




Totaal aantal Berichten: 478
Geregistreerd: 11-01-2006
- XM 2.1 TD
- C5 1.8 16v
- (Grand) C4 Picasso 1.6 HDi Fap
- XM 2.0 TurboCT
Ow ja, slangen hoef je niet te vervangen hoor als ze nog goed zijn. Ik heb daar wel eens over gelezen, ik twijfelde daar ook aan namelijk.
Nu C5 tijger…
TCT tijger schreef:Ow ja, slangen hoef je niet te vervangen hoor als ze nog goed zijn. Ik heb daar wel eens over gelezen, ik twijfelde daar ook aan namelijk.
Je hoeft niets te vervangen als het nog goed is
2000 XM 3.0 V6 24v Exclusive Auto - 84k km RP8569
Als ik het zo lees is het dus voornamelijk een kwestie van de slangen eerst weer terug plaatsen, dan de ringen en rubbers vervangen en de droger vervangen, dan maar hopen dat de condensor nog goed is, en afvullen maar?
Zal het nog eens gaan overwegen….
Magical box specialist! Read-out and reset your computer yourself!





Totaal aantal Berichten: 478
Geregistreerd: 11-01-2006
- XM 2.1 TD
- C5 1.8 16v
- (Grand) C4 Picasso 1.6 HDi Fap
- XM 2.0 TurboCT
malle pietje schreef:Als ik het zo lees is het dus voornamelijk een kwestie van de slangen eerst weer terug plaatsen, dan de ringen en rubbers vervangen en de droger vervangen, dan maar hopen dat de condensor nog goed is, en afvullen maar?
Zal het nog eens gaan overwegen….
Daar komt het op neer ja. En alvorens je een systeem weer vult, doe je toch altijd eerst een vacuümtest als het goed, dan blijkt of je systeem geschikt is.
Maar ik begrijp dus (nu ik nuchter ben), dat jouw systeem er half uitligt ofzo ?
Nu C5 tijger…
Klopt. Zie deze foto’s.
Alleen op de soort van radiator zitten slangen, de rest ontbreekt dus. Waarom het ooit is verwijderd, ik heb geen idee, maar Matthijs heeft volgens mij alles nog liggen. De vraag is dus wat er moet gebeuren als ik al die slangen weer terug heb gezet en hoeveel ik daar voor kwijt ga zinj…
Magical box specialist! Read-out and reset your computer yourself!





Totaal aantal Berichten: 478
Geregistreerd: 11-01-2006
- XM 2.1 TD
- C5 1.8 16v
- (Grand) C4 Picasso 1.6 HDi Fap
- XM 2.0 TurboCT
Ja duidelijk. Nou ja, als je inderdaad alle onderdelen weer bij elkaar weet te krijgen, dan die retrofit erachteraan (zie het als onderhoud) en dan hopen dat de boel dicht zit én de compressor aanslaat.
Als je er niet uitkomt wat je nu precies mist, wil ik best een keer wat foto’s maken van mijn systeem, ik heb ook de 2.1TD, mocht het iets verschillen van een V6 (lijkt me niet). Die open liggende compressor lijkt me geen mooi verhaal overigens (en de compressor is het duurste onderdeel), ik zou die voor de zekerheid anders ook meenemen van die sloper.
Nb, die soort van radiator is dus de condensor. En de verdamper zit onder je dashboard, die zie je niet op de foto’s, maar ik hoop en neem aan dat de leidingen van het schutbord van die verdamper er wel nog zitten.
Nu C5 tijger…





Totaal aantal Berichten: 478
Geregistreerd: 11-01-2006
- XM 2.1 TD
- C5 1.8 16v
- (Grand) C4 Picasso 1.6 HDi Fap
- XM 2.0 TurboCT
Btw, misschien is het handig als je het systeem eerst compleet maakt, icm een retrofit (zonder droger), zodat het dicht zit. Dan een vacuUumtest, zodat je weet of je systeem goed dicht zit en dan pas die droger vervangt en de boel gaat vullen.
Scheelt je weer een droger in de aanschaf. Ik zal eens kijken of ik het onderdeelnummer van Citroën kan terugvinden voor die retrofitset ..
Nu C5 tijger…





Totaal aantal Berichten: 478
Geregistreerd: 11-01-2006
- XM 2.1 TD
- C5 1.8 16v
- (Grand) C4 Picasso 1.6 HDi Fap
- XM 2.0 TurboCT
Die set pakkingen is de 6457 V1 (kost 20,72 incl.)
En ik zie nog een andere ring, die los staat vermeldt, de 6457 X0 (kost 8,77 incl.)
Nu twijfel ik of ik die ring heb vervangen. Ik geloof dat je dit nodig hebt en dat dit alles in die set zit :
- 2 x o-ring 14mm (diam. intern) (6460CR)
- 1 x o-ring 10,82mm (diam. intern) (6460V0)
- 4 x o-ring 7,65mm (diam. intern) (6460T9)
- 1 x o-ring 17,17mm (diam. intern) (6460V1)
(en ik meen zelfs dat die ringetjes los veel goedkoper zijn). Verder heb je dan nog de aansluitingen/ventielen nodig ...
De droger haal je uiteraard gewoon bij de Brezan oid
Nu C5 tijger…





Totaal aantal Berichten: 478
Geregistreerd: 11-01-2006
- XM 2.1 TD
- C5 1.8 16v
- (Grand) C4 Picasso 1.6 HDi Fap
- XM 2.0 TurboCT
Acj jezus, je gaat het aan de V6 doen lees ik nu ? Die heeft ook nog een buffer ofzo zo te zien .... (idee blijft verder hetzelfde)
Nu C5 tijger…
Dank voor je uitleg! Maar waar zit nu de compressor die open staat? En die condensor, die radiator zeg maar, die is bij mij niet groter dan een A4tje en zit achter de radiator, niet ervoor.
Edit, ik hoor net dat dat kleine ding achter de radiator voor een automatische bak is…?
Enfin, wat is nou de compressor dan? En ik ga er toch vanuit dat de verdamper onder het dashboard toch niet ook is weggehaald?
Magical box specialist! Read-out and reset your computer yourself!





Totaal aantal Berichten: 478
Geregistreerd: 11-01-2006
- XM 2.1 TD
- C5 1.8 16v
- (Grand) C4 Picasso 1.6 HDi Fap
- XM 2.0 TurboCT
Dit is die compressor :
En als ik het goed zie, staat er een in/uitgang open (onderaan, net boven die rode leidingen zeg maar).
Ik weet niet precies wat devolgorde bij de v6 met automaat is, bij mij is het radiator, intercooler, verdamper. Ik gok dat het bij jou radiator, verdamper, koeling bak dan is. Mijn condensor is is praktisch net zo groot als de intercooler en de radiator.
En het lijkt me sterk dat ze je verdamper er uit hebben gehaald, then again ik snap ook niet waarom de andere helft er wél uit is gehaald. Maar zo te zien op dit plaatje :
... zie ik achter dat plaatje leidingen zitten (metaal), als je die ziet bij je schutbord, heb je volgens mij nog een verdamper, voor zover ik weet zitten die leidingen vast aan de verdamper (misschien dat iemand anders dat zeker weet of kan ontkrachten).
Nu C5 tijger…





Totaal aantal Berichten: 478
Geregistreerd: 11-01-2006
- XM 2.1 TD
- C5 1.8 16v
- (Grand) C4 Picasso 1.6 HDi Fap
- XM 2.0 TurboCT
Nb. Ik weet nu ook zeker dat je met het plaatje van mij net niet een juist overzicht hebt, aangezien de compressor bij jou volgens mij boven op het blok zit, klopt dat ? Aan het plaatje te zien wel namelijk.
Dit is hetzelfde plaatje maar dan de V6 (niet 24V) :
Nu C5 tijger…
De compressor herken ik niet eigenlijk. Zie je hem op deze foto staan?
Magical box specialist! Read-out and reset your computer yourself!





Totaal aantal Berichten: 478
Geregistreerd: 11-01-2006
- XM 2.1 TD
- C5 1.8 16v
- (Grand) C4 Picasso 1.6 HDi Fap
- XM 2.0 TurboCT
malle pietje schreef:De compressor herken ik niet eigenlijk. Zie je hem op deze foto staan?
Ja links boven je kleppendeksel, precies zoals op dat eerdere plaatje. Dus links tussen je veerbol, het schutbord en het kleppendeksel. Met die riem eromheen. De compressor draait mee op die riem, maar de kern staat stil als de pomp niet loopt, hoe heet dat ook alweer, een magneetkoppeling ofzo ?
Maar dat is zeker je compressor, aan de andere kant van je kleppendeksel zie je die ingang naar je verdamper in het schutbord (bij de hydroliekpomp).
-edit- en om het compleet te maken, rechts onderin zie je droger tegen de accubak hangen.
Nu C5 tijger…





Totaal aantal Berichten: 478
Geregistreerd: 11-01-2006
- XM 2.1 TD
- C5 1.8 16v
- (Grand) C4 Picasso 1.6 HDi Fap
- XM 2.0 TurboCT
En mocht je het hele spul uit een andere V6 slopen, maak dan ook even zulke duidelijke foto’s voordat je het eruit sloopt, dan kun je goed terugzien hoe die leidingen lopen.
Nu C5 tijger…