Hoewel ik nog prima kan rijden met mijn XM en huidige koppeling, zou ik voor meer comfort en rijgemak/plezier op termijn wel een nieuwe koppeling erin willen hebben.
Iemand een idee wat ik daaraan kwijt zal zijn ongeveer, materiaal + arbeid?
Ik heb er echt geen idee over.









Totaal aantal Berichten: 820
Geregistreerd: 10-04-2005
- C6 (2005-2012) 2.7 HDiF Exclusive
Ai….
Bij een specialist toch 1750 euro, puur vanwege de uren.
Domme vragen bestaan niet.
Pfff….
Linker voorwiel eraf, aandrijfas eraf, versnellingsbak eraf, ff simpel gezegd…hoeveel arbeidsuren hebben we het dan over?









Totaal aantal Berichten: 820
Geregistreerd: 10-04-2005
- C6 (2005-2012) 2.7 HDiF Exclusive
Helaas heb je het over een 24v… En dat gaat allemaal niet zo simpel. Je bent zo 25-30 uur onderweg.
Domme vragen bestaan niet.
Dat menen jullie niet wapsie flapsie zeg.
Mijne is ook zo onderhand aan vervanging toe maar dat is een TCT 1995 oud model motor.
Geloof dat die nog te vervangen is zonder complete demontage, maar wat gaat zoiets dan kosten.
greetz,
JayJay
Ben niet met geluk aan mijn kont geboren.
Waarom is dat lastiger en meer werk dan bij een XM 2.0i ofzo?
Om erbij te kunnen, zullen er toch delen gedemonteerd moeten worden die elke XM heeft?
Omdat een V6-24V met zijn ME5-bak een stuk groter is dan de 2.0i met BE-Bak.
Bij de V6 kan de complete motor eruit als ik me niet vergis, bij een 2.0i kan de motor ingebouwd blijven en kun je de bak van de motor losmaken en onder de auto uitnemen. Het is een pokkeklus, ook bij een 2.0i, heb pas de koppeling bij mijn Xantia diesel gedaan, als ik het geld zou hebben, dan had ik het lekker laten doen ipv zelf doen, het is en blijft veel werk.
Inderdaad, bij de BE3 bakken kan je de bak relatief makkelijker losmaken dan de ME5 bakken. Ik heb voor mijn 2.1TD de hele motor eruit gehaald (moest toch nog wat andere dingen doen. Sommigen hebben wel de mening dat het gaat met de bak aan de kant gelegd maar 10 tegen 1 dat je dan niet lekker je bouten los krijgt van de drukgroep.
Daarbij, ALS de bak eraf kan op die manier zit je nog wel met wat meer werk hoor:
Beide wielen en assen eruit, hele zwikkie boven je baksteun losbouwen (accu, hydroliek, airco, etc). Daar ben je alleen al een halve dag aan kwijt. En dan moet je die rots van een bak nog eens gaan manouvreren in dat beetje ruimte dat je hebt, over en langs alle dunne hydroliek leidingen. Als je dr 1 plet ben je verder van huis
Ouwe mopperkont
Bij de 16v koste het me 40k km gelden 500 euries en het kan goedkoper.
als ik me niet vergis is zon 16v ook een ‘kleine’ BE3 bak.
Koppeling van mijn 2.1TD kostte alleen al +-250 euro ofzo (kortingen daargelaten) en zon V6.24 is daar niet veel goedkoper in
Ouwe mopperkont








Totaal aantal Berichten: 714
Geregistreerd: 27-12-2007
- C5 2.0 Break Exclusive
Probeer eens de site mijngarage.nl, daar kun je in ieder geval de richtprijs zien. Probeer toch even van tevoren een prijs te bepalen: je weet maar nooit
Se concentrer sur l’essentiel
Matthijs309 schreef:als ik me niet vergis is zon 16v ook een ‘kleine’ BE3 bak.
Koppeling van mijn 2.1TD kostte alleen al +-250 euro ofzo (kortingen daargelaten) en zon V6.24 is daar niet veel goedkoper in
Die BE bak is inderdaad kleiner en lichter, die laat je zo onder de auto uitzakken, een diesel of V6 is een ander verhaal. Persoonlijk vind ik zo een BE bak al niet te tillen, laat staat een ME bak, die zijn loodzwaar.








Totaal aantal Berichten: 714
Geregistreerd: 27-12-2007
- C5 2.0 Break Exclusive
ZX1.4i
Hoe lang duurt zo’n eerste koppelingswissel voor een 2.0i? Moet dan ook de motor los? En hoe zit het dan met de aandrijfas?
Se concentrer sur l’essentiel
Heb het even mijn collega gevraagd. Hij heeft indertijd zijn koppeling laten vervangen (V6.24) bij Hegru in Veldhoven en was 900 euro inclusief btw en materiaal kwijt. Maar ja, da’s de Hegru..
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Archi schreef:Probeer eens de site mijngarage.nl, daar kun je in ieder geval de richtprijs zien. Probeer toch even van tevoren een prijs te bepalen: je weet maar nooit
Gedaan.
Zie hier .
Prijs valt erg mee.
Maar ze noemen dan ook wel een rijtje garages die ik niet ken als Citroën-specialist en waarvan ik niet weet of ik daar een XM V6.24 heen moet brengen.
Net Wil Wijnhoven gebeld in Boxmeer.
Materiaal kost 370 ex BTW zegt ie.
Arbeidsuren: 6 !!
Hij zegt dat het blok er niet uit hoeft.
Hij maakt de versnellingsbak los, en die “legt” ie neer op het subframe. Zodoende kan hij voldoende erbij om de koppeling los te halen en te vervangen.
Totaalprijs: 700 euro ex BTW.
Dat gaan we dus doen, op termijn.