












Totaal aantal Berichten: 1205
Geregistreerd: 17-09-2004
- GS/GSA X1
- XM V6 Pallas
Van ‘t weekend een fijne rit Eindhoven - Hellevoetsluis - via Goeree naar Zegge - Eindhoven gehad, met wel hier en daar een benzineluchtje. Tijdens het bijeenrapen van zonnebril e.d. thuis in de garage, brengt dochterlief van 4,5 duidelijkheid: “pappa, wat lekt daar onder de auto???”. De schat maar ook een geval van m*rde
daar zaten we ff niet op te wachten.
Bak eronder en eens ff gespeurd. Lijkt te lekken aan de voorzijde van de tank, en alleen bij volle tank. Had toen ‘t uitgedrupt was 1 litertje (!) weer teruggemikt in de tank, en hopla begon weer eventjes te druppelen. Verder geen makkelijke inspectieluikjes kunnen vinden, niet onder de achterbank en in de achterbak alleen een heel klein gaatje voor de vlotterbedrading
Heb dit ooit met de GSA door Van Bemmelen laten oplossen (tank leeggemaakt in héél groot vat en daarna niet dichtgelast maar dichtgesoldeerd ivm brandgevaar). Iemand dit soort klussen al eens in een garage van 3x6 geprobeerd, of is dit alleen aan specialisten voorbehouden? Heb al wel, itt de GSA, een aftapboutje gezien geloof ik. Heb alleen nog geen 60l jerrycan Ja 60l, want uiteraard net 75km geleden getankt…
Iemand tips? De Vraagbaak legt niet eens uit hoe de tank te verwijderen, wat volgens mij alleen al voor de diagnose nodig gaat zijn
Rogier, Citroën GSA X1 1984, XM V6 Pallas 1994, Lexus GS300h 2014
Ex: Xantia HDI Break 2000, CX 22 TRS 1989, XM TD12 1993, P205 Forever D 1995, XM V6 Exclusive 1996, Fiat GrPunto 2006, CX 2400IE Pallas C-matic 1978, BMW 320i 2005, Porsche 968 1994, MB B180CDI 2014, Toyo Prius 2012, BMW 325Ci Cabrio 2005
lassen aan je tank is niet echt zonder risico, net als hardsolderen trouwens.
ik zou de tank echt 100% leeg maken, desnoods spoelen met diesel.
en dan vullen met stikstof, en iets laten doorstromen.
dan kun je denk ik zonder explosiegevaar lassen.
maar makkelijker is denk ik een andere tank.
ook de vulpijp kan natuurlijk nog lek zijn.
CX limousine, TRD I, TRD II, Tatra 603, skoda 110, mercedes 240 TD, mercedes 406, mercedes 206, xantia 16v
Onder de vlotter,en de aanzuigbuis zit een rubber afdichtring die vergaan kan zijn.
De aanzuigbuis,en de vlotter worden door een metalen ring op hun plek gehouden.
Als deze ring aangetast is door roest kan er ruimte ontstaan waardoor er lekkage onstaat.
Er kan een leiding poreus zijn,of los zitten.
Hij lekt niet bij de benzinepomp?.
Er kan dus van alles mis zijn.
De tank word met spanbanden op zijn plek gehouden,met een centrale moer in de kofferbak.
Gr Raymond
Het was een cx of niks













Totaal aantal Berichten: 1205
Geregistreerd: 17-09-2004
- GS/GSA X1
- XM V6 Pallas
ray schreef:De tank word met spanbanden op zijn plek gehouden,met een centrale moer in de kofferbak.
Thanks Ray. Jij of iemand nog een duidelijke beschrijving hoe je de tank demonteert, zonder alle aansluitingen (vulpijp, ontluchting, pomp, vlotter) te slopen? Denk dat als ik 1-2-3 de spanbanden los (moer nog ff vinden), dat er dan 60 kg tank op mijn garagevloer dondert, en ik ook een aantal keer krakkkk-scheurrrr hoor
Rogier, Citroën GSA X1 1984, XM V6 Pallas 1994, Lexus GS300h 2014
Ex: Xantia HDI Break 2000, CX 22 TRS 1989, XM TD12 1993, P205 Forever D 1995, XM V6 Exclusive 1996, Fiat GrPunto 2006, CX 2400IE Pallas C-matic 1978, BMW 320i 2005, Porsche 968 1994, MB B180CDI 2014, Toyo Prius 2012, BMW 325Ci Cabrio 2005



























Totaal aantal Berichten: 8480
Geregistreerd: 19-05-2007
- CX 25 RD break, Jacqueline
- BX 1.9 TURD, de Euro
Dan zet je er toch iets onder, waar die tank op kan rusten.
gewoon eerst zover mogelijk leegrijden, heb dit es met mijn cx trd turbo gehad, leeggereden, tank eroner weg ,goed doorspoelen, laten lassen door de dokter, tank er weer onder en klaar, maar zoals hierboven ook al gezegd wordt ,... het kunnen meerdere oorzaken zijn !!
Groet Roy
Neem ook eens een kijkje op http://www.citroy.nl
je kunt ook leeghevelen, er zijn pompjes voor of met de hand. dan kun je iemand of je andere auto blij maken met de 70ltr. ik zou em eerst leegmaken, anders is zo een ding een onhandelbaar iets. ltrs benzine over je garagevloer iso ok niet je van het.
Misschien kun je de pomp die erin zit bypassen/aanzetten, benzine-leiding ergens los en dan per 20ltr aftappen.
succes!
.komma
je had toch ook cx’n die zijn/waren uitgerust met een kunstof tank. : dan ben je d’r vanaf. teminste daar staat me iets van bij….......
Citroën SM: Ceci n’est pas une voiture…..c’est un art de vivre !!
history: BX gti (2x), BX sport, BX 16V MK2,Xantia 2.0 SX, DS23 pallas injection.


























Totaal aantal Berichten: 7071
Geregistreerd: 08-08-2004
- CX reflex ie break turbo 2
- C6 (2005-2012) 3.0HDI Exclusive
Kunststof tanks zijn ook een andere vorm. Maar even kort:
1. Tank leeg laten lopen. Of leegrijden. Iig zo ver leeg laten lopen dat je de vulpijp (RA op de tank) en de ontluchtingsslang (achterop de tank) los kan maken.
2. Als je geluk hebt, heeft je CX al twee toegangsluikjes om bij de vlotter en aanzuig retour units to komen, als je pecht hebt niet. Als je die luikjes niet hebt zou je ze met een andere tank als voorbeeld kunnen maken.
3. Als je die luikjes niet hebt, dan zal je nu de spanband los moeten maken, Moeen zitten centraal achteraan de achterbak. Anders eerst de draden en de aanvoer/retourslang losmaken.
4. Dan dus spanband los (tank ondersteunen is zowiezo handig hier), als je geen luikjes hebt zul je tussen de bovenkant van de tank en de bodem van de auto moeten kloten om de 3 draden van de vlotter los te maken en de aanvoer en retourslang los te maken.
5. Tank ligt nu los, en kan er uit.
Vaak liggen lekkages niet aan de tank zelf maar aan de vulslang, ontluchtingsslang, aanvoer/retour slangen, brandstofpomp, brandstoffilter, of die ringen waarmee de vlotter en aanvoer/retour units vast zitten.
“If at first the idea is not absurd, there is no hope for it.” - Albert Einstein
“According to Einstein’s theory of relativity, the faster you travel, the slower time passes… ergo… the faster I drive, the longer I live.”
Doneer om het forum draaiende te houden!
als de vloerbedekking van je achterbak nog netjes op zijn plek zit zul je die een beetje los moeten maken om de moer voor de spanbanden te kunnen vinden en los te kunnen maken. Maar eerst dus wel goed leeg..en vaak zit er nog wat meer in dan je denkt!













Totaal aantal Berichten: 1205
Geregistreerd: 17-09-2004
- GS/GSA X1
- XM V6 Pallas
sans-pareil schreef:Kunststof tanks zijn ook een andere vorm. Maar even kort:
1. Tank leeg laten lopen. Of leegrijden. Iig zo ver leeg laten lopen dat je de vulpijp (RA op de tank) en de ontluchtingsslang (achterop de tank) los kan maken.
2. Als je geluk hebt, heeft je CX al twee toegangsluikjes om bij de vlotter en aanzuig retour units to komen, als je pecht hebt niet. Als je die luikjes niet hebt zou je ze met een andere tank als voorbeeld kunnen maken.
3. Als je die luikjes niet hebt, dan zal je nu de spanband los moeten maken, Moeen zitten centraal achteraan de achterbak. Anders eerst de draden en de aanvoer/retourslang losmaken.
4. Dan dus spanband los (tank ondersteunen is zowiezo handig hier), als je geen luikjes hebt zul je tussen de bovenkant van de tank en de bodem van de auto moeten kloten om de 3 draden van de vlotter los te maken en de aanvoer en retourslang los te maken.
5. Tank ligt nu los, en kan er uit.Vaak liggen lekkages niet aan de tank zelf maar aan de vulslang, ontluchtingsslang, aanvoer/retour slangen, brandstofpomp, brandstoffilter, of die ringen waarmee de vlotter en aanvoer/retour units vast zitten.
Ziet er duidelijk uit zo, merci bien
Even voor de 200%: moer/moeren achteraan - is dat achteraan de auto (bumperzijde) of achterin de kofferbak (achterbankzijde)? Bekleding is al losgeweest voor lasactietje eind vorig jaar, geen probleem dus.
Helaas ben ik de gelukkige eigenaar van een CX zonder luikies, dat wordt puzzelen dus. Handpompjes zijn in maritieme wereld verkrijgbaar voor 1-2 tientjes lijkt het. XM is nog niet leeg genoeg alleen, maar binnenkort vast wel. Mag die ‘s op Super98 rijden, verwennerij
Als de tank trouwens los is, enig idee hoe dan de andere dingen te onderzoeken: als alle aansluitingen los zijn, kan ik die ook niet met controlevloeistoffen (water uit den boze???) checken???
Rogier, Citroën GSA X1 1984, XM V6 Pallas 1994, Lexus GS300h 2014
Ex: Xantia HDI Break 2000, CX 22 TRS 1989, XM TD12 1993, P205 Forever D 1995, XM V6 Exclusive 1996, Fiat GrPunto 2006, CX 2400IE Pallas C-matic 1978, BMW 320i 2005, Porsche 968 1994, MB B180CDI 2014, Toyo Prius 2012, BMW 325Ci Cabrio 2005













Totaal aantal Berichten: 1205
Geregistreerd: 17-09-2004
- GS/GSA X1
- XM V6 Pallas
Hey had ik hier nog geen reactie gepost??
Goed, onlangs dus toch naar Van Gompel geweest hiervoor, mijn vrouw vond het geloof ik echt geen fijn plan om met liters benzine in de garage tussen ons huis en dat van de buren te gaan hobbyen
Conclusie bij Van Gompel: tankvlotter kaduuk. Vervangen door nieuwe (?) incluis alle pakkingen/dichtringen. Werkte prima, tot een warme rit naar de Ardennen onlangs: brandstofmeter in ene vol op “1”, terwijl de tank toch echt net ervoor nog 1/3 tot 1/2 leeg was
. Wishful thinking, yeah. Diezelfde avond na uurtje afkoelen, was ‘t euvel natuurlijk weer verdwenen, karakter denk je dan
Maar helaas, dit hele weekend weer een twijfelende brandstofmeter gehad. Dat wordt na de vakantie van Van Gompel dus ff terug, ben bang dat de nieuwe (of was ‘t toch een gebruikte) niet goed is, of dat er een contactje maar half vast zit
Rogier, Citroën GSA X1 1984, XM V6 Pallas 1994, Lexus GS300h 2014
Ex: Xantia HDI Break 2000, CX 22 TRS 1989, XM TD12 1993, P205 Forever D 1995, XM V6 Exclusive 1996, Fiat GrPunto 2006, CX 2400IE Pallas C-matic 1978, BMW 320i 2005, Porsche 968 1994, MB B180CDI 2014, Toyo Prius 2012, BMW 325Ci Cabrio 2005



























Totaal aantal Berichten: 8480
Geregistreerd: 19-05-2007
- CX 25 RD break, Jacqueline
- BX 1.9 TURD, de Euro
Bij mij was het ooit inderdaad een draadje dat bovenop de tank wat los lag, maar ik doe niet meer aan brandstofmeters. Al meer dan tien jaar rijd ik met die kapotte rommel en ben nog nooit stilgevallen. Gewoon goed bijhouden hoeveel je rijdt en optijd tanken. Gaat al een decennium goed.













Totaal aantal Berichten: 1205
Geregistreerd: 17-09-2004
- GS/GSA X1
- XM V6 Pallas
Getverderrie!
Vorige week vrijdag voor 11 dagen Moesel vertrokken mét de CX. Na eerste tankbeurt in Eindhoven, dachten we 5 min later op de snelweg al ff benzine te ruiken, maar verdween weer. En niet bloedheet, dus de benzinemeter deed het de hele vakantie
Echter, bij nieuwe tankstop in Wittlich hoor ik na het ophangen van het tankpistool niet eens drup-drup, maar meer SPLUT. Komt ‘t sneller er weer vanaf de bovenkant uit, dan het ooit deed. Waarschijnlijk ‘t volume van de hele vulslang.
Toch maar heel rustig weggeprutteld naar lokale Citroëngarage Ferres: hm, 2x XM op de stoep, 1x rotte 2CV, 1x gedemonteerde 2CV en 1 plaatje van ‘n DS - kan slechter. Na 2 uur wachten (tja, mensen met afspraak eerst, gelijk hebben ze) aan de beurt: ja, dat komt inderdaad weer van bovenaf de tank, dus advies
—> wij raden aan de tank maar tot 40l te vullen, en bij uw Nederlandse garage ‘t te laten checken en u op garantie te beroepen
—> of laat de dame hier achter, en wij gaan ook fijn 0.5 dag aan uren moeten schrijven
Advies dus maar opgevolgd. Eerste tank was 1 op 5 gok ik zo, met langzame snelheid heuvelaf of remmen zorgde toch voor een angstaanjagend spoortje in het begin. Werd wel steeds minder, hoe verder de tank leeg raakte (en ja Wendela, was nu toch blij met werkend tankmeter ). Tweede tank dus 40l erin gegooid: auto in hoge stand en vrouwlief checkend of ‘t er niet alweer uit kwam zetten. Ging eigenlijk prima, nauwelijks meer wat geroken en auto lijkt relatief zuinig gelopen te hebben.
Thuisgekomen weer Van Gompel gebeld (waren eerst ook op vakantie). Mag morgen de dame weer brengen. Maar werd vooral bang door allerhande telefonische ‘disclaimers’ dat het altijd een momentopname is, het wel wat anders zal zijn etcetera. Oftewel: reken maar niet op garantie/coulance??? Donderdag weten we hopelijk meer, heb niet echt zin om weer 300 euro daar achter te laten - had ik ‘t net zo goed meteen en veilig in Duitsland kunnen laten herstellen!
Rogier, Citroën GSA X1 1984, XM V6 Pallas 1994, Lexus GS300h 2014
Ex: Xantia HDI Break 2000, CX 22 TRS 1989, XM TD12 1993, P205 Forever D 1995, XM V6 Exclusive 1996, Fiat GrPunto 2006, CX 2400IE Pallas C-matic 1978, BMW 320i 2005, Porsche 968 1994, MB B180CDI 2014, Toyo Prius 2012, BMW 325Ci Cabrio 2005














































Totaal aantal Berichten: 43397
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
In dit geval gewoon eisen dat je BIJ de repa aanwezig bent. Alleen dan weet je zeker dat je NIET genaaid gaat worden
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste













Totaal aantal Berichten: 1205
Geregistreerd: 17-09-2004
- GS/GSA X1
- XM V6 Pallas
waterman771 schreef:In dit geval gewoon eisen dat je BIJ de repa aanwezig bent. Alleen dan weet je zeker dat je NIET genaaid gaat worden
Helaas kon ik Watermans advies niet overnemen, door overvolle agenda deze dagen. Maar gelukkig: soms blijf je je verbazen over mensen/garages.
Na laatst bijna bij Van Gompel onnodig een XM van nieuw Diravi-stuurhuis te hebben moeten voorzien (danwel opgegeven te hebben) en de nukkige reactie aan de telefoon voor de tank, had ik ‘t er redelijk mee gehad daar. Maar… gisteren konden we de CX gerepareerd en al weer zo meenemen, garantie/coulance/service-van-de-zaak
Terwijl ze wel de tank er weer onderuit hadden gehad, geconstateerd dat “het rubber slangetje tussen tank en hardkunstof ontluchtingsleiding” ( : ) lek was en dus vervangen moest worden.
Blijkbaar hadden ze zelf toch wel iets van “oeps ops: stom dat we de 1e keer op 8cm rubber bezuinigd hebben, hadden we beter gelijk kunnen vervangen, komt de klant niet ontevreden terug…”???
In ieder geval hoop ik dat dit nu opgelost is en blijft, lekkende benzine is niet mijn grootste hobby!
Rogier, Citroën GSA X1 1984, XM V6 Pallas 1994, Lexus GS300h 2014
Ex: Xantia HDI Break 2000, CX 22 TRS 1989, XM TD12 1993, P205 Forever D 1995, XM V6 Exclusive 1996, Fiat GrPunto 2006, CX 2400IE Pallas C-matic 1978, BMW 320i 2005, Porsche 968 1994, MB B180CDI 2014, Toyo Prius 2012, BMW 325Ci Cabrio 2005