De kogel is bijna door de kerk…
gompy gaat aan het gas
Ik rij momenteel een 40k per jaar en dat trekt gompy bijna niet meer… De xm laten staan is ook geen optie, diesel verschil is bijna helemaal verdwenen en dus gaat er een gas tank komen.
Daarom een paar vraagjes.
Wie heeft met welk merk installatie ervaring in een xm 16v.
Zover ik het nu kan berekenen obv 40.000 km p/j heb ik na 30k km een tank met een aanschaf van 2000 euro eruit.
Dan ga ik uit van een literprijs van 1,55 voor euro 98 en 55 cent voor gas.
Tevens ga ik ook ff ervanuit dat ik geen G3 wb betaal maar gewoon gas.
Mijn Xm is uit juni 94 en ik weet dus niet of ik een G3 goedkeuring kan krijgen.
Zo nee, dan betaal ik een 320 euro per kwartaal
zo ja dan is het 230 per kwartaal…
Ik haal nu 10,17 km uit een liter 98. uit gas gok ik op 9 km per liter
Wie kan me meer vertellen uit ervaring of berekening over gas. Van Harm heb ik een bedrijf in DB gekregen die zijn v6 heeft gedeaan met een prins installatie.
maar meer info is van harte welkom.

























Totaal aantal Berichten: 6355
Geregistreerd: 07-07-2004
- XM V6 Exclusive Aut
- 2CV Club
- Berlingo Multispace
Een van de XM-clubleden die hedenmiddag en morgenochtend op onze stand aanwezig was/is heeft met de 2.0 16v hele slechte ervaringen met een AG-installatie en prima ervaringen met een Prins installatie.
Groet,
L









Totaal aantal Berichten: 820
Geregistreerd: 10-04-2005
- C6 (2005-2012) 2.7 HDiF Exclusive
Jou motor kan op G3, dus als je gasboer goed zijn werk doet is G3 haalbaar.
Goede vriend van mij had een Volvo 850 uit 1994, was eerst G2, later omgekeurd op G3. Als de motor maar G3 ondersteunt gaat het goed.
Ik heb zelf in een xantia met dezelfde motor uitstekende ervaring met Vialle. Wat mindere met AG.
Prins hoor ik ook goede verhalen over.
Technisch zit er wat verschil tussen Vialle en Prins. Bij Vialle LPi spuit je vloeibaar LPG in, en heb je dus een pomp in je tank ipv een verdamper. Technisch een moderener systeem.
Prins werkt met dampgasinjectie. Maar de electronica is wel veel meer op maat te maken tov Vialle.
Ik denk dat beide systemen prima zijn.
Domme vragen bestaan niet.
Dat wat die G3 betreft. Is dat een kwestie van de motor moet het kunnen ?
ALs die motor dat kan, kom je dan ook in aanmerking voor het fiscale G3 tarief?
NAv de info van Harm denk ik dat verdampers mijn voorkeur hebben. Dus geen pomp in de tank….





















Totaal aantal Berichten: 2155
Geregistreerd: 09-05-2005
- C3 1.4 VTi Exclusive
Ik heb een AG DGI installatie die een bad reputation heeft, maar na wat problemen met de injector en later tot de ontdekking komende dat er 2 afsluiters in zaten ipv 1, heb ik er geen problemen meer mee gehad.
Ik neem aan dat deze installaties nieuw niet meer worden geplaatst, de mijne zit er per slot van rekening ook al 10 jaar in.
Ben je van plan er een nieuwe in te laten bouwen? Zal wel, hè.
Ofschoon ik waarschijnlijk de meest beroerde lpg installatie heb, rijdt het toch net zo als op benzine.
En mijn installatie zat er al in toen ik hem kocht dus het omslagpunt ligt al bij 3000 a 4000 km. ongeveer
Kijk, daar word ik dan weer blij van. Ik rijd 25k per jaar.
Misschien heb je hier ook nog wat aan http://www.czakram.nl/rdw.php
Het zal idd een nieuwe worden. Zover ik heb begrepen mag je LPG niet meenemen naar een andere auto.. (gelukkig maar misschien.)
Zoals de vlag nu hangt zal het een prince worden met verdampers. Dus geen pomp IN de tank.
Ik moet nog ff kijken hoe groot de tank gaat worden. 160 liter is wel heel mooi groot maar ik wil ook nog wel IETS aan bagage ruimte overhouden.
wat de berekening betreft;
Bij bijna 7500 km ga je voordeliger rijden met gas.
Uitgaande van 2000 euro installatie kosten ( reeel?) heb ik bij een 25000 km de boel terug “verdiend”
Overigens, dit http://www.josvandartel.nl/ is de tent van Harm zijn gasboer. Daar lees ik op de site iets van een Tunap. Een soort additief die de smering en koeling van de klep(zittingen) verzorgt. Dat wat gas nalaat tov benzine.
Is iemand daarmee bekend????
oh ja, waar moet ik aan denken bij gasverbruik met die 16v?
op benzine doe ik 10,17 km per liter.
Wat zal dat met gas worden?
een tank met een aanschaf van 2000 euro
Bij die xantia waar ik ‘t over had kostte de installatie trouwens 1695 euro. Geen Prins, maar iets anders. Bevalt tot nu toe prima geloof ik.
ik verbaasde me overigens wel een beetje over de prijs.
Ik meende dat een onlangs iemand heir op het forum er ook een installatie in had laten bouwen en een prijs riep rond de 2500.
Was geloof ik wel in zijn beamer… Was dat niet waterman ?
Voor een zescilinder zit je al gauw op 2500 tot 2700 euro ja, voor viercilinders is ‘t een stuk betaalbaarder





















Totaal aantal Berichten: 2155
Geregistreerd: 09-05-2005
- C3 1.4 VTi Exclusive
gompy58 schreef:Overigens, dit http://www.josvandartel.nl/ is de tent van Harm zijn gasboer. Daar lees ik op de site iets van een Tunap. Een soort additief die de smering en koeling van de klep(zittingen) verzorgt. Dat wat gas nalaat tov benzine.
Is iemand daarmee bekend????
Nope, en overbodig lijkt me, mijn torretje heeft bijna 300k gedraaid zonder die toevoeging en snort nog als een poesje.
gompy58 schreef:oh ja, waar moet ik aan denken bij gasverbruik met die 16v?
op benzine doe ik 10,17 km per liter.
Wat zal dat met gas worden?
Ik rijd voornamelijk op 80 km wegen en haal ongeveer 480 km op 1 tank, lees 44 liter, dus ongeveer 1:11.









Totaal aantal Berichten: 820
Geregistreerd: 10-04-2005
- C6 (2005-2012) 2.7 HDiF Exclusive
Het omgekeerde werkt namelijk ook, collega van me had een Chevrolet op gas, en de nieuwe motoren gaan niet zo goed op gas ivm zachte kleppen. Ook met dat spul was de kop na 100K gaar.
Zal in de marge vast iets doen, maar in de hoofdlijn helaas niet.
Domme vragen bestaan niet.























Totaal aantal Berichten: 4695
Geregistreerd: 26-08-2005
- SM 2.7 carb
- C3 1.4 HDI exclusive
Die aditieven, zoals bvb flach lube ,halen helemaal niets uit!!vraag maar aan Waterman.
Mijn gasboer raade het mij aan,maar zei dat ‘t niet echt nodig was,ik heb het dan niet genomen!
Ik heb intussen bijna 6000 km op LPI en geen mankementen te noemen
XM 3.0 V6-12V
Bij de gas boer, welke ik geweest ben heb ik 2300 € betaald voor het momenteel beste systeem op de markt, betreffende LPG injectie:BIGAS
Is te vergelijken met een prins installatie.
Ik vermoed dat jouw 2.0-16V een stuk minder gaat kosten op LPI.
Trouwens mijn gasboer heeft een XM 2.0-16V rijden als vervangwagen, en heeft bijna 3 ton gelopen en hij zegt mij: één maal de verdamper vervangen en eens een kortsluiting in de bekabeling,kwam door een in kortsluiting liggende spoel van één der afsluiters;
@gompy58: als je wil kan ik ook eens vragen of hij bevoegd is voor Nederlandse installaties en kan ik je een prijs vragen,als je wil?
Wat ik zeker weet, is dat er van buiten België klanten komen,dus vermoed ik dat hij wel agregaties heeft voor andere landen.
Thnx Blooper, vraag idd maar eens wat het mij gaat kosten bij hem en of het dan wel “officieel” is (??)
Waar ik vandaag overigens ook ff aan zat te denken, het is wel prettig als het een bedrijf is die vaker xm’s in de zaak heeft. Ik kan me namelijk zo voorstellen dat er wel eea gedemonteerd moet worden.
Als je dan bij een bedrijf zit die je wagen niet kent en gewoon gaat rukken,....


































Totaal aantal Berichten: 15438
Geregistreerd: 17-08-2004
- 2CV Special
- BX 16 TRS
- XM 2.5 TD Pallas
gompy58 schreef:Thnx Blooper, vraag idd maar eens wat het mij gaat kosten bij hem en of het dan wel “officieel” is (??)
Wat bedoel je met officieel, een inbouwer die zelf mag keuren namens de RDW? Die zul je in BE niet tegen komen. Maar als het prijsverschil groot is, kun je gerust zelf even bij de RDW langs rijden voor een keuring.
Ik heb tot op heden 2 prima intallaties laten inbouwen bij “niet officiele” inbouwers. Dat hoeft geen probleem te zijn.
Sterker nog, onder de “niet officiele” inbouwers kun je nog wel eens echte specialisten aantreffen die een hogere kwaliteit leveren, juist omdat ze hun eigen creatie niet mogen keuren.
Om kort te gaan, iedereen mag inbouwen, je mag het ook zelf doen als je het kan.
met “officieel"bedoel ik dat de isntallatie aan de wettelijke eissen voldoet.
Misschien vreemde vraag begrijp ik, maar ik ben niet bekend met wie wat wel en niet mag.
Het is misschien net als een elctrische installatie thuis. Veel mensen kunnen het, maar niet iedereen die het kan mag het ook…
Ik zoek eigelijk gewoon een goede tent waar ze de boel ook netjes opleveren, Dat je ook welkom bent als blijkt dat het niet 100% werkt onverhoopt. Niet dat als je dan terug komt er wordt geroepen dat je gek bent en dat het natuurlijk nooit aan hun werk kan liggen… snappie ?


































Totaal aantal Berichten: 15438
Geregistreerd: 17-08-2004
- 2CV Special
- BX 16 TRS
- XM 2.5 TD Pallas
De LPG-installateur die mijn TRS heeft voorzien van LPG is geen erkend inbouwer, wat dus wil zeggen dat hij niet zelf mag keuren. Hij laat zijn installaties keuren bij Vogels, geen kleine jongen in de LPG-wereld. Vogels zal in geen geval spelen met zijn licentie bij het keuren van een installatie die niet door hun zelf geplaatst is, dus zit je echt wel goed.
Ondertussen zijn er diverse bekenden waaronder forumleden bij hem geweest, allen met positieve ervaring. Deze jongen weet waar hij mee bezig is. (ook wat uitleg en service aangaat)
Je kunt hem altijd eens een offerte laten maken, hij komt meerdere malen goedkoper uit de bus dan vele andere inbouwers. Het gaat op Revanti.