is volgens mij al 1 en ander over geschreven in dit forum.

Mzl. Hans Arrow

BX DIGIT 1985, C35 2.2D 1979, CX 2.5RI Familiale 1986, C2 1.4VTR en voor dagelijks een C6 3.0D V6 2012.

http://www.citrofiel.tk

Profiel  
 
Sander203
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 119
Geregistreerd: 15-03-2008

Gepost: 16 maart 2008 02:39 PM
  [ # 4 ]

Mijn XM is van ‘95.
Bij koude motor is het inderdaad een vrij harde tik, maar da’s op een forum moeilijk uit te leggen.
De teller staat nu op 82.000, de laatste vijf jaar slechts 7000 km. Ik ga er eerst es een maand mee rijden en dan besluiten of ik al dan niet G3 laat inbouwen.
Overigens schijnen ruilblokken uit slopers redelijk tot goed voorhanden te zijn voor coulante prijzen; daar kan je niet voor reviseren.
Voorlopig bevalt ‘ie me geweldig.
Dank voor jullie recatie(s).

Peugeot 304 S cabriolet, Peugeot Q3A, Alfa Romeo 166 JTD, Citroën Xantia 1,8i, Citroën type 23, Peugeot 304 cabriolet, Hyundai Ioniq 5

Profiel  
 
Sander203
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 119
Geregistreerd: 15-03-2008

Gepost: 16 maart 2008 02:41 PM
  [ # 5 ]
waterman771 schreef:

Sander:

Welkom!

De XM’s met kantelende zuigers zijn vaak al onder garantie gerepareerd. Maakt jouw auto als ie koud is geen diesel-achtige geluiden, dan is er niets aan de hand. Met kantelende zuigers kan ie overigens ook 3 ton halen hoor!

Maar na 12 jaar hoef je bij meneer Citroën waarschijnlijk niet meer om coulance te komen leuren…?

Peugeot 304 S cabriolet, Peugeot Q3A, Alfa Romeo 166 JTD, Citroën Xantia 1,8i, Citroën type 23, Peugeot 304 cabriolet, Hyundai Ioniq 5

Profiel  
 
sweef
> 500 berichten
RankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 591
Geregistreerd: 06-07-2007

- Méhari 2 zitter
- XM Type1 V6.24
- XM Type1 V6.24
Gepost: 16 maart 2008 03:59 PM
  [ # 6 ]

van IR naar RF slotbediening stelt niet veel voor. Ergens onder je dashboardkastje zit het kastje die het voor IR regelt met een bundel groene draadjes daaraan. Je klemt eenvoudig de (juiste) draadjes van je nieuwe RF draadjes vast aan de groene van het oude kastje. klusje van 20 minuten.
Daarnaast heb ik nog iets aardigs erbij gedaan: er is een waarschuwings-lamp draadje aan je nieuwe RF kastje. Dit kan je achter je dashboard langs trekken (met een ijzerdraadje) tot bij de schakelaar van je noodverlichting (alle knipperlicht richtingaanwijzers) Op deze schakelaar zit een oranje draad: hieraan koppel je de draad van het RF kastje. Resultaat is dat als je met RF sluit hij ntejes 2x knippert met stadslichten en achterlichten, en als je je auto zoekt (knop “sluiten” indrukken in reeds gesloten stand) de lampen mooi 3 x knipperen.

Profiel  
 
Sander203
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 119
Geregistreerd: 15-03-2008

Gepost: 16 maart 2008 09:52 PM
  [ # 7 ]

klopt, dat geintje ga ik ook uithalen. Bij onze Xantia II vind ik dat ook een leuke gadget.
Begrijp ik goed dat ik helemaal niets hoef aan te sluiten ter plaatse van de IR-ontvanger bij de achteruitkijkspiegel, maar gewoon onder het dashboard ergens? Dat vereenvoudigt de boel, dank voor de tip. Es kijken of ik dat groene kastje kan vinden (ik heb niet zulke electronica-vaardigeheden…)
Morgen ligt het Conrad-inbouwsetje bij de post met schema’s en al.

Peugeot 304 S cabriolet, Peugeot Q3A, Alfa Romeo 166 JTD, Citroën Xantia 1,8i, Citroën type 23, Peugeot 304 cabriolet, Hyundai Ioniq 5

Profiel  
 
gompy58
> 6000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 6206
Geregistreerd: 30-04-2004

Gepost: 17 maart 2008 12:21 AM
  [ # 8 ]

Sander,

heb je deze xm van MP vandaan? Daar stond onlangs een groene Xm te koop met idd een zeer lage km stand. Net over de ton geloof ik. Was er een met een farbieks open dak.

Klonk allemaal heel mooi tot de eigenaar naar wat doorvragen idd melding maakt evan het kantelede zuiger probleem.

Profiel  
 
malle pietje
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3359
Geregistreerd: 07-10-2004

Gepost: 17 maart 2008 10:37 PM
  [ # 9 ]

Wat betreft de serie-problemen kan ik niks zeggen, daar heb ik geen idee van.

Wat het inbouwen van dat setje betrfet, da’s inderdaad redelijk simpel. Onder het dashboardkastje zit een kastje waar je de draden vna moet aftappen. De centrale vergrendeling werkt met aarde-aansturing, houdt daar even rekening mee. Aansturing van de alarmlichten is inderdaad ook goed aan te leggen, maar controleer wel even of de aansturing voorzien is van een diode, anders kan je daarna geen richting meer aangeven. Wink

Magical box specialist! Read-out and reset your computer yourself!

Profiel  
 
gompy58
> 6000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 6206
Geregistreerd: 30-04-2004

Gepost: 17 maart 2008 10:45 PM
  [ # 10 ]

heeft je xm een schuifdak ?

Profiel  
 
Sander203
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 119
Geregistreerd: 15-03-2008

Gepost: 17 maart 2008 10:53 PM
  [ # 11 ]

Ja, dat is ‘m, denk ik. Groen metallic met 82.000 km. Auto is behalve een klein deukje(wordt morgen gecorrigeerd) vrijwel in nieuwstaat. Is wel aan een bezoekje Chyparse toe, maar dat reken ik tot periodiek onderhoud.
Maar dat motortje, mnja, nog maar es een nachtje over slapen. ‘t is een rotgeluid, maar verder merk je er niets aan. Geen rook, geen olieverbruik so-far, prima prestaties en verbruik.
Ik denk wel dat er op termijn een ruilblok in gaat, maar die schijnen er wel te zijn. Dikke dag buffelen, naar ik aanneem. Stond de 2.0i 16v ook niet in de 605?
Schuifdakje staat nog op de to-do lijst, maar op de zaak bouwen collega’s regelmatig zonnedaken in; draaien er de hand niet voor om en heben waarschijnlijk de onderdelen op voorraad. Toch nog even een tegenop-ziener.

Peugeot 304 S cabriolet, Peugeot Q3A, Alfa Romeo 166 JTD, Citroën Xantia 1,8i, Citroën type 23, Peugeot 304 cabriolet, Hyundai Ioniq 5

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43406
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Gepost: 17 maart 2008 10:55 PM
  [ # 12 ]
Sander203 schreef:

Maar dat motortje, mnja, nog maar es een nachtje over slapen. ‘t is een rotgeluid, maar verder merk je er niets aan. Geen rook, geen olieverbruik so-far, prima prestaties en verbruik.
Ik denk wel dat er op termijn een ruilblok in gaat, maar die schijnen er wel te zijn. Dikke dag buffelen, naar ik aanneem. Stond de 2.0i 16v ook niet in de 605?

Onzin, niks ruilmotor: gewoon kop d’r af, carter d’r onderuit en 4 nieuwe zuigers d’r in. Dagje werk en rijden maar Cool

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste

Profiel  
 
gompy58
> 6000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 6206
Geregistreerd: 30-04-2004

Gepost: 17 maart 2008 11:08 PM
  [ # 13 ]

Dan heb je idd op het blok na een mooie wagen te pakken hoor. Klonk allemaal er netjes.

Ik begrijp dat Waterman er ff nieuwe zuigers in kan proppen voor je Wink


ff zonder dollen, Zou dat echt nodig zijn Waterman? nieuwe zuigers en bussen erin? Wat kost dat wel niet? Aan de andere kant… dan heb je wel een blok dat 80k gedraaid heeft….

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43406
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Gepost: 17 maart 2008 11:10 PM
  [ # 14 ]
gompy58 schreef:

Dan heb je idd op het blok na een mooie wagen te pakken hoor. Klonk allemaal er netjes.

Ik begrijp dat Waterman er ff nieuwe zuigers in kan proppen voor je Wink


ff zonder dollen, Zou dat echt nodig zijn Waterman? nieuwe zuigers en bussen erin? Wat kost dat wel niet? Aan de andere kant… dan heb je wel een blok dat 80k gedraaid heeft….

Heb ik iets over bussen vervangen geschreven? Wink

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste

Profiel  
 
Sander203
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 119
Geregistreerd: 15-03-2008

Gepost: 17 maart 2008 11:16 PM
  [ # 15 ]

Onzin, niks ruilmotor: gewoon kop d’r af, carter d’r onderuit en 4 nieuwe zuigers d’r in. Dagje werk en rijden maar Cool

huh, niet honen? Gewoon een overmaat zuiger? Zo ja welke maat? Dan zul je toch eerst verrot nauwkeurig moeten meten? Of weet mijnheer Citroen zo uit het hoofd welke maat het betreft? Kom zelf altijd liever bij de reviesiebedrijven. Heb diverse 203 en 504-motoren gereviseerd (totaal gedemonteer) en weet er een klein beetje wat van (wel ouderwets, dus simpel…).

Peugeot 304 S cabriolet, Peugeot Q3A, Alfa Romeo 166 JTD, Citroën Xantia 1,8i, Citroën type 23, Peugeot 304 cabriolet, Hyundai Ioniq 5

Profiel  
 
 
1 van de 2
 1 2 Volgende > 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook