1 van de 2
 1 2 Volgende > 
   
400000 km
leo greiner
> 200 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 264
Geregistreerd: 10-10-2005

Gepost: 09 mei 2008 11:54 AM

Hallo,
Ik heb op de weg naar Citromobiel mijn XM door de 400.000 km grens gereden. Op de stand van de XM club kreeg ik felicitaties want dat is heel bijzonder. Is dat echt zo? Ik merk aan mijn auto, die alle onderhoud krijgt die noodzakelijk is nooit iets. Graag reacties. Het is een turobo diesel 2.5 uit 1996.

Profiel  
 
malle pietje
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3359
Geregistreerd: 07-10-2004

Gepost: 09 mei 2008 12:10 PM
  [ # 1 ]

Het is voor een 2.5 wel bijzonder, vaak vallen die door een lekke koppakking na 1,5 ton al van de weg.

Magical box specialist! Read-out and reset your computer yourself!

Profiel  
 
Archi
> 700 berichten
RankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 714
Geregistreerd: 27-12-2007

- C5 2.0 Break Exclusive
Gepost: 09 mei 2008 12:15 PM
  [ # 2 ]
malle pietje schreef:

Het is voor een 2.5 wel bijzonder, vaak vallen die door een lekke koppakking na 1,5 ton al van de weg.

Ligt dat niet ook aan de rijstijl? En de temperatuursensor in de gaten houden?

Se concentrer sur l’essentiel

Profiel  
 
malle pietje
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3359
Geregistreerd: 07-10-2004

Gepost: 09 mei 2008 12:17 PM
  [ # 3 ]

Nou, over de oorzaak van het scheuren van de kop of het klappen van de pakking zijn de meningen verdeeld, maar het staat eigenlijk wel vast dat het een ontwerpfout is geweest die ervoor zorgt dat de koeling gewoon hapert.

De voorzichtigheid van de bestuurder zal dus meer van invloed zijn op de overige mechanische slijtage onderdelen van de auto, assen enzo.

Magical box specialist! Read-out and reset your computer yourself!

Profiel  
 
Archi
> 700 berichten
RankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 714
Geregistreerd: 27-12-2007

- C5 2.0 Break Exclusive
Gepost: 09 mei 2008 12:21 PM
  [ # 4 ]

Ja, dan zou je pas een echte held zijn om alles in orde te hebben.

Se concentrer sur l’essentiel

Profiel  
 
Thijsvandebles
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2963
Geregistreerd: 10-01-2005

Gepost: 09 mei 2008 12:33 PM
  [ # 5 ]

Maar een lekke hoofdafdichting is toch geen reden een voiture op de sloop te steken?

Test

Profiel  
 
Archi
> 700 berichten
RankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 714
Geregistreerd: 27-12-2007

- C5 2.0 Break Exclusive
Gepost: 09 mei 2008 12:59 PM
  [ # 6 ]

Je maakt wel eens de gekste dingen mee. Laatst had een buurtgenoot een deuk in de raamstijl van zijn Safrane uit 1994. Auto was total loss verklaard door verzekering.. had geeneens 200K op de teller…

Niks.. gewoon naar de sloop gebracht.

Se concentrer sur l’essentiel

Profiel  
 
gompy58
> 6000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 6206
Geregistreerd: 30-04-2004

Gepost: 09 mei 2008 01:17 PM
  [ # 7 ]

dat deukje dat jij ziet in die raamstijl kan een ontwrichting zijn ... dan is een auto ( en zeker zo een) al snel enkele reis…

Profiel  
 
Blooper1963
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 4695
Geregistreerd: 26-08-2005

- SM 2.7 carb
- C3 1.4 HDI exclusive
Gepost: 09 mei 2008 01:25 PM
  [ # 8 ]

Proficiat! me t de 2.5 TD, is dit zeker knap,maar voor de XM, in ‘t algemeen,dus bedoel ik alle modellen,isn dit niet uitzonderlijk! In Frankrijk is iemand, die tot op heden1.600.000 Km heeft met tot nu toe een tweede blok!
Ik spoor even het draadje op straks, en post hier de link Wink

Profiel  
 
citro-power
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 4311
Geregistreerd: 13-02-2006

- GS/GSA Cottage Break.
- Berlingo 1.9d
- ID/DS ID19P
Gepost: 10 mei 2008 03:50 PM
  [ # 9 ]

Deze XM heeft al wel een nieuwe cilinderkop gekregen , dus niet 4 ton met dezelfde.

Profiel  
 
Matthijs309
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2028
Geregistreerd: 26-06-2006

Gepost: 10 mei 2008 04:12 PM
  [ # 10 ]
Blooper1963 schreef:

Proficiat! me t de 2.5 TD, is dit zeker knap,maar voor de XM, in ‘t algemeen,dus bedoel ik alle modellen,isn dit niet uitzonderlijk! In Frankrijk is iemand, die tot op heden1.600.000 Km heeft met tot nu toe een tweede blok!
Ik spoor even het draadje op straks, en post hier de link Wink

doe eens? Very Happy

Ouwe mopperkont

Profiel  
 
leo greiner
> 200 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 264
Geregistreerd: 10-10-2005

Gepost: 12 mei 2008 11:40 PM
  [ # 11 ]

400000km

Bij 360.000 km is de kop vervangen door een nieuwe. Een reparatie van 3300 euro. Ondanks de leeftijd van de auto toch een te verantwoorden uitgave.
Een auto hoeft niet naar de sloop met een defecte koppakking.

Profiel  
 
guznax
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 416
Geregistreerd: 19-05-2008

- CX GTI 2400 1981
Gepost: 20 mei 2008 01:07 AM
  [ # 12 ]

Op andere fora werd geschreven dat de koppen van de 2.5 TD’s scheuren. Het vreemde is dat dat dit niet altijd gebeurt.

Volgens enkelen zou dit veroorzaakt worden door het rijden met te lage toeren met een koude motor. Het fijne weet ik er niet van, maar er zouden dan plaatselijk te grote temperatuurverschillen optreden waardoor uiteindelijk de kop gaat scheuren.

Profiel  
 
TCT tijger
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 478
Geregistreerd: 11-01-2006

- XM 2.1 TD
- C5 1.8 16v
- (Grand) C4 Picasso 1.6 HDi Fap
- XM 2.0 TurboCT
Gepost: 20 mei 2008 02:14 AM
  [ # 13 ]

Mooie stand voor een 2.5TD hoor, ik wil ook wel eens weten wat nou precies de kwaal van die 2.5TD’s is. Ik heb altijd begrepen dat als de kop er eenmaal vanaf is geweest, het euvel zelden terugkomt (is er een mod op geweest dan ?).

Ik zit net over de 410.000 met mijn 2.1TD. Loopt ook als een zonnetje, ik moet alleen de roetstop eerdaags weer eens wat dichter zetten denk ik, hij rookt watbij het optrekken (kan ook in de lucht zitten, ik zie het alleen ‘s avonds of ‘s ochtends in de koplampen van achterliggers.

Nu C5 tijger…

Profiel  
 
Matthijs309
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2028
Geregistreerd: 26-06-2006

Gepost: 20 mei 2008 09:56 AM
  [ # 14 ]

ZOu ik het eerder zoeken in verstuivers die beetje oud beginnen te worden Smile

I kwacht nog steeds op het linkje van de 1.600.000 kms Very Happy

Wat ik las over de 2.5:
In het koelvloeistofvat zit een schotje wat begint op te lossen. Hierdoor komen er allemaal deeltjes in de kop waardor het begin te verstoppen met overhitting als gevolg.
Wanneer een kop vervangen is (en dus schoongemaakt van deeltjes) is het schot al vergaan en zal de kop niet nog een keer vervuilen.

Ouwe mopperkont

Profiel  
 
citro-power
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 4311
Geregistreerd: 13-02-2006

- GS/GSA Cottage Break.
- Berlingo 1.9d
- ID/DS ID19P
Gepost: 20 mei 2008 08:32 PM
  [ # 15 ]
Matthijs309 schreef:

Wat ik las over de 2.5:
In het koelvloeistofvat zit een schotje wat begint op te lossen. Hierdoor komen er allemaal deeltjes in de kop waardor het begin te verstoppen met overhitting als gevolg.
Wanneer een kop vervangen is (en dus schoongemaakt van deeltjes) is het schot al vergaan en zal de kop niet nog een keer vervuilen.

Klopt , is 1 van de redenen van een gesneuvelde kop.

Profiel  
 
 
1 van de 2
 1 2 Volgende > 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook