en wat is nu het verschil tussen olie voor dieselmotoren en voor benzinemotoren? op sommige bussen staat het niET op, andere weer wel.
BX 1.6i ‘93 verkocht
XM 2.1 ‘91 verkocht
BMW 525 2.5D ‘00 verkocht
C5 2.2HDI FAP AUT ‘05 verkocht
Berlingo 1.6 HDI 75pk gekocht
BMW 525 2.5DA ‘06 gekocht

Totaal aantal Berichten: 1185
- XM 3.0 V6 Exclusive Aut LPG
- C5 2.0 16v Exclusive LPG G3
Dat vraag ik me ook af. Voorop staat met grote letters DIESEl en achterop staat voor diesel en benzine motoren. Dus wat is het nou?
Alles wat ontstaat, komt voort uit het denken, het is geboren uit denken, gevormd uit denken.

Totaal aantal Berichten: 4695
- SM 2.7 carb
- C3 1.4 HDI exclusive
Heeft met de toegevoegde aditieven te maken.
Neem maar eens en diesel bus en een benzine bus,en lees is wat er in de ene van toevoegingen zit en dan in de andere.
Maar er worden nu steeds meer oliën ontwikeld geschikt voor beide motoren,en dit gezien de prestaties van huidige diesels niet meer schelen met die van benzine,integendeel
Welke motorolie?
Op de site van Kroon olie ( http://www.kroon-oil.nl ) kun je uitgebreid advies krijgen over welke olie er in je auto moet. Aan jou de keus welke merk olie, al is Kroon ook goed.
Dit advies wordt gegeven door de olie fabrikant, en die wil graag dat je veel van zijn nieuwste producten koopt, dus niet echt objectief.
Iedereen heeft het over 10w40 als goedkope basisolie, maar er is zelfs ook nog 15w40. Dit voldoet ook prima in je oude motortje. Sterker nog, in de jaren 80 was er ook nog 20w50. Ook prima olie, maar wegens brandstofverbruik en milieu-eisen en focus op nieuwe technieken worden die oude producten niet meer genoemd, terwijl die oude olie gewoon prima functioneert. Ik heb 15w40 in al mijn oude auto’tjes en dat gaat prima. (welk elk jaar vervangen ivm verzuring)
In het onderhoudsboekje van mijn xm staat zelfs 15w 40 aanbevolen, dus dan doe ik dat maar. Maar kroon-oil, adviseert 5w40..
ex 2.1 Td XM kat ambiance “93
ex 1.6i ZX 1992
nu 1.6i C4 ambiance 2005