Hoi,
Bij inspectie zag ik het volgende. (XM12D SX)
Als je kijkt op afb 8.2b van de haynes en bij de gaskabel (motorblok)dan zie je onder een kabeltje lopen naar een soort van apparaatje waar ook een elektrische aansluiting (kabeltje)op zit. (links onder)
Je ziet daar een soort van rubber kapje/busje.
Bij mij is hier het rubber van versleten.
Kan dit ook problem,en opleveren en wat is dit eigenlijk?
Wie weet hier meer van?
Groet,
Ager
Als je ene foto hebt lijkt me dat toch makkelijker
Ouwe mopperkont
kijk even op de haynes hier op het xm forum. fuel systems , chapter 4B pagina 5.
Re: Lucas brandstof injectie pomp
Citroage schreef:Bij mij is hier het rubber van versleten.
Eerst maar eens even uitleggen wat het is
In dat rubbertje zit een veer om de koudestart hevel (soort choke) terug te duwen als de motor op temperatuur is, die hevel word aangetrokken door het kabeltje uit je wasthermostaat, welke aan het thermostaat huis gemonteerd zit. Er zit ook een elektrisch contact (draadje) in welke voor de inspuitvervroeging zorgt bij een koude motor.
Kan in principe geen kwaad, echter het contact zal op een gegeven moment door vuil en oxidatie slecht contact gaan maken. Dat rubbertje is bij een diesel specialist te krijgen en zal vast geen vermogen kosten.
beste ervaren koppensneller bedankt voor je reactie. Ik zal eerst het contact nakijken en een nieuw rubbertje kopen.
Volgens mij moet dan ook het probbleem over zijn dat bij opschakelen het toerental soms blijft hangen.
Bedankt en groet
Ik denk niet dat het contact het probleem is m.b.t. opschakelen en toerental dat blijft hangen. Uit welk bouwjaar is je XM? als ik me niet vergis heeft de latere 2.1 diesel een elektronisch gaspedaal, dat werkt met een servo-motor op de pomp. Het zou dus een elektronische probleem kunnen zijn, als je nog een oude mechanische diesel heb waar duidelijk een gaskabel aanzit, dan is dit uiteraard niet van toepassing.
Als het toerental blijft hangen, voel je dan nog wel dat de motor de auto aandrijft, m.a.w. slipt de koppeling niet toevallig door?
Het is een “mechanische” diesel met gaskabel, ongeblazen etc. de eenvoudigste, XM 12D SX uit 1996, type 2.
De koppeling is verder prima in orde, deze slipt niet.
Het toerental neemt toe als ik de koppeling intrap en neemt weer af als je de koppeling loslaat of even wacht dan zakt het toerental wel weer. Het gebeurt dus alleen met ingetrapte koppeling en dan ook alleen van 3 naar 4 en van 4 naar 5. Bij een toerental van tegen de 3000. Ik probeer deze week of volgende week naar een dieslespecialist hier in de buurt te gaan. Ik heb dit bedrijf gebeld en men zei dat dit te verhelpen was.
Maar voor elke tip van jullie houd ik mij aanbevolen