




















Totaal aantal Berichten: 2864
Geregistreerd: 05-03-2006
- C5 PhII 1.8 16V 'Athena'
- ID/DS DSuper
Mijn bronnen (‘Auto en Motor Klassiek’ en ‘De Onschatbare Klassieker’ mrt 2002) vermeldden de zestienkleppert wel als een mogelijke optie voor de CX in ontwikkelingsfase.
‘Project L’ was voorzien van een watergekoelde boxer-4, een andere mogelijkheid.
‘Spirit of avant-garde’




















Totaal aantal Berichten: 2475
Geregistreerd: 29-11-2005
- BX SPORT
- CX GTi Turbo
- SM injectie
- CX 20 Pallas
- C6 (2005-2012) 3.0 HDIF Esclusive
- CX 2.5 Prestige
eviltwin schreef:Pascal schreef:eviltwin schreef:kleine correctie:
er liepen in feite drie ontwikkelingen parallel:
-CX met 6cil boxer (3x de Panhard 2cil boxer)
-CX met birotor/trirotor wankel
-CX met 4cil 16V lijn
voor de rest; bedankt voor je aanvulling!
die 16v was een oudere ontwikkeling uit de tijd van project-S, wat de Sm werd. Ik geloof niet dat het voor de “dwarse CX” ooit serieus is overwogen, wel voor de “4deurs Sm” (mid-front motor overlangs).
Het probleem zit hem daarin dat de 4cil vóór aan het subframe hangt en daardoor te weinig ruimte heeft in de hoogte. Hij hangt daarom naar voren. Een 16v, met dubbele bovenliggende nokkenassen, is nog hoger en gaat niet passen.
het is ooit gebouwd hoor de cx met een xm v6 in als prototype. heb de wagen gezien in conservatoire.had zelfs een met hydractief. conservatoire heeft er een.
Dat is geen CX, dat is een Xm met wat CX panelen (een zgn mule), dus een totaal andere constructie (geen subframe/langsliggers, geen wishbones maar McPhersons etc.) Vooral aan de achterkant goed te zien, omdat de spoorbreedte van de Xm zoveel groter is.
Het voorste subframe van de CX is simpelweg incompatibel met een dwarse V6 (met 90graden blokhoek)
Maar weet er iemand iets van (Andre) Estasque?
Nooit van gehoord, maar hij had in elk geval iets met de techniek (motor lay-out te doen)
http://membres.lycos.fr/fbobby/citroen/retromob.htmWellicht moet je het tweeluik de geheime projecten van Citroën aanschaffen.
Van de site over Paul Magès:
http://paulmages.ifrance.com/extraits.htmOverigens was tijdens de gehele CX ontwikkeling Paul Magès nog de technische baas.
In alle bespiegelingen over auto-ontwerpen wordt er altijd meer aandacht gegeven aan de “designers”, meer dan aan de “engineers”. Meestal is dit niet terecht, de CX met z’n anti-duik geometrie en DiRaVi is technisch net zo’n vooruitstrevend ontwerp als qua styling en aërodynamica (eenarm wisser, concave achterruit)
Raar volgens mij gegevens was Estaque hoofd van de carosserieafdeling ...
citrofilie is de leukste ziekte die er bestaat!




Totaal aantal Berichten: 205
Geregistreerd: 18-08-2004
- CX 2400 GTi '79
- CX 2400 Prestige '76
- Ami 6 Berline '62
- Ami 8 berline '71
- CX 2400 ambulance normalisee '78
- 2CV Special '86
- ID/DS ID20 Prefecture
- XM V6 ESJ9 BVM berline
Ik hoorde dat Peter Pijlman een boek aan het schrijven is over de CX, bijna klaar…..
bxsport schreef:eviltwin schreef:
Maar weet er iemand iets van (Andre) Estasque?
Nooit van gehoord, maar hij had in elk geval iets met de techniek (motor lay-out te doen)
http://membres.lycos.fr/fbobby/citroen/retromob.htm
Raar volgens mij gegevens was Estaque hoofd van de carosserieafdeling ...
Hij kan natuurlijk van job zijn veranderd in die tien jaar
Maar volgens mij gaat iemand die zich met dergelijk hard-core engineering bezig heeft gehouden niet ineens “styling” doen. Wel kan hij natuurlijk verantwoordelijk zijn geweest voor de technische invulling van de carrosserie, architectuur en bouw.
Ik hoorde dat Peter Pijlman een boek aan het schrijven is over de CX, bijna klaar…..
We wachten met smart daarop.
C5 2.2HDi16v Exclusive, 5-bak Gris Aluminium, 2002
in de familie
C6 2.7HDi Exclusive, Ganache, pack Lounge
Xm V6 Exclusive, ES9J4 5-bak Bleu Mauritius
CX 25GTi, 5-bak Gris Perlé
Sm 3.0, 5-bak Blanc Meije

























Totaal aantal Berichten: 6515
Geregistreerd: 10-02-2005
- CX 2000 Pallas
- DS 3 1.2 So Chic
Dat boek is volgens mij al een hele tijd zo goed als klaar, het hangt op de kosten, heb ik eens gehoord. Staat e.e.a. niet in die andere CX-bijbel, Une lignée prestigieuse?
“Het zijn gewoon supergoeie auto’s!”
ex: XM 2.0 Turbo CT (1999), CX 25 TGD Turbo / 25 TGi Break (1991), Saxo 1.1i (2003)




















Totaal aantal Berichten: 2475
Geregistreerd: 29-11-2005
- BX SPORT
- CX GTi Turbo
- SM injectie
- CX 20 Pallas
- C6 (2005-2012) 3.0 HDIF Esclusive
- CX 2.5 Prestige
Maar een cx met hydractief heb ik al wel gezien zijn er enkele van gemaakt…. origineel
citrofilie is de leukste ziekte die er bestaat!