malle pietje schreef:
Zijn er mensen die ooit een afgesloten airco weer tot leven hebben geroepen? Vrijwel alle aircoslangen vanaf de pomp naar de kleine radiator, de condensator, het schutbord en weet ik niet wat zijn verwijderd. Matthijs heeft ze nog liggen, maar ik vraag me even af of dat nog truukjes behoeft…..
Ja.
Het systeem heeft een verdamper (in interieur) en een condenser (voor de koelwaterradiateur) en nog wat andere zaken. Hoe dan ook:
Je dient de olie in de compressor (= pomp) te vervangen, evenals de droger. Waarschijnlijk ook de schraeder ventielen in de slangen aan de compressor. Bovendien moet een compressor die jarenlang niet heeft gedraaid gereviseerd worden. Na montage van alle ontbrekende delen moet je vacuum gaan trekken (tenminste 24 uur zou ik zeggen). Vervolgens vullen met het juiste gas, waarvoor je natuurlijk speciaal gereedschap nodig hebt. En daarna testen op lekkage en koel capaciteit.
Geen job eigenlijk voor een ‘beginner’
2000 XM 3.0 V6 24v Exclusive Auto - 84k km RP8569
Hmmm. In principe zitten alle onderdelen er nog wel in, maar moeten dus de slangen en ventielen etc gereviseerd worden?
Nog maar eens 2 keer over nadenken dan….
Magical box specialist! Read-out and reset your computer yourself!
malle pietje schreef:Hmmm. In principe zitten alle onderdelen er nog wel in, maar moeten dus de slangen en ventielen etc gereviseerd worden?
Nog maar eens 2 keer over nadenken dan….
De slangen zijn misschien nog te gebruiken en de ventielen zijn makkelijk te vervangen en niet duur. Het is de compressor revisie die een flinke duit zal kosten en ook receiver/dryer, de droger zal niet goedkoop zijn.
2000 XM 3.0 V6 24v Exclusive Auto - 84k km RP8569
Kan je me als leek uitleggen waarom die dingen gereviseerd of vervangen moeten worden?
Het vullen, afpersen etc laat ik door een aircomannetje doen, ik wil zelf proberen het systeem weer compleet te krijgen.
Magical box specialist! Read-out and reset your computer yourself!




















Totaal aantal Berichten: 1902
Geregistreerd: 06-10-2005
- C5 2.0 16v Exclusive automaat
ooooh waarom heb je die rommel niet uit mijn oude V6 gehaald joh..
Dat was vrijwel nieuw spul allemaal..
eXaMple schreef:ooooh waarom heb je die rommel niet uit mijn oude V6 gehaald joh..
Dat was vrijwel nieuw spul allemaal..
Tja, dat was absoluut de bedoeling, maar tja, is er niet van gekomen…..
Enfin, vanmiddag de ashoes vervangen (kloteklus! ), olie en filter ververst, bakolie nog eens afgetapt en gevuld, koelvloeistof nog eens gespoeld en lak gekocht voor wat kleine plekjes.
Volgend weekend lekker poetsen, schoonmaken en kleine dingetjes oplossen. Ze rijdt in ieder geval alvast fantastisch! Wat een genot…...
Magical box specialist! Read-out and reset your computer yourself!





Totaal aantal Berichten: 478
Geregistreerd: 11-01-2006
- XM 2.1 TD
- C5 1.8 16v
- (Grand) C4 Picasso 1.6 HDi Fap
- XM 2.0 TurboCT
malle pietje schreef:Hmmm. In principe zitten alle onderdelen er nog wel in, maar moeten dus de slangen en ventielen etc gereviseerd worden?
Nog maar eens 2 keer over nadenken dan….
Ik ben helaas dronken momenteel, dus ik snap het probleem niet helemaal, maar ik heb ervaring met een retrofit (niet heel duur). Mijn eigen airco draait nog niet door een electrisch probleem, maar er zit R134a in en de boel zit dicht (de compressor doet het nog).
Nu C5 tijger…
Dan ben je een taalwonder als je gedronken hebt, want ik vind geen enkele typefout!
Je moet me maar eens precies uitleggen wat je precies hebt laten doen dan, en vooral hoeveel het kostte, want mijn systeem is nu incompleet natuurlijk, dat scheelt waarschijnlijk een hoop.
Magical box specialist! Read-out and reset your computer yourself!
malle pietje schreef:Kan je me als leek uitleggen waarom die dingen gereviseerd of vervangen moeten worden?
Het vullen, afpersen etc laat ik door een aircomannetje doen, ik wil zelf proberen het systeem weer compleet te krijgen.
Ten eerste zal de droger die blootgesteld is aan de atmosfeer, verzadigd zijn met vocht, dus niet meer te gebruiken. De compressor, eveneens blootgesteld aan de atmosfeer, lang niet gedraaid, resulteert in lekkende afdichtingen van de as. Ventielrubbers zullen tevens vergaan zijn.
Maar je hebt het over een aircomannetje. Het zou zinvol zijn deze expert te raadplegen
2000 XM 3.0 V6 24v Exclusive Auto - 84k km RP8569
Dat aircomannetje vult alleen het systeem maar, en perst de boel af. Verder kan hij niks doen.
Misschien een andere aircoman vinden die me mmeer kan vertellen?
Magical box specialist! Read-out and reset your computer yourself!
malle pietje schreef:
Misschien een andere aircoman vinden die me mmeer kan vertellen?
Dat zou ik maar doen. De Citroen dealer zou iemand met verstand van zaken moeten kunnen aanbevelen denk ik. Iemand die precies weet hoe en wat mbt de airconditioning van de XM.
2000 XM 3.0 V6 24v Exclusive Auto - 84k km RP8569
In Nijkerk of daar in de buurt zat toch een mannetje? Volgens mij is die al eerder in het XM forum besproken… Kan m nu ff niet vinden!
Groet, Arjan
Misschien toch een beetje meer een type 1 type… of toch type 2
Citroën XM turbo ct
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Die zal ik dan ook maar eens zoeken, zou wel mooi zijn als iemand de boel in 1 keer in elkaar kan zetten voor een schappelijke prijs.
Magical box specialist! Read-out and reset your computer yourself!





Totaal aantal Berichten: 478
Geregistreerd: 11-01-2006
- XM 2.1 TD
- C5 1.8 16v
- (Grand) C4 Picasso 1.6 HDi Fap
- XM 2.0 TurboCT
TCT tijger schreef:malle pietje schreef:Hmmm. In principe zitten alle onderdelen er nog wel in, maar moeten dus de slangen en ventielen etc gereviseerd worden?
Nog maar eens 2 keer over nadenken dan….
Ik ben helaas dronken momenteel, dus ik snap het probleem niet helemaal, maar ik heb ervaring met een retrofit (niet heel duur). Mijn eigen airco draait nog niet door een electrisch probleem, maar er zit R134a in en de boel zit dicht (de compressor doet het nog).
Voor de retrofit is de droger vervangen (60€ hooguit) en je vervangt alle rubber ringen én de aansluitpunten. De set ringen is verkrijgbaar bij de dealer voor - ik meen - 20€ (kan 30€ zijn), koppelingen (en een paar ringen die ik nu dus over heb) heb laten vervangen door Aircoloog (user op het forum hier), maar die dingen kosten je denk ik 15€ per stuk (2 stuks nodig).
Zodra je deze ombouw achter de rug hebt, vul je het systeem opnieuw af, ik geloof dat je estherolie moet hebben darbij, maar in mijn geval had mijn garage dat al in zijn systeem zitten.
Wat ik nodig had en geplaatst heb :
- droger (40-60€ deze vervang je altijd als je retrofit, maar ook na 3-5 jaar ofzo)
- set ringen (20-30€ die vervang je ook altijd bij een retrofit)
- 2 koppelingen (je kunt de R12 koppelingen laten zitten, maardat kan weer problemen geven bij het vullen; niet iedereen heeft R12 aansluitingen, dus heb ik vervangen naar R134a koppelingen)
- condensor (die was bij mij lek, vriendenprijsje daarvoor was 200€, maar die vindt je wel 2e hands, als hij al kapot is bij jou (vaak steenslag)
- vullen met olie en koudemiddel (die prijzen verschillen, ik denk 50-70€)
Eigenlijk stelt een retrofit niet veel voor, maar voor het goeie moet je je systeem natuurlijk leeg laten halen (als hij al open is geweest is de R12 er wel al uit). Daarna is het gewoon een kwestie van ringen vervangen, de boel weer dichtdraaien en vacuümtrekken. Daarna vullen en als het meezit slaat je compressor dan vanzelf weer aan (als de druk klopt en je compressor het nog doet).
De ringen die je vervangt zitten vooral bij de droger en de verdamper (de twee leidingen die je schutbord ingaan.
Mocht je vragen hebben, dan kun je me altijd PBen ...
Nu C5 tijger…





Totaal aantal Berichten: 478
Geregistreerd: 11-01-2006
- XM 2.1 TD
- C5 1.8 16v
- (Grand) C4 Picasso 1.6 HDi Fap
- XM 2.0 TurboCT
malle pietje schreef:
Dan ben je een taalwonder als je gedronken hebt, want ik vind geen enkele typefout!
Je weet niet hoelang ik ermee bezig was natuurlijk.
.
Nu C5 tijger…