




















Totaal aantal Berichten: 3000
Geregistreerd: 20-07-2007
- C5 Break 2.0i 16v Exclusive
malle pietje schreef:He relaxt man, dank je! Ik zat me vanmiddag echter af te vragen hoe ik er achter kom welke airco ik eigenlijk heb. Ik kan nergens vinden wat vor airco erin ligt. Iemand enig idee waar dat normaal gesproken staat?
Vanuit een andere site:
De auto’s van voor 1993 gebruiken het oudere R12 als koudemiddel.
Dit staat op een sticker onder de motorkap of op de pomp vemeld.
Ook zie je dat de vul aansluiting onder het plastic dopje schroefdraad heeft aan de buitenkant en het is iets dikker dan een auto ventiel. Dit is een R12 systeem.
Dat geeft al weer wat meer richtlijnen om morgen te zoeken! Dank!
Magical box specialist! Read-out and reset your computer yourself!





















Totaal aantal Berichten: 3000
Geregistreerd: 20-07-2007
- C5 Break 2.0i 16v Exclusive
Ik weet dat sinds mijn systeem “omgebouwd” is er een groenachtig dopje op zit, maar weet niet of dat bij “het” nieuwe koelmiddel hoort..
Heb nog niet naar de airco gekeken maar wel net de schakelaar voor de spiegels schoon gemaakt. Die haperde aan de rechterkant. De achterkant van de schakelaar verwijderen is een koud kunstje en helemaal als je een rokers xm hebt, zit er een mega rotzooi op de printplaat! Lekker schoongemaakt dus. Helaas is de accu te leeg om het te kunnen controleren nu, maar ik vermoed dat de stangetjes van de rechterspiegel kapot zijn. Weer een klusje dus…..
Magical box specialist! Read-out and reset your computer yourself!
En nog een beschrijving voor het vervangen van de multiriem en thermostaat voor de v6 type 1. Geschatte tijdsduur is 3,5 uur. Ga niet op zoek naar een nieuwe motorsteun, die zijn niet te betalen (300+). Een thermostaat kost circa 20euro en vergeet de vloeibare pakking en locktite niet.
De thermostaat zit aan de linkerkant van het blok verstopt in de motorsteun.
Hier een plaatje waar de motorsteun en plaat al verwijderd zijn.
Midden op de foto zie je de bovenste rol van de multiriem, daar rechts van de thermostaat.
Om de thermostaat te vervangen moet de motorsteun aan de kant en daarna de aluminium plaat die daaronder zit. Als je eenmaal hebt besloten dat hij vervangen moet worden, houdt er dan rekening mee dat je feitelijk direct de spanrol van de multiriem, multiriem zelf en eventueel de motorsteun kunt vervangen, aangezien je er dan goed bij kunt en het slijtage gevoelige delen zijn. De motorsteun krijgt een hoop klappen bij de v6 en slijt snel.
Begin de klus door de auto op de hoogste stand te zetten en daarna te ondersteunen met een assteun. Zet ook onder de carterpan een assteun met een blok hout ertussen. Verwijder daarna alle computers uit de computerbak en vervolgens door het losdraaien van de dop10 bout de bak zelf. Haal ook de waterslangen bovenop de motorsteun los door de bouten eruit te halen en de slangen aan de kant te trekken.
Nu liggen de moeren dop13 open in zicht. Draai eerst de moeren bovenop de steun los en daarna de moer die diep op de bout in de steun ligt eraf. De motorsteun is nu feitelijk los. Nu kun je het draaiende gedeelte van de motorsteun dat naast de veerpoot zit ook loshalen door aan beide zijden met een steeksleutel 13 de bout uit de steun te halen.
Let op, de motor hangt nu feitelijk los en wordt ondersteund door de assteun onderop de carterpan!
Je kunt de motorsteun nu geheel verwijderen.
Om de plaat van de thermostaat te kunnen verwijderen moeten er een aantal bouten los. Om bij de onderste te kunnen komen (en die eruit te kunnen halen) moet het blok een stuk gekanteld worden. Ze zitten goed vast, dus probeer niet te snel de bouten los te halen in de krappe ruimte, je draait ze snel stuk.
Laat voorzichtig met een krik de auto zakken, maar laat de assteun onder het blok staan! Doe dit voorzichtig en niet verder dan nodig. Naarmate je de auto laat zakken zie je de motor omhoog komen. controleer regelmatig of de bouten al bereikbaar zijn en er ook uit kunnen. Het blok moet circa 10cm omhoog komen.
Heb je eenmaal goede toegang, draai dan de bouten van de plaat eruit. Ze zijn allemaal goed zichtbaar. Eenmaal los kan je de plaat er in zn totaliteit uithalen en zie je de waterslang met thermostaat zitten.
De volgende stap is een aantal liters water uit de radiator laten lopen. Rechts onderaan de radiator, van voren af bekeken, zit een klein ventiel waar een slangetje op geschoven kan worden. Haal circa 3 liter water uit de radiator, dat moet voldoende zijn om de thermostaat droog te zetten.
Draai nu voorzichtig de boutjes van de thermostaat los. De thermostaat kan je daarna verwijderen. Onthoudt wel hoe hij in zn behuizing zit zodat je de nieuwe wel goed terug zet. Maak de randen van de behuizing schoon en droog, plaats daarna de nieuwe thermostaat en smeer wat vloeibare pakking op de randen. Zet dan de behuizing weer terug.
Voordat je de plaat terug zet is het slim de multiriem te vervangen. Je kunt er nu relatief goed bij. Let goed op de wijze waarop de nieuwe erom moet. Bovendien heb je de spanrol nu los en kan je goed vervangen.
Eenmaal terug geplaatst is het verstandig eerst de multiriem op spanning te brengen. Daarvoor kan je een stang gebruiken en daarmee de spanrolbout naar beneden duwen.
Zodra je de plaat van de thermostaat weer terug hebt gezet, krik dan voorzichtig de auto weer op tot de hoogte waar je op begon. Plaats daarna de motorsteun terug, als dat niet lukt, speel dan wat met de hoogte van het blok ten opzichte van de motor. Gebruik voor de volledigheid wat locktite (?) in de moeren van de motorsteun vast te zetten.
Zet daarna de computers weer terug en vergeet niet de waterslangen weer vast te zetten, het reservoir bij te vullen en even goed te ontluchten.
Magical box specialist! Read-out and reset your computer yourself!





















Totaal aantal Berichten: 2329
Geregistreerd: 13-11-2003
- C5 V6 Exclusive BVM5
Het rubber in de bovenste motorsteun, is hetzelfde als de onderste motorsteun, waar het tussenlager van de aandrijfas in zit…...Die kost 15 euro en moet erin geperst worden. Die 300+ is het metalen geval, lijkt me sterk dat die kapot gaat
Weer wat eigenzinnigs: Saab 9-5 3.0t uit 2002
Willem schreef:Het rubber in de bovenste motorsteun, is hetzelfde als de onderste motorsteun, waar het tussenlager van de aandrijfas in zit…...Die kost 15 euro en moet erin geperst worden. Die 300+ is het metalen geval, lijkt me sterk dat die kapot gaat
Dat rubber heb ik anders nergens kunnen vinden, ook niet bij de dealer. Die heeft me alle onderdelen van de ophanging laten zien en daaruit kon hji alleen de complete aluminium delen leveren.
Als je een adres hebt om die rollager te kopen…?
Magical box specialist! Read-out and reset your computer yourself!





















Totaal aantal Berichten: 2329
Geregistreerd: 13-11-2003
- C5 V6 Exclusive BVM5
malle pietje schreef:Willem schreef:Het rubber in de bovenste motorsteun, is hetzelfde als de onderste motorsteun, waar het tussenlager van de aandrijfas in zit…...Die kost 15 euro en moet erin geperst worden. Die 300+ is het metalen geval, lijkt me sterk dat die kapot gaat
Dat rubber heb ik anders nergens kunnen vinden, ook niet bij de dealer. Die heeft me alle onderdelen van de ophanging laten zien en daaruit kon hji alleen de complete aluminium delen leveren.
Als je een adres hebt om die rollager te kopen…?
Gewoon via de dealer onderdeelnummer 1809-21
01 SCHARNIER RECHTS
DIAM 70X10-53
- INJECTIE TURBO XU10J2TE
Controleer even de maatvoering van het rubber. Ze kunnen hem gewoon los leveren voor pak ‘m beet 16 euro. De montage is hetzelfde als bij de onderste steun, die moet eraf en het rubber moet eruit geperst worden. De bovenste is precies zo, het is alleen raar dat het dus niet op service.citroen.com staat
Weer wat eigenzinnigs: Saab 9-5 3.0t uit 2002
Klopt, die heb ik precies zo besteld: onderste rubber bij de brezan besteld en erin laten persen! Let wel goed op de stand van het rubber
Ouwe mopperkont
Dat bijvullen van je oude arco systeem… In nederland is het R12 verboden inmiddels.
Maar zijn er geen landen in europa waar dat NIET het geval is?
Het kost je dan misschien wat kilomters maar wellicht het overwegen waard.
Er zijn in Nederland ook wel adres voor R12 bijvullen, welliswaar niet helemaal legaal.. ops:
Ijs schreef:Er zijn in Nederland ook wel adres voor R12 bijvullen, welliswaar niet helemaal legaal..
ops:
Ik kan me niet voorstellen dat onze malle piet daar geestelijke bezwaren tegen heeft als hij daardoor wat beter in de slappe was blijft zitten
gompy58 schreef:Ijs schreef:Er zijn in Nederland ook wel adres voor R12 bijvullen, welliswaar niet helemaal legaal..
ops:
Ik kan me niet voorstellen dat onze malle piet daar geestelijke bezwaren tegen heeft als hij daardoor wat beter in de slappe was blijft zitten
![]()
Juist, daarom kreeg ik van Matthijs al de link naar een mannetje in Hilversum voor het bijvullen van R12 systemen…..Living on the edge, YEAH!!!
Magical box specialist! Read-out and reset your computer yourself!
Willem schreef:malle pietje schreef:Willem schreef:Het rubber in de bovenste motorsteun, is hetzelfde als de onderste motorsteun, waar het tussenlager van de aandrijfas in zit…...Die kost 15 euro en moet erin geperst worden. Die 300+ is het metalen geval, lijkt me sterk dat die kapot gaat
Dat rubber heb ik anders nergens kunnen vinden, ook niet bij de dealer. Die heeft me alle onderdelen van de ophanging laten zien en daaruit kon hji alleen de complete aluminium delen leveren.
Als je een adres hebt om die rollager te kopen…?
Gewoon via de dealer onderdeelnummer 1809-21
01 SCHARNIER RECHTS
DIAM 70X10-53
- INJECTIE TURBO XU10J2TEControleer even de maatvoering van het rubber. Ze kunnen hem gewoon los leveren voor pak ‘m beet 16 euro. De montage is hetzelfde als bij de onderste steun, die moet eraf en het rubber moet eruit geperst worden. De bovenste is precies zo, het is alleen raar dat het dus niet op service.citroen.com staat
Nou, dat had me een hoop zoeken gescheeld, ik heb nu een relatief mooie van Arjan overgenomen maar dan hang ik er wel een nieuwe in natuurlijk. Voor die 15e ga ik het niet laten. Persen, is dat hetzelfde gezever als bij de draagarmcups? Dan ga ik even langs de garage, anders sta ik weer zo te hannesen….
Magical box specialist! Read-out and reset your computer yourself!