Bij mijn XM V6 uit 1991 doet zich soms het volgende probleem voor: een constante snelheid aanhouden gedurende een hele tijd en dan begint de auto plots te schokken. Verder rijden gaat met horten en stoten. Soms gaat het probleem vanzelf weg en soms blijft het duren. Extra gas geven helpt soms. Vaak licht dan het gele controlelampje op met een klein motortje. Ik liet dit door mijn garage nakijken en de compute gef de melding dat er een foutmelding kwam van bij de pingelsensor vooraan. De storing werd gewist, maar het probleem is helaas nog steeds aanwezig. Heetf iemand hier ervaring mee? Zou het helpen om de pingelsensor te vervangen?
Bovendien geeft mijn boordcomputer nu en dan aan dat de ABS buiten gebruik is, zonde regelmaat en zonder een aanwijsbare reden. Bij nazicht is de garage werd hier door de computer geen foutmelding gegeven (ik was er zelf bij). Wat kan hier aan de hand zijn?
Dankjewel voor jullie reacties!
Als de ABS een storingsmelding geeft, slaat ie de foutcode op. Die moet je dus met een uitleesdoosje gewoon kunnen vinden. Er zijn hier zat mensen die zo’n uitleesdoosje hebben.
Vaak is ‘t de wielsensor linksachter. Die is dan niet stuk, maar de draad ervan is door de hitte van de uitlaat inwendig verpulverd. Kwestie van de draad daar vervangen.
Volgens mij zijn de ecu-storing en de abs storing 2 verschillende dingen, bovendien (vaak) twee verschillende computers.
Ik zou zeker de pingelsensor, al weet ik niet wat het is, vervangen als dat de foutmelding was, maar het helpt natuurlijk meer om de computer nog eens uit te lezen en te kijken of dezelfde foutmelding nog eens boven komt.
Voor uitlezen even dit draadje doorlezen, voor de pingelsensor even doorzoeken. Bedoelt de garage misschien niet de stappenmotor?
Magical box specialist! Read-out and reset your computer yourself!
Pingelsensor wordt gebruikt om de onsteking bij te regelen bij de benzine versies. Als deze stuk is en je motor begint te bokken moet je er ook niet al te veel mee doorgaan want dan kan je wel eens motorschade oplopen.
Als eerste kan je ff je bedrading controleren en/of je sensor doormeten (indien mogelijk).
Ouwe mopperkont
Nou weet ik waar bij zo’n V6 de pingelsensor zit, en daar word je niet blij van: onder het inlaatspruitstuk, twee stuks.
Hallo XM-ers,
Het probleem van de ABS is intussen opgelost. Althans, ik heb tot nu toe geen melding meer gekregen.
Het andere probleem zoals beschreven in het eerste bericht is helaas nog steeds niet opgelost. De garage heeft de pingelsensor veranderd. Even reed de auto goed, maar na een dag kwam het oude probleem van horten en stoten weer terug, bij het houden van een constante snelheid en de XM draait stationair niet steeds even zuiver. Soms is het probleem even weg en komt dan weer terug.
Ik heb zelf even een blik onder de motorkap geworpen en vroeg me af of de stekker die op de foto’s los zit zo ook moet los zitten. Of moet hij in het contact waar hij perfect op past en waarvoo de kabellengte geschikt is? Wie kent dit en wie heeft zelf een XM en weet of dit zo hoort of anders moet? Zou dit het probleem kunnen oplossen of stellen jullie iets anders voor?
Vriendelijke groet!
Ik twijfel of de afbeeldingen zullen lukken…