Interessant de mijne trapt over het geheel wel behoorlijk zwaar maar ontkoppelt vooral diep onderin. Is dat, kan dat, zou dat een ander iets kunnen zijn.
greetz,
JayJay
Ben niet met geluk aan mijn kont geboren.

Totaal aantal Berichten: 1649
- XM PRV V6.24 Exclusive serie1
- DS 3 Racing 207pk
Je hebt ook nog een koppelingskabel die versleten kan zijn en daardoor zwaarder te hanteren is.
Citroën is een beetje vreemd , maar wel lekker
!

Totaal aantal Berichten: 1649
- XM PRV V6.24 Exclusive serie1
- DS 3 Racing 207pk
JayJay schreef:Interessant de mijne trapt over het geheel wel behoorlijk zwaar maar ontkoppelt vooral diep onderin. Is dat, kan dat, zou dat een ander iets kunnen zijn.
greetz,
JayJay
Dat kan een koppeling zijn die al wat versleten is. Heb je een koppelingskabel of werkt het bij jou hydraulisch? I.g.v. een kabel kun je nog wat hoger afstellen dat de koppelingsplaat meer vrijkomt tijdens het ontkoppelen.
Citroën is een beetje vreemd , maar wel lekker
!
Bij een topic als dit ga je bijna Wupke missen…
Hoogte van je pedaal zegt weinig over de staat van je koppeling, hoogstens iets over de staat van je drukgroep. En je drukgroep gaat lang zo snel niet stuk als je plaat.
Hoogte is heel afhankelijk hoe je kabel staat gesteld. Hoe zwaar deze gaat hangt van je kabel af, en type/merk drukgroep.
Kijken of ie nog goed pakt? 50 rijden in zn 5 en volgas. Slipt hij niet, dan lekker laten zitten en geen zorgen maken.
Wupke? Die kan ik missen als kiespijn
Ouwe mopperkont
Matthijs309 schreef:Wupke? Die kan ik missen als kiespijn
Was ook niet heel serieus bedoeld, Matthijs.
Maarre, goede tip. Dit zal ik eens proberen.
Ja prima tip die gaat uitgeprobeerd worden, mijn dank.
Je mag het ook bij mijn XM uitproberen, JayJay, moet je wel hierheen rijden.
Voor degenen bij wie de koppeling zwaar gaat en bij het stoplicht en in de file ingetrapt het pedaal ingetrapt houden, ga er dan maar van uit dat de drukgroep niet zo best meer is. Mocht je een koppelingwissel overwegen, dan kan ik echt aanraden om alles mee te pakken, dus de nylonbusjes van de hevel, geleidebus/priseas-keerring en de kabel zelf, het is slechts een kleine meerprijs.
Nog een goede tip ook daarvoor mijn dank ZX.
Maar ehhh ook een vraagje; wat bedoel je met dat intrappen voor een stoplicht en in de file, doe ik iets raars door daar regelmatig de koppeling geheel ingetrapt te houden.
Zet jij hem in zijn vrij dan iedere keer?
greetz,
JayJay
In zn vrij zetten is wel het netste ja, anders is je drukgroep constant ingedrukt, en je druklager wordt er ook niet gelukkiger van. Je krijg van dikke slijtsporen in de vingers. Heb nog wel een foto hoe dat er uit ziet:
Ouwe mopperkont

Totaal aantal Berichten: 3680
- C5 2.0 16v HDi Break
Je kan het beste de koppeling niet intrappen als dat niet nodig is, in zijn vrij zetten is dan inderdaad de oplossing. Anders belast je het druklager, en dat lager wordt niet door de motorolie gesmeerd dus het heeft maar een beperkte levensduur. Ook je voet niet op het pedaal laten rusten als je rijdt, dan kan het lager ook al belast worden.
Ik heb het mijn vriendin ook al een paar keer gezegd, maar ze wilde het niet geloven totdat ze 3 maanden terug thuiskwam met het verhaal dat het klonk alsof er bakstenen over elkaar werden geschuurd als ze de koppeling intrapte. En ja hoor, het druklager was uit elkaar gevallen en het was nog geen 100 kilometer goed gegaan als ze ermee was doorgereden. Dus toen maar de koppeling en drukgroep vervangen.
Eveneens ben ik tevens ook.
En met rijles krijg je de opdracht om m in z’n versnelling te laten als je stilstaat voor het stoplicht. Zou het een samenzwering zijn tussen de garages en de rijschoolhouders?
Groet, Arjan
Misschien toch een beetje meer een type 1 type… of toch type 2
Citroën XM turbo ct
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
XMTurboCT schreef:En met rijles krijg je de opdracht om m in z’n versnelling te laten als je stilstaat voor het stoplicht. Zou het een samenzwering zijn tussen de garages en de rijschoolhouders?
Groet, Arjan
qua veiligheid is daar een hoop voor te zeggen hoor…
Als ik vooraan de rij sta bij een stoplicht kijk ik altijd in de spiegel wat de volgende gaat doen. Als de 1e erin ligt kan ik direct reageren… Als ik nog moet schakelen ben ik te laat….

Totaal aantal Berichten: 2155
- C3 1.4 VTi Exclusive
Wat wil je dan gaan doen?
Keihard door rood rijden als iemand je van achteren iets te snel nadert..
Lijkt me inderdaad een veilige optie.