Om mij onverklaarbare redenen is mijn vraag onder de naam van een ander forum-lid geplaatst.
Er kwam trouwens wel snel antwoord; waarvoor dank.
Het knopje van de binnenverlichting is dus zeer waarschijnlijk kapot, maar hoe krijg ik dat er uit zonder de boel te beschadigen ??
Ik heb al wel het “dummy-knopje"wat er rechts naast zit uitgehaald, maar het lijkt alsof het verlichtingsknopje er alleen maar uit wil als er van 2 kanten iets moet worden ingedrukt.
trouwens het gaat om een type 2 XM; geldt onderstaande dan ook ????
—————De XM schakelaars type1 zijn niet echt geweldig en hebben veelvuldig dit soort problemen door inwerking van vocht e.d.Probeer IN de schakelaar wat kontakt 60 te spuiten,de schakelaar een paar keer aan/uit doen en je zult zien dat daarna ze het meestal weer doen.!Niet de schakelaar uit elkaar halen,want of het veertje springt weg meer of hij past daarna niet meer
Heb trouwens nog een minder urgente vraag: De achterlep gaat wat moeizaam open; kan ik hier gewoon nieuwe dempers op zetten, of moet ik nog ergens rekening mee houden ??
allemaal bedankt
Ed
Ik heb even voor je gekeken naarde foto’s van mijn dashboardklus.
Ik zie niet hoe dat gaat lukken zonder het hele paneel met schakelaars los te maken.
De schakelaar is een weerhaakje, zowel onder als boven moet je hem indrukken, voordat ie via de voorkant naar buiten kan.
Op de foto zie je een pijl bij het gedeelte dat je moet indrukken. Aan de onderkant moet je dat dus ook indrukken. Dan kun hem hem door het paneel naar voren duwen.
Dat lukt volgens mij niet vanaf de voorkant. Je kunt er boven en onder geen schroevendraaiers tussen steken of zo. Ik bedoel hier:
Voorheen: XM 20 16V )1994)
Nu: XM V6-24 (1995)
Zonno schreef:Ik heb even voor je gekeken naarde foto’s van mijn dashboardklus.
Ik zie niet hoe dat gaat lukken zonder het hele paneel met schakelaars los te maken.
Oke, dat is duidelijk, maar hoe moet ik het paneel loshalen, als ik toch dat knopje wil vervangen ?? Het liefst zonder de boel te beschadigen
groet,
Ed
Als je het hele paneel helemaal wilt loshalen, moet ook het stuur er af en de panelen om de stuurkolom. Dat is nogal puzzelen.
Misschien kun je er voldoende bij door het paneel iets naar voren te halen, dan hoeft het stuur er niet af. Daarvoor moet je een aantal schroeven losdraaien. Een aantal schroeven spreken voor zich, die kun je zien.
Twee schroeven zitten op verborgen achter kleine paneeltjes achter het stuur. Je kunt er lastig bij. Zet het stuur zo laag mogelijk:
Een schroef zit verborgen achter het meest rechtse dummy knopje. (blauwe pijl)
Vervolgens moet je het lijstje van de bediening van de ventilatie weghalen. Daarachter zitten 4 kruiskop schroeven.
(rode pijlen)
(schuif de slider als je de pijlen niet ziet)
Nu kun je het paneel naar voren trekken.
Je kunt de Haynes er ook op na slaan, natuurlijk.
je mist 2 pijlen op de laatste foto, aan de andere kant zitten er ook 2.
Eh, dit hoeft allemaal niet hoor… Die knoppen hoef je niet in te knijpen, duw je zo van achteraf naar voren. Als je handig bent trek je de loze knopjes er uit en kan je vervolgens met je vinger de andere knoppen stuk voor stuk naar voren duwen. Het onderpaneel even losmaken zodat je van achter bij de knoppen kan is idd wel iets makkelijker…
Xsara Coupe
gompy58 schreef:je mist 2 pijlen op de laatste foto, aan de andere kant zitten er ook 2.
Ja, dat snapt Ed heus wel. Ik kan moeilijk de hele zaak uit elkaar halen om de foto opnieuw te maken.
Xsara Coupe schreef:Eh, dit hoeft allemaal niet hoor… Die knoppen hoef je niet in te knijpen, duw je zo van achteraf naar voren. Als je handig bent trek je de loze knopjes er uit en kan je vervolgens met je vinger de andere knoppen stuk voor stuk naar voren duwen. Het onderpaneel even losmaken zodat je van achter bij de knoppen kan is idd wel iets makkelijker…
Xsara Coupe
Xsara, ik heb het paneel in mijn blote handen gehad en er moest echt geknepen worden. Kan er sprake zijn van een bouwjaarverschil?
Zonno schreef:Xsara Coupe schreef:Eh, dit hoeft allemaal niet hoor… Die knoppen hoef je niet in te knijpen, duw je zo van achteraf naar voren. Als je handig bent trek je de loze knopjes er uit en kan je vervolgens met je vinger de andere knoppen stuk voor stuk naar voren duwen. Het onderpaneel even losmaken zodat je van achter bij de knoppen kan is idd wel iets makkelijker…
Xsara Coupe
Xsara, ik heb het paneel in mijn blote handen gehad en er moest echt geknepen worden. Kan er sprake zijn van een bouwjaarverschil?
Gewoon ff doorduwen, hoeft niet geknepen, heb t bij 1994 1995 1997 1998 gedaan. Allemaal t zelfde…
Xsara Coupe
Xsara Coupe schreef:
Gewoon ff doorduwen, hoeft niet geknepen, heb t bij 1994 1995 1997 1998 gedaan. Allemaal t zelfde…
Xsara Coupe
Ok, zal ik in gedachten houden, we horen het wel hoe het Ed is vergaan.
En Xsara Coupe is er erg handig in had mijn gehele dash aan de bestuurders kant er in minder dan een half uurtje uit liggen zonder ook maar een beschadigingetje of afgebroken knop klik lipje.
greetz,
Ben niet met geluk aan mijn kont geboren.
dat demonteren is idd een sterk punt van Marco…
Hij geeft alleen de laatste tijd toe dat in elkaar zetten een heel ander verhaal kan zijn
gompy58 schreef:
Hij geeft alleen de laatste tijd toe dat in elkaar zetten een heel ander verhaal kan zijn
Ho even jij! Deur terughangen had ik idd nog nooit gedaan.. Spatborden en bumpers en grilles ed wel. Zo ook t dashboard. Vraag maar aan JayJay, t zit er weer keurig in Heb best veel ervaring met terugzetten vand elen, maar niet het repareren van motorische of elektrische storingen en ook nog niet echt met t terughangen van deuren.. Maar goed, ook daar heb ik nu ervaring mee…
Xsara Coupe
gompy58 schreef:
Jij kan ook mooi ... delegeren
Ijs schreef:gompy58 schreef:
Jij kan ook mooi ... delegeren
![]()
![]()
![]()
En ik heb uit zeer betrouwbare bron dat ie ook erg goed is in….. Schroefdraad kapot draaien
Xsara Coupe
mmmm