Ik ben bezig de v-snaren te vervangen die over de spanrol lopen. Nu is het probleem dat ik ze niet over de poelie kan krijgen die net boven de versnellingsbak zit. Het bakhuis zit in de weg. De poelie heeft ook nog een kleinere er aan vast die de v-snaar aandrijft richting hd pomp. Moet ik de hele poeli er af halen met de 6 (?) m6 boutjes? Wie weet het?
Groet, Léon.

Totaal aantal Berichten: 1377
- CX 25 GTi Turbo
- CX Prestige IE 5-bak
- CX 22 RS (break)
- C5 2.0i 16v break Athena
- Xantia Break 2.0i Turbo CT
- C5 2.0i 16v Exclusive break
De poulie moet er inderdaad af (d.m.v. de 6 boutje) om de riemen te kunnen vervangen.
Is een werkje van 2 x nix
Succes!
Citroën CX er is geen alternatief.
Citroën geeft je vleugels.
als je die riemen wil vervangen moet je eigenlijk de uitvoering zonder tanden nemen.
dit geeft minder slijtage aan je spanrol
CX limousine, TRD I, TRD II, Tatra 603, skoda 110, mercedes 240 TD, mercedes 406, mercedes 206, xantia 16v
Bedankt, ik was er inmiddels al achter. Het ziet er moeilijker uit dan het is, inderdaad een makkelijk klusje.
Léon.
Hoi, het toeval wil dat ik ook net aan het piekeren was over de v-snaren. Ik heb enige tijd geleder de spanrollen en de snaren vervangen (dubbele snaar, dynamo en airco). Maar ik worstel met het probleem dat ik maar niet kan voorkomen dat de snaren af en toe slippen als ik de airco aanzet. Starten met de airco aan gaat gegarandeerd gepaard met krijsen. Ik heb ze meermalen gespannen (tot eigenlijk te strak), maar al heel snel is de spanning afgenomen. Nu twijfel ik of voor de dubbele snaar het juiste type heb gekregen. Het zijn (getande) Conti AVX SF 10x825 LA snaren. In ieder geval zijn ze 10 mm breed, maar ze lijken mij erg laag, waardoor ze wellicht te weinig wrijving hebben in de (diepe) poelies.
Ik was er al achter dat er tig types snaren bestaan. Weet iemand wellicht of ik de juiste v-snaren heb en zo niet, wat is wel de goede maat? Alvast bedankt, Freek
Ik heb inmiddels zelf een antwoord gevonden op de snaren-vraag. Omdat ik betwijfel of veel CX eigenaren dit weten hierbij de tip:
De dubbele snaar mag geen vertanding hebben en ze moeten alle twee exact even lang zijn.
Naar mijn idee kun je dat probleem alleen voorkomen door de originele snaar set te gebruiken nummer 128031.
Die zijn op lengte gesorteerd bij de fabrikant en hebben geen tandjes.
Ze mogen geen tanden hebben omdat ze over een wieltje heen lopen wat de evt. tandjes plat zou drukken
Met dank aan CX- en citroen dealer Gert de Jong in Aalsmeer!