Totaal aantal Berichten: 1066
- CX 25ie Prestige
- BX 16 TZI Automaat
Afgelopen week mijn Prestige eens te voorschijn gehaald.
Mijn laatste rit was in augustus 2004 ....
Dankzij de accubewaking was het vrijwel starten en lopen. Mijn auto is over twee jaar 25 en dan mag ze vaker haar benen strekken .... Nu is het zo’n gedoe: aanmelden voor de wegenbelasting; dagje rijden en weer schorsen… best duur ook.
Wat mij toen ook al is bijgebleven is nog het volgende:
- in neutraal loopt de motor op zich regelmatig maar met kleine ‘plofjes’. Heel goed te horen bij de uitlaat. Moet ik nu alle luchtslangen gaan controleren of is het injectiesysteem te rijke/arm?
- in drive zakt het toerental behoorlijk en de motor gaat onregelmatig draaien.
Is het mogelijk het toerental in drive te verhogen zonder dat het toerental in drive te hoog wordt?
Ik kan het stationaire toerental wel verhogen via de secundaire luchtloop maar dan loopt de motor in neutraal veel te snel.
Iemand ideeen? (2500 ie)
Een tweede vraag is het leer dat toch wel behoorlijk verdroogd is. Het leer is door CCI opbnieuwe gespoten maar is nu wel erg droog geworden.
Ik heb me alvast aangemeld bij de sleuteldan van de CX Club ...
Maarten
mijn Prestige: http://www.mijnalbum.nl/Album=DQOIQAKQ
ex: BX 16TRS, BX 16TRI, XM 2.0, DSuper 5, Xantia 1.8 16v, BX 16TZI
Ik zou even de rotor en verdeelkap controleren en/of schoonmaken. Denk dat daar het probleem zit!

- CX 25ie Prestige
- BX 16 TZI Automaat
2500 ie’s hebben geen verdelers (meer)....
de misfires en het wegvallen van het stationairtoerental onder belasting wijzen op hetzelfde. Helaas kunnen er een aantal oorzaken (ook samen) een rol spelen. Hierbij een paar tips. Het stationair mengsel kan je (normaal gesproken) afstellen met de inbusbout op de LMM (boven luchtfilterhuis). Maar gezien het probleem lijkt mij dat er meer aan de hand is. Zonder de illusie te hebben volledig te zijn: Is de klepspeling goed? Zijn de massaverbindingen in orde (oa tegen linker binnenscherm schuin boven de accu)? Reinig ook alle stekkers van de L jetronic en daarna inspuiten met vaseline (sensors, LMM, bobines, onstekingsmodule). Inspecteer alle slangen tussen luchtfilter en inlaat: door valse lucht krijgt de motor meer lucht dan de computer heeft berekend: het systeem moet absoluut geen lekkage hebben.

- CX 25ie Prestige
- BX 16 TZI Automaat
Dank voor je antwoord.
Mn ook omdat er dus een verband bestaat tussen beide klachten.
De onregelmatigheid is op zich heel regelmatig….
Ik zal de verbindingen nog eens nalopen. Ik heb ooit wel ‘alles’ met kopervet ingevet en inderdaad ook de ‘knoop’ op het spatscherm uitelkaar gehad zodat een goede aarde wordt verkregen.
Het wordt dus gewoon consequent alles nalopen.
De kleppen heb ik gesteld en ik verwacht daar geen verloop.
Enig idee hoe ik de luchtdichtheid van het injectiesysteem kan controleren? Alles vanaf de luchtmeter loshalen en weer inbouwen?
In ieder geval kan je beginnen met een visuele controle. De ‘harmonica’ slang van de LMM naar de inlaat is berucht. Deze kan je misschien het beste even eraf halen en goed buigen. Je hoort ook wel dat men controleert met carburateur cleaner: deze spuiten op de verdachte plekken en als het toerental verandert duidt dit op een lekkage. Zelf heb ik wat geimproviseerd met een stuk binnenband met ventiel, een fietspomp en een wijnfles (voor 1 dicht uiteinde van de band), wat kurken, potjes en ducktape. Ik kon zo het inlaatstelsel isoleren en met de fietspomp op druk brengen. Het klinkt heel apart maar het werkte wel….
Succes!

Totaal aantal Berichten: 2864
- C5 PhII 1.8 16V 'Athena'
- ID/DS DSuper
Mmm…en als een carb-auto deze verschijnselen vertoont (plofjes, en stationair opeens willen wegvallen?)...klepspeling?
‘Spirit of avant-garde’
doordat ik soortgelijke problemen met mijn gti t2 heb gehad weet ik nu zo ongeveer alle ins en outs van het LE jetronic systeem van Bosch. Problemen met het stationair komen hierbij heel veel voor omdat het mengsel dan heel nauw luistert. Overigens komen lekkages in het inlaatsysteem het eerst aan het licht bij een grote onderdruk in de inlaat, wat optreedt bij afremmen op de motor. Ik heb veel gehad aan de zweedse site http://web.telia.com/~u84003985/STYRNING.HTM,
‘mekartips citroen cx’. Hier staan behoorlijk wat engelstalige bijdragen in voor wie het zweeds niet machtig is, en het niveau is vrij hoog.
Een carburateur auto kan een aantal van de injectie problemen niet hebben natuurlijk. Maar kleppen- en ontstekingsproblemen zijn gelijk. Hiernaast moet het vlotterniveau natuurlijk goed zijn, maar verder ken ik de specifieke carburateurproblemen van een 20RE niet.

- CX 25ie Prestige
- BX 16 TZI Automaat
Ja, deze site ken ik. Ik zal ‘m nog eens doorspitten.
Ik denk dat we het wel met zijn allen er over eens zijn dat het aan ofwel een lekkage in de lucht invoer ligt ofwel in de afstelling van de LE-Jetronic. Dit laatste is natuurlijk tricky. Ik kan de contacten van de luchtmeter schoonmaken maar dan bevind ik me op de rand van wat ik ‘durf’ voor wat betreft het injectiesysteem. Bang dat de zaak ontregelt raakt en het van kwaad tot erger gaat. Lees ook over versleten veren in de luchtmeter etc.
Laat ik eerst maar eens de luchtslangen demonteren en bestuderen.
Even iets anders: een zwak oplichtend lampje van de handrem als deze er NIET opstaat (aangetrokken rem licht het lampje normaal op)... doet mij denken aan een slechte aarde ergens en dat er stroom dus weglekt via het lampje. Heeft iemand het electrische systeem zo in het hoofd en heeft een tip?
Maarten

Totaal aantal Berichten: 2864
- C5 PhII 1.8 16V 'Athena'
- ID/DS DSuper
Kan ook betekenen dat je remblokken ‘op’ zijn…
‘Spirit of avant-garde’