





















Totaal aantal Berichten: 3680
Geregistreerd: 24-08-2006
- C5 2.0 16v HDi Break
gompy58 schreef:qua veiligheid is daar een hoop voor te zeggen hoor…
Als ik vooraan de rij sta bij een stoplicht kijk ik altijd in de spiegel wat de volgende gaat doen. Als de 1e erin ligt kan ik direct reageren… Als ik nog moet schakelen ben ik te laat….
Sja, anders hou je je koppeling even ingetrapt totdat de auto achter je stilstaat. Het punt is dat je in de file of in de rij voor het stoplicht niet constant de koppeling ingetrapt hoeft te houden, het kost je gewoon je druklager. Behalve de situatie die jij net noemt kan ik me geen enkele reden bedenken om de koppeling ingetrapt te houden.
De reden dat je dat geleerd wordt tijdens je rijles is dat je dan beginnend bestuurder bent. Als dan het licht op groen springt ben je bang dat men achter je gaat toeteren, moet je de versnelling nog zoeken en wil je snel wegrijden waardoor je de auto laat afslaan etc. Als je een beetje kunt rijden en koppelen duurt het nog geen halve seconde om de auto in zijn 1 te zetten.
Eveneens ben ik tevens ook.





















Totaal aantal Berichten: 2155
Geregistreerd: 09-05-2005
- C3 1.4 VTi Exclusive
Precies, en daarom lig ook heerlijk achterover leunend met de beentjes over elkaar voor het rode stoplicht te wachten totdat het groen wordt.
En duurt het te lang of let ik niet op dan waarschuwt er altijd wel iemand met zijn toeter, waarna ik na mijn ontwaken rustig weg kan rijden…
En zo spaar ik mijn druklager.
Daarnaast schakel ik 9 van 10 keer alleen maar van 1 naar 3 naar 5, scheelt weer de helft aan koppelingsbewegingen.
Iemand mijn 2e en 4e versnelling kopen?
Ries schreef:
Daarnaast schakel ik 9 van 10 keer alleen maar van 1 naar 3 naar 5, scheelt weer de helft aan koppelingsbewegingen.
Iemand mijn 2e en 4e versnelling kopen?
lekker zeg, die heb ik ook al te koop staan.,...
Ik rij altijd weg in zn drie en schakel nooit verder dan zn 4….
Even serieus, waarom zou je in godsnaam de 2 en 4 overslaan?
Magical box specialist! Read-out and reset your computer yourself!
omdat een 16v zo smeuig is dat je gewoon super schakellui kan rijden in die wagen…
In de v6 schakel ik helemaal niet…..
Magical box specialist! Read-out and reset your computer yourself!





















Totaal aantal Berichten: 2155
Geregistreerd: 09-05-2005
- C3 1.4 VTi Exclusive
malle pietje schreef:Even serieus, waarom zou je in godsnaam de 2 en 4 overslaan?
Doe ik altijd al.
Die versnellingen zitten zo dicht op elkaar dat je gewoon van 1 naar 3 naar 5 kunt. Zonder ver door te hoeven te trekken, gewoon 2500 rpm ofzo.
Ik ga ze wel eens allemaal langs maar ik vind de stapjes te klein.
Dit geldt overigens alleen voor de Xm, ik heb dit wel eens in een Vectra, ahum, geprobeerd en daar lukte dat eigenlijk niet soepel, toerental loopt te veel terug.
nog ff over valeo en luk;
mijn koppelings-set voor de bx had beide merken er in staan;
de plaat stond alleen luk op. de drukgroep had een ingeslagen logo van luk, maar er was valeo op gedrukt met inkt : zou het toch niet hetzelfde zijn ??
trouwens misschien ff kijken bij RCparts in eindhoven voor die koppeling. De set voor mijn GTI was daar 90 euro (in peugeot verpakking), tegen 270 ex btw bij de dealert .
Die gast adverteert op marktplaats.
En verder qua schakelen;
Als ik rustig rijdt, sla ik ook vaak de 2 en 4 over, alleen bij die irritante golfjes voor l*l zetten gebruik ik de 2 en 4.
Bij mij scheelt de 3e versnelling maar iets van 1300 toeren, en de 4 maar 1000, dus zoveel maakt dat niet uit.
Binnen de bebouwde kom doortrekken tot 50 (3200 tpm) in de 2 en dan naar de 4e (1800 tpm)
En natuurlijk altijd de voet van de koppeling bij het stoplicht, als ze er achterop rijden; ‘k heb een trekhaak en een nieuwe Gti op hun kosten is ook wel leuk
Xsara 2 berline 1.6 16v 22-GF-KS
Xsara 2 berline 1.6 16v 24-GF-KS
BX Gti 16v MK2 ZB-88-DH
BX Chic DS-NG-21 van moeders (te koop)
Van 1 via 2 naar 5 kan ook best hoor En nooit bij stilgestaan dat een instructeur je dat leerde om zenuwen te voorkomen. Laatst nog een tijdje les genomen voor E achter B. Rij toch al een jaar of 20 rond. En ook nu weer in de versnelling voor het stoplicht. Als ik ooit daarmee verder ga, zal ik het nog eens vragen….
Groet, Arjan
Misschien toch een beetje meer een type 1 type… of toch type 2
Citroën XM turbo ct
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Mighel schreef:nog ff over valeo en luk;
mijn koppelings-set voor de bx had beide merken er in staan;
de plaat stond alleen luk op. de drukgroep had een ingeslagen logo van luk, maar er was valeo op gedrukt met inkt
: zou het toch niet hetzelfde zijn ??
trouwens misschien ff kijken bij RCparts in eindhoven voor die koppeling. De set voor mijn GTI was daar 90 euro (in peugeot verpakking), tegen 270 ex btw bij de dealert
.
Die gast adverteert op marktplaats.
Geen idee waarom er Valeo op gedrukt stond, gezien de prijs en het feit dat er LUK ingeslagen stond, kan het niets anders zijn dan LUK. PSA monteert tegenwoordig af fabriek ook LUK, zo word er op het chassisnr. van de Berlingo motor in mijn Xantia een LUK set afgeroepen. Het heeft mij enig uitzoekwerk gekost om de juiste set te vinden, aangezien de druklagers anders zijn.
Ik heb een LUK setje in mijn auto gehad, en nu zit er Valeo in, iedere keer dat ik de koppeling laat opkomen en wegrijd is een genot, nooit meer LUK rommel voor mij.























Totaal aantal Berichten: 4311
Geregistreerd: 13-02-2006
- GS/GSA Cottage Break.
- Berlingo 1.9d
- ID/DS ID19P
Ik hoorde laatst ook dat PSA inderdaad ook LUK standaart monteerd en ook levert.
Dus als je de Citroen naar de dealer brengt voor een nieuwe koppeling is de kans groot dat je LUK krijgt.
Ik had laatst voor een niet Citroen een koppelingsset met een LUK plaat en een Valeo druklager en drukgroep. Word dus doorelkaar gedaan.
citro-power schreef:Ik hoorde laatst ook dat PSA inderdaad ook LUK standaart monteerd en ook levert.
Dus als je de Citroen naar de dealer brengt voor een nieuwe koppeling is de kans groot dat je LUK krijgt.
De C4 schijnt ook LUK te hebben, het moet helaas allemaal goedkoper, de kwaliteit van Citroens gaat achteruit
citro-power schreef:
Ik had laatst voor een niet Citroen een koppelingsset met een LUK plaat en een Valeo druklager en drukgroep. Word dus doorelkaar gedaan.
Het staat iedereen uiteraard vrij om zelf setjes samen te stellen van diverse merken, denk dat dit bij mij ook het geval was. De plaat en het druklager waren van LUK, de drukgroep van AP, dat laatste is een echt baggermerk. Gelukkig waren alle onderdelen van de nieuwe set wel van Valeo.
citro-power schreef:Ik hoorde laatst ook dat PSA inderdaad ook LUK standaart monteerd en ook levert.
Dus als je de Citroen naar de dealer brengt voor een nieuwe koppeling is de kans groot dat je LUK krijgt.
De C4 schijnt ook LUK te hebben, het moet helaas allemaal goedkoper, de kwaliteit van Citroens gaat achteruit
citro-power schreef:
Ik had laatst voor een niet Citroen een koppelingsset met een LUK plaat en een Valeo druklager en drukgroep. Word dus doorelkaar gedaan.
Het staat iedereen uiteraard vrij om zelf setjes samen te stellen van diverse merken, denk dat dit bij mij ook het geval was. De plaat en het druklager waren van LUK, de drukgroep van AP, dat laatste is een echt baggermerk. Gelukkig waren alle onderdelen van de nieuwe set wel van Valeo.























Totaal aantal Berichten: 4311
Geregistreerd: 13-02-2006
- GS/GSA Cottage Break.
- Berlingo 1.9d
- ID/DS ID19P
ZX1.4i schreef:Het staat iedereen uiteraard vrij om zelf setjes samen te stellen van diverse merken, denk dat dit bij mij ook het geval was. De plaat en het druklager waren van LUK, de drukgroep van AP, dat laatste is een echt baggermerk. Gelukkig waren alle onderdelen van de nieuwe set wel van Valeo.
Ik heb zelf geen setje samen gesteld , zo gekocht.








Totaal aantal Berichten: 714
Geregistreerd: 27-12-2007
- C5 2.0 Break Exclusive
Bijna alle garages waarmee ik contact heb gehad hebben een offerte uitgebracht met LUK montage. Zij staan achter het merk en zeggen dat het goede kwaliteit is. Ik heb echter mijn twijfels en steeds als ik het merk Valeo noem, klapperen bij de magazijnchef de oren, of hij vind dat hij met mij de uitdaging aan moet gaan om mij te overtuigen van mijn ongelijk. Ik vind ook dat een garage de keus van de consument niet zomaar naast zich neer zou moeten leggen. Het kost nauwelijks meer moeite om een ander merk te bestellen. En de winstmarge zit er toch wel voor hem in.. Toch heb ik mijn twijfels om mijn XM achter te laten: omdat ik niet kan controleren of ze daadwerkelijk een Valeo hebben gemonteerd of een LUK met een Valeo prijs.. en dat zou wel erg bitter zijn
Ik houd mij voorlopig op het forum en als ik mij sterk genoeg voel zijn jullie getuigen van mijn eerste koppelingswissel
Se concentrer sur l’essentiel