Op dit moment ligt het blok (2400 carbu) uit mijn laagdak prestige ‘76 uit de auto i.v.m. een lekke krukaskeerring Nu wil het geval dat de betreffende garagist (die overigens 30 jaar ervaring heeft met cx-en) voorstelde om de aircopomp e.d. niet terug te monteren omdat dat zo’n gedoe is en de airco toch niet meer functioneerd (r12 kan niet meer gevuld worden). Welnu, ik heb begrepen uit andere draadjes hier dat er manieren zijn om de airco bv. om te bouwen danwel te vullen met respectievelijk 134a of 413a en dat dat eigenlijk wel werkt. Misschien niet zo goed als R12 maar toch voldoende om in een hete zomer wat verkoeling te hebben.
De garagist gaf aan dat het gaat om een airco met een zuigercompressor met recht opstaande zuigers een zogenaamde plunjerpomp en niet om de wat latere “roterende” compressor. Kortom volgens hem wordt dit een heel duur klusje om deze plunjerpomp airco zalk maar zegge weer aan de praat te krijgen.
Wat jullie?
Inderdaad maar uit het blok houden of toch maar weer inbouwen en vullen met R134a of een andere goede vervanger. Wat is wijsheid??


























Totaal aantal Berichten: 7071
Geregistreerd: 08-08-2004
- CX reflex ie break turbo 2
- C6 (2005-2012) 3.0HDI Exclusive
Ik zou er naar neigen er een latere airco in te zetten. Airco is wel heel fijn, maar een systeem wat post-R12 is, is ook berekend om beter te koelen op het nieuwe spul. Ik heb weleens gehoord dat iemand een xantia Airco in z’n CX had..
“If at first the idea is not absurd, there is no hope for it.” - Albert Einstein
“According to Einstein’s theory of relativity, the faster you travel, the slower time passes… ergo… the faster I drive, the longer I live.”
Doneer om het forum draaiende te houden!












































Totaal aantal Berichten: 25715
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
pomp kost plusminus 350 euro nieuw. Alst goed is heb je nu een york. Vervanger heet Sanden. Je hebt een grotere droger nodig van 80 euro en nieuwe slangen. plus vullen… 500?
is het dat waard? Ach..
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>




















Totaal aantal Berichten: 2475
Geregistreerd: 29-11-2005
- BX SPORT
- CX GTi Turbo
- SM injectie
- CX 20 Pallas
- C6 (2005-2012) 3.0 HDIF Esclusive
- CX 2.5 Prestige
reken toch maar een kleie 400 euro om dat allemaal in orde te maken hoor! ik zou trouwens ook kiezen voor een sanden pomp…
citrofilie is de leukste ziekte die er bestaat!





















Totaal aantal Berichten: 3000
Geregistreerd: 20-07-2007
- C5 Break 2.0i 16v Exclusive
Re: Airco vullen voor de prestige ‘76 met plunjerpomp
Marty schreef:........... Welnu, ik heb begrepen uit andere draadjes hier dat er manieren zijn om de airco bv. om te bouwen danwel te vullen met respectievelijk 134a of 413a en dat dat eigenlijk wel werkt. Misschien niet zo goed als R12 maar toch voldoende om in een hete zomer wat verkoeling te hebben.
Garage van der Laan te Abbenes bouwt om zonder om te bouwen…..Wat de techniek van de pompen betreft, geen idee..
Begrijp ik het goed dat het advies luidt: Pomp gewoon weer in laten bouwen en bij een airco specialist voor 4 a 500 euri de boel om laten bouwen?
of
bouw de boel niet terug in want je moet toch een andere (Sanden) laten installeren voor 4 a 500 euri.
Kortom de vraag is moet ik de pomp terug in laten bouwen of niet? Als ie niet terug ingebouwd hoeft te worden scheelt dat een hoop tijd (en dus geld)





















Totaal aantal Berichten: 3000
Geregistreerd: 20-07-2007
- C5 Break 2.0i 16v Exclusive
Er zijn wat dingen geopperd maar wat je moet moet je zelf weten.
“Ombouwen” naar 134a (of hoe dat nieuwe spul ook heet) hoeft geen 400-500 euro te kosten, dat wou ik even kwijt…...Als ik me goed herinner was ik onder de 200 euro klaar, inc bijvullen. Er ging een goedje in die alle afdichtingen enz condiotioneert om met het nieuwe gas te functioneren..




















Totaal aantal Berichten: 2475
Geregistreerd: 29-11-2005
- BX SPORT
- CX GTi Turbo
- SM injectie
- CX 20 Pallas
- C6 (2005-2012) 3.0 HDIF Esclusive
- CX 2.5 Prestige
tja als alle leidingen nog dicht zijn. ik zou gaan voor de sanden pomp werkt veel gelijkmatiger dan een york die op de ds of de sm zit….
citrofilie is de leukste ziekte die er bestaat!
Heb de pomp toch maar terug laten zetten. Heb even rondgebeld en het oude systeem is redelijk eenvoudig te “retrofitten” :
- intensief spoelen systeem
- minerale olie vervangen
- R134a vul aansluiting monteren
- droger-filter vervangen
- lek onderzoek
- “Lek-Stop” behandeling
Kost inderdaad rond de 5 a 600 euri. Misschien kom ik nog wel een goedkopere oplossing tegen. Je hoort wel van die middelen die tegelijkertijd gaatjes dichten en compatable zijn met de olie die er in zit. Weet niet of dat wat is.





















Totaal aantal Berichten: 3000
Geregistreerd: 20-07-2007
- C5 Break 2.0i 16v Exclusive
Marty schreef:.......
Kost inderdaad rond de 5 a 600 euri. Misschien kom ik nog wel een goedkopere oplossing tegen…........ .





















Totaal aantal Berichten: 2791
Geregistreerd: 17-10-2004
- BX 19 TRS Break Automaat
- BX 19 RD break
- BX 19 TRS 4x4
- CX 25 GTi Turbo2
- CX 20 Break Turbo2
- ID/DS 23 Borg Warner
- Ami 8 Break
- BX GTi 4wd
- BX 1.9 4x4 Break
- BX 19 TRi Break
150euro…
Aanpasolie erin, nieuw gas erin en klaar…
BX 19 RD break -> Dagelijks transport
BX SPORT -> Zondagsknaller
La passion ne s’arrête pas, les restaurations ne s’arrêtaient jamais.




















Totaal aantal Berichten: 2475
Geregistreerd: 29-11-2005
- BX SPORT
- CX GTi Turbo
- SM injectie
- CX 20 Pallas
- C6 (2005-2012) 3.0 HDIF Esclusive
- CX 2.5 Prestige
Als er geen leidingen lek zijn zoals ik al zei… en dat gebeurd frequent vermits die rubber oud word en er scheurtjes in komen….
citrofilie is de leukste ziekte die er bestaat!