Ik heb sinds 2 maanden een redelijke 2500D Pallas uit 1978 voor dagelijks gebruik. Nu vroeg ik me af of het mogelijk is om daar een 5 versnellingsbak in kon?
De koppeling is ook af, dus die moet zowiezo vervangen worden (ruim 200d KM).
Wellicht kan en iemand me een beetje op weg helpen.
Dat kan. laatst ook gedaan met een 2500 Pallas diesel.
There’s always something going wrong, that’s the only guarantee.






















Totaal aantal Berichten: 3198
Geregistreerd: 16-06-2005
- SM 2.7 Carburateur
- C5 exclusive
- Berlingo 1.4 I multispace
- 2CV special
Dat kan , het enige dat anders is is de steun van de versnelligsbak ( links ) en het verdeelstuk voor de diravi .
Walter
Meten is weten , gissen is missen
Ik las ook op de site dat die serie 1 2500 diesels niet zo goed waren.
Hij neemt ook zo’n liter olie op 700km.
Ik ben verder niet zo’n auto sleutelaar, maar ik heb haar na laten kijken en carrosserie e.d. lijkt wel ok. Daarom wil ik er energie in steken om haar weer top te maken.
Vandaar de vraag. Hoe zou ik hiermee het beste te werk kunnen gaan? Ik bedoel, wat voor motor met bak kan ik er eventueel in plaatsen? Ik heb wel vrienden die daar bij kunnen helpen, maar niet gespecialiseerd in Citroën.
Weet iemand daar meer van of eventueel sites waar ik dat zou kunnen vinden?
Groetjes
Dirk
Ik denk dat het het makkelijkst is om een nieuw model 2500 ongeblazen er in te hangen met distributieriem, dan hoef je verder niks aan te passen voor zover ik dat nu ff overzie. Je moet alleen een andere baksteun halen die links gemonteerd wordt ipv onder. Vervang meteen ook je onderste motorsteun en die bovenop. Koop een Haynes of andere onderhoudshandleiding en je zult zien dat het geen moeilijke klus is, het is alleen wat werk.
Animal triste post coitum
De ‘78 is nog een smalspoor,je moet dan ook aandrijfassen hebben van een 5-bak smalspoor.
Als je een nieuw type diesel monteerd moet je een stuk uit het binnenscherm slijpen,dan past het wel.
De motorsteunen aanpassen,zeker even de distributie van de nwe motor vervangen,want je hebt minder ruimte bij het schutbord.
Er word op mp een nw type motor compleet aangeboden met 157000 km,misschien is dat wat?
Gr Raymond
Het was een cx of niks
Wij hebben een ‘79 Break 2500D die is omgebouwd naar breedspoor en is voorzien van een 5 bak.
Lust inderdaad wel een slokje olie (1:1000) maar wat wil je met de originele motor die wellicht 600.000 of meer heeft gewerkt?
En toch nog steeds uitermate betrouwbaar; wie zegt dat alleen de duitsers grundlichkeit leveren?
Citroen CX 25 Limousine Turbo2 te koop
Citroen ID 19B verkocht
Porsche 928 S4
Renault Safrane 2.5 20v
smart fortwo CDI
ray schreef:De ‘78 is nog een smalspoor,je moet dan ook aandrijfassen hebben van een 5-bak smalspoor.
Als je een nieuw type diesel monteerd moet je een stuk uit het binnenscherm slijpen,dan past het wel.
De motorsteunen aanpassen,zeker even de distributie van de nwe motor vervangen,want je hebt minder ruimte bij het schutbord.
Er word op mp een nw type motor compleet aangeboden met 157000 km,misschien is dat wat?Gr Raymond
Idd, maar dat van de aandrijfassen was al besproken. Ik doelde eigenlijk meer op componenten rond de motor; radiator, fans, uitlaat, aansluitingen etc. Waarom moet er trouwens een stuk uit het binnenscherm gehaald worden? Dat is allemaal hetzelfde bij mijn weten.
Animal triste post coitum
Bij die van mij kwam ik onderin aan het slijpen aan om ruimte te maken,het blok zat er ook wat krapper in ?
Het blijft natuurlijk een compleet andere neus,als die van een later model.
De radiateur is anders (turbo),maar ik heb zonder problemen met de originele gereden.
De uitlaat is ook anders,maar dan kun je hem gelijk ombouwen naar een serie 2 systeem,stelt niets voor,waarschijnlijk kun je de achterdemper gewoon gebruiken.
Intercooler past ,kun je er zo onderschroeven.
Ik heb die van mij destijds uitgerust met een dasboard uit een serie 1 trd turbo,kun je alle functies aansluiten als je dat wil (toerenteller,turbo overdruk lampje,temperatuur meter).
Gr Raymond
Het was een cx of niks
Eindigt je kenteken toevallig op JZ?
Die auto ken ik (heel goed), is van mij geweest. Ben benieuwd hoe het er mee is.
Gijs
CX Athena sable doree 1980 (lpg)
voorheen:
CX Athena gris espadon 1981 (lpg)
D Spécial 1974 (lpg)
CX 20 Pallas 1984
CX 2500 Pallas diesel 1978
Ik wil jullie allen alvast bedanken voor de tips.
Ik ga me even beraden over de mogelijkheden. Maar ik moet zeggen dat zo’n forum als dit, wel uitkomst biedt.
Ik zal kijken of nog een Haynes op de kop kan tikken en het Citroën CX werkplaats handboek eens doorspitten op m’n gemak.
Als ik daadwerkelijk ga sleutelen laat ik wel weten hoe het allemaal gaat. (of als het niet gaat).
Groetjes
Dirk