wiellagers..ggggrrrrrr
son111
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 27

Gepost: 11 april 2008 04:30 PM

Dag mensen,

De laatste weken maakte mn CX (2200 1976, 100.000 km) steeds meer lawaai aan de voorzijde. Vanochtend de voorwielen eraf en ja mn vermoeden bleek juist: linker voorwiellager kapot; het wiel heeft zelfs speling. Ik neem aan dat dit komt omdat het vet in het lager oud en hard is geworden en ondanks de lage km-stand het lager heeft verwoest.
Maar nu: In mijn naiviteit dacht ik terug aan het vervangen van achterwiellagers jaren geleden bij een andere CX. Dat was een fluitje van een cent. Lezend in Haynes zie ik echter dat voor de voorwiellagers, fusees, aandrijfasmoer +stuurkogel los moeten en het hele wiellagerhuis uit de auto moet.

Vragen: heeft iemand dit al eens gedaan, wat kom je tegen en WAAR koop ik nieuwe lagers? (CX basis heeft ze, maar er staan verschillende types)

groet

Rinus

Profiel  

sans-pareil
> 7000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 7071

- CX reflex ie break turbo 2
- C6 (2005-2012) 3.0HDI Exclusive
Gepost: 11 april 2008 08:18 PM
  [ # 1 ]

Heeft CX basis nog de oude type lagers? Dan heb je geluk… er kunnen ook nieuwe type op, maar niet zomaar. De details weet ik niet meer hoe het ging… maar het past niet zonder meer.

“If at first the idea is not absurd, there is no hope for it.” - Albert Einstein
“According to Einstein’s theory of relativity, the faster you travel, the slower time passes… ergo… the faster I drive, the longer I live.”
Doneer om het forum draaiende te houden!

Profiel  

ray
> 700 berichten
RankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 735

Gepost: 11 april 2008 08:39 PM
  [ # 2 ]

Volgens mij past nieuw ook ,maar dan moet je de keeringen ook vervangen.
De onderste draagarm moet los,daarna de aandrijfas losmaken (hoeft niet uit de bak).
Wielager zit van binnenuit met een aantal m8 bouten vast,valt op zich nog wel mee.

Gr Raymond

Het was een cx of niks

Profiel  

Gepost: 12 april 2008 03:32 AM
  [ # 3 ]

De oorspronkelijk gebruikte voorwiel lagers ( model jaar 74 - 77 ) gingen door een ongelukkig citroen design vaak kapot. In latere jaren heb ik daar zelf geen last meer van gehad dus misschien toch maar zoeken naar nieuwere. Al hoewel, dezelfde konstruktie is jaren lang gebruikt door de LIGIER in de formule één die ze als achterwiel konstruktie had inclusief homokineet en aandrijfas ( denk eraan meer dan 600 pk !! maar natuurlijk slechts voor een periode van 2 uur ).

Profiel  

beerpeet
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 3025

- BX 19 GT
- BX 16 RS
Gepost: 12 april 2008 05:44 PM
  [ # 4 ]

CX-basis heeft inderdaad verschillende types, maar dit zijn de enige die voor de bouwjaren tot ‘82 worden aangegeven:  

Maar als je bijv. Citroville belt, kunnen zij ze waarschijnlijk ook wel leveren en/of je vertellen welke je nodig hebt.

Profiel  

© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook