verschil verbruik 2.1TD AUT S1 en S2
frankhil
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 5
Geregistreerd: 10-11-2007

Gepost: 25 maart 2008 02:49 AM

Weet iemand of het normaal is dat een S2 meer verbruikt dan een S1
Ik heb drie 2.1TD automaten type S1 die allemaal zo ongeveer 1:14 rijden. Er is nu een 2.1TD aut uit ‘98 bijgekomen (S2 dus) met elektronische sturing van de brandstof pomp. Deze is een stuk pittiger.
De auto is echter niet zuiniger dan de andere 3, integendeel. Zelfs bij bewust dezelfde rijstijl en niet gebruik makend van de grotere acceleratie is het verbruik veel slechter 1:11 a 1:12.  Zouden deze nieuwere systemen niet zuiniger moeten zijn bij gelijke rijstijl? en als dit niet klopt is er wat aan te doen.

Profiel  
 
boukewerff
> 1100 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 1185
Geregistreerd: 16-02-2007

- XM 3.0 V6 Exclusive Aut LPG
- C5 2.0 16v Exclusive LPG G3
Gepost: 25 maart 2008 12:11 PM
  [ # 1 ]

Ik heb een S2 en ik rij 1 op 13/14. Rij je niet altijd met de airco aan? Dat maakt natuurlijk ook wel wat uit.

Alles wat ontstaat, komt voort uit het denken, het is geboren uit denken, gevormd uit denken.

Profiel  
 
eXaMple
> 1900 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1902
Geregistreerd: 06-10-2005

- C5 2.0 16v Exclusive automaat
Gepost: 25 maart 2008 12:34 PM
  [ # 2 ]

Ik heb ook een t2 en ik haal 1 op 14,3 met elke dag de A2 tussen A’dam en Utrecht.

Profiel  
 
frankhil
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 5
Geregistreerd: 10-11-2007

Gepost: 01 april 2008 01:39 PM
  [ # 3 ]

Ja dan lijkt er iets loos.  Na de aankoop is er een grote beurt geweest en is alles vervangen dus daar ligt het niet aan. Wel merk ik dat de automaat bruusk schakelt en ik bij bijv 120 km/u veel meer toeren heb dan de andere oudere xm’en. Weet niet of de overbrenging verhouding veranderd is in de loop der jaren.  Heeft iemand daar info over?

alvast bedankt
Frank

Profiel  
 
boukewerff
> 1100 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 1185
Geregistreerd: 16-02-2007

- XM 3.0 V6 Exclusive Aut LPG
- C5 2.0 16v Exclusive LPG G3
Gepost: 01 april 2008 01:42 PM
  [ # 4 ]

Olie al vervangen? Kick down kabel goed afgesteld? Wat bakverhoudingen betreft geen idee, ik week wel dat de mijne 2900 toeren maakt met 120km.

Alles wat ontstaat, komt voort uit het denken, het is geboren uit denken, gevormd uit denken.

Profiel  
 
Serge
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3215
Geregistreerd: 31-10-2004

Gepost: 01 april 2008 01:42 PM
  [ # 5 ]

Misschien moet je de verstuivers eens laten controleren.

Animal triste post coitum

Profiel  
 
bxsport
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 2475
Geregistreerd: 29-11-2005

- BX SPORT
- CX GTi Turbo
- SM injectie
- CX 20 Pallas
- C6 (2005-2012) 3.0 HDIF Esclusive
- CX 2.5 Prestige
Gepost: 01 april 2008 01:58 PM
  [ # 6 ]

geloof wel dat de versnellingsbakken van een s2 anders waren dan de eerste van de xm… ook gehoord dat een s2 versnellingsbak rapper stuk gaat…

citrofilie is de leukste ziekte die er bestaat!

Profiel  
 
eXaMple
> 1900 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1902
Geregistreerd: 06-10-2005

- C5 2.0 16v Exclusive automaat
Gepost: 01 april 2008 02:37 PM
  [ # 7 ]

Werkt de 4e versnelling nog wel goed? want als die niet word ingeschakeld snap ik je hogere toeren wel.
Volgens mij waren die bakken hetzelfde trouwens tot 97 in ieder geval op de v6, maar hoe het met de diesels zit weet ik niet helemaal zeker

Profiel  
 
par eXeMple!
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5019
Geregistreerd: 02-12-2007

- CX 2200 Pallas
- GS/GSA GS X2
- Ami 8 Break
Gepost: 01 april 2008 04:04 PM
  [ # 8 ]
eXaMple schreef:

Werkt de 4e versnelling nog wel goed? want als die niet word ingeschakeld snap ik je hogere toeren wel.
Volgens mij waren die bakken hetzelfde trouwens tot 97 in ieder geval op de v6, maar hoe het met de diesels zit weet ik niet helemaal zeker

Ja, als je op de snelweg de versnellingshendel in 3 trekt, schakelt hij dan terug, of blijft het toerental constant? Als dat laatste zo is, komt hij niet in 4.

Profiel  
 
Rogier 1975
> 1200 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1205
Geregistreerd: 17-09-2004

- GS/GSA X1
- XM V6 Pallas
Gepost: 02 april 2008 12:46 AM
  [ # 9 ]

Alles behalve de nieuwe V6 (ES9J4, vanaf modeljaar 1998) is zover ik weet geleverd met de roemruchte ZF 4HP18 automaat. Die vooral de koppelrijke motoren (V6-12v, TCT, TD12) maar net aan kan, “t ken net” zeg maar.

Daarom is iedere +- 15.000km bakolie verversen volgens kenners geen luxe maar pure noodzaak, en gaan (zelfs bij goed onderhoud) deze bakken van rond 2- of 3-ton kaduuk. Mijn V6-12v staat op 228.000km, dus ik ben blij met iedere km die mijn 4HP18 nog fijn schakelt (alleen wat schokken van 4—>3, maar kan ook ouwe motorsteun zijn).

Dus de hints naar een goede bak kunnen wel eens terecht zijn, hopelijk is het met olie verversen en (laten) afstellen van de kickdown-kabel verholpen. Succes in ieder geval!

Rogier, Citroën GSA X1 1984, XM V6 Pallas 1994, Lexus GS300h 2014
Ex: Xantia HDI Break 2000, CX 22 TRS 1989, XM TD12 1993, P205 Forever D 1995, XM V6 Exclusive 1996, Fiat GrPunto 2006, CX 2400IE Pallas C-matic 1978, BMW 320i 2005, Porsche 968 1994, MB B180CDI 2014, Toyo Prius 2012, BMW 325Ci Cabrio 2005

Profiel  
 
Von W
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 40
Geregistreerd: 20-04-2006

Gepost: 02 april 2008 11:20 AM
  [ # 10 ]
frankhil schreef:

Ja dan lijkt er iets loos.  Na de aankoop is er een grote beurt geweest en is alles vervangen dus daar ligt het niet aan. Wel merk ik dat de automaat bruusk schakelt en ik bij bijv 120 km/u veel meer toeren heb dan de andere oudere xm’en. Weet niet of de overbrenging verhouding veranderd is in de loop der jaren.  Heeft iemand daar info over?

alvast bedankt
Frank

Dat kan ik bevestigen, mijn vorige XM was eentje van ‘95, een 21td berline met automaat. Nu rijdt ik met een ‘99 21td break ook met automaat. Het eerste wat me opviel was dat hij een pak hoger draaide bij 120 dan de oude. Maar ook in tweede bleef hij langer doorgaan wat vooral irritant was in de bedouwde kom want dan reed je rustig tegen 50 met bijna 3000tr. Nu of dat tweede normaal was kan ik niet met zekerheid zeggen. De bak schakelde ook heel hard en na een paar maanden gaf hij dan ook volledig de geest.
Dan heb ik maar de bak uit de ‘95er in de ‘99er gehangen en ziedaar bij 120 draaide hij een paar honderd toeren minder. En schakelen was terug boterzacht zoals ik het gewoon was en ondertussen moet de versnellingsbak alles bijeen al een dikke 300d km gereden hebben en ik kan nog altijd niet zeggen dat hij kuren begint te verkopen of tekenen van sleet vertoont.
Al wat nu minder is is dat hij tussen 70 en 80km per uur duidelijk meer moeite heeft in vierde door de langere overbrenging, een full option break weegt nu ook wel een heel pak meer dan een basic berline.

dirk

Profiel  
 
frankhil
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 5
Geregistreerd: 10-11-2007

Gepost: 08 april 2008 01:44 AM
  [ # 11 ]

bedankt allemaal.  Bak heeft bij de aankoop nieuwe olie en filter gehad en schakelt alle versnellingen. Verstuivers denkelijk goed want de auto trekt zeer goed (veel meer dan de andere S1’en die ik heb) als ik beetje doortrap.  Wel 3000 RPM precies voor 120Km tov 2750RPM in de andere auto’s. Zelfde dus als Dirk, hoop alleen niet dat hij het gaat begeven.
Lijkt dus inderdaad dat er andere overbrengings verhoudingen zijn.
Ik ga nu controleren of de bak die er in zit wel bij de motor hoort en kick down kabel verstellen.

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook