2 van de 2
 < Vorige 1 2
   
Wie kent er de andere ontwerpers van de cx en leven ze nog?
Pascal
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2864
Geregistreerd: 05-03-2006

- C5 PhII 1.8 16V 'Athena'
- ID/DS DSuper
Gepost: 11 april 2008 10:35 PM
  [ # 16 ]

Mijn bronnen (‘Auto en Motor Klassiek’ en ‘De Onschatbare Klassieker’ mrt 2002) vermeldden de zestienkleppert wel als een mogelijke optie voor de CX in ontwikkelingsfase.
‘Project L’ was voorzien van een watergekoelde boxer-4, een andere mogelijkheid.

‘Spirit of avant-garde’

Profiel  
 
bxsport
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 2475
Geregistreerd: 29-11-2005

- BX SPORT
- CX GTi Turbo
- SM injectie
- CX 20 Pallas
- C6 (2005-2012) 3.0 HDIF Esclusive
- CX 2.5 Prestige
Gepost: 12 april 2008 06:19 PM
  [ # 17 ]
eviltwin schreef:
Pascal schreef:
eviltwin schreef:

kleine correctie:

er liepen in feite drie ontwikkelingen parallel:
-CX met 6cil boxer (3x de Panhard 2cil boxer)
-CX met birotor/trirotor wankel
-CX met 4cil 16V lijn


voor de rest; bedankt voor je aanvulling!

Wink

die 16v was een oudere ontwikkeling uit de tijd van project-S, wat de Sm werd. Ik geloof niet dat het voor de “dwarse CX” ooit serieus is overwogen, wel voor de “4deurs Sm” (mid-front motor overlangs).

Het probleem zit hem daarin dat de 4cil vóór aan het subframe hangt en daardoor te weinig ruimte heeft in de hoogte. Hij hangt daarom naar voren. Een 16v, met dubbele bovenliggende nokkenassen, is nog hoger en gaat niet passen.

het is ooit gebouwd hoor de cx met een xm v6 in als prototype. heb de wagen gezien in conservatoire.had zelfs een met hydractief. conservatoire heeft er een.

Dat is geen CX, dat is een Xm met wat CX panelen (een zgn mule), dus een totaal andere constructie (geen subframe/langsliggers, geen wishbones maar McPhersons etc.) Vooral aan de achterkant goed te zien, omdat de spoorbreedte van de Xm zoveel groter is.

Het voorste subframe van de CX is simpelweg incompatibel met een dwarse V6 (met 90graden blokhoek)

Maar weet er iemand iets van (Andre) Estasque?

Nooit van gehoord, maar hij had in elk geval iets met de techniek (motor lay-out te doen)
http://membres.lycos.fr/fbobby/citroen/retromob.htm

Wellicht moet je het tweeluik de geheime projecten van Citroën aanschaffen.

http://www.amazon.fr/Citroën-Lhistoire-secrets-détudes-inconnus/dp/2905171057/ref=sr_1_8?ie=UTF8&s=books&qid=1207909097&sr=8-8

Van de site over Paul Magès:
http://paulmages.ifrance.com/extraits.htm

Overigens was tijdens de gehele CX ontwikkeling Paul Magès nog de technische baas.

In alle bespiegelingen over auto-ontwerpen wordt er altijd meer aandacht gegeven aan de “designers”, meer dan aan de “engineers”. Meestal is dit niet terecht, de CX met z’n anti-duik geometrie en DiRaVi is technisch net zo’n vooruitstrevend ontwerp als qua styling en aërodynamica (eenarm wisser, concave achterruit)

Raar volgens mij gegevens was Estaque hoofd van de carosserieafdeling ...

citrofilie is de leukste ziekte die er bestaat!

Profiel  
 
Gepost: 13 april 2008 01:46 AM
  [ # 18 ]

Ik hoorde dat Peter Pijlman een boek aan het schrijven is over de CX, bijna klaar…..

Profiel  
 
eviltwin
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2937
Geregistreerd: 17-03-2005

Gepost: 13 april 2008 07:15 PM
  [ # 19 ]
bxsport schreef:
eviltwin schreef:

Maar weet er iemand iets van (Andre) Estasque?

Nooit van gehoord, maar hij had in elk geval iets met de techniek (motor lay-out te doen)
http://membres.lycos.fr/fbobby/citroen/retromob.htm

 

Raar volgens mij gegevens was Estaque hoofd van de carosserieafdeling ...

Hij kan natuurlijk van job zijn veranderd in die tien jaar Wink

Maar volgens mij gaat iemand die zich met dergelijk hard-core engineering bezig heeft gehouden niet ineens “styling” doen. Wel kan hij natuurlijk verantwoordelijk zijn geweest voor de technische invulling van de carrosserie, architectuur en bouw.

Ik hoorde dat Peter Pijlman een boek aan het schrijven is over de CX, bijna klaar…..

We wachten met smart daarop.

C5 2.2HDi16v Exclusive, 5-bak Gris Aluminium, 2002

in de familie
C6 2.7HDi Exclusive, Ganache, pack Lounge
Xm V6 Exclusive, ES9J4 5-bak Bleu Mauritius
CX 25GTi, 5-bak Gris Perlé
Sm 3.0, 5-bak Blanc Meije

Profiel  
 
Mulder
> 6000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 6515
Geregistreerd: 10-02-2005

- CX 2000 Pallas
- DS 3 1.2 So Chic
Gepost: 14 april 2008 01:16 PM
  [ # 20 ]

Dat boek is volgens mij al een hele tijd zo goed als klaar, het hangt op de kosten, heb ik eens gehoord. Staat e.e.a. niet in die andere CX-bijbel, Une lignée prestigieuse?

“Het zijn gewoon supergoeie auto’s!”
ex: XM 2.0 Turbo CT (1999), CX 25 TGD Turbo / 25 TGi Break (1991), Saxo 1.1i (2003)

Profiel  
 
bxsport
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 2475
Geregistreerd: 29-11-2005

- BX SPORT
- CX GTi Turbo
- SM injectie
- CX 20 Pallas
- C6 (2005-2012) 3.0 HDIF Esclusive
- CX 2.5 Prestige
Gepost: 14 april 2008 06:36 PM
  [ # 21 ]

Maar een cx met hydractief heb ik al wel gezien zijn er enkele van gemaakt…. origineel

citrofilie is de leukste ziekte die er bestaat!

Profiel  
 
 
2 van de 2
 < Vorige 1 2
 
© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook