




























Totaal aantal Berichten: 10299
Geregistreerd: 22-03-2005
- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
Aart? Bedoel Hans natuurlijk….
Citroen!
JoF schreef:Het is in ieder geval dus niet verstandig om zonder binnenband te blijven rijden
........schreef ik vorige week. Ik ben bezig de velgen op te knappen, en kwam tot de ontdekking dat ik zelf óók zonder binnenbanden in beide (tubeless) achterbanden reed, en dat al 2500 km ops:
ops: Ik heb dan slechts 1 excuus: ik heb de DS pas 8 maanden, en het bedrijf dat er in 2003 achter Vredesteins op gelegd heeft, had toch beter moeten weten !? Maar…......blijkbaar in 5 jaar tijd nooit leeg gelopen, en dat voor Vredesteins !
Jumpy 2.0 HDi 136 PK FAP 9/2008, Buscamperuitvoering (Gris Fer Metallic)
2CV6 Spécial 6/1988 (Blanc Meije)
(in verleden 2x Acadiane, 3x2CV, DS21, Visa, GSA-Break, 2xBX D, 2xXantia D, C5 HDi en Xsara Picasso)





























Totaal aantal Berichten: 10299
Geregistreerd: 22-03-2005
- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
Op de achterbanden komt minder dwarskracht, dus minder kans op aflopen van de band…
Citroen!
tubeless
vanochtend via een recommendatie een mobiele bandenman meegemaakt. Deze man doet werk voor twee DS garages in Londen en had een nieuwe binnenband in vooraad van de correcte maat. Interesant om hem bezig te zien. Het aparaat voor verwijderen van de band was gepowered via een aparte accu in z’n bus. Hij kon ook de velgen balanceren. Hij had een adaptor special voor dit soort werk met 5 studs. Dit aparaat had geen stroom nodig behalve voor de digitale readout. De wiel werd handmatig in motie gebracht. Binnen tien minuten en 15 pond cash in hand was ie klaar. Hij zij dat het onverstandig is om deze band tubeless te rijden omdat de rand van de band makkelijk kan verschuiven vanwege dat er geen tab aan de binnenkant zit. De kans is nog hoger als je niet al te veel lucht in de band heb. Het gaatje in m’n eerste binnenband zat aan de binnenkant en kwam door het kontact met de knobbels die je aan de binnenkant van de velgen heb. Ik heb er gaffertape over gedaan. Hoopelijk kunnen we nu nog aardig wat kilometers verder.
Nog een ander leuk ding: je kan uitwerken wat de leeftijd van je XAS is door het nummer te bekijken naar het “Dot” teken. Als er drie nummers in het vak zitten een een klein driehoekje aan de rechter kant betekend dit dat het een band van de jaren 90 is. In mijn geval was het 378◄ en dat betekend een band die gemaakt is op week 37 in ‘98. Banden die in de jaren 2000 zijn gemaakt hebben de week eerst en de twee jaar nummers daar achter, 02 etc. Ik heb mijn band van ‘98 gekocht een ander half jaar geleden in Holland! Hij was wel ongebruikt maar, moet je is….
Ook geleerd dat een band wat in het donker en koele is bewaard nog vele jaren goed blijft.
Hans
Hans Staartjes

















Totaal aantal Berichten: 1659
Geregistreerd: 08-09-2005
- ID/DS DSpécial Berline Confort
- Xsara 1.8i 8V Berline Ligne Prestige
- C5 2.0 16v Berline Caractère BVA
Ik las van de week op het net dat er een velgenbedrijf is die zich gespecialiseerd heeft in het omzetten van velgen voor klassiekers. Zij snijden het hart van de velg eruit met de bevestiging en monteren dan een velgring waar tubeless banden op passen met de juiste rims. Dit biedt dus mogelijkheden.
Zo zat ik ook te denken dat het mogelijk moet zijn om het hart uit de velg te snijden of te draaien zodat onze velgen op een normale machine uitgebalanceerd kunnen worden. De meesten hebben toch wieldoppen die dit gat dan netjes afdekken. Dan wordt de keuze aan banden ineens een heel stuk groter en goedkoper….........
Zie hier: http://www.velgen.nl/klassieker.php
Ik heb ze net gebeld en kreeg te horen dat dit niet meer gaat lukken. De leverancier van de ringen schijnt failliet te zijn….........
Copain van DS-TT
http://www.ds-tt.nl
Citroën: DSpécial Confort Berline-02-1970-ONK
Xsara-N1, 1.8 8v BVA-1997
C5 2.0i 16v Berline Caractère BVA-2007
Peugeot 309 XR Plus, 1.4i-1991





























Totaal aantal Berichten: 10299
Geregistreerd: 22-03-2005
- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
Op zich een leuk idee, maar ik vind die moderne laagprofielbanden geen gezicht op een DS.
Citroen!
tubeless
DriverD schreef:Op zich een leuk idee, maar ik vind die moderne laagprofielbanden geen gezicht op een DS.
maar wel leuk als je een XAS kan gebruiken tubeless met veiligheid. Het is een belemmering die binnenbanden. Ik heb nog nooit zo vaak lekke banden gehad als met een DS. Aan de andere kant toen ik een klapband kreeg op een voorband een tijdje geleden heb ik nog nooit eerder zoo’n gecontroleerd gevoel gehad als in een DS.
Hans Staartjes
Re: tubeless banden
DSnut schreef:
Is het niet zo dat tubeless banden te ruw zijn aan de binnenkant om er een binnenband in te doen? Dus dan snel kans op een lek?
Ik heb altijd gehoord dat je daardoor een klapband kunt krijgen, door de wrijving word die band heel heet (of kan hij heel heet worden).
BMW E91 2,0 d, Renault Twingo 1.2 2004, Partner 2021 , Minarelli 50 cc 1965












































Totaal aantal Berichten: 25737
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
ik heb altijd binnenbanden en nooit lekkebanden…
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>





























Totaal aantal Berichten: 10299
Geregistreerd: 22-03-2005
- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
Same here…
Citroen!
Re: tubeless banden
paso schreef:Ik heb altijd gehoord dat je daardoor een klapband kunt krijgen
“Levensgevaarlijk, dat rijden zonder binnenband” zei Joep Sanders toen hij een binnenband monteerde in mijn tubeless Vredestein (zie mijn eerder bericht). Ik ga er dus maar van uit dat de combinatie binnenband en tubeless banden op (niet voor tubeless banden geschikte) DS-velgen een goede combinatie is, zonder een vergrote kans op een klapband
.
Jumpy 2.0 HDi 136 PK FAP 9/2008, Buscamperuitvoering (Gris Fer Metallic)
2CV6 Spécial 6/1988 (Blanc Meije)
(in verleden 2x Acadiane, 3x2CV, DS21, Visa, GSA-Break, 2xBX D, 2xXantia D, C5 HDi en Xsara Picasso)
Even een oud topic bovenhalen: gisteren sprak ik met een bandenspecialist die me aanraadt de nieuwe XAS 185… tubeless te monteren op m’n gepoederlakte velgen. Ik rijd nu met op die velgen tubeless vredesteins, reeds 30000km, en nooit moeten lucht bij pompen.
GW-tje schreef:Ik las van de week op het net dat er een velgenbedrijf is die zich gespecialiseerd heeft in het omzetten van velgen voor klassiekers. Zij snijden het hart van de velg eruit met de bevestiging en monteren dan een velgring waar tubeless banden op passen met de juiste rims. Dit biedt dus mogelijkheden.
Zo zat ik ook te denken dat het mogelijk moet zijn om het hart uit de velg te snijden of te draaien zodat onze velgen op een normale machine uitgebalanceerd kunnen worden. De meesten hebben toch wieldoppen die dit gat dan netjes afdekken. Dan wordt de keuze aan banden ineens een heel stuk groter en goedkoper….........Zie hier: http://www.velgen.nl/klassieker.php
Ik heb ze net gebeld en kreeg te horen dat dit niet meer gaat lukken. De leverancier van de ringen schijnt failliet te zijn….........
Klant bij ons op het werk http://www.fontijnegrotnes.com/home zitten in Vlaardingen
Die maken de machines om velgen mee te maken, voor zo’n machine buiten gaat hebben die aardig wat velgringen gerold - dichtgelast, dacht dat die allemaal richting schroot gingen, misschien dat je daar wel een paar ringen kunt versieren.
BMW E91 2,0 d, Renault Twingo 1.2 2004, Partner 2021 , Minarelli 50 cc 1965
















Totaal aantal Berichten: 1533
Geregistreerd: 26-06-2006
- Traction Avant 11BL
- ID/DS 23IE Pallas mech
- (Grand) C4 Picasso 1.8 Ambiance
Even een vervelende ervaring melden als waarschuwing bij monteren binnenbanden in tubeless buitenbanden.
De dag voor de vakantie ineens de li voorband plat, vrij plotseling na een boodschapje door de vrouw.
Met de band naar de lokale garage en wat was hun diagnose: met het oppompen van de binnen band is er lucht tussen de bi-band en bu-band blijven zitten zodat als je denkt dat je de bi-band op druk hebt de bi-band nog lang niet vol is!
Heb je dus hetzelfde risico als eerder genoemd bij tubeless band zonder bi-band, dat bij loskomen van de bu-band van de velg de band ineens leeg kan lopen.
De vraag is nu hoe je dit kan voorkomen? Ik dacht zelf met een nylon draad door het ventielgat naast het ventiel oppompen, zodat de lucht kan ontsnappen die tussen de bi-band en de bu-band zit. Na op druk gekomen de draad er uit trekken.
Hebben meer forummers dit eens meegemaakt?
Du pain, du vin et… Citroën!
Citroen-forum.nl: ...omdat je Citroën nooit af is!












































Totaal aantal Berichten: 25737
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Nee. Maar je moet de biba monteren en met de luchtstang op het ventiel,het ventiel naar binnendrukken zodat de lucht eruit kan tijdens heel rustig oppompen.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>