Helaas mijn 2500 diesel is aan het dood gaan. Zij loopt nog wel, maar heeft veel overdruk in het blok en op bepaalde cilinders nog maar weinig compressie. De hamvraag is: dit blok reviseren of een ander blok erin?
Weet iemand zo wat een motorrevisie ongeveer gaat kosten?
Nu zag ik op marktplaats een turbo 2 dieselblok te koop voor € 500,- Maar is dit met niet al te grote aanpassingen in een smalspoor te lepelen? Iemand misschien ervaring hierin?
Balen, 2500 diesels kunnen dus toch kapot gaan. (slechts 100.000km gelopen!)
CX 2500 TD 1978














































Totaal aantal Berichten: 43412
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
In principe moet een Turbo2 wel gaan passen. De motorsteunen rechtsonder en links onder kun je zo overzetten. Let wel op, want de aandrijfassen zul je moeten gaan samenstellen omdat die spoorbreedte anders is en de assen van jouw cx niet in de bak van de turbo2 gaan passen. O ja, de moet de bak van Turbo2 ook gebruiken omdat de overbrenging heel anders is door het gebruik van een turbo.
Nog een ding: helaas, je hebt pech: de 2500 diesel motoren van de eerste generatie met distributietandwielen, gaan er vaak gaar voor de 100.000 km….
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste



























Totaal aantal Berichten: 8480
Geregistreerd: 19-05-2007
- CX 25 RD break, Jacqueline
- BX 1.9 TURD, de Euro
Als je een turboblok in je auto wilt bouwen kan dat wel, maar dan zou je ook de turbo versnellingsbak moeten hebben. Of je bouwt het blok in zonder turbo.
Passen doet het in ieder geval wel. Dat maakt voor smalspoor of breedspoor geen verschil.





















Totaal aantal Berichten: 2259
Geregistreerd: 28-04-2006
- CX 2400 GTi
- ID/DS DS 21 Pallas hydraulique
Zonder turbo inbouwen schiet toch niet op? Dan heb je door de lage compressie nog minder vermogen dan een normaal 2500 blok, toch?














































Totaal aantal Berichten: 43412
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
fluidphreak schreef:Zonder turbo inbouwen schiet toch niet op? Dan heb je door de lage compressie nog minder vermogen dan een normaal 2500 blok, toch?
Klopt.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste



























Totaal aantal Berichten: 8480
Geregistreerd: 19-05-2007
- CX 25 RD break, Jacqueline
- BX 1.9 TURD, de Euro
Het is een dieselblok.
Vraag ik me trouwens toch af, is er al nagevraagd wat het kost om het huidige blok te reviseren?














































Totaal aantal Berichten: 43412
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
garagestmarien schreef:Het is een dieselblok.
Ook een dieselblok heeft een verlaagde compressie als er een turbo wordt toegepast
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste



























Totaal aantal Berichten: 8480
Geregistreerd: 19-05-2007
- CX 25 RD break, Jacqueline
- BX 1.9 TURD, de Euro
Met andere woorden? TS zal ook een bak erbij moeten hebben?
Voor een M25/660 non turbo staat 22,25:1
voor een M25/648 turbo 21:1.
Het compressieverschil is minimaal. Je hebt al een minimum compressie nodig voor een diesel.
Als ik het goed begrijp kan ik het beste dit turboblok kopen compleet met aandrijfassen, de 2 onderste motorsteunen en versnellingsbak. Vervolgens moeten de aandrijfassen van mijn 2500blok in het turboblok worden gezet en kan de boel er zo in.
Dit turbo2 blok heeft 225000km gelopen. Het is een TRD uit 1989. Ik dacht dat de turbo2 blokken niet zo’n goede reputatie hadden? Verstandig keuze met deze km-stand?
CX 2500 TD 1978



























Totaal aantal Berichten: 8480
Geregistreerd: 19-05-2007
- CX 25 RD break, Jacqueline
- BX 1.9 TURD, de Euro
Die aandrijfassen hoef je dus niet aan te schaffen. Ikzelf vind 500 voor een blok met zo’n stand niet goedkoop. Verder weet ik niets van een slechte naam voor een T2. De eerste turbo’s wilden nog wel problemen opleveren, maar die serie 2 blokken, daar heb ik nooit gekke dingen over gehoord. Misschien iemand anders wel.
Nu zag ik nog een ander motorblok te koop, uit een CX 25 TRD uit 1989. Deze heeft toch geen turbo? Zou ik dit blok dan zo kunnen omzetten of moet ik dan ook de aandrijfassen aanpassen?
CX 2500 TD 1978
Als het een breedspoor is zal je altijd je aandrijfassen van je smalspoor mee moeten nemen. Mits die passen. Of je reviseert je voorophanging en maakt er met nieuwe draagarmen een breedspoor van, mits je geen gekke bandenmaten gebruikt moet dat ook kunnen.
It’s nice to be important but it is more important to be nice.
http://www.explosionsandboobs.com/
Doneer, zo blijven we braaien!













Totaal aantal Berichten: 1205
Geregistreerd: 17-09-2004
- GS/GSA X1
- XM V6 Pallas
garagestmarien schreef:Die aandrijfassen hoef je dus niet aan te schaffen. Ikzelf vind 500 voor een blok met zo’n stand niet goedkoop. Verder weet ik niets van een slechte naam voor een T2. De eerste turbo’s wilden nog wel problemen opleveren, maar die serie 2 blokken, daar heb ik nooit gekke dingen over gehoord. Misschien iemand anders wel.
T2 blokken hadden een verkeerd materiaal in de (?) cilinderbussen, dacht ik. Vooral bij gebruik van water+antivries in plaats van echte koelvloeistof, wilde dit nogal eens interne corrosie opleveren (= vastloper?). Hier is volgens mij zelfs een “stille modificatie” voor geweest, alleen voor eigenaren met problemen aan ‘t blok.
In de CX-club heb ik echter ook de quote wel eens gehoord dat “alle nu nog lopende T2-blokken ofwel de modificatie, ofwel een revisie achter de rug hebben en dan zeker zo betrouwbaar zijn als de T1”.
En uit eigen ervaring: een T1 rijdt ook al heerlijk als koppelmachine over de Autobahn en in de Oostenrijkse bergen
Rogier, Citroën GSA X1 1984, XM V6 Pallas 1994, Lexus GS300h 2014
Ex: Xantia HDI Break 2000, CX 22 TRS 1989, XM TD12 1993, P205 Forever D 1995, XM V6 Exclusive 1996, Fiat GrPunto 2006, CX 2400IE Pallas C-matic 1978, BMW 320i 2005, Porsche 968 1994, MB B180CDI 2014, Toyo Prius 2012, BMW 325Ci Cabrio 2005




















Totaal aantal Berichten: 2475
Geregistreerd: 29-11-2005
- BX SPORT
- CX GTi Turbo
- SM injectie
- CX 20 Pallas
- C6 (2005-2012) 3.0 HDIF Esclusive
- CX 2.5 Prestige
ja dat was ik die dat suggereerde de T2 blokken die nu nog rijden zullen ofwel een revisie hebben gehad ofwel al lang vastgelopen zijn….
dus denk niet dat je je veel zorgen hoeft de maken met de T2 diesel blokken die er nog zijn….
citrofilie is de leukste ziekte die er bestaat!

























Totaal aantal Berichten: 6515
Geregistreerd: 10-02-2005
- CX 2000 Pallas
- DS 3 1.2 So Chic
[off topic]Hee, ik dacht al, die auto ken ik! Bottendaal kleurt groen met al dat Vert Papyrus! [/off topic]
“Het zijn gewoon supergoeie auto’s!”
ex: XM 2.0 Turbo CT (1999), CX 25 TGD Turbo / 25 TGi Break (1991), Saxo 1.1i (2003)
Tja toevallig, ik heb jouw auto wel eens zien staan, Evertsenstraat toch?
Ik ben er nog niet uit wat ik ga doen. Heeft iemand een idee hoeveel uur het zou gaan kosten om een motorblok uit te bouwen, aandrijfassen om te zetten (ivm turbo 2 diesel) en weer met bijhorende versnellingsbak in te bouwen? Of zou niet iemand hier het voor een leuk prijsje willen doen?
CX 2500 TD 1978