



















Totaal aantal Berichten: 2475
Geregistreerd: 29-11-2005
- BX SPORT
- CX GTi Turbo
- SM injectie
- CX 20 Pallas
- C6 (2005-2012) 3.0 HDIF Esclusive
- CX 2.5 Prestige
Iedereen weet dat Opron de cx ontworpen heeft
maar hoe zit het bv met de andere medewerkers. Harmand de ontwerper van de lunule is gestorven.
maar Andre Estaque diegene die de cx verlengd heeft naar een prestige leeft die persoon nog? Want het is heel inventief van hem geweest niet enkel de deur te verlengen maar ook het achterscherm…..
Iemand weet van de naaste medewerkers van opron?
citrofilie is de leukste ziekte die er bestaat!

























Totaal aantal Berichten: 6515
Geregistreerd: 10-02-2005
- CX 2000 Pallas
- DS 3 1.2 So Chic
Is het achterscherm verlengd bij een Prestige? Ik dacht dat de aanpassing enkel zat ter hoogte van het achterportier?...
Iemand die vast meer weet over de medewerkers van Opron is Peter Pijlman, van de SM Club.
“Het zijn gewoon supergoeie auto’s!”
ex: XM 2.0 Turbo CT (1999), CX 25 TGD Turbo / 25 TGi Break (1991), Saxo 1.1i (2003)




















Totaal aantal Berichten: 2475
Geregistreerd: 29-11-2005
- BX SPORT
- CX GTi Turbo
- SM injectie
- CX 20 Pallas
- C6 (2005-2012) 3.0 HDIF Esclusive
- CX 2.5 Prestige
Mulder schreef:Is het achterscherm verlengd bij een Prestige? Ik dacht dat de aanpassing enkel zat ter hoogte van het achterportier?...
Iemand die vast meer weet over de medewerkers van Opron is Peter Pijlman, van de SM Club.
nee dat is het juist het achterportier is verlengd maar ook de c stijl is breder dan van een berline… peter pijlman weet veen van sm maar of ie die dingen van cx weet…..ken em wel persoonlijk.
citrofilie is de leukste ziekte die er bestaat!














Totaal aantal Berichten: 1377
Geregistreerd: 08-01-2005
- CX 25 GTi Turbo
- CX Prestige IE 5-bak
- CX 22 RS (break)
- C5 2.0i 16v break Athena
- Xantia Break 2.0i Turbo CT
- C5 2.0i 16v Exclusive break
bxsport schreef:Mulder schreef:Is het achterscherm verlengd bij een Prestige? Ik dacht dat de aanpassing enkel zat ter hoogte van het achterportier?...
Iemand die vast meer weet over de medewerkers van Opron is Peter Pijlman, van de SM Club.
nee dat is het juist het achterportier is verlengd maar ook de c stijl is breder dan van een berline… peter pijlman weet veen van sm maar of ie die dingen van cx weet…..ken em wel persoonlijk.
Het achterscherm van de Prestige is wel degelijk langer dan dat van een berline.
En wie heeft dan de break ontworpen?
Citroën CX er is geen alternatief.
Citroën geeft je vleugels.

























Totaal aantal Berichten: 6515
Geregistreerd: 10-02-2005
- CX 2000 Pallas
- DS 3 1.2 So Chic
Het achterscherm van de Prestige is wel degelijk langer dan dat van een berline.
Dat moet ik dan eens beter gaan bekijken, wist ik niet. Weet je het zeker?
De C-stijl is bij een Prestige inderdaad breder, maar dat is enkel doordat er een bredere sierplaat op de carrosserie is geschroefd. Hetzelfde geldt voor de serie 2 CX-en. De C-stijl van een serie 2 is ook breder maar onder de kunststof plaat zit dezelfde smalle stijl als bij een serie 1.
“Het zijn gewoon supergoeie auto’s!”
ex: XM 2.0 Turbo CT (1999), CX 25 TGD Turbo / 25 TGi Break (1991), Saxo 1.1i (2003)




















Totaal aantal Berichten: 2475
Geregistreerd: 29-11-2005
- BX SPORT
- CX GTi Turbo
- SM injectie
- CX 20 Pallas
- C6 (2005-2012) 3.0 HDIF Esclusive
- CX 2.5 Prestige
ik vermoed voor een deel opron maar de prestige is in 76 uitgekomen en opron is vertrokken in 1974.
Dus ik heb gehoord dat de optische verlenging is gebeurd door Estaque het hoofd van de carosserieafdeling van citroën toen.
citrofilie is de leukste ziekte die er bestaat!
Mulder schreef:Dat moet ik dan eens beter gaan bekijken, wist ik niet. Weet je het zeker?
Jap
It’s nice to be important but it is more important to be nice.
http://www.explosionsandboobs.com/
Doneer, zo blijven we braaien!






















Totaal aantal Berichten: 3025
Geregistreerd: 22-08-2006
- BX 19 GT
- BX 16 RS
Mulder schreef:Het achterscherm van de Prestige is wel degelijk langer dan dat van een berline.
Dat moet ik dan eens beter gaan bekijken, wist ik niet. Weet je het zeker?
De C-stijl is bij een Prestige inderdaad breder, maar dat is enkel doordat er een bredere sierplaat op de carrosserie is geschroefd. Hetzelfde geldt voor de serie 2 CX-en. De C-stijl van een serie 2 is ook breder maar onder de kunststof plaat zit dezelfde smalle stijl als bij een serie 1.
De “C-stijl” van een serie 2 berline is gewoon een plastic plaatje wat over de eigenlijke stijl en het achterraam (!) is geplakt. De C-stijl van een Prestige is wel echt.

























Totaal aantal Berichten: 6515
Geregistreerd: 10-02-2005
- CX 2000 Pallas
- DS 3 1.2 So Chic
Van de serie 2 wist ik dus. Maar de C-stijl van een Prestige is dus wel ‘echt’, d.w.z. een sierding dat even breed is als de stijl waar ie op zit? Wist ik (ook) niet. Weer een hoop geleerd vandaag!
Waarom is dat eigenlijk, heeft dat te maken met de stevigheid van de carrosserie ofzo? Serie 2 Prestiges hebben dat dus ook?
“Het zijn gewoon supergoeie auto’s!”
ex: XM 2.0 Turbo CT (1999), CX 25 TGD Turbo / 25 TGi Break (1991), Saxo 1.1i (2003)




















Totaal aantal Berichten: 2475
Geregistreerd: 29-11-2005
- BX SPORT
- CX GTi Turbo
- SM injectie
- CX 20 Pallas
- C6 (2005-2012) 3.0 HDIF Esclusive
- CX 2.5 Prestige
nee optisch alleen een deur verlengen met 25 cm is niet mooi als je ook het achterscherm verlengd met enkele cm kan je alles meer in proportie uitvoeren denk ik…. je moet maar eens opletten tusse het stukje tussen de deur en het achterwielplaat van een gewone cx en een prestige dat verschilt enkele cm hoor!
en wat men zegt het subframe van een break en een prestige zijn gelijk… ook niet waar het achterste subframe van een break is veel meer verstevigd dan van een prestige.
maar we raken off topic.. leeft andre estaque nog? weet iemand dat?
Giret diegene die de prototype mallen van de cx heeft gemaakt is gestorven maar heeft zelfs nog aan de citroën saxo gewerkt…
citrofilie is de leukste ziekte die er bestaat!





















Totaal aantal Berichten: 2864
Geregistreerd: 05-03-2006
- C5 PhII 1.8 16V 'Athena'
- ID/DS DSuper
Iedereen kent de naam ‘Robert Opron’, en hij wordt verbonden met o.a. de SM en de CX.
Maar het verhaal is veel uitgebreider:
Opron was chef-designer en had een heel team onder zich.
Het is vrijwel zeker aan te nemen dat een model, geïnspireerd door de BMC1800 en tevens van de hand van Pininfarina, van grote invloed is geweest op het uiteindelijke ontwerp van de CX.
Ook de SM uit eigen stal heeft invloed gehad.
Zo maakte Michel Harmand een ontwerp dat hele sterke gelijkenissen met de SM vertoonde, en dit ontwerp is 23 jaar later gebruikt bij de totstandkoming van de XM (!).
Harmand is uiteindelijk de ontwerper geworden van het interieur, en met name het dashboard van de CX.
Helaas; de beste man leeft niet meer.
De feitelijke ontwerper van de CX is grappig genoeg minder bekend in de autowereld, hij was ook verantwoordelijk voor de styling van de SM:
Jean Giret.
Het was zijn ontwerp dat met lichte aanpassingen (met name de achterkant van het ontwerp) dat is gebruikt voor het uiteindelijke ‘Project L’ waaruit de CX evolueerde.
Ook Giret is niet meer in leven.
EDIT: kijk hier eens hoe ‘Project L’ evolueert in de CX
-> http://www.citroenet.org.uk/prototypes/projet-l/projet-l.html
‘Spirit of avant-garde’
kleine correctie:
Pascal schreef:Het is vrijwel zeker aan te nemen dat een model, geïnspireerd door de BMC1800 en tevens van de hand van Pininfarina, van grote invloed is geweest op het uiteindelijke ontwerp van de CX.
Het was Leonardo Fioravanti, in dienst bij designhuis PininFarina, die de BMC heeft ontworpen. Fioravanti was overigens weer ernstig beïnvloed door Citroën ontwerpen. Dat is nog steeds te zien aan zijn werk (oa. de Kite)
De feitelijke ontwerper van de CX is grappig genoeg minder bekend in de autowereld, hij was ook verantwoordelijk voor de styling van de SM:
Jean Giret.
inderdaad, de CX mist opvallend genoeg enkele typische Opron kenmerken, zoals de panoramische achterruit (Sm, r25)
Het was zijn ontwerp dat met lichte aanpassingen (met name de achterkant van het ontwerp) dat is gebruikt voor het uiteindelijke ‘Project L’ waaruit de CX evolueerde.
Ook Giret is niet meer in leven.EDIT: kijk hier eens hoe ‘Project L’ evolueert in de CX
-> http://www.citroenet.org.uk/prototypes/projet-l/projet-l.html
D’r was ook een voorstel dat sterk op de R30 leek, met 6cil boxer voor de vooras, GS-style.
er liepen in feite drie ontwikkelingen parallel:
-CX met 6cil boxer (3x de Panhard 2cil boxer)
-CX met birotor/trirotor wankel
-CX met 4cil lijn
de laatste twee hebben de constructie van de CX sterk beïnvloed, omdat de zware wankel aan een zwaar subframe moest hangen. De GS birotor heeft ook een subframe dat sterk lijkt op dat van de CX.
C5 2.2HDi16v Exclusive, 5-bak Gris Aluminium, 2002
in de familie
C6 2.7HDi Exclusive, Ganache, pack Lounge
Xm V6 Exclusive, ES9J4 5-bak Bleu Mauritius
CX 25GTi, 5-bak Gris Perlé
Sm 3.0, 5-bak Blanc Meije

























Totaal aantal Berichten: 6515
Geregistreerd: 10-02-2005
- CX 2000 Pallas
- DS 3 1.2 So Chic
Een CX met zescilinder, dat zou gaaf zijn geweest…
“Het zijn gewoon supergoeie auto’s!”
ex: XM 2.0 Turbo CT (1999), CX 25 TGD Turbo / 25 TGi Break (1991), Saxo 1.1i (2003)




















Totaal aantal Berichten: 2475
Geregistreerd: 29-11-2005
- BX SPORT
- CX GTi Turbo
- SM injectie
- CX 20 Pallas
- C6 (2005-2012) 3.0 HDIF Esclusive
- CX 2.5 Prestige
het is ooit gebouwd hoor de cx met een xm v6 in als prototype. heb de wagen gezien in conservatoire.had zelfs een met hydractief. conservatoire heeft er een.
Jean Giret was modelleur dat klopt.
Maar weet er iemand iets van (Andre) Estasque?
citrofilie is de leukste ziekte die er bestaat!





















Totaal aantal Berichten: 2864
Geregistreerd: 05-03-2006
- C5 PhII 1.8 16V 'Athena'
- ID/DS DSuper
eviltwin schreef:kleine correctie:
er liepen in feite drie ontwikkelingen parallel:
-CX met 6cil boxer (3x de Panhard 2cil boxer)
-CX met birotor/trirotor wankel
-CX met 4cil 16V lijn
voor de rest; bedankt voor je aanvulling!
‘Spirit of avant-garde’
Pascal schreef:eviltwin schreef:kleine correctie:
er liepen in feite drie ontwikkelingen parallel:
-CX met 6cil boxer (3x de Panhard 2cil boxer)
-CX met birotor/trirotor wankel
-CX met 4cil 16V lijn
voor de rest; bedankt voor je aanvulling!
die 16v was een oudere ontwikkeling uit de tijd van project-S, wat de Sm werd. Ik geloof niet dat het voor de “dwarse CX” ooit serieus is overwogen, wel voor de “4deurs Sm” (mid-front motor overlangs).
Het probleem zit hem daarin dat de 4cil vóór aan het subframe hangt en daardoor te weinig ruimte heeft in de hoogte. Hij hangt daarom naar voren. Een 16v, met dubbele bovenliggende nokkenassen, is nog hoger en gaat niet passen.
het is ooit gebouwd hoor de cx met een xm v6 in als prototype. heb de wagen gezien in conservatoire.had zelfs een met hydractief. conservatoire heeft er een.
Dat is geen CX, dat is een Xm met wat CX panelen (een zgn mule), dus een totaal andere constructie (geen subframe/langsliggers, geen wishbones maar McPhersons etc.) Vooral aan de achterkant goed te zien, omdat de spoorbreedte van de Xm zoveel groter is.
Het voorste subframe van de CX is simpelweg incompatibel met een dwarse V6 (met 90graden blokhoek)
Maar weet er iemand iets van (Andre) Estasque?
Nooit van gehoord, maar hij had in elk geval iets met de techniek (motor lay-out te doen)
http://membres.lycos.fr/fbobby/citroen/retromob.htm
Wellicht moet je het tweeluik de geheime projecten van Citroën aanschaffen.
Van de site over Paul Magès:
http://paulmages.ifrance.com/extraits.htm
Overigens was tijdens de gehele CX ontwikkeling Paul Magès nog de technische baas.
In alle bespiegelingen over auto-ontwerpen wordt er altijd meer aandacht gegeven aan de “designers”, meer dan aan de “engineers”. Meestal is dit niet terecht, de CX met z’n anti-duik geometrie en DiRaVi is technisch net zo’n vooruitstrevend ontwerp als qua styling en aërodynamica (eenarm wisser, concave achterruit)
C5 2.2HDi16v Exclusive, 5-bak Gris Aluminium, 2002
in de familie
C6 2.7HDi Exclusive, Ganache, pack Lounge
Xm V6 Exclusive, ES9J4 5-bak Bleu Mauritius
CX 25GTi, 5-bak Gris Perlé
Sm 3.0, 5-bak Blanc Meije