Hoi,
Zondag heb ik mijn CX TRD turbo2 uit de stalling gehaald. Hij had al een tijdje stil gestaan en stond gelukkig op bokjes om te zorgen dat de banden niet plat zouden worden.
De auto startte meteen en kwam goed op hoogte. Toen ik de bokjes weghaalde zag ik dat er bij de achteras lhm lektte en er een flinke plas op de grond lag!
1 leiding van de linkerachter veerbol was doorgeroest en moest worden vervangen.
Ik heb ondertussen een nieuwe leiding gemonteerd en de auto komt weer omhoog ALLEEN BLIJFT HIJ IN DE HOOGSTE STAND STAAN EN ZAKT NIET MEER! Ze reageert totaal niet op het schuifknopje van de hoogte regelaar!!
Ik vraag me af wat er kapot kan zijn! Wie weet er raad??
Citroen CX2200 Diesel 1979
Triumph TR6 (1972)
zowel voor als achter?
als het een kant is kan ik me voorstellen dat er een hoogteregalaar vast zit.
CX limousine, TRD I, TRD II, Tatra 603, skoda 110, mercedes 240 TD, mercedes 406, mercedes 206, xantia 16v

Totaal aantal Berichten: 1161
- C5 2.0 16v Comfort
De hoogteregelaar wordt volgens mij electrisch(motortje) bediend,als deze niet meer doet waarvoor hij gemaakt is blijft je wagen in een bepaalde stand staan.
Heb het zelf ook gehad,ben toen ingezakt (mijn cx wilde niet meer omhoog) naar de garage gereden daar constateerden ze dat het probleem in de electrische hoogteverstelling zat,kostte me destijds (1995) iets van 150 Gulden.
Met z’n vieren in je Eendje.
Het is zowel voor als achter!
Wat ik heel raar vind is dat de auto helemaal niet meer zakt! Zelfs na 2 dagen staat de auto nog in de hoogste stand! Hij zakt helemaal niet meer!
Zou er een lucht in het hydraulisch systeem zitten??
Triumph TR6 (1972)

Totaal aantal Berichten: 120
- BX 19 tgi Routiere
- ID/DS 23 IE Pallas
Het zou best kunnen dat er lucht in het systeem zit vooral gezien het lek in de retourleiding en het feit dat de auto op blokken heeft gestaan.
Ontluchten kan geen kwaad: zet de auto in de laagtse stand (met draaiende motor) en draai de ontlastschroef op de drukregelaar open. Er niet uit draaien! Als het goed is hoor de lucht ontsnappen. Wanneer dit stopt en als er LHM uitkomt draai de de schroef weer dicht. Er moet in ieder geval LHM bij. Check het niveau door de auto in de hoogste stand te zetten. Dit alles met draaiende motor.
Weet niet precies hoe dit bij een CX zit, maar er zit op het LHM vat een indicator dat het LHM niveau aangeeft. Bij een DS is dit een transparant buisje. Bij een BX is dit een vlotter.
Ik hoop dat je hier wat mee kunt.
Succes,
Peter
Peter

Totaal aantal Berichten: 2967
- ID/DS DSuper LPG 4bak Méchanique
Bij het wegzetten van de auto heb je bokjes geplaatst.
Heb je de auto in de hoogste stand laten staan, dan zitten de hoogteregelaars wellicht vast(geroest)?
Ten einde raad
Na drie dagen sleutelen ben ik de wanhoop nabij!
Ik ben erachter dat de servo kapot is onder de auto van de hoogteregelaar! Maar dat is niet alles!!
Want als ik met de hand de regelstang bedien gebeurt er niets meer!
Toen heb ik de hoogteregelaar aan de voorkant losgehaald en kwam ik al snel tot de constatering dat deze gewoon geen LHM krijgt wanneer de motor draait!
Daarna ben ik verder gaan kijken! Ook het veiligheidsventiel krijgt niet voldoende druk om te openen!
Vanuit daar kwam ik bij de hogedrukregelaar! Deze levert gewoon druk aan de voorraadbol!
Wat ook raar is dat de hogedruk regelaar bijna alle LHM teruggooit via de retour leiding naar het voorraadbakje. :
Ik heb trouwens ook mijn pomp getest en volgens mij is die nog perfect!
Maar ik snap er geen zak van dat er gewoon geen druk komt in het systeem!
Wie kent dit probleem??
Triumph TR6 (1972)

Totaal aantal Berichten: 2259
- CX 2400 GTi
- ID/DS DS 21 Pallas hydraulique
Eeuuh… wel de ontluchtingsschroef op de HD regelaar vastgezet?

Totaal aantal Berichten: 10299
- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
Of hogedrukregelaar defect.
Citroen!

Totaal aantal Berichten: 120
- BX 19 tgi Routiere
- ID/DS 23 IE Pallas
Weet je zeker dat de pomp wel druk levert? Het zou kunnen dat er lucht in de pomp zit. Deze draait dan welliswaar mee maar doet dan niets. In dat geval kun je die het beste vullen met LHM door de (dikke) retourslang van de pomp naar het vooraadvat te vullen met LHM. Dit bij draaiende motor. Je kunt het beste deze slang loshalen bij het vat en met een trechtertje vullen. Snelheid is wel geboden.
Succes,
Peter

Totaal aantal Berichten: 2259
- CX 2400 GTi
- ID/DS DS 21 Pallas hydraulique
En dit doe je het best met open ontluchtingsschroef -> pas als het dan echt begint te lopen terug het vat in zet je hem dicht. Maar aangezien je zei dat je die retourstroom al ziet, zal de pomp wel goed aanzuigen.
geen druk
Hoi,
Mijn pomp pompt volgens mij wel goed, want er loopt een flinke retourstroom terug naar het voorraadvat. Ik heb nog een hogedruk regelaar van een sloopauto liggen. Die ga ik er vanavond maar eens opschroeven. Hopelijk komen we daar wat verder mee! :
Triumph TR6 (1972)

Totaal aantal Berichten: 1066
- CX 25ie Prestige
- BX 16 TZI Automaat
Heb je de hoogteregelaars ontlucht? Lees: met olie gevuld voordat je ze monteerde? Deze dingen ontluchten niet vanzelf en met lucht doen ze rare dingen. Maar dit is wel erg raar. Het niet ontluchten leidt meestal tot ‘zagen’ en niet tot het vastblijven zitten.
mijn Prestige: http://www.mijnalbum.nl/Album=DQOIQAKQ
ex: BX 16TRS, BX 16TRI, XM 2.0, DSuper 5, Xantia 1.8 16v, BX 16TZI
Opgelost!
Gisteren is het dan toch gelukt!
De CX gaat weer gewoon in de veren!!
Het probleem werd veroorzaakt door een klein kogeltje dat normaal achter de ontluchtschroef zit. Kogeltje uit een reserve HD-regelaar erin en hoppa probleem bijna opgelost!
Het is natuurlijk allemaal begonnen omdat mijn servomotor kapot is van de hoogteregeling. Daardoor ben ik gaan ontluchten en is de kogel eruit gevlogen zonder dat ik het in de gaten had! ops:
Wie heeft er nog een servo-motor voor mij liggen :
Triumph TR6 (1972)