Dag mensen,
De laatste weken maakte mn CX (2200 1976, 100.000 km) steeds meer lawaai aan de voorzijde. Vanochtend de voorwielen eraf en ja mn vermoeden bleek juist: linker voorwiellager kapot; het wiel heeft zelfs speling. Ik neem aan dat dit komt omdat het vet in het lager oud en hard is geworden en ondanks de lage km-stand het lager heeft verwoest.
Maar nu: In mijn naiviteit dacht ik terug aan het vervangen van achterwiellagers jaren geleden bij een andere CX. Dat was een fluitje van een cent. Lezend in Haynes zie ik echter dat voor de voorwiellagers, fusees, aandrijfasmoer +stuurkogel los moeten en het hele wiellagerhuis uit de auto moet.
Vragen: heeft iemand dit al eens gedaan, wat kom je tegen en WAAR koop ik nieuwe lagers? (CX basis heeft ze, maar er staan verschillende types)
groet
Rinus


























Totaal aantal Berichten: 7071
Geregistreerd: 08-08-2004
- CX reflex ie break turbo 2
- C6 (2005-2012) 3.0HDI Exclusive
Heeft CX basis nog de oude type lagers? Dan heb je geluk… er kunnen ook nieuwe type op, maar niet zomaar. De details weet ik niet meer hoe het ging… maar het past niet zonder meer.
“If at first the idea is not absurd, there is no hope for it.” - Albert Einstein
“According to Einstein’s theory of relativity, the faster you travel, the slower time passes… ergo… the faster I drive, the longer I live.”
Doneer om het forum draaiende te houden!
Volgens mij past nieuw ook ,maar dan moet je de keeringen ook vervangen.
De onderste draagarm moet los,daarna de aandrijfas losmaken (hoeft niet uit de bak).
Wielager zit van binnenuit met een aantal m8 bouten vast,valt op zich nog wel mee.
Gr Raymond
Het was een cx of niks








Totaal aantal Berichten: 765
Geregistreerd: 02-11-2005
- XM 3.0 V6 bvm5 Exclusive 1998
- C6 (2005-2012) 3.0 HDI AUTO Exclusive 2009
- CX 25 GTi bvm5 ABS 1987
- SM 3.0 Carb bvm5 1974
- DS 3 DS 3 Opera
De oorspronkelijk gebruikte voorwiel lagers ( model jaar 74 - 77 ) gingen door een ongelukkig citroen design vaak kapot. In latere jaren heb ik daar zelf geen last meer van gehad dus misschien toch maar zoeken naar nieuwere. Al hoewel, dezelfde konstruktie is jaren lang gebruikt door de LIGIER in de formule één die ze als achterwiel konstruktie had inclusief homokineet en aandrijfas ( denk eraan meer dan 600 pk !! maar natuurlijk slechts voor een periode van 2 uur ).