Als beloofd: but I will only say zis ones. Had een aardige prestige laagdak uit 76 gevonden op het internet en besloot de gok te wagen haar in Fr. op te gaan halen. Na 6 uurtjes tuffen met de Jumpy kwamen we aan bij een garage. Ik dacht nog zaken te gaan doen met een particulier maar het bleek een oude garagist. Aardige man (helaas geen verhalen van eten, wijn in overvloed en slaappartijtjes) hij had de dame al een jaar of twintig in de garage staan en reed er sporadisch mee, hooguit om haar een beetje soepel te houden (in de afgeloipen 20 jaar 7000 km mee gereden) Hij had de auto van de eerste eigenaar al 32 jaar in onderhoud. De eigenaar overleed in ‘88 en sindsdien stond hij bij hem in de garage. Even op de brug kunnen bekijken en ze was zeldzaam hard. Geen roest te bekennen! klein lekje bij de einddemper en ook een bij de flexibele pijp. Verder motorisch in geweldig goed onderhouden staat. aantoonbaar 114k gereden met volledige onderhoudshistorie. Net nog benzinepomp vervangen en wat verse olie. Interieur is prachtig! exterieur hier en daar wat krasjes, vale lak bij de tank en onder het overigens goede vynil dak wel wat roest blaasjes (moet dus een keer een oplossing voor komen, tips welkom). Kofferklep en deuren roestvrij ...
Ik was eigenlijk al meteen verkocht en betrapte me er op er niet echt meer bij te zijn waar het ging om de grondige inspectie. Komt bij dat ik natuurlijk wel interessant kan gaan lopen doen maar ben meer een idiote liefhebber dan een virtuoos sleutelaar. Na 7 CX-en te hebben versleten (wil ze allemaal een keer gehad hebben
) weet ik natuurlijk wel een klein beetje waar ik naar moet kijken maar toch. Toen ik wilde instappen voor de proefrit maakte zich een vreemd gevoel van mij meester. Ik miste iets! De garagist glimlachte van oor tot oor ” pas de krack, he!” inderdaad geen geknoep of gekrak van de deur. Iets wat ik nooit heb meegemaakt
Enfin, de boel afgehandeld; CG van de 1e eigenaar overgenomen, historie mee, huppeldepup de vehicle de circulation getekend en de papieren van de fabriek waar gewicht ed vermeld staat in de pocket gestoken. Even klein ribje uit mijn lijf neer gelegd en met de billen bij elkaar “en route!”
Eerst maar even getankt bij de plaatselijke Marche U. Starten ging heel moeizaam. Dacht oh,oh! misschien luie accu na met pijn en moeite de startmotor rond te krijgen gaf ze weer een teken van leven. Nu gewoon even de eerste 250 km rustig terug koetsen. Weer even getankt want hoewel alles werkt is als enige de brandstofmeter al vanaf het begin afwezig. Vast de nieuwigheid denk ik dan maar. Om geen risico te nemen dat ze 1 op 5 loopt toch maar weer getankt en er moest maar 24 liter bij. Dat valt dus reuze mee. Op de, wel wat vierkante wielen hobbelde ik verder met mijn maat achter me aan in de Jumpy. Wederom een moeizame start, zelfde al de eertste keer. Op het dashbord was me al wel op gevallen dat de “laadmeter” hoog in de plus bleef. Hij laad dus wel goed bij dacht ik.
Na een hapje in Gent doorgekoetst naar huis en was nu een goede lange dag weggeweest. Gister dacht ik nog even de accu te vervangen door eentje uit mijn reeds verkochte XM. Accu had ik nog over. pooltjes geborsteld en geschuurd aangesloten maar had hem iets te veel scheef gehouden om hem erin te krijgen. Hij begon wat te lekken. Weet niet echt of dat kwaad kan maar ben bang dat het er nu niet beter op is geworden.
Enfin toch maar even rondje gereden, laadmeter halverwege de - en +. Ik dacht dat is in iedergeval anders. langzaam zakte de meter naar iets boven de -, dus normale stand! Ik dacht zo! die doet het. 30 km gereden en opgeladen thuis aangekomen dacht iki, kopje koffie en dan door naar de RDW. Mooi niet, accu was leeg! hmmm. toen toch maar de lekke accu vervangen door de oude originele.
Van de regen in de drup…
Toch een beetje vermoeid met mijn stomme kop de polen verkeerd om aangesloten. Een hoop geknisper, wat walmpjes rook en wat haren uit mijn kop later, de accu goed aangesloten. Starten en lopen! maarrrrrr het laadmetertje doet het niet meer. Stuk gereden en hij blijft dood onderin de - hangen.
Om dus maar meteen een vraag te plaatsen bij dit epistel over mijn laagdak. Heb ik nu de dynamo of de stroom regelaar opgeblazen? Hoe kan ik daar achterkomen. Ze start en loopt nog wel maar ben bang dat de accu niet wordt bijgeladen en heb geen zin om met een frans kenteken langs de weg te komen staan zonder recht op hulp van de ANWB.
Iemand die me helpen kan? of tips heeft?
voor de liefhebbers de eerste foto’s!
http://www.mijnalbum.nl/Album-SH7M3AX7-Foto’s-van-Auto’s-Citroën.html
























Totaal aantal Berichten: 5999
Geregistreerd: 03-01-2007
- C4 (2004-heden) berline Image
- C5 X Shine Hybrid 225
mooi hoor..
Leuk verhaal ook. Gefeliciteerd met deze prachtige dame!





























Totaal aantal Berichten: 10299
Geregistreerd: 22-03-2005
- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
Mooie wagguh buurman!
Ff de voltmeter op de accu, als de CX loopt. Meter moet minstens 13 tot 13,5 volt aangeven (lopende motor).
Citroen!
heb ik gedaan maar hij komt niet boven de 12,4
Marty schreef:heb ik gedaan maar hij komt niet boven de 12,4
Daan laadt ie niet bij. Moet toch minstens 13.5-14.4 V zijn.
Nu weet ik niet of deze CX een losse spanningsregelaar heeft en of deze nog los te testen is. Maar goed, hier heb je nog wel wat te testen.



























Totaal aantal Berichten: 8480
Geregistreerd: 19-05-2007
- CX 25 RD break, Jacqueline
- BX 1.9 TURD, de Euro
Waarschijnlijk wel, een losse spanningsregelaar. De in de dynamo geïntegreerde regelaar is pas later gekomen bij de CX.
heb nog even gekeken en het volgende gemeten
accu 12,4V bij niet lopende motor
accu 12,09V bij lopende motor
op de spanningsregelaar ( als ik me niet vergis een zwart doosje met Ducellier merknaam en boven 3 metaaldraad achtige zekering oogende draadjes. achterop een stekker met 3 polen 1 geel en 2 grijs.
grijs met geel meet ongeveer 11,8 bij een lopende motor. als een van de bollen tikt zakt ie naar ongeveer 6V.
Mag ik concluderen dat de spanningregelaar het prima doet en dus de dynamo naar zn grootje is?
garagestmarien schreef:Waarschijnlijk wel, een losse spanningsregelaar. De in de dynamo geïntegreerde regelaar is pas later gekomen bij de CX.
Als ik even vergelijk hoe het met mijn GS zit. Die dynamo, ook met losse spannnigsregelaar heeft 3 aansluitingen.
De hoofdaansluiting: gebruikelijk zit er een dikke draad op naar de accu of startmotor.
Een massa aansluiiting (kan zijn dat dit GS specifiek is en dat die draad puur als aarding dient voor een ander deel vna de kabelboom). Zit op het huis van de dynamo.
Een aansluting voor de bekrachtiging: deze zit bij mijn Gs met een schuifstekker in een plastic deel van de achterkant. Deze gaat in principe rechtstreeks naar de koolborstel.
Ik zou eens testen wat voor spanning er staat op de bekrachtigingsaansluiting. Vanwege het feit dat ie niet bijlaadt zou er een relatief hoge spanning op moeten staan (in de buurt van de accuspanning). Pas als de dynamo gaat laden (en de accuspanning toeneemt richting de 13V) zou deze spanning bijgeregeld moeten worden tot in de buurt van de 0 V bij een nagenoeg volle accu.
Mocht er al 0 Volt op die aansluiting staan (bij draaiende motor) denk ik dat de spanningsregelaar defect is.
Zie ook
http://www.amivereniging.nl/index.php?option=com_content&task=view&id=102&Itemid=64
Een laagdaks; dat zijn de mooiste
BX 19 GT ‘85, XM 2.0 TCT ‘94, CX 2400 GTI ‘81, BX 14 ‘89, AX 1.4 Rallye ‘96
ex: BX 14 Rallye, XM 2.0 8v, XM 2.0 16v, BX 14, BX 14, CX 2400 Prestige, XM V6 ‘90
mooi hoor ,mooie kleur gefeliciteerd!
Groet Roy
Neem ook eens een kijkje op http://www.citroy.nl
Dank!
Heb even gekeken naar dat linkje mpostma en denk dat het meest waarschijnlijk is dat de zekering in de dynamo is door gefikt! verklaard ook het rookwalmpje en lijkt me ook logisch dat als je de polen verkeerd om aansluit de zekering knapt (waar is ie anders voor zalk maar zegge) probleem is echter hoe kom ik daar bij. aircopomp verwijderen, v-snaar verwijderen etc. Misschien toch maar naar de specialist gaan? nogmaals ben geen virtuoos sleutelaar ops: of kan ik daar op een andere manier makkelijker bij?





























Totaal aantal Berichten: 10299
Geregistreerd: 22-03-2005
- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
Zekering? Welke zekering? Hopelijk zijn je diodes nog heel….
Citroen!
Simpelste mogelijkheid: de ingebouwde zekering van de dynamo is doorgebrand. De wisselstroomdynamo’s van Ducellier en Paris-Rhône hebben een zekering onder de ‘dikke’ aansluiting. Ze bestaat uit een rechthoekig plastic plaatje met banen van metaalfolie. Het vervangen is een klusje dat zichzelf wijst. Begin in ieder geval, voor de veiligheid, met het losmaken van de min-aansluiting van de accu. Dan maak je de dikke draad van je dynamo los, je pulkt het plastic kapje van de dynamo et voilà ; je kijkt al tegen de zekering aan. Maak de twee schroefjes en de moer los waarmee het zekeringplaatje vast zit, kijk of één van die metalen banen is doorgebrand en vervang het ding. De wisselstroomdynamo’s van Femsa en Iskra hebben geen ingebouwde zekering.




















Totaal aantal Berichten: 2475
Geregistreerd: 29-11-2005
- BX SPORT
- CX GTi Turbo
- SM injectie
- CX 20 Pallas
- C6 (2005-2012) 3.0 HDIF Esclusive
- CX 2.5 Prestige
wat ik al zeker zou doen is je alternator omzetten naar een met ingebouwde regelaar bedrijfszekerder dan die met een aparte regelaar.. ik ga dat ook doen bij mijn sm….
citrofilie is de leukste ziekte die er bestaat!






















Totaal aantal Berichten: 3909
Geregistreerd: 26-03-2005
- CX 25 GTi Turbo 2 KdFi
- CX 2400i Prestige
gefeliciteerd, en wederom een chique prestige erbij in NL !!
en dan in een mooie laagdak versie.
gewoon benieuwd, hoe oud is ie ? ik bedoel de laatste 4 nummers chassis nummer.
er was iemand in Fr die er ook een aanbood, als zijnde de oudste, dat was: 00MK0146…..
veel plezier ermee !!
Jim
Citroen CX - magnifiek zweven !! mijn Flickr foto stream mijn CX GTi Turbo 2 KdFi draadje