Koelwater temperatuur
par eXeMple!
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5019
Geregistreerd: 02-12-2007

- CX 2200 Pallas
- GS/GSA GS X2
- Ami 8 Break
Gepost: 05 april 2008 11:26 PM

Even gezocht in het forum maar alleen een draadje gevonden over hetzelfde soort probleem bij een V6. Rolling Eyes

Ik krijg in mijn 2 liter 16V af en toe een waarschuwing koelwater temp te hoog (oranje lanpje en melding op display). De watertemp meter staat op 80.

Ik neem aan dat het om 2 sensoren gaat, 1 voor de computer en 1 voor de meter.
Zitten deze sensoren vlak bij elkaar en waar zitten ze?
Kan ik de uitlezing van de meter vertrouwen en er van uit gaan dat het lampje een sensorfout is? Hoe verhelp ik deze fout?

Het koelvloeistofniveau is goed.

Overigens komt de watertemp op de meter nooit hoger dan 80. In div. draadjes lees ik over temperaturen van 90 en hoger. Duidt dit op een defecte thermostaat?  Confused

Profiel  
 
Matthijs309
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2028
Geregistreerd: 26-06-2006

Gepost: 05 april 2008 11:29 PM
  [ # 1 ]

Je hebt er zelfs nog meer:
1 voor je klokkenwinkel, 1 voor je ecu, 1 contact switch voor je oranje lampje, en die zal ook gebruikt worden voor je boordcomputer (is dus niet je ecu Wink )
Waar ze precies zitten weet ik niet maar ik vermoed in de buurt van je thermostaat / waterverdeling

Ouwe mopperkont

Profiel  
 
par eXeMple!
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5019
Geregistreerd: 02-12-2007

- CX 2200 Pallas
- GS/GSA GS X2
- Ami 8 Break
Gepost: 05 april 2008 11:36 PM
  [ # 2 ]

Ik heb geen boordcomputer, dus dan blijven er 2 over? De 2e sensor is voor de ecu die het oranje lampje aanstuurt? Zit het zo? Overigens is er ook nog een rood watertemp lampje (ook uit de ecu?) maar dat gaat niet branden.

Profiel  
 
malle pietje
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3359
Geregistreerd: 07-10-2004

Gepost: 05 april 2008 11:54 PM
  [ # 3 ]

Hoi Peter,

zoek eens op de radiator naar een grote koperen plug met stekker, en op het blok loopt normaal gesproken langs de zijkant een waterpijp van aluminium waar ook een of twee koperen bouten zitten met een stekker er op.

Je hebt thermoschakelaars en thermosensoren, de eerste laat een lampje branden, de tweede geeft een weerstand en kan een metertje aansturen.

Als je lampje te vroeg gaat branden terwijl de themperatuur goed lijkt te zijn, kan je een vervuilde of kapotte thermoschakelaar hebben.

Ik heb vandaag toevallig de thermostaat van de v6 vervangen, de temperatuur kwam alleen bij langdurig stationair draaien op 90graden, bij de minste rijwind niet boven de 70. De thermostaat bleek ook gewoon kapot te zijn. Grote kans dat jouw thermostaat een lek heeft en daardoor altijd teveel koeling krijgt.

Magical box specialist! Read-out and reset your computer yourself!

Profiel  
 
par eXeMple!
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5019
Geregistreerd: 02-12-2007

- CX 2200 Pallas
- GS/GSA GS X2
- Ami 8 Break
Gepost: 06 april 2008 12:33 AM
  [ # 4 ]

Hey Frank,
Ik ga morgen weer eens onder kap kijken met jouw info. Thnx!

Ik heb even de Haynes sticky doorgekeken. Moet toch eens zo’n boek zelf aanschaffen!  Cool Ik lees daarin:

1. Op de radiator zit een switch die de fans aanstuurt, behalve als je een airco hebt, dan worden de fans aangestuurd door de airco en ecu computers. Ik denk dus dat ik geen switch op de radiator vind.

2. Op het thermostaathuis zit een sensor die naar de ECU gaat. Dit wordt gebruikt, samen met andere info, om de injector opening, het stationaire toerental en de ontstekingstiming aan te sturen. Als de sensor niet goed werkt, heeft de ECU een backup faciliteit. Als dit gebeurt wordt, gaat het waarschuwingslampje branden. Hebben ze het hier over het motormanagement lampje of over het oranje temp lampje?

3. Op het thermostaathuis zit een 2e sensor, met 2 draden. Een draad is voor de temp. meter op het dashboard, de andere draad is voor het temperatuur waarschuwingslampje. Is dit het rode lampje?

Wie weet precies hoe het zit?

Profiel  
 
malle pietje
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3359
Geregistreerd: 07-10-2004

Gepost: 06 april 2008 12:44 AM
  [ # 5 ]

Zowieso kent de ecu de foutmelding dat de koelwatertemperatuursensor storingen geeft, dus dan gaat vast het motormanagementlampje branden.

Het lijkt me sterk dat er op 1 bout een sensor en een schakelaar zitten, waarschijnlijk is het een sensor die spanning geeft en naarmate de weerstand kleiner wordt door de temperatuur, een voltage doorgeeft via de andere draad weer terug naar de meter.

Uit de bx tijd herinner ik me dat er voor het oranje en het rode lampje twee schakelaars waren.

Probeer die twee schakelaars eens te vinden en maak ze eens schoon, misschien helpt t. Ik heb er hier in ieder geval nog twee liggen, een groene en een bruine volgens mij. Die kan je altijd eens uitwisselem/...

Magical box specialist! Read-out and reset your computer yourself!

Profiel  
 
par eXeMple!
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5019
Geregistreerd: 02-12-2007

- CX 2200 Pallas
- GS/GSA GS X2
- Ami 8 Break
Gepost: 06 april 2008 01:42 AM
  [ # 6 ]
malle pietje schreef:

Het lijkt me sterk dat er op 1 bout een sensor en een schakelaar zitten,

‘t staat wel zo in de haynes pdf, 3.6.27. Zowel de meter als het lampje worden vanuit 1 sensor unit van aarde voorzien.

Voor het schoonmaken van de sensoren/schakelaars, moet ik eerst het koelvloeistof aftappen voordat ik ze eruit draai? Ik neem aan dat ze in de koelvloeistof de temp meten?
How noob can you be….? Surprisedops:

Profiel  
 
par eXeMple!
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5019
Geregistreerd: 02-12-2007

- CX 2200 Pallas
- GS/GSA GS X2
- Ami 8 Break
Gepost: 06 april 2008 01:51 AM
  [ # 7 ]

Kan iemand uitleggen wat het verschil in betekenis is tussen deze twee lampjes (in het instructieboekje staat bij beide “waarschuwingslampje koelwatertemperatuur”)

Profiel  
 
malle pietje
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3359
Geregistreerd: 07-10-2004

Gepost: 06 april 2008 03:02 PM
  [ # 8 ]

Hoi Peter, de linker, het oranje symbool gaat branden bij iets van 100gr, als je even moet gaan opletten. De rode gaat branden als de temperatuur echt te hoog is, gepaard met het stoplampje en ging in mijn diesel ook branden toen het reservoir te leeg was.

Het zou kunnen zijn dat zowel het metertje als het lampje gaan branden door die ene sensor, als de weerstand groot genoeg is gaat dan ook het lampje branden.

De sensoren zitten inderdaad in de kv, maar het ligt aan de plaats van de buis waar ze in zitten, of je alles moet aftappen. Hoewel dat nooit kwaad kan is het makkelijker niet te doennatuurlijk.

Als de motor koud is en de bouten zitten hoog op het blok, de dop van het reservoir is los, dan kan je waarschijnlijk wel proberen de dop eruit te draaien, dop 21 meen ik uit mn hoofd.

Succes!

Magical box specialist! Read-out and reset your computer yourself!

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook